سرگرمی
2 دقیقه پیش | تصاویری که شما را به فکر فرو میبرد (34)یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمیتواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ... |
2 دقیقه پیش | دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماهدیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ... |
گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده
هرگاه بی گناهی مورد تهمت واقع شود از مصراع مثلی بالا به منظوراثبات برائت و بی گناهی خویش استفاده می کند . این مثل مصراع دوم بیتی از یکی از غزلیات سعدی شیرازی است .
اما ریشه تاریخی این مثل سائر :
یعقوب پسر اسحاق که از انبیای بنی اسراییل است از دو همسرش به نام لیا و راحیل و دو کنیز به اسامی بلهه و زلفه دوازده پسر به وجود آورد که در کتب مذهبی به نام اسباط معروفند . نام این اسباط چنین است :
روبیل ، شمعون ، لاوی ، یهودا ، ایساخو ، زابلیون ، فرزندان لیا : یوسف و بنیامین ، فرزندان راحیل ؛ دان و نفتالی فرزندان بلهه کنیز راحیل ؛ جاد و اشیر فرزندان زلفه کنیز لیا که همگی در خدمت پدر بودند و یک جا زندگی می کردند . شبی یوسف خواب دید که یازده ستاره و خورشید و ماه بر او سجده گزارده اند .
جریان خواب را به عرض پدر می رساند ، یعقوب به او بشارت می دهد که رویای صادقانه است و قریباً از طرف خدای متعال به مقامی ارجمند نایل خواهد آمد . ضمناً به یوسف موکداً سفارش کرده است که این خواب را به هیچ کس به ویژه برادرانش نگوید زیرا حس حقد و حسادتشان تحریک می شود و ممکن است برای وی ایجاد زحمت کنند .
اتفاقاً یوسف در آن هنگام پسری زیبا طلعت و پاکیزه اندام و دلربا بود . هنوز دوازده سال از سنش نگذشته بود که مادرش راحیل درگذشت و او و برادرش بنیامین بی مادر شدند . چون این دو طفل خردسال از طرف پدر احتیاج به نوازش بیشتر داشتند لذا یعقوب آنها را بیشتر از سایر فرزندانش دوست می داشت خلاصه آنکه موضوع خواب یوسف هم دراین زمینه مزید برعلت گردیده علاقه پدر را تشدید کرده بوده است . با وجود آنکه یعقوب در اخفاء و پنهان داشتن علاقه و محبتش نسبت به یوسف و بنیامین می کوشید مع هذا حقیقت مکتوم نمانده نایره حسد و غیرت برادران یوسف زبانه کشید . انجمنی ترتیب دادند و پس از شور و کنکاش فراوان تصمیم به قتل یوسف گرفتند . دلیل و منطقشان این بود که چون یوسف از بین برود یعقوب چند صباحی از فراقش بی تابی می کند و بر اثر مرور زمان عشق یوسف فراموش می شود و علاقه پدر به سوی ایشان معطوف خواهد گردید . هر یک از برادران در آن انجمن برای نابودی یوسف راهی پیشنهاد کرد و طریقی اندیشید اما یهودا که عاقلتر از دیگران بود قتل یوسف را که هیچ گناهی مرتکب نشده بود دور از عقل و دین و وجدان دانسته مصلحت در این دید که او را در سر راه بیت المقدس و مصر در چاهی بیندازند تا کاروانی او را بردارد و با خود به جای دوردست ببرد . در واقع با این تدبیرهم مقصود برادران حاصل می شد و هم قتل نفس روی نمی داد .
برادران متفقاً رای یهودا را پسندیدند و نزد پدر شتافتند تا اجازه فرماید که چون برای تعلیف و چرانیدن گوسپندان و سرکشی از مزارع به صحرا می روند یوسف را نیز همراه برند زیرا به قدری یوسف را دوست دارند که نمی توانند دوری و مفارقتش را تحمل کنند ! یعقوب اظهار نگرانی کرد که ممکن است به علت جوانی و اشتغال به امور گله داری و کشاورزی ازیوسف غافل بمانید و او را گرگ برباید .
برادران سوگند خوردند که یوسف را چون جان شیرین مراقبت خواهند کرد تا در پرتو صفای کشتزارها و در زیر آسمان بهجت انگیز کنعان جست و خیز و بازی کند و جسم و جانش نشاط و انبساط یابد . یعقوب با نهایت بی میلی خواهش فرزندان را پذیرفت و بامدادان که تازه نسیم صبح وزیدن گرفته بود برادران نابکار، یوسف را برداشته یکسر بر سر چاه رفتند و او را برهنه کرده در نهایت قساوت و بی رحمی به چاه افکندند .
شامگاهان که تاریکی همه جا را فرا گرفته بود با قیافه مغموم و غمگین به خدمت پدر آمدند و پیراهن یوسف را که قبلاً به خون حیوانی آلوده کرده بودند در کنارش نهاده عرض کردند : ای پدر، می دانیم که قول وگفتار ما را در عین صداقت و درستی باور نمی کنی ولی حقیقت این است که یوسف را نزد اسباب و اثاثیه گذاشته به دنبال اسب دوانی و تیراندازی رفته بودیم . گرگ از کمینگاه خارج شده و او را پاره پاره کرد .... این پیراهن خون آلود اوست که به حضور آوردیم تا بر صحت گفتار و عرایض ما گواه باشد .
یعقوب پیراهن یوسف را دید و گفت :" من هرگز گرگ هشیارتر از این ندیدم ، پسر مرا از میان پیراهن بخورد و پیراهن بر او نبدرد ."
غرض این است که چون گرگ در این میان گناهی نداشت علی هذا عبارت گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده از آن تاریخ مورد استناد و تمثیل قرار گرفت و شیخ اجل سعدی در غزل زیبایی به آن اشاره کرده چنین فرموده است :
ای یار جفا کرده پیوند بریده
این بود وفاداری وعهد تو ندیده
درکوی تومعروفم وازروی تومحروم
گرگ دهن آلوده و یوسف ندریده
منبع:sarapoem.persiangig.com
ویدیو مرتبط :
هوای آلوده یا فرهنگ آلوده ....
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
همكاري محققان در تصفيه آبهاي آلوده
پژوهشگري از دانشگاه تبريز با همکاري محققان دانشگاه نانسي فرانسه از نانوكاتاليزورها براي حذف آلايندههاي آبي بهره گرفتهاست.
مواد رنگزاي آلي از مهمترين عوامل آلاينده محيط زيست به شمار ميروند. بنابراين حذف اين مواد از آبهاي آلوده، به روشي مناسب ضروري به نظر ميرسد.
از جمله روشهايي كه در سالهاي اخير براي حذف آلايندههاي آب از جمله رنگهاي نساجي، مواد آلي، سموم كشاورزي و ... در غلظتهاي كم مورد استفاده قرار گرفته، فرآيندهاي اكسايش پيشرفته (AOP) است. بهطور كلي فرآيندهاي اكسايش پيشرفته در برگيرنده كليه فرآيندهايي هستند كه در آنها با روشهاي مختلف، راديكالهاي فعال هيدروكسيل در آب توليد ميشوند. از آنجا كه راديكالهاي موجود، قدرت اكسيدكنندگي بسيار بالايي دارند، باعث تخريب كامل اكثر آلايندهها ميگردند.
دکتر عليرضا ختايي مطالعاتي براي حذف سه ماده رنگزاي نساجي در مقادير كم، انجام داده و سعي كرده با استفاده از فرآيند اكسايش فتوکاتاليزي و بهكارگيري نانوكاتاليزور دياکسيد تيتانيم، كارايي فرآيند حذف آلايندهها را بهبود بخشد.
وي ابتدا نانوذرات دياکسيد تيتانيم تجاري Millennium PC-500 از نوع آناتاز را خريداري و مشخصات آن را بهوسيله دستگاههاي XRD, SEM, TEM, BET تعيين کرده است. سپس نانوكاتاليزور دياکسيد تيتانيم را روي صفحات شيشهاي به روش حرارتي تثبيت نموده و به كمك آن، تصفيه فتوکاتاليزوري آبهاي آلوده به سه ماده رنگزاي نساجي را مورد بررسي قرار داده است.
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که با استفاده از اين نانوذرات ميتوان آلودهکنندههاي رنگي آلي اسيدي را تقريبا بطور کامل از آبهاي آلوده حذف نمود.
اين طرح ميتواند در سازمان حفاظت محيط زيست، صنايع نساجي و رنگرزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگزا و در سازمان جهاد کشاورزي براي تصفيه پساب حاوي مواد رنگزا و سموم دفع آفات کشاورزي استفاده گردد.
جزئيات اين پژوهش که با همکاري ماريه نوئل پونز و اورفان زهرا انجام شده، در مجله Journal of Hazardous Materials (جلد 168، صفحات 451-457، سال 2009) منتشر شده است.