سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

کشف گونه باکتری به نام دانشمند فقید ایرانی


محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به کشف و ثبت جهانی یک گونه جدید آرکی با نام زنده یاد فریدون ملک زاده در نشریه بین المللی میکروبیولوژی سیستماتیک و تکاملی شدند.

ایسنا: محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به کشف و ثبت جهانی یک گونه جدید آرکی با نام زنده یاد فریدون ملک زاده در نشریه بین المللی میکروبیولوژی سیستماتیک و تکاملی شدند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این خصوص گفت: این گونه با نام علمی Halopenitus malekzadehii به سومین قلمرو حیات تعلق دارد که اغلب اعضای وابسته به آن قادرند در شرایط سخت محیطی از قبیل غلظت بالای نمک در حد اشباع، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتی گراد و محیطهای بسیار اسیدی یا قلیایی زندگی کنند.

وی خاطر نشان کرد: گونه مذکور به علت ویژگی تحمل مقادیر بالای نمک از سویه محققان کشور مورد توجه قرار گرفت و بعد از طی مراحل کامل شناسایی به عنوان یک گونه جدید معرفی شد. مطالعات کشف و معرفی گونه های جدید و بومی کشور یکی از اهداف اصلی بانک میکروارگانیسم ها در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران است که با هدف تعیین تنوع زیستی و شناسایی میکروارگانیسم ها، معرفی و ثبت آنها در جامعه علمی جهانی به نام ایران انجام می گیرد و این بار نیز نامگذاری یک گونه جدید با نام یکی از مفاخر علمی کشور در کانون توجه قرار گرفته است.

فاضلی در بیان علت نامگذاری این سویه به نام زنده یاد دکتر فریدون ملک زاده افزود: نامگذاری گونه های زیستی به نام دانشمندان و مفاخر علوم زیستی امری مرسوم و پسندیده است که بعضا از سوی محققان کشورهای مختلف به منظور پاسداشت تلاش‌ها و مجاهدت های علمی اساتید و دانشمندان کهنه کار انجام می گیرد و ایران نیز که خود مهد علم و دانش است از این فرهنگ پسندیده بهره می گیرد.

زنده یاد دکتر فریدون ملک زاده، استاد تمام وقت میکروبیولوژی در دانشکده علوم دانشگاه تهران بود که منشأ خدمات فراوان و ارزشمند از جمله انتشار چندین مقاله علمی پژوهشی و بیش از 36 جلد کتاب در زمینه های باکتری شناسی، میکروبیولوژی و ویروس شناسی است. وی در سال 1378 به مناسبت کشف دو میکروارگانیسم جدید از خاک های جنگلی ایران و نامگذاری آنها به نام ایران موفق به دریافت جایزه دوازدهمین جشنواره بین المللی خوارزمی شد. وی که پدر علم باکتری شناسی ایران لقب گرفته در شهریور سال 1391 در سن 79 سالگی به دریار باقی شتافت.

تربیت شدگان محضر استاد هم اکنون در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران راه استاد را در زمینه شناسایی میکروارگانیسمها ادامه می دهند و حاصل این رهپویی، معرفی 23 گونه جدید میکروارگانیسم به جامعه جهانی است.

شایان ذکر است که گونه Halopenitus malekzadehii با شماره دسترسی IBRC-M 10418 در کلکسیون نگهداری و کشت میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران نگهداری می شود.


ویدیو مرتبط :
دانشمند فقید:علامه جعفری..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف دانشمند ایرانی؛ انتقال داروی تخمیری توسط حرارت بدن



انتقال داروی تخمیری توسط حرارت بدن,پمپ ترمو پنوماتیک

 کشف دانشمند ایرانی؛ انتقال داروی تخمیری توسط حرارت بدن
دانشمند ایرانی دانشگاه پوردیو موفق به ساخت گونه جدیدی از پمپ‌های مینیاتوری شد كه با حرارت بدن فعال شده و از آن می‌توان در برچسب‌های انتقال دارو با نیروی تخمیر استفاده كرد.
 ریزپمپ بابك ضیائی، استاد مهندسی برق و رایانه و مهندسی زیست‌پزشكی دانشگاه پوردیو از مخمر نان و شكر در یك محفظه كوچك برخوردار است.
هنگامی كه به این تركیب آب اضافه شده و برچسب روی پوست قرار می‌‌گیرد، حرارت بدن و آب افزوده شده باعث تخمیر شكر و مخمر و تولید مقادیر كوچكی از گاز دی‌اكسید كربن می‌شود.
به گفته ضیائی، این گاز به غشا فشار آورده و نشان داده كه می‌تواند بطور مستمر برای چند ساعت به پمپاژ بپردازد.
چنین پمپ‌های كوچكی می‌توانند منجر به ساخت برچسب‌های انتقال دارو شوند كه از مجموعه ریزسوزن‌ها برای انتقال طیف گسترده‌تری از داروها نسبت به امكانات امروزی استفاده می‌كنند.
به گفته دكتر ضیائی، برخلاف بسیاری از دیگر ریزپمپ‌های در حال تولید یا كاربری، این فناوری جدید به هیچ نوع پیل برای انرژی نیاز ندارد.
وی اظهار كرد: این محصول تنها به مخمر، شكر، آب و حرارت بدن فرد نیاز دارد.
نیرومندی مخمر به زمان ماندگاری طولانی‌تر منجر شده و این محصول را برای تولید عمده به یك محصول ایده‌آل تبدیل كرده است.
نتایج پژوهش این محقق ایرانی در مجله Lab on a Chip منتشر شده است.
پمپ ترمو پنوماتیک با نیروی موجودات زنده از لایه‌های یك پلیمر لاستیكی مانند، موسوم به «پلی‌دی‌متیل‌سی‌لوكسان» ساخته شده كه برای كیسه‌های درون پمپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه پیش ساخت این محقق ایرانی اكنون 1.5 سانتی‌متر طول دارد.
به گفته ضیائی، برچسب‌های نزانس‌درمال كنونی به انتقال داروهایی مانند نیكوتین محدود هستند كه از مولكول‌های ریز آبگریز كه از طریق پوست قابل جذب بوده، ساخته شده‌اند.
وی افزود: بسیاری از داروها از جمله داروهای درمان‌كننده سرطان و اختلالات خودایمنی از طریق این برچسب‌ها قابل انتقال نیست؛ چرا كه از مولكول‌های بزرگتری برخوردارند كه از پوست عبور نمی‌كنند. اگرچه شیوه انتقال داروی ترانس‌درمال از طریق مجموعه ریزسوزنها از مدتها پیش به عنوان یك شیوه با دوام و امیدبخش برای انتقال مولكولهای آبگریز بزرگتر از طریق پوست شناسایی شده‌، اما تولید یك پمپ مناسب بسیار سخت بوده است.
به گفته ضیائی،‌ این ریزسوزنها قادر به انتقال تعداد زیادی از دارو بوده و از آنجایی كه به ندرت پوست را سوراخ می‌كنند، درد در این شیوه احساس نمی‌شود. این برچسبها به یك پمپ برای راندن داروها از میان این سوزنهای ریز نیاز داشته كه قطر آن حدود 20 میكرون به اندازه یك چهارم موی انسان است.
بیشتر پمپ‌های پیشنهاد شده برای كاربری‌های انتقال دارو بر یك منبع انرژی خارجی تكیه داشته‌اند كه حجم زیادی را به خود اختصاص داده و بسیار پر هزینه بوده‌اند.
ضیائی بیان كرد: رویكرد ما بسیار ساده‌تر است. این فناوری می‌تواند یك پمپ ترانس‌درمال یكبار مصرف باشد. تنها باید به این برچسب‌ها كمی آب اضافه كرده و آن را روی پوست قرار داد و پس از استفاده به دور انداخت.
ضیائی اكنون یك تقاضای ثبت اختراع برای این دستگاه ارائه كرده است.
منبع: isna.ir