سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

نخستین عکس های دستکاری‌ شده تاریخ!


گفته می‌شود که این عکس در سال ۱۸۴۰ گرفته شده است، نخستین عکسی باشد که در ان عکاس قصد فریب و مزاح با مخاطبان را خود داشته است.

وبسایت یک پزشک - علیرضا مجیدی: گفته می‌شود که این عکس در سال ۱۸۴۰ گرفته شده است، نخستین عکسی باشد که در ان عکاس قصد فریب و مزاح با مخاطبان را خود داشته است.

قدمت نخستین عکس دستکاری‌شده، به ۱۵۰ سال قبل از پیدایش فتوشاپ برمی‌گردد: چهره غریق آرمیده

این عکس یک سلفی است که توسط عکاسی به نام هیپولایت بایراد گرفته شده است. این عکاس بین سال ۱۸۰۱ تا ۱۸۸۷ می‌زیست.

در این عکس او تظاهر کرده است که مردی است که با هدف خودکشی به آب پریده و غرق شده است.

می‌دانید که ما تنها ۲۵ سال است که فتوشاپ را به عنوان یک ابزار مشهور برای ویرایش عکس داریم، اما تاریخچه ویرایش و روتوش عکس به دهه‌ها قبل برمی‌گردد، زمانی که عکاسان و هنرمندان با ابزارهای ابتدایی چند عکس را برش می‌دادند و در کنار هم می‌چیدند و از قیچی و چسب و قلم‌مو استفاده می‌کردند.

حالا که صحبت از عکس‌های قدیمی ویرایش‌شده شد، بد نیست این عکس مشهور را ببینیم که در آن تئودور روزولت، سوار بر یک گوزن نشان داده می‌شود.

قدمت نخستین عکس دستکاری‌شده، به ۱۵۰ سال قبل از پیدایش فتوشاپ برمی‌گردد: چهره غریق آرمیده

در واقع کار هنرمند ویرایشگر آنقدر خوب بود که خیلی‌ها در آن زمان و حتی در زمان ما، قانع شده بودند که این عکس که اصالت دارد. اما خب، تفاوت کنتراست و سایه روشن شلوار و لباس روزولت با بدن گوزن با کمی دقت کاملا آشکار است!


ویدیو مرتبط :
تلفیق و دستکاری عکس در فتوشاپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشهورترین عکس‌ های دستکاری شده تاریخ


از زمانی که پای فتوشاپ به دنیای رسانه باز شده، ورق به کام سیاستمداران رسانه ای برگشته است. فتوشاپ می تواند آنها را بهتر از آنچه هستند و مخالفانشان را بدتر از آنچه هستند نمایش دهد.

مجله مهر: از زمانی که پای فتوشاپ به دنیای رسانه باز شده، ورق به کام سیاستمداران رسانه ای برگشته است. فتوشاپ می تواند آنها را بهتر از آنچه هستند و مخالفانشان را بدتر از آنچه هستند نمایش دهد.

 این ها مشهورترین عکس های فتوشاپ کاری شده در دنیای سیاست است:




"ولادیمیر لنین" رهبر انقلاب روسیه در سال 1920 برای هوادارانش سخنرانی می کند. در تصویر دستکاری شده تصاویر "لئو تروتسکی" و "لئو کامنوف" انقلابیونی که بعدها مورد غضب استالین قرار گرفتند، از تصویر حذف شده اند. استالین بعدها این تصویری را با حضور خود منتشر کرد تا نشان دهد جانشین قانونی لنین است.
 


این تصویر مربوط به مذاکرات خاورمیانه در سال 2010 است که در کاخ سفید برگزار شد. از آنجا که موقعیت "حسنی مبارک" دیکتاتور پیشین مصر در تصویر واقعی در بالا، به مذاق روزنامه نیمه دولتی "الاهرام" خوش نیامده، تصویر پایین را به سلیقه خود مونتاژ کرده است.



تصویری که در بحبوحه تنش های سیاسی شبه جزیره کره در ماه مارس توسط خبرگزاری دولتی کره شمالی از مانور دریایی ارتش این کشور منتشر شد. کارشناسان می گویند هاورکرافت هایی که در پس زمینه دیده می شوند، وجود خارجی نداشته اند.
 


تصویری از تجمع هواداران حزب عدالت و توسعه در ترکیه؛ مخالفان دولت "رجب طیب اردوغان" با انتشار این تصویر در شبکه های اجتماعی وی را به جعل تصاویر برای محبوب نشان دادن خود در رسانه ها متهم کرده اند. در این تصویر نقاطی که با دایره های همرنگ نشان داده شده، صحنه های بازسازی شده و تکراری است.

فتوشاپ کاری علیه ایران


فتوشاپ کاری های رسانه ای با اهداف سیاسی دامن ایران را هم گرفته است. آبان ماه سال 88 تصویری از مذاکره وزرای کشور ایران و پاکستان منتشر شد که در آن پرچم ایران به صورت وارونه به نمایش درآمده بود. در این تصویر که به خبرگزاری آسوشیتد پرس منسوب بود، نه تنها پرچم پشت سر مصطفی محمدنجار متعلق به ایران نبود، بلکه پرچم ایران هم به صورت وارونه روی میز قرار گرفته بود. چند روز بعد از انتشار این عکس ها، وزارت کشور در سایت های داخلی اعلام کرد که این تصویر ساختگی است و در تصویر واقعی پرچم ایران نه وارونه است و نه بصورت صاف و کشیده بلکه مانند پرچم پاکستان است و وارونه هم قرار ندارد که به ملت شریف ایران توهین شده باشد.



پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور نوشت که این خبرگزاری در اقدامی ناشیانه و به وسیله ابزارهای رایانه‌ای (فتوشاپ) پرچم جمهوری اسلامی ایران را به صورت وارونه در مقابل وزرای دو کشور ایران و پاکستان جعل کرده و علاوه بر این، در عکس و فیلم اصلی بین دو وزیر کشور مترجم قرار داد که در تصویر آسوشیتد پرس، مترجم حذف شده است.

همچنین عکسی هم از بی نظیر بوتو در تصویر منتشر شده بود که در پشت وزرای کشور ایران و پاکستان دیده می‌شد اما به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور با عکسی که در فیلم و عکس واقعی آن وجود دارد، متفاوت است.