سرگرمی
2 دقیقه پیش | تصاویری که شما را به فکر فرو میبرد (34)یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمیتواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ... |
2 دقیقه پیش | دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماهدیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ... |
ّبیوگرافی مانی نوری + تصاویر مانی نوری
مانی نوری بازی در تئاتر را با داوود رشیدی و نمایش نامه ریچارد ۳ آغاز کرد
بیوگرافی کامل مانی نوری
بیوگرافی مانی نوری
تولد : ۱۰ آبان ۱۳۶۸
تهران
ملیت : ایرانی
پیشه : بازیگر، نویسنده و کارگردان
سالهای فعالیت : ۱۳۷۳ تاکنون
مانی نوری بازیگر، نویسنده و کارگردان سینمای ایران است که از سن ۶ سالگی کار خود را با بازی در مجموعه قصههای تابهتا آغاز کرد. مجموعه قصههای تا به تا یا همان زیزیگولو از محبوبیت خاصی میان مردم برخوردار بود و امیر آقا جمالی (مانی نوری) از آنجا راه خود در سینما و تلویزیون ایران را آغاز کرد.مانی نوری کار خود را با بازی در سریالهای متفاوتی ادامه داد. در سریال خانه ما نقش پویا را ایفا کرد و برای بازی در آن نقش جایزه بهترین بازیگر نوجوان از شبکه ۳ را دریافت کرد.
مانی نوری بازی در تئاتر را با داوود رشیدی و نمایش نامه ریچارد ۳ آغاز کرد. در سینما نیز با بازی در فیلم مربای شیرین و عزیزم من کوک نیستم کارش را ادامه داد و از جشنواره فیلم اصفهان جایزه بهترین بازیگر را برای بازی در مربای شیرین دریافت کرد. مانی نوری فارغالتحصیل رشته هنر، ادبیات و فلسفه از کانادا است.
هنرهای مدرن
از سال ۱۳۸۵ تاکنون، مانی نوری به انجام پروژههای پرفورمنس، عکاسی ساختاری و ویدئوگرافی منظوری پرداختهاست. از پروژههای مطرح وی در زمینه هنرهای مدرن میتوان به پروژه مهاجرت=فشار (در کانادا)، تحریم حریم، خفه خون، قهوهخانه برسه، گرگها، بازیهای جوانی، خودکشی و ... اشاره کرد.
مانی نوری در بسیاری از پروژهها از خود به عنوان یک وسیله استفاده کرده است، برخی از ایرانیان اهل هنر و دو منتقد اهل کانادا حرکت مانی نوری را تشبیه به بازی در فیلمها و نقشهای متفاوت کردند و حضور او در همه گونه محافل ایرانی و شناخت خیلی از نظرات مردم در خارج از ایران را مثبت و رو به جلو برای آینده هنر و فرهنگ ایران توصیف کردند.
مانی نوری فارغالتحصیل رشته هنر، ادبیات و فلسفه از کانادا است
به گفته مانی نوری انجام این پروژه برای بهتر شناختن قشرهای جامعه ایرانی و همچنین شناخت بهتر از دنیا پیرامون است: <<برای شناخت، فهمیدن، درک و حس کردن آدمها و درد هایشان باید با آنها زندگی کرد، گریه کرد، خندید و مثل آنها بود. تنها با شناختن آدمها و مشکلاتشان میتوان راهی برای کمک و پیشرفت پیدا کرد>>.
مانی نوری در کتابی تحت عنوان ما، ما نیستیم، توضیحاتی دربارهٔ پروژههایش و دلیل ساخت آنها دادهاست.[۴] در تاریخ هفدهم آبان ۱۳۹۲، پروژه 'ایران به روایت تصویر' که و در تاریخ هفدهم تیر ۱۳۹۳، پروژه 'بهشت تو، جهنم من' که شامل از بخشهای گوناگونی بودند به طور رسمی پایان رسیدند. مانی نوری در مصاحبهای تلویزیونی از پروژه' برزخ' به عنوان آخرین قسمت این سهگانه نام برد.
مجموعههای تلویزیونی مانی نوری
* ۱۳۷۳-۷۴ قصههای تا به تا، مرضیه برومند
* ۱۳۷۵ جنگ ۷۷، مهران مدیری
* ۱۳۷۵-۶ تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸، مرضیه برومند
* ۱۳۷۶ هتل،[۹] مرضیه برومند
* ۱۳۷۷غلام حسین خان، مرضیه برومند
* ۱۳۷۹-۱۳۸۰ خانه ما، مسعود کرامتی
* ۱۳۸۱ داستانهای نوروز، مرضیه برومند و مسعود کرامتی
* ۱۳۸۲ منزل مادر آفاق، رسول نجفیان
* ۱۳۸۲ ستارگان
* ۱۳۸۳ سرزمین سبز، ارژنگ امیر فضلی- جواد رضویان
* ۱۳۸۳ جزیره جادو، سیامک شایقی
* ۱۳۸۶ نجیب
* ۱۳۸۹ ما (پروژه در ایران)
* ۱۳۹۱ یالان
* ۱۳۹۱ کی؟ کجا؟ کی؟ (در مرحله تولید متوقف شد)
* ۱۳۹۲حراج نفرین
* ۱۳۹۳ آخرین بازی، حسین سهیلی زاده
بازی مانی نوری در تئاتر :
* ۱۳۷۹ ریچارد ۳، داوود رشیدی
* ۱۳۸۱ حسن کچل، مراسم زنده
* ۱۳۸۷ خیابانیها
* ۱۳۸۹ پناهندگی، کریستف زولن و دومینیک سایکس و مانی نوری
* ۱۳۹۰-۱۳۹۱ دنیای من، کابوس تو (تجربی)
* ۱۳۹۲-۱۳۹۳ منو منطقهای بکش!، خورخه ویلاندی و مولا خزرایی
از سال ۱۳۸۵ تاکنون مانی نوری به انجام پروژههای پرفورمنس پرداخته است
فیلمهای سینمایی مانی نوری:
* مانی نوری در مربای شیرین
* ۱۳۷۳ فرار از حیات، گروه هنری باشا
* ۱۳۷۹ تلفن، مسعود کرامتی
* ۱۳۸۰ مربای شیرین، مرضیه برومند
* ۱۳۸۱ عزیزم من کوک نیستم، محمدرضا هنرمند
* ۱۳۸۶ هزار سال گذشت !، مولا خزرایی
* ۱۳۹۱ گرگها (توقیف شد)
* ۱۳۹۳ زندانبان (اپیزود حیوانات خانگی)، ماتیلدا قزلخو
* ۱۳۹۳ شهر موشها ۲، صداپیشه شخصیت مشکی، مرضیه برومند
نویسندگی-کارگردانی مانی نوری
* ۱۳۸۲-۱۳۸۳ بزرگان سنت پول (مستند)
* ۱۳۸۳ درختی که گریه میکند (کوتاه)
* ۱۳۸۴ دبلیو (کوتاه تجربی)
* ۱۳۸۵ صحنه همانطور که هست (کوتاه داستانی)
* ۱۳۸۶-۱۳۸۷ خط سرنوشت (کوتاه ۸میلیمتری)
* ۱۳۸۷ اشکهای سیاه (مستند)
* ۱۳۸۷ صفورا (مستند کوتاه)
* ۱۳۸۷ غمهای ننه (مستند داستانی)
* ۱۳۸۸ مومو: قربانی (تجربی)
* ۱۳۸۸ خدا دور است (مستند داستانی)
* ۱۳۸۸ آرزو (تجربی)
* ۱۳۸۹ بهروز (کوتاه)
* ۱۳۸۹ آقا جون (کوتاه)
* ۱۳۸۹ قدیمیها (تجربی)
* ۱۳۹۰ جایی بدون آسمان (داستانی بلند)
* ۱۳۹۰ ترس (کوتاه)
* ۱۳۹۱ آسمان سیاه (مستند داستانی کوتاه)
* ۱۳۹۱ او مرا دوست ندارد (مستند)
* ۱۳۹۱ من مدرن هستم: داستان من و هدا (شبه مستند یا مستند ساختگی)
* ۱۳۹۲ تفاهم نامه (مستند داستانی تجربی)
* ۱۳۹۳ حرص. هوس. حسد. (مستند)
* ۱۳۹۳ قصه پاندا و گریزلی (مستند ساختگی، مستند تحقیقی)
* ۱۳۹۴ عباس عباس بچهها قیچی شدن (بلند داستانی)
دریافت جوایز مانی نوری:
* ۱۳۷۵ جایزه بهترین بازیگر نونهال برای قصههای تا به تا
* ۱۳۷۵ جایزه بهترین بازیگر نونهال از جشن نور برای قصههای تا به تا
* ۱۳۸۰ جایزه بهترین بازیگر نوجوان از شبکه ۳ سیما برای خانه ما
* ۱۳۸۰ جایزه ویژه مدیر شبکه ۳ صدا و سیما برای خانه ما
* ۱۳۸۱ جایزه بهترین بازیگر از جشنواره فیلم اصفهان برای مربای شیرین
* ۱۳۸۷ جایزه بهترین بازیگر تئاتر از جشنواره لبخند ژاپن برای خیابانیها
* ۱۳۸۸ جایزه ویژه منتقدین جوان برای فیلم اشکهای سیاه
* ۱۳۹۱ جایزه فیلم برتر زنتا برای فیلم جایی بدون آسمان
* ۱۳۹۲ جایزه نگاه طلایی از جشنواره فیلم مرجان دوبی برای فیلم من مدرن هستم
تصاویر مانی نوری
مانی نوری در بسیاری از پروژهها از خود به عنوان یک وسیله استفاده کرده است.
مانی نوری بازیگر، نویسنده و کارگردان سینمای ایران است
مانی نوری بازیگر نقش امیر در سریال تا به تا
عکس های مانی نوری
تصاویر مانی نوری
مانی نوری از سن ۶ سالگی کار خود را با بازی در مجموعه قصههای تابهتا آغاز کرد
منبع:wikipedia.org
ویدیو مرتبط :
مانی نوری مسلح میشود
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
گفتوگو با بازیگر سریال آخرین بازی/مانی نوری: قبلا شیطنت میکردم، حالا پررو شدهام
از مهمترین آثار تلویزیونی مانی نوری میتوان به جنگ 77، هتل، خودروی تهران 11، خانه ما، سرزمین سبز، جزیره جادو و سریال در حال پخش آخرین سلطان اشاره کرد و از آثار سینمایی او هم میتوان مربای شیرین و عزیزم من کوک نیستم را نام برد و البته صداپیشگی عروسک مشکی در شهر موشها2 نیز از آخرین کارهای مانی نوری است.
این در حالی است که مانی نوری سال 84 ابتدا برای مدتی کوتاه و سپس برای چند سال از ایران رفت و اواخر سال گذشته دوباره به ایران بازگشت، اما طی این دوره تقریبا هشت ساله به منظور بازی در فیلمها و سریالهای مختلف مدام در حال رفت و آمد بوده است.
با مانی نوری بیست و پنج ساله درباره نقش قباد در سریال آخرین بازی گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
قباد پسری لوس، متوهم و تازه به دوران رسیده است که فکر میکند در حد و اندازه تیم بارسلوناست. قبل از بازی در این نقش نمونه چنین آدمی را در دنیای واقعی دیده بودید؟
بله. آدمهای شبیه قباد در جامعه ما وجود دارند و من نمونه آن را دیدهام. شاید این شخصیت فانتزی باشد، اما به این معنی نیست که نمونه واقعی ندارد. همه ما کسانی را سراغ داریم که بدون اینکه تحصیلکرده باشند، مهارتی آموخته یا شغل و حرفه درستی داشته باشند، میخواهند پشت میز مدیریت بنشینند یا ممکن است جوان بیست سالهای را بشناسیم که دلش میخواهد ماشین بنز داشته باشد. نمونه چنین آدمهای متوهمی را همه ما در جامعه دیدهایم، بنابراین عجیب نیست کسی که بازیکن خوبی نیست توقع داشته باشد که در تیم بارسلونا بازی کند.
درباره لوس بودن قباد هم باید بگویم پدر و مادرهای پسردوست را همه ما دیدهایم و میدانیم این والدین چه بچههای لوسی تربیت میکنند. پسران در چنین خانوادهای احساس امنیت بیش از اندازه دارند و هر کاری که دوست داشته باشند، انجام میدهند. چنین شخصیتی میتواند هرکاری انجام بدهد، به دیگران زور بگوید و حرف خودش را پیش ببرد.
با همه اینها شاید در دنیای واقعی نتوان کسی را پیدا کرد که در حد قباد فانتزی باشد، اما او واقعی است. فانتزیبودن این شخصیت به ماهیت نقش و سریال برمیگردد و اینکه قرار است به زبان طنز به مشکلات و ناهنجاریها اشاره کند. شاید اگر قباد فانتزی نبود توی ذوق میزد، اما با این شخصیتپردازی، با وجود همه اشتباهات و رفتارهای نادرستش دوستداشتنی از کار درآمده است.
فکر نمیکنید برای اجرای این نقش تیپسازی کردهاید و بازی شما گاهی هم توی ذوق میزند؟
از نظر من اینطور نیست. نمیدانم شما بهعنوان منتقد صحبت میکنید یا خبرنگار یا کجای بازی من ممکن است توی ذوق بزند، اما میدانم برای ارائه یک بازی خوب در این نقش تلاش کردهام.
رفتارها و حرکات قباد برجسته و اغراق شده است، مرز فانتزی را رد کرده و به تیپسازی رسیده است.
این مساله کاملا تعمدی است. سریال آخرین بازی یک اثر کمدی است و من یک نقش جدی بازی نمیکنم؛ قباد اصلا نمیتواند جدی باشد. کسی که به کمک فتوشاپ عکس خودش را در لباس تیم فوتبال بارسلونا طراحی کرده و به دیوار اتاقش چسبانده در توهماتش زندگی میکند و همین مساله در رفتار و کردار و برخوردهایش تاثیر گذاشته است. قباد ساده است، او در جامعه حضور جدی نداشته و اگر برخی واکنشهایش برجسته و اغراق شده است برای خنداندن مخاطب است. برخلاف نظر شما خیلیها قباد را دوست دارند و با او خندیدهاند.
گفتید برای اجرای این نقش تلاش کردهاید. درباره این تلاش بگویید و این که دقیقا چه کردهاید؟
کسانی که من را از نزدیک میشناسند و کارهای دیگرم را دیدهاند، میدانند من به این شخصیت خیلی نزدیک نیستم. تلاش کردم شخصیت خاصی به قباد بدهم و طنز جدید به وجود بیاورم. شاید در چنین موردی برخی بازیگران از لهجه استفاده کنند، برخی به سراغ حرکات عجیب و غریب بروند ولی من دوست نداشتم این کارها را بکنم. تصمیم گرفتم فقط کمی آن را گرد و بیزاویه به نمایش بگذارم.
تصمیم گرفتم در عین نمایش بخشهای طنز و فانتزی در وجودش او را به شکلی نشان بدهم که باورپذیر هم باشد و در آینده میبینیم که قباد آرام آرام در بستر اتفاقات زندگی و مسائل اجتماعی چیزهایی یاد میگیرد، پخته میشود و عکسالعملهایش عوض میشود. به نظرم این شخصیت آنقدر جذابیت دارد که ما از نگاه این شخصیت به جامعه نگاه کنیم. به اعتقاد من حتی اگر رفتارها و برخوردهای او باورپذیر هم نباشد، لااقل هجو نیست. قباد برای خنداندن مخاطب دلقکبازی درنمیآورد. ممکن است عدهای به کارها و رفتارهای او بخندند و ممکن است عدهای هم نخندند. این دیگر انتخاب خودشان است؛ من همه تلاشم را کردهام که یک شخصیتپردازی و جانبخشی جدیدی در کمدی ارائه کنم. شاید موفق شدهام شاید هم نه!
این شخصیتپردازی جدید چیست؟
من به همه ابعاد شخصیتی قباد فکر کردهام؛ به حرکاتش، راه رفتنش، نگاه کردنش، حرف زدنش و هرچیز دیگر. اگر صدای واقعی مرا با چیزی که در سریال از قباد میشنوید، مقایسه کنید متوجه میشوید در جنس صدا، شیوه حرفزدن و لحن من تفاوتهایی ایجاد شده است. بازی چشمها، حرکت سر، زبان بدن، نوع دویدن و راه رفتن قباد کاملا فکر شده است.
نمیخواهم بگویم چند سال از عمرم را برای این نقش گذاشتم، ولی به همه چیز این شخصیت فکر کردهام و زمان زیادی را صرف پرداخت آن کردم. حالا اینکه جذاب است یا نه دیگر برمیگردد به سلیقه آدمها.
منظورتان از گرد و بیزاویه بودن چیست؟
هنگام بازی در نقش قباد طوری حرف میزنم که انگار دهانم مثل حفرهای است که صدا در آن میچرخد و بیرون میآید. گرد بودن به معنای تپل بودن نیست، اگرچه همین تپل بودن به بامزه شدن شخصیت قباد کمک میکند.
پس منظورتان این نبوده که برای بازی در این نقش وزن اضافه کردهاید؟
فیزیک من به خودی خود کمی تپل است و من هم کمی وزن اضافه کردم تا به بانمکی این شخصیت و بار طنز سریال کمک کرده باشم، چون الان این سوال مطرح است که نوری با این فیزیک اصلا چطور میتواند بازیگر شود!
به نظرتان چند درصد از شخصیت قباد واقعی و چند درصد از آن فانتزی است؟
تقابل فضای فانتزی و واقعی است که کمدی سریال آخرین بازی و شخصیت قباد را شکل میدهد. این سریال قصهای کمدی فانتزی دارد و در عین حال با حقایق جامعه هم مرتبط است. فانتزی بودن این سریال و شخصیت قباد به معنای غیرواقعی بودن آنها نیست. شما کارهای عجیب و غریبی از قباد میبینید، اما غیرقابل باور نیست البته مطمئن نیستم شما اینطور فکر کنید.
شاید این مساله برمیگردد به تصویری که از شما در ذهن مانده است. قباد یادآور امیر آقاجمالی در مجموعه قصههای تابهتاست.
زمانی که من در سریال زیزیگولو بازی میکردم، فقط شش سال داشتم و طبیعی است آن زمان نمیتوانستم خیلی به نقشم فکر کنم. بعد از آن در سریال خانه ما نقش پویا را بازی کردم که آن هم شبیه قباد نیست؛ پویا شیطنت میکرد، اما پررو نبود؛ شیطنت با پررو بودن فرق دارد و قباد واقعا پررو است.
فکر میکنم یکی از دلایلی که باعث میشود شما فکر کنید ما به هم شبیه هستیم، این است که چهره، فیزیک و ظاهرم در این سالها خیلی تغییر نکرده است، اما اگر همین حالا زیزیگولو، خانه ما و همین آخرین بازی را کنار هم بگذارید حتما متوجه تفاوتهایی خواهید شد و البته بخشی از این تفاوتها به قصه و شخصتپردازی مربوط است. نویسندگان و کارگردانان آثاری که من بازی کردهام شخصیتهای متفاوتی خلق کردهاند.
انگار آقای سهیلیزاده برای بازی در نقش قباد تست میگرفتند و شما هم در این تست شرکت کرده بودید و انتخاب شدید؟
بله، ولی شاید جنس تست من با دیگران کمی فرق داشت. وقتی به دفتر سریال رفتم از من خواسته شد آنچه در قباد میبینم و دریافتم از او را به نمایش بگذارم. حالا اگر اسم این تست است که باید گفت تست دادم.
سالهایی که ایران نبودید چه میکردید و در چه رشتهای تحصیل کردهاید؟
در رشته ادبیات هنر و فلسفه تا مقطع فوق لیسانس تحصیل کردم و به کارهای تحلیلی و جامعهشناسی مشغول بودم. دغدغه نویسندگی و کارگردانی هم دارم، چیزهایی نوشته و ساختهام. اگر زورم برسد دوست دارم خیلی کارها را همزمان جلو ببرم، البته اگر توی ذوق نزنم.
این چندمین بار است که به انتقاد من اشاره میکنید. به نظر میرسد خیلی دوست ندارید مورد انتقاد قرار بگیرید!
مشکلی با انتقاد ندارم و دلیلی ندارد هرکاری را که انجام میدهم همه بپسندند، ولی برخی انتقادها هم کمی زود است و هم کمی حساسیتبرانگیز. نمیدانم، شاید چون من بازیگر سریال آخرین بازی هستم احساس میکنم نقد به من یعنی انتقاد به سریال و دلم نمیخواهد به این سریال نقدی وارد شود.
میخواهید در دنیای بازیگری بمانید یا به تحقیقات جامعهشناسی هم ادامه خواهید داد؟
گفتم که اگر زورم برسد، دلم میخواهد همه کارها را با هم انجام بدهم. مثلا یک مجموعه تحقیق آماده کردهام که سه بخش دارد؛ ایران به روایت تصویر، بهشت تو و جهنم من و قسمت آخر آن برزخ نام دارد که امسال آن را تمام میکنم. دوست دارم همه این کارها را باهم پیش ببرم شاید چون به دلیل بازیگری همیشه با آدم بزرگها زندگی کردهام با سرعت بزرگ شدهام. من امسال بعد از همکاری با شهر موشها این فرصت را پیدا کردم که بعد از مجموعه تابهتا یکبار دیگر در یکی از نوستالژیهای زیبای مردم کشورم سهیم باشم. از این بابت از خانم برومند سپاسگزارم.
اخبار فرهنگی - جام جم