سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

پرتاب ماهواره‌ توسط گلایدر ناسا +عکس


ناسا به تازگی نوعی سامانه فضایی طراحی کرده که از گلایدر برای پرتاب‌کردن فضاپیماها به مدار پایین زمین استفاده می‌کند.

ایسنا: ناسا به تازگی نوعی سامانه فضایی طراحی کرده که از گلایدر برای پرتاب‌کردن فضاپیماها به مدار پایین زمین استفاده می‌کند.

در حالی که اخیرا دارپا از سیستمی موسوم به ALASA برای پرتاب ماهواره‌ها با استفاده از هواپیماهای جنگنده رونمایی کرده، ناسا سیستم پرتاب هوایی گلایدر (TGALS) را برای پرتاب‌کردن ماهواره‌ها با استفاده از یک گلایدر ارائه داده که این گلایدر خود توسط دو هواپیمای دوقلو یدک می‌شود.

سیستم TGALS که در «مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ» ناسا واقع در پایگاه نیروی هوایی ادواردز کالیفرنیا در حال ساخت است، به عنوان‌ شیوه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای قراردادن فضاپیماها در مدار پایین زمین طراحی شده است. نخستین پرواز آزمایشی نمونه اولیه این سامانه اکتبر سال 2013 انجام شده است.

هدف از ارائه سیستم TGALS مانند ALASA، ایجاد سیستم پرتاب فضایی برای ماهواره‌های کوچکی است که جایگزین پرتاب با موشک‌ شود. با این حال، سامانه ALASA از جنگنده جت F-15 استفاده می‌کند که دارای سرعت، ارتفاع و پیشرانش عمودی است، اما جنگنده‌های جت برای انجام چنین عملیات‌هایی هزینه‌بر هستند.

رویکرد این سیستم استفاده از گلایدر بدون‌سرنشین یا دارای خلبان است که ساخت این گلایدر مقرون‌به‌صرفه‌تر از هواپیماهای معمولی است و از ساختاری باز برای انعطاف‌پذیری بیشتر در اندازه محموله بهره می‌برد.

چون TGALS توسط یک هواپیمای معمولی به هوا یدک می‌شود و در ارتفاع 12 هزار متری آزاد می‌شود، در فرودگاه‌های شهری کوچک نیز قابلیت انجام عملیات را خواهد داشت.

زمانی که سامانه از هواپیمای یدکش‌کش آزاد می‌شود، نوعی بالابرنده موشکی هیبریدی یا جامد را روشن می‌کند که این موضوع به آن امکان شتاب‌گرفتن در پروازی شیب‌دار را می‌دهد. در صورتی که گلایدر بدون‌سرنشین باشد، می‌تواند پروازهای شیب‌دارتری داشته باشد.

زمانی که گلایدر به ارتفاع اوج می‌رسد، استیج موشک سقوط می‌کند و این امر ماهواره را به مدار می‌فرستد؛ همزمان گلایدر به پایگاه پرواز بازمی‌گردد.

پرواز آزمایشی نمونه اولیه این گلایدر (با اندازه یک سوم نمونه اصلی) اکتبر سال گذشته میلادی، با موفقیت انجام شد.

ناسا به دنبال مجهزکردن TGALS با موشک مدل Mini Sprite است که توسط مرکز «هوافضای ویتینگهیل کاماریلو» در کالیفرنیا ساخته شده و برای انجام آزمایش سناریوی پرتاب ساخته شده ست.

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر

پرتاب ماهواره‌ها به فضا توسط گلایدر ناسا + تصاویر


ویدیو مرتبط :
پرتاب ماهواره به فضا توسط گلایدر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه


عکس ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه را مشاهده می کنید.

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال بارش های اخیر در شمال غرب کشور تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز سیزدهم آذرماه سال جاری به ۱۲۷۰٫۱۵ از سطح دریا رسید.

این تراز  بیش از یک سانتی متر نسبت به روز دوم آبان ماه افزایش نشان می دهد.

با این حال تراز آب دریاچه ارومیه نسبت به همین روز (سیزدهم آذر) در سال گذشته حدود ۴ سانتی متر پایین تر بوده است.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

تصویر زیر جدیدترین عکس ماهواره ای ناسا از دریاچه ارومیه مربوط به روز هفتم ماه جاری (۷ آذر ۱۳۹۴) می باشد.

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.