سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس


«بزکشی» ورزش ملی و سنتی افغانستان است که در آن سوارکاران ماهر و جسور، رقابتی نفس‌گیر را به نمایش می‌گذارند.

خبرگزاری فارس: «بزکشی» ورزش ملی و سنتی افغانستان است که در آن سوارکاران ماهر و جسور، رقابتی نفس‌گیر را به نمایش می‌گذارند.

ورزش بزکشی علاوه بر افغانستان، در آسیای مرکزی و در بین مردم سرزمین‌های تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان نیز رواج دارد.

در برخی نوشته‌های تاریخی آمده است که مسابقات بزکشی در افغانستان به قرن یازدهم و دوره «چنگیزخان» باز می‌گردد.

برخی نیز تاریخ بزکشی را به زمان لشکرکشی‌های «اسکندر مقدونی» نسبت می‌دهند؛ زمانی که پهلوانان «آریایی» به لشکر دشمن شبیخون می‌زدند و افراد دشمن را زنده از اردوگاه‌هایشان با خود می‌آوردند.

بعدها این مهارت‌های جنگی شکل ورزش به خود گرفت و برای سرگرمی و نمایش انجام ‌شد. در اوایل از لاشه بز برای بازی استفاده می‌شد، اما بخاطر کم وزن بودن آن، گوساله مورد استفاده قرار گرفت.

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

روش انجام مسابقه

نحوه انجام این بازی به شکلی است عده‌ای از سوارکاران که «چاپ‌انداز» نام دارند، برای بدست آوری لاشه بز یا گوساله با هم به رقابت می‌پردازند.

میدان بز کشی محدود نیست اما ریاست المپیک افغانستان حدود این میدان را برای زمین مربع شکل 350*350 متر مربع و حدود میدان مستطیل شکل را 300*350 متر مربع تعیین کرده است.

در میدان بزکشی 2 محل بارز وجود دارد، که یکی «دایره حلال» و دومی «بیرق» نام دارد، که بیرق در یک فاصله معین در مقابل دایره حلال در سمت دیگر میدان بزکشی قرار داده می‌شود.

در شروع بازی، بز یا گوساله در وسط دایره حلال قرار داده می‌شود و چاپ‌اندازان سوار بر اسب در اطراف آن حلقه می‌زنند و لاشه را از روی زمین برداشته و آن را از بیرق عبور می‌دهند؛ سپس باید دوباره آن را به دایره حلال پرتاب کنند.

ارزش اسب‌های مخصوص مسابقات بزکشی بسیار زیاد بوده و صاحبان آن حاضر نیستند آنها را با لوکس‌ترین خودروها عوض کنند.

پیش از برگزاری مسابقات تمرینات بسیار سختی به این اسب‌ها می‌دهند تا بتوانند شرایط سخت مسابقه را تحمل کنند.

مسابقات بز کشی بیشتر برای مناسبت‌ها و روزهای ملی، جشن سال نو، جشن‌های عروسی و غیره برگزار می‌شود. این مسابقه بیشتر در فصل‌های زمستان، بهار و پاییز انجام می‌شود.

یکی از شهرهایی که در زمستان شاهد برگزاری این مسابقات است شهر «هرات» افغانستان است که هر جمعه در میدان بزکشی هرات این مسابقه با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود.

تصاویر ذیل، روایت‌گر یکی از مسابقات بزکشی در شهر هرات است:

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس

ورزش عجیب و پرطرفدار افغان‌ ها! +عکس


ویدیو مرتبط :
آشنایی با ورزش پرطرفدار این روزها TRX - قسمت دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

"Footbrawl" عجیب ترین ورزش دنیا +عکس



فوتبال , تکواندو

 

به نظر شما از ترکیب چهار ورزش : فوتبال ، راگبی، تکواندو و هاکی چه چیز حاصل می شود؟ استرالیایی ها از دهه 80 میلادی به این سو با ترکیب کردن این 4 رشته " Footbrawl " را ابداع کردند.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، هدف از این ورزش رساندن توپ و فرستادن آن به دروازه حریف است. اما هرگز فکر نکنید که این حرکت آسان است. بازیکنان در این رشته ورزشی لباس ورزش رزمی را به تن کرده و کلاه و هگو به تن می کنند. در این میان شخصی که باید توپ را به دروازه حریف برساند علاوه بر تحرک داشتن و پشت سرگذاشتن حریفان باید به مبارزه پرداخته و با وارد کردن ضربات دست و پا راه خود را باز کرده و به دروازه حریف برسند.

 

فوتبال , تکواندو

 

تاریخچه این رشته ورزشی به دهه 80 میلادی و به ایالت کوینزلند استرالیا برمی گردد ." گلن پارملی" به عنوان یک مربی رزمی در این ایالت از این ورزش ترکیبی که اختراع او بود برای افزایش توانایی هنرجویان خود بهره می برد. در ابتدا این افراد بدون هیچ گونه پوشش محافظی مبارزه می کردند و در ادامه به منظور حفاظت بیشتر از پوشش های حفاظتی استفاده شد.

این بازی بین دو تیم 5 نفره برگزار می شود و در طول بازی می توانید تا حریف خود را به زمین زده و یا به او لگد بزنید. البته باید بدانید که این ضربات بایستی به مانند ورزش تکواندو باشد و توپ را نیز می توان با دست و یا با پا به سمت دروازه پرتاب کرد.../باشگاه خبرنگاران جوان