سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

هرگز از كف دست مویی نمی روید



پادشاه ایران, ریشه ضرب المثل

وقتی كه كسی مورد تهدید قرار گیرد و بخواهد متقابلاً جواب دندان شكنی به تهدید كننده بدهد تا طرف مقابل، او را آدمی عاجز و زبون تصور نكند غالباً كف دستش را به او نشان می دهد و عبارت مثلی بالا را بر زبان می آورد.

 

در سال 56 و 57 قبل از میلاد مسیح ارد اشك سیزدهم به تخت سلطنت ایران نشست. ارد نخستین پادشاه ایران است كه در زمان سلطنش دولت ایران مجبور گردید با امپراطوری مقتدر روم دست و پنجه دلیرانه نرم كند.

 

در عهد سلطنت ارد سه تن از سرداران بزرگ روم به نامهای پومپه و ژولیوس سزار و ماركوس كراسوس زمامدار قلمرو وسیع امپراطوری روم گردیده اند. سزار در این وقت كشور گالیا یا گالیها یعنی كشور فرانسه امروز را فتح كرد و حكومت آن منطقه با فرماندهی قسمتی از سپاهیان روم را بر عهده داشت.

 

پومپه حكمرانی اسپانیا را با سمت سردار از مجلس سنا گرفت. كراسوس به حكمرانی سوریه و سرداری سپاهی كه می باید به آن مملكت برود مامون گردید ولی سناتورها اجازه ندادند كه در این سمت و ماموریت با دولت اشكانی پارت جنگ كند.
كراسوس كه مردی خسیس و طماع بود پس از استقرار در سوریه به منظور فتح ایران و هند عازم خاور شد و بر روی شط فرات پلی ساخت و چند شهر بین النهرین را تصرف كرد.

 

آن گاه به علت فرارسیدن فصل زمستان به سوریه بازگشت تا در فصل بهار با آمادگی كامل به جنگ پادشاه اشكانی برود. چون موعد مقرر فرا رسید دستور داد سپاهیان را از قشلاقها جمع كنند و منتظر فرمان باشند.

 

در این وقت سفیرانی از طرف ارد اشك سیزدهم رسید و با كلماتی موجز و قاطع موضوع ماموریت خود را به كراسوس بیان كردند. پیام آنان قریب به این مضمون بود:

اگر این لشكر را رومیها فرستادند پادشاه ما با آن جنگ خواهد كردو به كسی امان نخواهد داد ولی اگر چنان كه به ما گفته اند بر خلاف اراده و نیت دولت روم است و شما صرفاً برای منافع شخصی با اسلحه داخل مملكت پارتی ها شده شهرهای ما را تصرف كرده اید ارشك برای نشان دادن اعتدال خود حاضر است كه به ضعف و پیری شما رحم كند و به سپاهیان رومی كه در شهرهای ما هستند اجازه بدهد از خاك ما بیرون بروند، زیرا پادشاه ما این رومیها را زندانیان خود می داند نه ساخلوی شهرها.

 

كراسوس با تكبر و خود پسندی تمام جواب داد: « قصد و نیتم را در سلوكیه به شما اعلام خواهم كرد!» ویزیگس معمرترین سفیر ایرانی چون سخن نیشدار كراسوس را شنید پوزخندی زد و كف دستش را نشان كراسوس داده گفت: « كراسوس، اگر از كف دست من مویی روییده شود تو هم سلوكیه راخواهی دید »
منبع:iketab.com


ویدیو مرتبط :
حكمت كف دست!!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كف دست قرمز نشانه چیست؟


آیا می‌دانید كف دست‌، انگشتان و ناخن‌های شما می‌توانند آینه‌ای از وضعیت سلامت كلی شما باشند؟




وقتی رنگ ناخن‌های‌شما می‌پرد

  • ناخن‌های كم‌رنگ
این به چه معنی است: دكتر آنتونی مارتینز، پزشك داخلی و متخصص آموزش پزشكی در دانشگاه كالیفرنیا در شهر سن‌دیه‌گو می‌گوید: «زمانی كه روی ناخن‌ها را فشار دهید، ناخن‌ها رنگ سفید و كم‌رنگ پیدا خواهند كرد. زمانی كه فشار را از روی ناخن‌ها بردارید، آن وقت خیلی سریع این حالت سفیدی و رنگ‌پریدگی از بین می‌رود: «اگر ناخن‌های شما در شرایط عادی، درحالی‌كه فشاری روی آن‌ها نیست و برای حداقل چند دقیقه متوالی سفید و رنگ پریده باشند، ممكن است به كم‌خونی دچار باشید. مهم‌ترین و شایع‌ترین نوع كم‌خونی هم نوع كمبود آهن و فقر آهن است.» اگر شما دچار كم‌خونی مزمن یا حاد باشید، علائمی مثل خستگی و بی‌حالی به سراغ شما می‌آید. در موارد وخیم‌تر و شدید‌تر هم مشكلات قلبی به سراغ شما خواهد آمد. به همین دلیل اگر متوجه این حالت شدید، حتما به یك پزشك مراجعه كنید. پزشك معالج شما برای‌تان آزمایش خون تجویز خواهد كرد و با این آزمایش مشخص خواهد شد، شما دچار كم‌خونی هستید یا نه و اگر كم‌خونی دارید، از چه نوعی است. اگر دچار كم‌خونی از نوع فقر آهن بودید، پزشك شما حتما برای‌تان قرص یا قطره آهن و مكمل‌های لازم را تجویز خواهد كرد. اما در كنار آن‌ها می‌توانید از مواد‌غذایی كه منبع غنی از آهن هستند (مثل گوشت قرمز، جگر و آجیل‌ها) استفاده كنید. در ضمن خوردن غذاهای غنی از ویتامین هم می‌تواند به شما كمك كند، زیرا ویتامین C در بدن به افزایش جذب آهن كمك می‌كند.



اگر ناخن‌های شما در شرایط عادی، درحالی‌كه فشاری روی آن‌ها نیست و برای حداقل چند دقیقه متوالی سفید و رنگ پریده باشند، ممكن است به كم‌خونی دچار باشید



اگر بی‌حسی و گزگز انگشتان شما برای بیشتر از یك ساعت باقی ماند، در این حالت انگشتان شما با اختلال مشخص جریان خون روبه‌رو است



وقتی كف دست‌تان می‌خارد

  • كف دست‌های قرمز
این به چه معنی است: كف دست‌های قرمز، خارش‌دار و همراه با سوزش كف دست می‌توانند نشانه اگزما باشند. یك مشكل پوستی مزمن زمانی كه دچار اضطراب و استرس باشید، بدتر می‌شود، برای آن‌كه این التهاب، خارش‌ها و سوزش‌ها را كاهش دهید، به‌دنبال عامل ایجاد اگزما باشید. برای مثال صابون‌های معطر و تمیز‌كننده‌های قوی یا دستكش‌های مختلفی كه به دست می‌كنید، می‌توانند عامل ایجاد این اگزما باشند. اگر نتوانستید عامل ایجاد اگزما را شناسایی كنید، ممكن است جواهر‌آلات و انگشترهای شما عامل ایجاد اگزما باشند. انگشترهای نیكل و برخی انواع طلا، مواد شیمیایی موجود در برخی دستبند‌ها و مچبندها می‌توانند عامل ایجاد اگزما باشند. در ضمن برخی آنتی‌بیوتیك‌ها هم می‌توانند این حالت را ایجاد كنند. پزشك شما می‌تواند با انجام آزمایش‌های حساسیت‌سنجی، عامل ایجاد اگزما را در شما شناسایی كند اما دكتر جانیاس كیمانو، پزشك متخصص پوست در ساكرامنتو توجه شما را به نكته‌ای جلب می‌كند. اگر باردار هستید و كف دست‌های‌تان قرمز می‌شود، خیلی به اگزما فكر نكنید به‌خصوص اگر دست‌ شما خارش و سوزش نداشت. در زمان بارداری گردش خون در بدن افزایش یافته و باعث می‌شود، جریان خون در كف دست‌تان بیشتر شود و به همین دلیل قرمزی دست‌ها در حدود نیمی از زنان باردار رخ می‌دهد.



نکته -  در زمان بارداری گردش خون در بدن افزایش یافته و باعث می‌شود، جریان خون در كف دست‌تان بیشتر شود و به همین دلیل قرمزی دست‌ها در حدود نیمی از زنان باردار رخ می‌دهد.



  وقتی ناخن‌ها رنگ ندارند
  • ناخن‌های بی‌رنگ
این به چه معنی است: ناخن‌هایی كه رنگ ندارند و كاملا بی‌رنگ ـ نه سفید‌رنگ ـ به‌نظر می‌رسند ممكن است، نشانگر وجود قارچ‌ باشند. البته این حالت ممكن است زنگ خطر ابتلا به دیابت را هم به صدا در آور‌ده باشد.
بیماران دیابتی در سیستم ایمنی و سیستم گردش خونی مشكل دارند؛ یعنی عملكرد این سیستم‌ها با نقایصی همراه است كه این می‌تواند محیط را برای رشد باكتری‌ها و قارچ‌ها مساعد كند. دكتر سانتیاگو نلوما، از مركز تحقیقات پوست و مویسین سیناتی می‌گوید: «اگر شما نشانه‌هایی مثل بی‌رنگ‌شدن ناخن‌ها یا پیدا شدن رگه‌های سبز رنگ در كناره و روی ناخن‌های خود دیدید یا ناخن‌های‌تان ضخیم و به‌رنگ زرد تیره و چرك شد یا اگر ناخن‌های‌تان به راحتی از جای خود در می‌آمد و كنده می‌شد، در این زمان به عفونت‌های قارچی یا باكتریایی ناخن فكر كنید.
اگر دچار این مشكلات شدید به پزشك مراجعه كنید. احتمالا در این حالت آزمایش خون و آزمایش‌های نمونه‌برداری انجام خواهد شد تا مشخص شود، شما به دیابت دچار هستید یا نه و نوع عفونت‌ ناحیه هم مشخص شود. اگر دچار دیابت باشید جدا از درمان دارویی، رژیم‌های غذایی خاصی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.





وقتی ناخن‌های‌تان كبود می‌شود

  • ناخن‌های آبی‌رنگ
این به چه معنی است: نوك انگشتان و ناخن‌های بنفش رنگ ـ یا آبی‌رنگ ـ و كبود ممكن است نشانه‌ای از بیماری موسوم به رینود باشد. در این بیماری عروق خونی ناگهان دچار اسپاسم و گرفتگی می‌شوند و این، جریان خون انگشت‌ها را كاهش می‌دهد كه این عامل بی‌حسی و گزگز نوك انگشتان است. این حالت باعث بروز علائم كمبود خون در نوك انگشتان، ناخن‌ها و كبود رنگ شدن آن‌ها می‌شود. دكتر مارتینز در مورد این بیماری توضیحات بیشتری می‌دهد: «در برخی جوامع حتی حدود 5 تا 01 درصد مردم از این سندرم رنج می‌برند. این بیماری در زنان شایع‌تر است و معمولا در فصول سرد و به وسیله سرما حالت آن شروع می‌شود؛ یعنی سرما جرقه‌ بروز آن را می‌زند. البته دیده شده است استرس و اضطراب هم می‌تواند شروع‌كننده آن باشد. سندرم رینود یك بیماری مزمن است اما نباید نگران شوید، زیرا این بیماری حالت وخیمی ایجاد نمی‌كند. البته اگر بی‌حسی و گزگز انگشتان شما برای بیشتر از یك ساعت باقی ماند، در این حالت قاعدتا انگشتان شما با اختلال مشخص جریان خون روبه‌رو هستند و كاملا تغییر حالت می‌یابند. آن وقت باید بدانید، با یك حالت اورژانس روبه‌رو هستید و باید سریعا به یك مركز درمانی مجهز مراجعه كنید.افرادی كه مبتلا به سندرم رینود هستند، باید مصرف سیگار خود را كاملا ترك كرده و سعی كنند مصرف كافئین خود را بكاهند. هم نیكوتین و هم كافئین تنگ‌كننده عروق هستند و بنابراین این حالت را تشدید خواهند كرد. در ضمن برخی پژوهش‌ها نشان داده است، ورزش منظم از شدت و وخامت این بیماری خواهد كاست.



رابطه تیروئید و دست شما

  •   وقتی حلقه نامزدی تان در دست‌تان نمی‌رود
 این به چه معنی است: اسنك‌های شور و پرنمك و سندرم پیش از قاعدگی می‌توانند باعث تورم انگشتان شوند اما اگر این دوره را پشت‌سر گذاشتید و مصرف نمك خودتان را هم محدود كردید و باز هم انگشترتان در انگشت حلقه‌تان جای نگرفت، شاید این ورم انگشتان ناشی از كم‌كاری تیروئید (هایپوتیرویسیم) باشد كه این به آن معنا است كه غده تیروئید شما به میزان كافی هورمون‌های خود را كه برای تنظیم متابولیسم بدن و عملكرد مناسب بدن لازم هستند، ترشح نمی‌كند. مشكلات تیروئید می‌تواند متابولیسم كلی بدن را كاهش دهد و باعث افزایش وزن و تجمع آب در بدن شود. دكتر جنی‌كیم، متخصص غدد در دانشگاه كالیفرنیا در آمریكا می‌گوید اگر كم‌كاری تیروئید درمان نشود، می‌تواند علائمی مثل خستگی، كاهش میل جنسی و حتی مشكلات قلبی را موجب شود.



  وقتی انگلستان‌تان بلندتر می‌شوند

انگشت اشاره كوچك این به چه معنی است: زنانی كه انگشت اشاره آنها از انگشت حلقه آن‌ها كوچك‌تر است به احتمال بیشتری به بیماری‌های مفصلی و عضلانی مبتلا می‌شوند. در ضمن احتمال وجود تخمدان‌های پلی‌كیستیك ـ كه می‌تواند منجربه دردهای شكمی و نازایی شود ـ در این گروه از زنان بیشتر است، اما خبر خوبی هم برای این گروه از زنان وجود دارد و آن هم این است كه این گروه از زنان كمتر احتمال دارد به بیماری‌های قلبی ـ عروقی مبتلا شوند. دكتر جان ماتینگ، نویسنده كتاب «نسبت میان انگشتان» می‌گوید: « بیشتر قرار گرفتن در معرض تستوسترون در زمان جنینی و در رحم مادر، باعث افزایش طول انگشت حلقه می‌شود كه این به معنای سلامت بیشتر مفصلی و اسكلتی و احتمال بیشتر باروری است ولی در عین حال احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی را بیشتر می‌كند... اما اصلا و ابدا به صرف بزرگ‌تر و كوچك‌تر بودن انگشت اشاره یا انگشت حلقه خود نسبت به آن یكی فكر نكنید كه حتما به برخی مشكلات دچار می‌شوید و از برخی مشكلات مصون هستید.

منبع : مجله سیب سبز