سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

نخستین ایرانی که تابعیت آمریکا را پذیرفت


تصویر مربوط دوران زندانی بودن وی است. نوشته زیر عکس دستخط ناصرالدین شاه است.

 
 
 
 
  صبح بخیر: میرزا محمد علی محلاتی ملقب به حاج سیاح متولد ۱۸۳۶ میلادی، جهانگرد و نخستین ایرانی است که رسما تابعیت ایالات متحده آمریکا را پذیرفت.

حاجی سیاح در خانواده‌ای روستایی در محلات به دنیا آمد. پدرش ملا محمدرضا محلاتی او را برای تحصیل به تهران فرستاد و سپس عمویش وی را برای تکمیل تحصیلات راهی عتبات کرد.

چند سالی در نجف و کربلا به تحصیل علوم قدیمه مشغول و با اندیشمندانی که از نقاط مختلف برای تدریس و تحصیل آمده بودند آشنا شد و بر اثر این آشنایی‌ها در اندیشه و نگرشش تحولی روی داد.

حاجی سیاح زندگی‌ای همراه با شر و شور داشت از این‌رو سرگذشت او برای بسیاری جذاب و خواندنی و قابل توجه‌است.

او در ۲۳سالگی سفرهای ۱۸ ساله خود به اقصی نقاط اروپا و آمریکای شمالی و همچنین کشورهای شرق از جمله ژاپن و هند را آغاز کرد. وی نخستین بار ازطریق نیویورک وارد آمریکا شد، و تا سانفرانسیسکو نیز در سفرهای خود پیش رفت، جایی که در ۲۶ می۱۸۷۵ تابعیت آمریکا را در دادگاه ناحیۀ ۱۲ کالیفرنیا رسماً پذیرفت.

حاجی سیاح حتی در دو نوبت موفق به دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، پرزیدنت اولیسس گرنت نیز گردید.

پس از ۱۸ سال سفر وی در سال ۱۸۷۷ به ایران بازگشت و وارد صحنه انقلاب مشروطیت شد و بخاطر نوشتن نامه‌ای انتقاد آمیز با توطئه كامران میرزا (نایب السطنه) به مدت ۲۰ ماه رهسپار زندان نیز گردید. تصویری که مشاهده میکنید مربوط به همین دوران است که وی را برای گرفتن عکس از زندان بیرون آوردند.

وی از دوستان نزدیک سید جمال الدین اسدآبادی بود.

حاجی سیاح از روشنفکران عصر قاجار محسوب می‌شود که سختی زیادی کشید و کتاب‌هایی هم نوشت. حاج سیاح در سن ۸۹ سالگی در سال ۱۹۲۵میلادی درگذشت.

از حاجی سیاح دو کتاب به جا مانده؛ یکی خاطرات حاج سیاح (دورۀ خوف و وحشت) و دیگری سفرنامه حاجی سیاح محلاتی است که درواقع جلد دوم خاطرات محسوب می‌شود و نایاب است و به شرح سفرهای او مربوط می‌شود.

میرزا ملکم خان از وی به‌عنوان «منادی غیب» در جنبش آدمیت، و معیر الممالک (داماد ناصرالدین شاه قاجار) وی را یک فراماسون نام برده‌اند.

تصویر مربوط دوران زندانی بودن وی است. نوشته زیر عکس دستخط ناصرالدین شاه است.



ویدیو مرتبط :
طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیرترین ایرانی که به تابعیت آمریکا درآمد(+عکس)




پیرترین ایرانی که به تابعیت آمریکا درآمد(+عکس)

بر اساس اعلام اداره مهاجرت آمریکا در 50 سال گذشته تنها به 27 نفر از افراد بالای 100 سال تابعیت آمریکا اعطا شده است. "خاتون خویکانی" پیر زن 99 ساله ایرانی تبار روز گذشته در مراسمی به همراه 3700 تن دیگر به تابعیت آمریکا در آمد.

به گزارش عصر ایران به نقل از آسو شیتد پرس این مراسم در لس آنجلس ایالت کالیفرنیا برگزار شد. خانم خویکانی پیر ترین ایرانی است که تا کنون به شهروندی ایالات متحده آمریکا درآمده است. وی 15 سال پیش به آمریکا مهاجرت کرده است.

بر اساس اعلام اداره مهاجرت آمریکا در 50 سال گذشته تنها به 27 نفر از افراد بالای 100 سال تابعیت آمریکا اعطا شده است. پیرترین فردی که تا کنون به تابعیت آمریکا درآمده است "مانیک بوکچالیان" شهروند 117 ساله ترکیه ای تبار بوده است که در سال 1997 موفق به کسب تابعیت آمریکا شده است.

پیرترین ایرانی درتابعیت آمریکا,خاتون خویکانی درتابعیت آمریکا,اداره مهاجرت آمریکا

 

پیرترین ایرانی درتابعیت آمریکا,خاتون خویکانی درتابعیت آمریکا,اداره مهاجرت آمریکا

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عصرایران