سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

چرا چراغ‌ راهنمایی قرمز، سبز و زرد است؟


این روزها چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به یک موضوع بسیار عادی در زندگی ما تبدیل شده‌اند و وجود آنها با همین ساختار و رنگ‌های کنونی به قدری برای همه مسلم و پذیرفته شده است که به ندرت به چیزی خارج از کارکرد آنها فکر می‌کنیم و تنها کاری را انجام می‌دهیم که آنها به ما دیکته می‌کنند.

ایسنا: این روزها چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به یک موضوع بسیار عادی در زندگی ما تبدیل شده‌اند و وجود آنها با همین ساختار و رنگ‌های کنونی به قدری برای همه مسلم و پذیرفته شده است که به ندرت به چیزی خارج از کارکرد آنها فکر می‌کنیم و تنها کاری را انجام می‌دهیم که آنها به ما دیکته می‌کنند.

 وقتی در سال 1917 میلادی نخستین علائم راهنمایی و رانندگی در شهر «سالت لیک» آمریکا نصب شد، رانندگان آنها را تنها یک شوخی قلمداد کرده و به راحتی آن را نادیده می‌گرفتند. در آن زمان نیروهای پلیس برای اینکه مطمئن شوند رانندگان متوجه عملکرد و وجود چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شده‌اند، بسیج شده بودند.

البته تاریخچه استفاده از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به سال 1860 میلادی در شهر لندن بازمی‌گردد که از آنها برای راهنمایی درشکه‌سواران استفاده می‌شد. از آنجا که مخترع چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شانس این را نداشت که از برق استفاده کند از همان لامپ‌های گازی شهری استفاده می‌کرد که تنها پس از تاریک شدن هوا، روشن می‌شدند.

اما در یک حادثه نشتی گاز از یکی از این چراغ‌ها سبب بروز انفجار شد و به دنبال مجروح شدن تعدادی از مردم در این حادثه استفاده از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی تا زمان عمومی شدن کاربرد انرژی برق، متوقف شد.

چراغ‌های راهنمایی و رانندگی که بسیاری از ما با آنها آشنایی کامل داریم هنوز بر مبنای همان الگوی قدیمی سه‌تایی هستند. با این حال در برخی شهرهای بزرگ به منظور هدایت اتوبوس‌ها و وسایط نقلیه مخصوص، استفاده از چند نوع چراغ راهنمایی و رانندگی با علائم خاص مرسوم شده است.

با این وجود سوال اصلی این است که چرا چراغ‌های راهنمایی و رانندگی از الگوی استاندارد رنگ‌های قرمز در بالا، زرد یا کهربایی در وسط و سبز در پایین استفاده می‌کنند؟

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی بولدراید، پاسخ این سوال برمی‌گردد به نخستین روزهای سفر با قطار که کارگران خط آهن به راهی نیاز داشتند که قطارها را از بروز خطراتی که در پیش رو داشتند، آگاه کنند.

در ابتدا آنها از رنگ «قرمز» به معنی «ایست» استفاده کردند زیرا این رنگ کنایه از «خون» است. رنگ سبز در اصل سمبل احتیاط بود و نور سفید یا بی‌رنگ به معنای موقعیت ایمن بود. اما مشکل اصلی با این ترکیب رنگی این بود که لوکوموتیوران‌ها، نور ستارگان و ماه را با نور سفید چراغ اشتباه گرفته و تصور می‌کردند کل مسیر ایمن است. در نتیجه این مسئله سبب بروز سوانح ریلی جدی می‌شد.

برای رفع این مشکل در نهایت تصمیم بر آن شد که رنگ زرد جایگزین رنگ سفید شود و ترتیب‌بندی رنگ‌های چراغ‌ راهنما تغییر کرد. یعنی رنگ زرد نمایانگر موقعیت خطر و رنگ سبز نمایانگر حرکت و ایمن بودن مسیر شد.


ویدیو مرتبط :
دانلود فوتیج چراغ راهنمایی (چراغ سبز، زرد و قرمز)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چراغ های راهنمایی خودمختار برای کنترل ترافیک



 

 

 

چراغ راهنما

 

 

اگر هر چراغ راهنمایی خودش بتواند چهارراه محدوده خود را ارزیابی کند و تشخیص بدهد که چه زمانی چراغ باید قرمز و چه زمانی باید سبز باشد، تاخیرها کم تر می شود چون بی دلیل راننده ها پشت چراغ قرمز نمی مانند

ترافیک خیابان های شهری، مسئله ای است که هم شهروندان را آزار می دهد و هم مسئولین را!

آن ها در تلاش هستند تا راه حلی بیابند که هم ترافیک را روان تر کند، هم تاخیرها را کم تر کند و هم هوشمندانه تر باشد.

چند بار برایتان پیش آمده است که پشت چراغ قرمز بمانید، در حالی که اصلا ترافیکی در کار نیست، یا بدتر از آن اصلا اثری از خودرو در خیابان نیست؟!

محققین سوییسی و آلمانی با همکاری هم، می خواهند سیستم کنترل ترافیک شهری ارائه کنند که هوشمند است و خودش تصمیم می گیرد که چه زمانی چراغ سبز باشد و کی قرمز.

البته همین الان هم اطلاعات ترافیک روی سبز و قرمز بودن چراغ ها تاثیر می گذارد، مثلا در ساعات پرترافیک، اغلب زمان چراغ سبز طولانی تر می شود.

اما با این حال، همه چراغ های راهنمایی از یک برنامه پیروی می کنند و تک تک تصمیم گیرنده نیستند، مزیتی که در سیستم جدید اضافه خواهد شد.

در این سیستم، چهارراه ها به شبکه ای از لوله ها تشبیه شده اند و سیستم جریان حرکت خودروها در این شبکه را بررسی می کند.

هر چراغ راهنمایی بسته به ترافیک اطراف خودش، تصمیم می گیرد که چراغ چه رنگی باشد.

بنابراین اگر خبری نیست، چرا اصلا چراغ قرمز بشود؟

البته اگر هر چراغ به تنهایی تصمیم بگیرد، جنگلی به پا خواهد شد که اوضاع را خیلی بدتر می کند، برای همین سیستم جامعی باید تاثیر تصمیم هر چراغ راهنمایی بر کل شبکه خودروها را بررسی نماید.

مقاله این محققین نشان می دهد که با اجرای این سیستم، تاخیرها بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

احتمالا اوضاع ترافیک خیابان ها هم با نسبت مشابهی بهتر خواهد شد..../تحلیل:خبرآنلاین