سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

میان پیغمبران جرجیس را انتخاب کرد




میان پیغمبران جرجیس را انتخاب کرد

 

مورد استفاده و استناد عبارت مثلی بالا هنگامی است که مخاطب در انتخاب مطلوبش بی سلیقگی نشان دهد و آنچه را که کم فایده و بی مایه تر باشد بر سر اشیا مرجح شمارد. اما ریشۀ این عبارت:

جرجیس نام پیغمبری است از اهل فلسطین که پس از حضرت عیسی بن مریم به پیغمبری مبعوث گردیده است. بعضی وی را از حواریون می دانند ولی میرخواند وی را از شاگردان حواریون نوشته است و برخی نیز گویند که وی خلیفه داود بوده است.

جرجیس چندان مال داشت که محاسب و هم از ضبط حساب آن به عجز اعتراف می کرد. در سرزمین موصل به دست حاکم جباری به نام داذیانه گرفتار شد. چون بت و صنم داذیانه به نام افلون را سجده نکرد به انواع عقوبتها او را می کشتند اما به فرمان الهی زنده می شد تا آنکه عذابی در رسید و همۀ کافران را از میان برداشت.

عطار می نویسد:"او را زنده در آتش انداختند، گوشتهایش را با شانۀ آهنین تکه تکه کردند و چرخی را که تیغهای آهنین به آن نصب کرده بودند از روی بدنش گذراندند اما با آنکه سه بار او را کشتند هر سه بار زنده شد و سرانجام هم نمرد تا آنکه دشمنانش به آتشی که از آسمان فرستاده شد هلاک شدند."

اما جرجیس را چرا ضرب المثل قرار داده اند از آن جهت است که در میان چند هزار پیامبر مرسل و غیرمرسل که برای هدایت و ارشاد افراد بشر مبعوث گردیده اند گویا تنها جرجیس پیغمبر صورتی مجدر و نازیبا داشت. جرجیس آبله رو بود و یک سالک بزرگ بر پیشانی- و به قولی بر روی بینی- داشت که به نازیبایی سیمایش می افزود.

با توجه به این علائم و امارات، اگر کسی در میان خواسته های گوناگون خود به انتخاب نامطلوبی مادون سایر خواسته ها مبادرت ورزد به مثابۀ مومنی است که در میان یک صد و بیست و چهار هزار پیغمبر به انتخاب جرجیس اقدام کند و او را به رسالت و رهبری برگزیند.

راجع به این ضرب المثل روایت دیگری هم در بعض کتب ادبی ایران وجود دارد که فی الجمله نقل می شود.

گویند روباهی خروسی را از دیهی بربود و شتابان به سوی لانۀ خود می رفت. خروس در دهان روباه با حال تضرع گفت:"صد اشرفی می دهم که مرا خلاص کنی." روباه قبول نکرد و بر سرعت خود افزود. خروس گفت:"حال که از خوردن من چشم نمی پوشی ملتمسی دارم که متوقع هستم آن را برآورده کنی." روباه گفت:"ملتمس تو چیست و چه آرزویی داری؟" خروس گرفتار که در زیر دندانهای تیز و برندۀ روباه به دشواری نفس می کشید جواب داد:"اکنون که آخرین دقایق عمرم سپری می شود آرزو دارم اقلاً نام یکی از انبیای عظام را بر زبان بیاوری تا مگر به حرمتش سختی جان کندن بر من آسان گردد."

البته مقصود خروس این بود که روباه به محض آنکه دهان گشاید تا کلمه ای بگوید او از دهانش بیرو افتد و بگریزد و خود را به شاخۀ درختی دور از دسترس روباه قرار دهد. روباه که خود سرخیل مکاران بود به قصد و نیت خروس پی برده گفت: جرجیس، جرجیس و با گفتن این کلمه نه تنها دهانش اصلاً باز نشد بلکه دندانهایش بیشتر فشرده شد و استخوانهای خروس به کلی خرد گردید. خروس نیمه جان در حال نزع گفت:"لعنت بر تو، که در میان پیغمبران جرجیس را انتخاب کردی."

منبع:sarapoem.persiangig.com


ویدیو مرتبط :
پنبه ریز ، میان این همه تورا انتخاب کردم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصغر فرهادی در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان به انتخاب "تایم"/ رقابت او با بشار اسد، اوباما و ...



اصغر فرهادی,چهره برتر  ستل 2012,اصغر فرهادی چهره برتر سال 2012,چهره تاثیرگذار جهان,مجله تایمز

 

اصغر فرهادی در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان به انتخاب "تایم"/ رقابت او با بشار اسد، اوباما و ...

کاربران تا 6 آوریل فرصت دارند تا به این اسامی رای دهند و لیست نهایی 100 چهره ی تاثیرگذار جهان، 17 آوریل منتشر خواهد شد. تاکنون اصغر فرهادی در رده سوم قرار دارد،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجله تایم که هر سال اقدام به انتخاب صد چهره ی تاثیرگذار جهان می کند، در لیست پیشنهادی خود برای سال 2012، نام اصغر فرهادی را نیز آورده است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"؛ تایم در مورد این کارگردان ایرانی نوشته است: فرهادی که با فیلم "جدایی نادر از سیمین" موفق به کسب جایزه ی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد، یک لحظه مثبت و نادر برای اصلاح تصویر ایران در غرب است. در حالی که جنگ طلبان در اسرائیل و نومحافظه کاران "سخت جان" در واشنگتن، تهدید به حمله می کنند. فرهادی داستان زن و شوهر طبقه متوسط را به تصویر می کشید که در پی جدایی از یکدیگر هستند... داستان انسانی که در شرایط وخیم فعلی، اب سردی است بر تب تند و شعله ور "حمله به ایران"

 

در این نظرسنجی، نام افرادی دیگری چون : بشار اسد، هیلاری کلینتون، جرج کلونی، شیخ بن خلیفه، حامد کرزای، باراک اوباما، میشل اوباما ،اردوغان، ملکه الیزابت، ران پال، مارک زوکربرگ، پوتین و... دیده می شود.

کاربران تا 6 آوریل فرصت دارند تا به این اسامی رای دهند و لیست نهایی 100 چهره ی تاثیرگذار جهان، 17 آوریل منتشر خواهد شد.

هم اکنون اریک مارتین با 116412 رای در مقام نخست قرار دارد. پس از او ران پال با 37332 در رتبه ی دوم جای گرفته است. اصغر فرهادی هم با کسب 24621 رای در جایگاه سوم قرار گرفته است. البته 1893 نفر بر ضد او رای داده اند./انتخاب