سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

چرا پیچ درجهت عقربه ساعت بسته می‌شود؟


پیچ یکی از شش ماشین ساده مکانیکی محسوب می‌شود که به‌نوعی انقلاب در نوع خود محسوب می‌شدند (قرقره، پیچ، صفحه شیب‌دار، گوه، چرخ و محور و اهرم شش ماشین ساده مکانیکی انقلابی محسوب می‌شوند) و چیزی جز یک صفحه شیب‌دار پیچیده شده به دور یک میله نیست.

وبسایت فارنت - محمدعلی پاپری ثابت: پیچ یکی از شش ماشین ساده مکانیکی محسوب می‌شود که به‌نوعی انقلاب در نوع خود محسوب می‌شدند (قرقره، پیچ، صفحه شیب‌دار، گوه، چرخ و محور و اهرم شش ماشین ساده مکانیکی انقلابی محسوب می‌شوند) و چیزی جز یک صفحه شیب‌دار پیچیده شده به دور یک میله نیست.

آیا می‌دانید چرا پیچ‌ها در جهت عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند؟

پیچ‌های امروزی معمولاً به‌صورت استاندارد ساعت‌گرد سفت می‌شوند و با حرکت پادساعت‌گرد نیز باز می‌شوند. پیچ یکی از نمونه‌هایی است که به‌خوبی می‌تواند ثابت کند که شما نبایستی به‌ظاهر هر چیزی قضاوت کنید زیرا این پیچ به‌ظاهر ساده علاوه بر انقلابی که در نوع خود به وجود آورد چیزی در حدود 2000 سال فرایند تکمیلش طول کشید تا به پیچ‌های دقیق و مفید امروزی تبدیل شود.

در مورد تاریخ اولین موارد استفاده از پیچ‌ها نمی‌توان دقیقاً نظر داد اما می‌توان گفت که اولین موارد استفاده از پیچ به 400 سال قبل از میلاد حضرت مسیح یعنی در دوران افلاطون بازمی‌گردد و یا اینکه اولین کاربردهای پیچ را ارشمیدس متوجه شد. البته از اولین تمدن‌هایی که از پیچ‌ها استفاده کردند می‌شود به روم باستان اشاره کرد، زیرا آن‌ها از پیچ‌ها در زمین‌های مختلفی مثل آبیاری مزارع و بالا کشیدن آب از چاه‌ها و یا اینکه ساخت وسایلی شبیه به دست بندهای امروزی توسط پیچ‌ها و صدالبته بستن اجسام به یکدیگر از پیچ‌ها استفاده می‌کردند.

آیا می‌دانید چرا پیچ‌ها در جهت عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند؟

تصویر بالا پیچی را نشان می‌دهد که در دل یک سنگ تعبیه شده است. دانشمندان روسی در جریان یک حفاری در سال 1998 در حومه شهر مسکو این سنگ را کشف کردند که عمر ان را در حدود 300 تا 320 میلیون سال پیش برآورد کرده‌اند که به تارخی پیش از پیدایش دایناسورها باز می‌گردد. بررسی‌های بیشتر بر روی سنگ و پیچ داخل آن نشان می‌دهد که پیچ به تازگی به آن سنگ اضافه نشده است.

پیچ‌ها تا همین چند وقت پیش نیز بر پایه استاندارد خاصی طراحی و ساخته نمی‌شدند و ازاین‌جهت نیز به‌ندرت شما می‌توانید بین پیچ‌های قدیمی، پیچ‌هایی دارای گام‌های دقیق را پیدا کنید و بیشتر اندازه‌ها بر اساس نیازهای روز بوده است.

برای اولین بار یک فرد فرانسوی به نام جاکوب بسون در اواسط قرن 16 میلادی دستگاه تراشی را ساخت که می‌شد در آن زمان به کمک آن پیچ‌ها را تراشید و ساخت البته هنوز تا رسیدن به پیچ‌هایی با دقت بالا زمان نیاز بود و این اتفاق در حدود 100 سال بعد توسط فردی انگلیسی به نام هنری در سال 1797 افتاد. او اولین ماشین تراش دقیق را به نام خود ثبت کرد و بعدازآن کم‌کم دنیا شاهد پیچ‌هایی دقیق بود ولی با این‌وجود هنوز استاندارد خاصی برای طراحی این پیچ‌ها وجود نداشت.

البته دنیا تا زمان رسیدن به استاندارد واحد و مناسب برای پیچ‌ها فاصله چندانی نداشت زیرا در حدود سال‌های 1850 شاگرد آقای هنری یعنی ژوزف، استاندارد مدنظر خود را به دنیا معرفی کرد و البته این استاندارد نیز خیلی سخت نبود و اصول آن بر پایه زاویه رزوه‌ها و همچنین تعداد گام‌ها در اینچ بود. البته تمام این استانداردها برای قطرهای خاص مدنظر هستند ولی از یک قطر به قطر دیگر نحوه استاندارد یکی است.

دلیل اینکه چرا پیچ‌ها از سمت راست بسته می‌شوند یا اینکه بهتر بگوییم در جهت چرخش عقربه‌های ساعت بسته می‌شوند به خاطر این است که افراد راست‌دست در هنگام بستن پیچ به سمت راست توان بالاتری دارند و نکته مهم این است که چیزی در حدود 70 تا 90 درصد مردم جهان راست‌دست هستند.

حال جالب است بدانید در ابتدا این استانداردهای مختلف نیز برای خود به‌گونه‌ای ایجاد مشکل کرده بود. مثلاً در جنگ جهانی دوم امریکا و کانادا از یک استاندارد استفاده می‌کردند و انگلیس با استانداردی متفاوت کار می‌کرد و نتیجه آن ایجاد مشکلاتی بین این کشورهای متحد در جنگ جهانی شده بود تا اینکه انگلیس پذیرفت که استانداردهای خود را مطابق با استانداردهای دنیا تغییر دهد.


ویدیو مرتبط :
ساعت دیجیتال و عقربه ای چرخان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساعت مچی بدون صفحه و عقربه!



 

ساعت مچی بدون صفحه و عقربه!

 

 

ساعت Aurora طراحی زیبایی است که صفحه شماره و عقربه از آن حذف شده است و پرتوهای رنگی لیزر جایگزین عقربه های آن شده اند.

 


شرکت ساعت سازی Aurora یا "شفق" هیچ علاقه ای به ساخت ساعتهای سنتی با عقربه های ثانیه شمار و دقیقه شمار ندارد حتی ساعتهای این شرکت صفحه شماره نیز ندارد و کاربر باید بر اساس صفحه شماره ذهنی خود ساعت دقیق را دریابد.

 


ساعت جدید این شرکت پرتوهای لیزری را جایگزین عقربه های معمول ثانیه و دقیقه شمار کرده است.

 


دو پرتو آبی و قرمز هر یک وظیفه نمایش دادن زمان دقیق را دارند. این ساعت توسط طراحی به نام "ژی هون یئوم" طراحی شده و تولید آن هنوز در دست بررسی قرار دارد.

 


در این ساعت لیزر آبی رنگ نمایانگر عقربه ساعت شمار و پرتو قرمز رنگ نمایانگر دقیقه شمار است و زمان تنها پس از ضربه زدن به لبه قاب ساعت نمایان می شود. در دیگر مواقع این ساعت تنها دستبندی ساده به دور مچ افراد خواهد بود.