سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

چند نوع بازی شطرنج وجود دارد؟


شاید هیچ چیزی منظم تر از مهره های شطرنج پیش از آغاز بازی نباشد. با این وجود با اولین حرکت چنان آشوب و بی نظمی آغاز می شود که پایانی بر آن متصور نیست. پس از اینکه هر دو بازیکن اولین حرکت خود را انجام می دادند، می توان 400 چیدمان را روی صفحه شطرنج دید.





مجله دانستنیها:
 شاید هیچ چیزی منظم تر از مهره های شطرنج پیش از آغاز بازی نباشد. با این وجود با اولین حرکت چنان آشوب و بی نظمی آغاز می شود که پایانی بر آن متصور نیست. پس از اینکه هر دو بازیکن اولین حرکت خود را انجام می دادند، می توان 400 چیدمان مختلف را روی صفحه شطرنج دید. پس از حرکت دوم تعداد حالات ممکن بازی به 197,742 مورد می رسد؛ و پس از نوبت سوم 121 میلیون حالت ممکن در بازی ایجاد شده است.



با هر حرکت نمودار بازی هر بازیکن مسیری متمایز به خود می گیرد؛ و هر بازی به نحوی پیش می رود که احتمالا هرگز قبل از آن انجام نشده است. تعداد حالات ممکن بازی شطرنج چنان زیاد است که تاکنون هیچ کس تلاش نکرده عدد دقیق آن را حساب کند.

بعضی دانشمندان تعداد حالات ممکن را 10100,000 تخمین زده اند. حتی اگر یک بازی معمولی را در نظر بگیریم که هر بازیکن حدود 40 حرکت انجام می دهد؛ با در نظر گرفتن میانگین 30 انتخاب ممکن برای هر حرکت، تعداد بازی های ممکن برابر 10120 بازی است. برای درک بزرگی این عدد بهتر است بدانید کل مویی که روی تمام سر انسان های زمین است، 1015 تار مو، تعداد شن های زمین 1023 دانه و تعداد کل اتم های عالم 1081 اتم است. حتی اگر تمام این اعداد را در هم ضرب کنید باز هم به تعداد بازی های معمولی شطرنج نمی رسد.


ویدیو مرتبط :
شطرنج از نوع پیرمردی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازی شطرنج



اسب مهره‌ای ست که به همراه فیل از آنها به عنوان سوار سبک یاد می‌شود. ارزش اسب برابر سه و نیم واحد پیاده‌است. حرکت اسب به صورت ۲ خانه به سمت‌های جلو، عقب، راست و چپ و یک خانه در جهت عمود بر آن (برای عقب و جلو به سمت‌های راست و چپ و برای راست و چپ به سمت‌های عقب و جلو) خواهد بود. یعنی اگر اسب ۲ خانه به سمت جلو رفت حرکت خود را با یک خانه‌ به چپ یا راست ادامه می‌دهد و در واقع مسیر را می‌شکندو حرکتش را به مانند حرف L لاتین انجام می‌دهد. اسب تنها مهره شطرنج است که مانعی برای حرکت او وجود ندارد و در صورتی که خانه مقصد تحت اشغال نباشد، بدون هیچ مشکلی به آنجا برود. ( به اصطلاح می‌تواند بپرد.)

شطرنج

فیل (پیل)


فیل یکی از سوارهای سبک بازی شطرنج است که ارزش تقریبی آن برابر با سه و نیم پیاده ارزیابی می‌شود. فیل مهره‌ای است که می‌تواند به صورت اریب و در صورتی که مانعی نباشد یا خانه مقصد مشغول نباشد، به طور نامتناهی به خانه‌ای در دوردست بنشیند. همانند اسب، هر طرف سیاه یا سفید ۲ فیل دارند که با توجه به چیدمان آنها در صفحه، یکی از آنها در خانه سفید جای می‌گیرد و دیگری در سیاه

.

از آنجا که مسیر اریب فیل همیشه دارای یک رنگ است خ، فیل سفید همواره محکوم به حضور در خانه‌های سفید است به همین دلیل یکی از فیل‌ها فیل سفید و دیگری فیل سیاه نامیده می‌شود.

رخ


رخ مهره‌ای قوی‌ در شطرنج محسوب می‌شود که حضور آن به ویژه در انتهای بازی راهگشاست. رخ به همراه وزیر «سوارهای سنگین» نامیده می‌شوند. هر بازیکن شطرنج ۲عدد رخ در اختیار دارد و در مجموع ۴ رخ در کل صفحه موجود است که هر کدام در یکی از چهار گوشه صفحه شطرنج (A۱, A۸, H۱, H۸) قرار می‌گیرند. رخ در شطرنج به صورت عمودی و افقی حرکت می‌کند و می‌تواند در صورت نبودن مانع یا اشغال خانه مقصد، یک ستون یا یک ردیف کامل را هم طی کند.

وزیر (فرزین)


وزیرها قوی‌ترین مهره‌های شطرنج محسوب می‌شوند. قدرت یک وزیر برابر با ۹ پیاده ارزیابی می‌شود. وزیربه ۲ صورت اریب و مستقیم (عمودی یا افقی) حرکت می‌کند و به همان ترتیب مهره‌ای را می‌گیرد. هر یک از طرفین بازی شطرنج فقط یک وزیر دارند. وزیرها بین شاه و فیل قرار می‌گیرند یعنی وزیر سفید در خانه D۱ و وزیر سیاه در همان ستون در خانه D۸.

شطرنج

شاه


حیاتی‌ترین مهره بازی ایست که در واقع حضور تمام مهره‌های شطرنج برای دفاع از شاه خود و حمله یا تخریب مستقیم یا غیر مستقیم شاه حریف هست. شاه فقط می‌تواند به تمامی اطراف و خانه‌های مجاور خود برود. نکته‌های مهم در رابطه با شاه:

  • بین ۲ شاه همیشه باید لااقل یک خانه فاصله باشد.

  • در صورت این که شاه توسط هر یک از مهره‌های شطرنج (غیر از شاه حریف) مورد تهدید قرار گرفت، اصطلاحا کیش شده و ۳ راه (برای اسب ۲ راه) برای «رفع کیش» وجود دارد.


o ۱-حرکت دادن شاه

o ۲-گرفتن مهره تهدید کننده

o ۳-گذاشتن مانع در مسیر تهدید مهره تهدید کننده شاه.

از آنجا که اسب مانعی برای حرکت نمی‌شناسد، بنا براین رفع کیش با حربه آخر امکان ندارد.

حرکتهای استثنایی در شطرنج

قلعه شاه یا قلعه کوچک


حرکتی که درصورت وجود شرایط زیر، شاه ۲ خانه به سمت رخ می‌رود و رخ به خانه بعد از شاه و آن سمت دیگر شاه می‌رود. این حرکت حداکثر یک بار در بازی و در صورت برقراری ۳ شرط زیر انجام می‌شود: ۱-شاه و رخی که می‌خواهد قلعه برود تا آن لحظه حرکتی نکرده باشند. ۲- بین شاه و رخ هیچ مهره‌ای نباشد. ۳-شاه و محل عبور وی در هنگام انجام این حرکت نباید با خطر مهره‌ای از حریف رو به رو باشد.(در معرض کیش باشد.) اگر شرایط بالا برقرار بود، حرکت قلعه عبارت است از عبور شاه از خانه مجاور خود به سوی رخ و قرار گرفتن شاه در خانه بعدی و قرارگرفتن رخ در خانه مجاور شاه (همان خانه‌ای که شاه از آن عبور کرده یا به اصطلاح «از رویش پریده»).

شطرنج


قلعه وزیر یا قلعه بزرگ


درست مانند قلعه شاه‌است ولی در سمت دیگر، یعنی عمل قلعه رفتن با رخ سمت وزیر انجام می‌پذیرد.

آن پاسان


این لغت فرانسوی به معنی در حال حرکت است. به وقتی گفته می‌شود که سرباز می‌تواند در حرکتی که مقصدش سرباز حریف نیست، سرباز حریف را بگیرد.

اگر سرباز یکی از طرفین در ردیف پنجم خود (ردیف چهارم حریف) باشد و سرباز حریف در یکی از دو خانه چپ و یا راست آن باشد، می‌تواند به پشت سرباز حریف رفته و آن را بگیرد.