سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

کشف بزرگترین دایناسور جهان +عکس


دانشمندان می‌گویند فسیل بزرگترین موجودی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده را در آرژانتین پیدا کرده‌اند. طول این دایناسور ۴۰ متر و ارتفاع او ۲۰ متر بوده است.

ایسنا: دانشمندان می‌گویند فسیل بزرگترین موجودی که تاکنون روی کره زمین زندگی کرده را در آرژانتین پیدا کرده‌اند. طول این دایناسور ۴۰ متر و ارتفاع او ۲۰ متر بوده است.

 فرارو در ادامه نوشت:‌ این دایناسور عظیم‌الجثه که وزن او حدود ۷۷ تن (برابر مجموع وزن ۱۴ فیل آفریقایی) تخمین زده می‌شود، گیاه‌خوار بوده و احتمالا در آخرین دوره حیات دایناسورها بروی کره زمین می‌زیسته است.

دانشمندان می گویند این فسیل متعلق به یکی از گونه‌های تایتاناسورهاست که در دوره کرتاسه زندگی می‌کردند. دوره کرتاسه پس از دوره‌های تریاس و ژوراسیک، سومین دوره میان زیستی است که حدود ۶۵ میلیون سال پیش بوده است. دوره کرتاسه ۷۰ میلیون سال به طول انجامیده است.

این فسیل که فقط استخوان ساق پای او به اندازه قد یک انسان است، ابتدا مورد توجه یک کارگر مزرعه در منطقه فلیچا قرار گرفت. جایی که حدود ۲۵۰ کیلومتری غرب پاتاگونیا واقع شده است.

دانشمندان بر اساس سن لایه‌های زمین و صخره‌هایی که فسیل‌ها در میان آنها قرار گرفته بودند تخمین می‌زنند دایناسورهای غول‌پیکر گیاه‌خوار حدود ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در جنگل های پاتاگونیا می‌زیسته‌اند.

هنوز نامی برای این گونه جدید دایناسور انتخاب نشده است. دایناسوری که قد او برابر یک ساختمان هفت طبقه (۲۰ متر) بوده است.

بزرگترین فسیلی که پیش از این یافت شده بود نام آرژانتیناسور به خود گرفته بود و ۷ تن سبک‌تر از این فسیل جدید بود.

با وجود این، دکتر پل برِت، دایناسورشناس موزه طبیعی لندن می‌گوید برای اطمینان کامل باید بیشتر روی بقایای کشف شده تحقیق کرد. او پیدا کردن ۱۵۰ استخوان متعلق به این گونه جدید دایناسور را کمک بزرگی به تحقیقات در این باره می کند چرا که محققان وزن و اندازه رکورددار قبلی یعنی آرژانتیناسور را تنها بر اساس چند استخوانی که پیدا کرده بودند، تخمین زدند.

"خیلی جالب توجه است که ما یک ساروپودا (زیرگونه تایتاناسور) دیگر پیدا کرده‌ایم اما برای این که بتوانیم دقیق بگوییم که این گونه از دایناسورها تا چه می توانستند بزرگ شوند، نیاز به یافتن نمونه‌های دیگری از این گونه است."

کشف بزرگترین دایناسور جهان

کشف بزرگترین دایناسور جهان


ویدیو مرتبط :
بزرگترین دایناسور کشف شده روی زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف بزرگترین حشره جهان که هویج میخورد! +عکس



کشف بزرگترین حشره جهان که هویج میخورد! +عکس
یک حشره شناس آمریکایی از شناسایی یک حشره غول پیکر خبر داد که وزن آن سه برابر وزن معمول یک موش و غذای مورد علاقه آن هویج است. این جانور بسیار عجیب سنگین ترین حشره ای است که تاکنون در جهان شناسایی شده است.
مارک موفیت، حشره شناس دانشگاه کلورادو که این حشره را پیدا کرده می گوید: دو روز متوالی این حشره غول پیکر را در یک جزیره دوردست در نیوزلند تعقیب کردم تا توانستم آن را در حالی که هویج می خورد در دست های خود نگه دارم.

بزرگترین حشره جهان,حشرات غول پیکری

موفیت می گوید: از نظر وزنی این حشره سنگین ترین گونه ای است که تاکنون در طبیعت شناسایی شده است و وزن آن حدود سه برابر وزن یک موش معمولی است. این حشره عجیب شبیه به جیرجیرک بوده و بال های آن حدود ۱۷ سانتیمتر است.
این حشره غول پیکر فقط در جزیره دورافتاده «لیتل باریر» در نیوزلند مشاهده شده است.

منبع:irannaz.com