سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

کشف خرچنگ در مریخ؟! +عکس


مدتی بعد از جنجال کشف آثار انسانی در مریخ که مردم را در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها سرکار گذاشت، این روزها کشف خرچنگ در مریخ تبدیل به خبر هیجان انگیز شبکه های اجتماعی شده است.

وبسایت باشگاه خبرنگاران: مدتی بعد از جنجال کشف آثار انسانی در مریخ که مردم را در شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها سرکار گذاشت، این روزها کشف خرچنگ در مریخ تبدیل به خبر هیجان انگیز شبکه های اجتماعی شده است.

"ست شوستاک" فضانورد ارشد و مدیر مرکز تحقیقات SETI گفت: از این گونه تصاویر به صورت هفتگی به دست ما می رسد و تا به امروز موردخاصی میان آن ها رویت نشده است.
 
وی ادامه داد: افرادی که این عکس ها را برای من ارسال می کنند در ابتدا بسیار هیجان زده هستند، چرا که تصورشان از شیء مشاهده شده یک جاندار یا حتی بخش هایی از یک ماشین است. اما این ها از قابلیت ذهن انسان در تصویر سازی از اشیا است، دقیقا مانند زمانی که افراد تصاویری را در ابر ها پیدا می کنند.

کشف خرچنگ در مریخ+تصاویر

کشف خرچنگ در مریخ+تصاویر


ویدیو مرتبط :
کشف مواد آلی در مریخ!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک قدم تا کشف حیات در مریخ +عکس


امیدها برای كشف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ با تصاویر جدید كاوشگر كنجكاوی از شواهدی در مورد جریان داشتن آب در این سیاره افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: امیدها برای كشف نشانه‌هایی از وجود حیات در مریخ با تصاویر جدید كاوشگر كنجكاوی از شواهدی در مورد جریان داشتن آب در این سیاره افزایش یافته است.

 این نتایج كه مقامات ناسا را بسیار هیجان‌زده كرده، در تصاویر جدید كنجكاوی از بستر سنگی سیاره مریخ بدست آمده است.

پیش از این نشانه‌های دیگری در مورد وجود آب در این سیاره در سالهای دور وجود داشت اما تصاویر جدید به نمایش سنگریزه‌های گرد شده پرداخته كه احتمالا با آب به این شكل درآمده‌اند و یكی از متقاعدكننده‌ترین شواهد تاكنون را از یك رودخانه باستانی با عمق زیاد ارائه كرده‌اند.

كاوشگر كنجكاوی، پیچیده‌ترین ماموریت علمی ناسا در فضا در ماه اوت با هدف بررسی امكان حیات میكروبی در گذشته یا حال سیاره مریخ در دهانه گیل فرود آمد. تصاویر ثبت شده از این دهانه نشان داده بود كه رسوباتی در آن وجود داشته كه احتمالا در پی وجود آب در دوره‌های قبلی باقی مانده است.



 از این رو ناسا این دهانه را برای ماموریت دوساله كاوشگر یك تنی خود كه مجهز به 10 ابزار علمی پیچیده بوده، انتخاب كرد.

مریخ اكنون یك صحرای منجمد بدون نشانه‌ای از آب بر روی سطح در معرض تابش بوده اما پژوهشهای زمین‌شناسی این سیاره توسط ماموریتهای پیشین نشان از این داشته‌اند كه گذشته مریخ گرمتر و مرطوبتر بوده است.

جدیدترین شواهد در تصاویر جدید كنجكاوی از سنگریزه‌ها و شنهای گرد روی سطح مریخ مشخص شده كه نشانگر منتقل شدن این سنگریزه‌ها توسط آب در مسیر طولانی و گرد شدن آن است.

اندازه متفاوت این سنگها كه اندازه دانه شن تا یك توپ گلف متغیر هستند نشان می‌دهد كه این شكلها در اثر باد ایجاد نشده‌اند. با وجود این كه هنوز كاوشگر كنجكاوی از ابزار خود برای بررسی دقیق این سنگها استفاده نكرده، اما دانشمندان ناسا تنها با بررسی تصاویر مطمئن هستند كه آب نقش مهمی را در این میان ایفا كرده است.

هنوز مشخص نیست كه تا چند وقت آب بر روی مریخ وجود داشته اما به گفته محققان ممكن است دوام آن تا هزاران میلیون سال بوده باشد.

كشف نشانه‌هایی از آب در گذشته سیاره مریخ یك گام رو به جلو در درك امكان پشتیبانی این سیاره از حیات میكروبی است. اگرچه این رودخانه باستانی به عنوان یك محیط قابل سكونت احتمالی امیدبخش بوده اما دانشمندان براین باورند كه این ناحیه جای مناسبی برای حفظ اجزای سازنده كربنی حیات نیست.

 از این رو كنجكاوی مسیر خود را به سوی دامنه كوه شارپ ادامه خواهد داد كه به گفته دانشمندان در آن جا شانس بهتری برای شناسایی مواد آلی وجود خواهد داشت.




كشف رودخانه باستانی احتمالی در سطح سیاره مریخ



مقایسه سنگریزه‌های كشف شده در مریخ با نمونه‌های روی زمین