سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

گزارشی از گنجینه های نفرین شده تاریخ


این گنجینه های تاریخی شاید واقعا نفرین شده نباشند اما اتفاق هایی که برای مالکان آنها روی داده است باعث به وجود آمدن افسانه های هولناکی شده اند.






صبح بخیر: جواهرات، خانه یا ماشین هایی در طول تاریخ وجود داشته اند که نفرین هایی را به آنها نسبت داده اند. این گنجینه های تاریخی شاید واقعا نفرین شده نباشند اما اتفاق هایی که برای مالکان آنها روی داده است باعث به وجود آمدن افسانه های هولناکی شده اند. به طور مثال، می توان به پورشه 550 اسپایدر جیمز دین اشاره کرد که همه مالکان آن در اثر تصادف با همین خودرو کشته شده اند. حتی اتومبیل هایی که قطعه هایی از این ماشین را در خود داشته نیز در اثر تصادفی مرگبار از بین رفته اند.



1. الماس امید

الماس امید یکی از مشهورترین جواهراتی است که آن را نفرین شده می دانند. این الماس 45.52 قیراطی در طول تاریخ صاحبان خود را به کشتن داده است. به طوری که بر اساس مقاله ای که در 29 ژانویه سال 1911 در نیویورک تایمز منتشر شده است، همه افرادی که روزی صاحب این الماس بوده اند به طور ناگهانی و غیرمنتظره فوت کرده اند.

از جمله صاحبان این الماس باید به شاهزاده ایوان کانیتووسکی که توسط انقلابیون روسی کشته شد، سیمون منچاریدس که به همراه همسر و فرزندش در تصادف اتومبیل کشته شد و تاجر الماس فرانسوی، ژان باتیست تاورنیر اشاره کرد که توسط یک سگ درنده در استانبول کشته شد.

پس از آن ادوارد ند مک‌لین آن را با قیمت 300 هزار دلار (7.4 میلیون دلار امروزی) خرید. در دهه 1950 میلادی نیز به موسسه اسمیت سونیان بخشیده شد.





2. The Hands Resist Him

«دست هات به او نمی رسند» نام یک تابلوی نقاشی است که در سال 1972 میلادی توسط هنرمندی به نام بیل استونهام کشیده شده است. بر اساس وب سایت این هنرمند، هر دو گالری‌داری که این نقاشی را به نمایش گذاشته اند و منتقد هنری لس آنجلس تایمز که این نقاشی را نقد کرده بود یک سال پس از نمایش، درگذشته اند.

به گفته بی بی سی نیوز، این اثر هنری در سال 2000 میلادی در eBay برای فروش گذاشته شده بود و فروشنده ادعا کرده بود که تابلو در عرض یک شب تغییر کرده است و این اتفاق با وب کم توسط همسر او ضبط شده است. این تابلو به قیمت 1050 دلار، بیش از 5 برابر قیمت 199 دلاری ابتدایی اش فروخته شد. نویسنده انگلیسی تبار فیلمی بر اساس داستان این تابلو ساخته است.





3. الماس کوه نور

الماس کوه نور یک الماس 105 قیراطی است که نخستین بار توسط هندوها در قرت 14 میلادی به ثبت رسیده است. بر اساس نوشته های روزنامه «ساندی تایمز آو ایندیا» این نوشته هندوها یک هشدار جدی در خود دارد.
«کسی که صاحب این الماس است، مالک همه جهان است و البته از همه بدبختی های آن نیز آگاه است. فقط خداوند یا یک زن می تواند این الماس را با مصونیت کامل استفاده کند.»

قربانیان این الماس شوم و نفرین شده پسر بابر امپراطور مغول ها بوده است که از قلمرو پادشاهی خود تبعید شد. پس از او، جهان شاه بود که توسط پسرش زندانی شد و در آخر نادر شاه که به قتل رسید.

این الماس در قرن نوزدهم میلادی به دارایی های خانواده سلطنتی انگلستان اضافه شد و در برج لندن به معرض نمایش گذاشته شده است.





4. گنجینه های معبد توتانخامون

توتانخامون یکی از فراعنه مصر بود که آرامگاه او در سال 1922 میلادی توسط باستان شناس انگلیسی – هاوارد کارتر – کشف شد. این مقبره حاوی گنجیه های بسیاری همچون ماسک مرگ طلایی که نماد مصر باستان است، بود. برخی معقد هستند کشف او به نفرین مرگباری همراه بوده است. قربانیان این گنجینه ها 12 نفر از افراد همراه کارتر، جورج هربرت و ارل پنجم که سرمایه این حفاری را در اختیار باستان شناسان قرار داده بود، بودند. ارل پنجم یکسال بعد در اثر مسمومیت خونی از بین رفت. اما خود کارتر  16 سال بعد همچنان زنده بود و نادرستی این اعتقاد را ثابت کرد.





5. خانه «وحشت آمیتیویله»

این خانه در بلوار اقیانوس 112 در آمیتیویله در نیویورک قرار دارد و گفته می شود درنوامبر سال 1974 میلادی در آن قتل های رخ داده است.

یکسال پس از این تاریخ، جورج و کتی لاتز به همراه فرزندان خود به این خانه نقل مکان کردند اما کمتر از یک ماه از آن بیرون آمدند. آنها ادعا می کردند اتفاق های ماوراطبیعه بسیاری در این خانه رخ می دهند. اتفاق های این خانه الهام بخش نگارش کتاب «وحشت آمیتیویله» در سال 1977 بود و در سال 1979 میلادی نیز فیلمی به همین نام ساخته شد.

واقعیت این خانه همچنان یک راز باقی مانده است اما هیچ کدام از مالکان آن پس از خروج شتابزده خانواده لاتز از آنجا هیچ گونه اتفاق غیرواقعی و ماورا طبیعه را گزارش نکرده اند. از جمله باید به جیمز کروماتری اشاره کرد که خانه را در سال 1977 خرید و ده سال در آن زندگی کرد.

آخرین فروش این خانه به اکتبر سال 2010 میلادی باز می گردد که با قیمت 950 هزار دلار آمریکا معامله شد.





6. پورشه 550 اسپایدر جیمز دین

بازیگر افسانه ای جیمز دین در 30 سپتامبر سال 1955 میلادی در اثر تصادف با پورشه 550 اسپایدر خود درگذشت . جورج بری، طراح اتومبیل در کتاب سال 1974 خود به نام «ماشین ستاره ها» درباره این خودرو مطالبی نوشته و به مرگ های پیاپی صاحبان این خودرو پس از جیمز دین اشاره کرده است.

لی راسکین، نویسنده «جیمز دین در سرعت» ادعا کرده است که کتاب بری این را می رساند که این ماشین نفرین شده و شوم است.

بری قطعاتی از پورشه ویران شده را در دو اتومبیل دیگر کار کرد و هر دو در اثر سرعت تصادف از بین رفتند.





7. فیلم های سوپرمن

فیلم های سوپرمن شامل 5 فیلم سینمایی است که در خلال سال های 1978 تا 2006 میلادی ساخته شده اند. این فیلم ها موفقیت بسیاری در جهان داشته اند. اما باور ناراحت کننده ای هم با این فیلم همراه است که گریبان دست اندرکاران آن را گرفته است.

کریستوفر ریو، که چهار بار نقش سوپرمن را بازی کرد در سال 1995 میلادی در اثر افتادن ار روی اسب از گردن به پایین دچار فلج شد و 9 سال بعد در اثر ایست قلبی درگذشت. دانا ریو، همسر وی نیز که به هیچ عنوان سیگار نمی کشید، دو سال بعد در اثر سرطان ریه درگذشت.

بر اساس کتاب کوچک یکه در مورد لعن و نفرین های تاریخ توسط دان رائه دانتون نوشته شده است، هنرپیشه ای که در سال 1978  نقش نوزاد را در سوپرمن بازی کرده بود نیز در 14 سالگی در اثر انسداد تنفسی درگذشت.
نفرین بدتر بعدها رخ داد: جورج ریو که در مردان آهنین در سال 1951 میلادی در سریال تلویزیون سوپرمن و جاسوسان بازی کرده بود در سال 1959 میلادی خود را با شکلیک گلوله کشت.





8. خانه خانواده کلاتر

«خون سرد» رمان ترومن کاپوته در مورد قتلی است که در سال 1959 میلادی توسط هربرت کلاتر انجام داده و همسر و دو فرزند خودش را کشته است.

قتل در این خانه 14 اتاق خوابه در هولکامب، کان انجام شده است که در در سال 1964 میلادی توسط باب بایرد خریداری شد. او نیز سال ها بعد خودکشی کرد.

این خانه به تصرف دونا میدر درآمد که در سال 1990 میلادی به همراه همسر خود به آنجا نقل مکان کردند. او این خانه را در سال 2006 میلادی برای فروش گذاشت اما هیچ کسی حاضر به خرید آن نبود. دختر او که مشاور املاک بود در مصاحبه ای گفته است این خانه روی دستش مانده است و نمی تواند کاری با آن بکند.

او در پاسخ به اینکه آیا در این خانه اتفاق های ماورطبیعه رخ داده است یا خیر صراحتا گفته است: خیر!


ویدیو مرتبط :
نرم افزار گنجینه(گنجینه ای اسلامی)- آشنایی با قسمت قرآن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موزه تاریخ طبیعی؛ گنجینه ای پنهان در کنج همدان


موزه تاریخ طبیعی همدان با وجود برخورداری از غنای بسیار هنوز ناشناخته است و حتی بسیاری از اهالی این استان نیز از وجود چنین ظرفیتی مغفول مانده اند.

موزه تاریخ طبیعی همدان با وجود برخورداری از غنای بسیار هنوز ناشناخته است و حتی بسیاری از اهالی این استان نیز از وجود چنین ظرفیتی مغفول مانده اند. متاسفانه معرفی موزه ها در استان همدان کمتر مورد توجه قرار گرفته و تبلیغی شایسته در این خصوص انجام نشده است.

پر واضح است که وجود موزه ها در شهرهای تاریخی از امکاناتی بشمار می آید که به آشنایی بیشتر دیدارکنندگان با تاریخ و سابقه مدنیت آن شهر کمک می کند.

موزه‌ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و فرزندان هنر و تاریخ هستند به طوریکه هریک از اشیا داخل موزه در عین بی زبانی به هزار زبان سخن گفته و اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند.

غنای موزه های همدان در جهان زبانزد است
استان همدان که به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شهرت یافته است به لحاظ بهره مندی از موزه های تاریخی حرف های بسیاری برای گفتن دارد و وجود سه موزه در مرکز این استان و در شهر همدان موید این مطلب است.

موزه هگمتانه، موزه تاریخ طبیعی و باغ موزه بی نظیر دفاع مقدس در همدان هریک به تنهایی گنجینه ای ارزشمند از دوران های مختلفند که باید برای شناساندن آنها در کشور و حتی دنیا تلاش کرد.

اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می شود گذری بر ویژگی های موزه تاریخ طبیعی همدان است تا از این باب تلاشی در راستای معرفی هر چه بیشتر آن صورت گیرد.

موزه تاریخ طبیعی همدان در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد
بنا بر اظهار نظر کارشناسان موزه تاریخ طبیعی همدان با بهره گیری از الگوها و استانداردهای بین المللی طراحی و تکمیل شده و این گنجینه نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و جهان نیز حرف برای گفتن دارد.

وجود انواع ماهیان و آبزیان، خزندگان، پستانداران تاکسیدرمی شده و نمونه های کانی و فسیلی برخی جانوران، این موزه را بسیار دیدنی و جذاب ساخته است به طوری که رنگارنگی طبیعت و حیوانات و محیط پیرامون آنها را می توان در آن به نظاره نشست و لذت برد.

در لابه‌لای این مجموعه اعجاب‌انگیز که هم‌اینک به عنوان یکی از گرانبهاترین سرمایه‌های ملی و بستری برای مطالعات دانش پژوهان و اهل تحقیق شناخته شده است، هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسی درمی شده از گونه‌های گیاهی و جانوری به شیوه‌های مدرن و علمی نگهداری می‌شود.

تاسیس موزه در سال 1351شمسی و با هدف تامین اهداف علمی- آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا و در محل دانشکده کشاورزی همین دانشگاه با زیربنای دو هزار متر مربع انجام شده است.

در توضیح چگونگی شکل گیری این موزه چنین عنوان شده که در خرداد ماه سال 1351 این موزه در ساختمانی قدیمی که مربوط به یکی از خوانین همدان و در اجاره مدرسه عالی کشاورزی بود با زیر بنایی حدود 60 متر مربع تاسیس شد.

فضای موزه تاریخ طبیعی همدان باید گسترش یابد
این موزه در آن زمان سومین موسسه دانشگاهی در نوع خود در ایران بود که بعد از آن با چهار بار تغییر مکان به ساختمانی با زیر بنایی دو هزار متر تبدیل شد.

نظیر این موزه در دانشگاههای اروپا کمتر دیده می شود و اگر این موزه کمبود فضا و مکان را به صورت مدرن جبران کند پتانسیل آنرا دارد که در سطح آسیا سرآمد باشد.

موزه تاریخ طبیعی همدان در خاورمیانه بی‌نظیراست و براساس نظر مسنولان مربوط درحال حاضر ‪ ۵۰‬ درصد از گونه‌های پستانداران و ‪ ۷۰‬ درصد از گونه‌های پرندگان بومی پهنه وسیع ایران در کنار صدها نمونه از گونه‌های حیوانی و گیاهی عرصه گیتی در این موزه جلوه‌گری می‌کند.

پرنده های در حال انقراض در موزه همدان نگهداری می شوند
همچنین از شناسنامه موزه که در دسترس قرار دارد چنین برمی‌آید که بیش از 500 نمونه پرنده و ‪ ۱۴۰‬ نمونه از پستانداران متعلق به دوره‌های کهن تا عصر حاضر مختص اقلیم ایران که نسل بسیاری از آنان تاکنون منقرض شده یا در حال انقراض است را می‌توان در موزه تماشا و مطالعه کرد.

چنانچه با نگاه پرسش گرانه و حوصله و دقت چندین ساعته موزه تاریخ طبیعی همدان را تماشا کنیم، گونه‌هایی مختلف از پرندگان و پستانداران بومی جای جای ایران و نمونه‌هایی از گونه‌های حیوانی شناخته شده در نقاط مختلف جهان را خواهی یافت که نگهداری آن مختص همین موزه است.

در این موزه نادر نمونه‌هایی از حیوانات و گونه‌های آبزی به صورت زنده و فسیل نگهداری می‌شود که برای اولین بار در همین موزه به پژوهشگران معرفی شده است.

در موزه تاریخ طبیعی همدان برای نمایش نمونه‌های حیوانی، گیاهی و کانی صحنه آرایی‌های متفاوتی مطابق با شرایط زیست محیطی جانوران ایجاد شده است که موزه را به محیطی کم نظیر در آسیا و قابل مقایسه با موزه‌های مشابه در اروپا و آمریکا تبدیل کرده است.

بهترین کلکسیون صدف های ایران در موزه همدان موجود است
سالن نخست این موزه، سالن خلیج فارس است که در آن انواع دو کفه ایها، گاستروپودها، حلزونها، سخت پوستان، مرجان ها و اسفنج های خلیج فارس نگهداری می شود و علاوه بر آن از مجموعه های خارجی بخشی نیز به نمونه های ایرانی ملحق شده که جمع این دو مجموعه خارجی و ایرانی بهترین کلکسیون صدف های ایران موجود در موزه است.

سالن دوم نیز به سالن حشرات اختصاص دارد و در آن زیباترین پروانه های دنیا و ایران و حشرات متنوع جا داده شده است.

سالن سوم مخصوص پستانداران و پرندگان است و مجموعه پرنده ها و پستانداران ایران که خود از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردارند در این سالن قرار داده شده است.

سالن چهارم، سالن آبزیان، خزندگان و دوزیستان است که در آن مجموعه عظیمی از آبزیان که شامل ماهی های استان، ماهی های دریای خزر، ماهیان خلیج فارس و دریای عمان، انواع خزندگان، انواع دوزیستان و آکواریوم هایی جلوه های زیباست خودنمایی می کند.

کاملترین مجموعه کانیها در موزه همدان جمع آوری شده است
در سالن پنجم سنگها، کانیها و فسیلها قرار گرفته که این سالن نیز در نوع خود در سطح جهان از نمونه های ایرانی منحصر بفرد است و زیباترین و و کاملترین مجموعه فسیل ها و کانیها که برای حتی هر بیننده عامی جذابیت خاص خود را دارد، قرار گرفته است.

موزه تاریخ طبیعی همدان به واقع مجموعه ای کم نظیر در دنیاست که حفظ و نگهداری آن نیازمند همت بلند مردان این دیار است.

موزه تاریخ طبیعی همدان گنجینه کاملی از وسعت طبیعت پیدا و پنهان جهان است که با مشکلات چندی همراه است و از جمله اصلی‌ترین آن مهجوری در گوشه‌ای از شهر بزرگ همدان و بی‌توجهی متولیان و اغلب شهروندان به این گنج پنهان است.

با این تفاسیر همیشه جای این سئوال وجود دارد که همدان به عنوان پایتخت تاریخ تمدن ایران با شخصیت‌های جهانی نظیر بوعلی سینا چرا نباید موزه‌ای درخور نام و در استانداردهای جهانی داشته باشد.

کمبود نیروی کمکی و تخصصی، تنگی و فرسودگی مکان فعلی موزه، فشرده بودن مکان نمایش نمونه‌ها و در اوج احتیاج، برخورداری از یک ساختمان مناسب و مدرن نیازی است که هر از چندگاهی برای این موزه مطرح می شود که تامین آن نیازمند حرکتی همگانی است.

منبع : خبرگزاری مهر