سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

مهمترین اکتشافات باستانی سال 2016


مصر در سال 2016 میلادی نیز اکتشافات باستان‌شناسی امیدوارکننده‌ای در راه دارد. کاوش‌های جدید در مقبره «توتنخامون»، پادشاه مصر باستان حاکی از آن است که دیوارهای غربی و شمالی این مقبره 3300 ساله دو اتاق مخفی در خود جای داده است.

خبرگزاری ایسنا: سال جدید میلادی همانند سال 2015 می‌تواند شاهد اتفاقات و اکتشافات بزرگی در عرصه باستان‌شناسی و تحولاتی بزرگ در این زمینه باشد.

مصر در سال 2016 میلادی نیز اکتشافات باستان‌شناسی امیدوارکننده‌ای در راه دارد. کاوش‌های جدید در مقبره «توتنخامون»، پادشاه مصر باستان حاکی از آن است که دیوارهای غربی و شمالی این مقبره 3300 ساله دو اتاق مخفی در خود جای داده است.

دنیای باستان شناسی و مهمترین اکتشافات سال 2016
مقبره توتنخامون


براساس اعلام «ممدوح الداماتی»، وزیر آثار تاریخی مصر، به احتمال 90 درصد مقبره «توتنخامون» دارای چنین اتاقک‌هایی است که در بررسی راداری نیز دیده شده است.

به گزارش دیسکاوری نیوز، «نیکلاس ریوس»، مصرشناس بریتانیایی دانشگاه «آریزونا» به عنوان اولین نفری که از وجود احتمالی این اتاقک‌ها خبر داد، معتقد است یکی از این اتاق‌ها در بردارنده بقایای جسد و متعلقات ملکه «نفرتی‌تی» همسر «آخن‌آتون»، پدر «توتنخامون» است.

آیا باستان‌شناسان می‌توانند به اتاقک‌های مخفی مقبره «توتنخامون» راه یابند تا به گفته وزیر آثار تاریخی مصر یکی از مهمترین اکتشافات قرن شکل بگیرد؟

دنیای باستان شناسی و مهمترین اکتشافات سال 2016
اسکن اهرام مصر


تکنولوژی‌های جدید و غیرتهاجمی که برای کاوش در مقبره «توتنخامون» استفاده می‌شود در یکی دیگر از پروژه‌های باستان‌شناسی بلندپروازنه در مصر نیز کاربرد فراوانی دارد.

این پروژه که «اسکن اهرام» نام دارد با نظارت وزارت آثار تاریخی مصر و توسط یک تیم باستان‌شناسی از دانشگاه مهندسی قاهره و موسسه فرانسوی میراث، نوآوری و حفظ آثار در حال انجام است.

هدف از این پروژه اسکن بزرگترین اهرام مصر برای شناسایی حضور هر نوع ساختار درونی ناشناخته در آن است که به درک بهتر از ساختار اهرام و چگونگی ساخت آن‌ها کمک می‌کند.

در این پروژه از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها شامل گرمانمایی فروسرخ، رادیوگرافی موآن و بازسازی سه‌بعدی برای بررسی ساختار درونی این اهرام بیش از 4500 ساله استفاده می‌شود که شامل هرم «خوفو»،‌ «خفرع»، هرم خمیده و هرم سرخ می شود.

تاکنون یک ساختار غیرمتعارف قابل ملاحظه در طرف شرقی هرم بزرگ (خوفو) در سطح زمین کشف شده و مطمئنا در سال جاری خبرهای بیشتری نیز درباره این پروژه خواهیم شنید.

دنیای باستان شناسی و مهمترین اکتشافات سال 2016
«استون هنج»


سال گذشته عده‌ای از باستان‌شناسان ادعای عجیب و فوق‌العاده‌ای را مطرح کردند که براساس آن اثر تاریخی «استون هنج» در واقع یک اثر تاریخی دست دوم است که صدها سال پیش از انتقال به منطقه ویلتشایر انگلستان در ولز قرار داشته است.

این بررسی نشان می‌دهد که سازه «استون هنج» در اصل متعلق به تپه‌های پرسیل در منطقه «پمبروکشایر» در جنوب غربی ولز بوده است و تاریخ‌نگاری کربنی حاکی از آن است که سنگ‌های این اثر تاریخی حداقل 500 سال پیش از بنای «استون هنج» ساخته شده بودند که ابتدا به عنوان یک اثر محلی در ولز استفاده می‌شده و پس از مدتی به انگلستان منتقل می‌شود.

محققان مشغول استفاده از مطالعات ژئوفیزیکی، کاوش‌های آزمایشی و عکسبرداری هوایی هستند تا بقایای یک اثر تاریخی گمشده و از جا کنده شده را کشف کنند و قرار است نتایج این پژوهش امسال اعلام شد.

«کیت ولهام» از دانشگاه «بورنموث» در این‌باره گفت، فکر می‌کنیم محتمل‌ترین مکان‌ها را شناسایی کردیم و کشفی بزرگ در سال 2016 خواهیم داشت.

دنیای باستان شناسی و مهمترین اکتشافات سال 2016
گنجینه‌های کشتی سن‌خوزه


دولت کلمبیا در اوایل دسامبر 2015 میلادی اعلام کرد، یک کشتی بادبادنی غرق شده متعلق به قرن 18 حاوی گنجینه‌ای از طلا سکه و سنگ‌های قیمتی را به ارزش امروزی بین 4 تا 17 میلیارد دلار دور از سواحل این کشور کشف کرده است. این کشتی مولتی میلیاردی که به نام «سن خوزه» شناخته می‌شود در واقع کشتی فرستاده سلطنتی شاه فیلیپ پنجم برای بازگرداندن سکه‌ها و شمش‌های استعماری جنگ جانشینی در اسپانیا بین سال‌های 1701 تا 1714 بوده است.

کشتی «سن خوزه» در تاریخ هشتم ژانویه 1708 در تلاش برای فرار از کشتی‌های جنگی بریتانیا بر اثر یک انفجار به اعماق دریای کارائیب فرو رفت و بنابر گزارش‌ها شامل 600 نفر خدمه، صندوقچه‌های زمرد سبز و هزاران کیلو نقره، طلا و پلاتینیوم بوده است.

این کشف موجب بروز نزاع میان موسسه تحقیقات دریایی آماندا در آمریکا، مدعی کشف محل غرق شدن کشتی در سال 1981 و دولت پرو شده است. دولت پرو معتقد است گنجینه کشف شده در کشتی سن خوزه باید به عنوان میراث ملی این کشور قلمداد شود.

گرچه این منازعات همچنان ادامه دارد، اما انتظار می‌رود تحقیقات برای کشف مقادیر بیشتری زمرد و طلا همچنان ادامه داشته باشد.

دنیای باستان شناسی و مهمترین اکتشافات سال 2016
میدان جنگ گاتدیاتورها


کشف یک سازه بیضی شکل زیر منطقه «ولترا» ایتالیا یکی از مهمترین اکتشافات سال 2015 میلادی بود. باستان‌شناسان معتقدند این سازه مهمترین آمفی‌تئاتر کشف شده رومی‌ها در قرن اخیر است.

قدمت این سازه که مشابه کلوسئوم در قلب رم دارای ساختاری بیضی شکل است به قرن اول پس از میلاد برمی‌گردد. آمفی‌تئاترهایی با این شکل در زمان روم برای برگزاری رویدادهایی چون جنگ گلادیاتورها و جنگ حیوانات وحشی استفاده داشته است.

باستان‌شناسان تخمین می‌زنند این سازه که در عمق 20 تا 32 فوتی سطح زمین کشف شده است دارای ابعاد 196 در 262 فوت باشد.

تنها بخش کوچکی از این آمفی‌تئاتر در یک پروژه کاوش سرازخاک بیرون آورده است و انتظار می‌رود کاوش کامل این محوطه در سال جاری کلید بخورد.


ویدیو مرتبط :
مروری بر مهمترین اخبار سال ۹۳/سال اقتصاد و فرهنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016


ورزش ایران و جهان در سال ۲۰۱۶ شاهد مسابقات معتبری از جمله مرحله انتخابی و نهایی المپیک ریو، یورو ۲۰۱۶ و مقدماتی جام ملت‌های امارات و جام جهانی روسیه است که هیجان‌های بسیاری را بوجود می‌آورد.

مجله مهر: پایان روز پنجشنبه ۱۰ دیماه ۱۳۹۴، آغاز رسمی ۲۰۱۶ میلادی بود؛ سالی که مهمترین اتفاقات ورزشی در آن رخ می‌دهد. رقابتهایی که جذابیت‌ها و خاطرات تلخ و شیرینی را برای میلیون‌ها نفر رقم می‌زند و آنها را یا در ورزشگاه‌ها و یا پای صفحات نمایش میخکوب می‌کند.

در این بین ورزش‌دوستان ایرانی از همین ابتدای سال جدید میلادی، در آرزوی تحقق رویاهای خود هستند؛ آرزوهایی که با پایان حسرت رسیدن تیم فوتبال امید به المپیک شروع می‌شود و با طلسم‌شکنی تیم‌های بسکتبال، والیبال و هندبال در رسیدن به این تورنمنت ورزشی بزرگ ادامه یافته خواهد یافت.

همچنین موفقیت ورزشکاران در المپیک ریو، رسیدن فوتبالیست‌ها به جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا و شروع موفق در راه کسب سهمیه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه از دیگر مهم ورزشی در سال ۲۰۱۶ است که در زیر بصورت مختصر به آنها می‌پردازیم:

طلسم شکنی در نخستین رقابت سال ۲۰۱۶

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

شکسته شدن طلسم ناکامی در رسیدن به المپیک برای تیم‌های فوتبال، والیبال و هندبال و صعود بسکتبال برای دومین دوره متوالی به المپیک، آرزوی تمام ورزش‌دوستان و یا حتی مردم ایران است؛ دیدارهایی که از ماه جاری با رقابت تیم فوتبال امید آغاز می‌شود.

فوتبال کشورمان بعد از صعود و تحریم المپیک ۱۹۸۰، دیگر فرصت رسیدن به این رقابتها را بدست نیاورد تا المپیک ۱۹۷۶ آخرین لقب بگیرد که ایرانی‌ها طعم حضور در مستعطیل سبز این تورنمنت مهم را تجربه کرده‌اند. در این شرایط تیم امید برای شکستن طلسم ۴۰ ساله باید جزو ۳ تیم برتر مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا قرار بگیرند؛ دیدارهایی که طی روزهای ۱۲ تا ۳۰ ژانویه (۲۲ دی‌ماه تا ۱۰ بهمن‌ماه) در قطر برگزار و نخستین مسابقه مهم در سال جدید میلادی محسوب می‌شود.

شاگردان محمد خاکپور در غیاب ستارگانی از جمله سردار آزمون و علیرضا جهانبخش، در مرحله گروهی به مصاف قطر میزبان جام، سوریه و چین می‌روند و در صورت موفقیت در این مرحله به جمع ۸ تیم برتر مسابقات راه پیدا می‌کنند. مرحله یک‌چهارم نهایی بصورت تک حذفی برگزار می‌شود و در نهایت تیم پیروز به نیمه نهایی می‌رسد. تیم‌ها برنده نیمه نهایی، ضمن رسیدن به فینال، المپیکی می‌شوند و تنها برنده دیدار رده‌بندی، جواز حضور در برزیل را بدست خواهد آورد.

حسرت المپیکی شدن یا صعود دوباره

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

اما در والیبال که از المپیک ۱۹۶۴ توکیو، وارد عرصه این رقابتها شد، ایران تا به امروز حسرت حضور در این مسابقات را بردل داشته است. والیبالیست‌های کشورمان در نخستین رقابت مقدماتی المپیک ریو با هدایت اسلوبودان کواچ در جام جهانی ناکام ماندند اما امیدوارند با هدایت رائول لوزانو در رقابتهایی که از ۱۴ می تا ۵ ژوئن (۲۴ اردیبهشت‌ تا ۱۵ خردادماه) در ژاپن برگزار می‌شود، در بین ۳ تیم برتر جام قرار گرفته و یا بهترین تیم آسیایی شوند، تا به المپیک برسند. شاید رقابت با تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی برای بهترین تیم آسیا شدن راحت‌تر از قرار گرفتن در بین ۳ تیم برتر این تورنمنت ۸ تیمی باشد.

دیگر ورزش گروهی ایران که حسرت حضور در المپیک را دارد، هندبال است؛ تیمی که در مسابقات قهرمانی هندبال آسیا عملکرد درخشانی داشت اما با شکست برابر تیم چند ملیتی قطر نتوانست قهرمان قاره کهن شده و تنها سهمیه صعود مستقیم به این تورنمنت معتبر را بدست آورد.حالا هندبالیست‌ها باید در تورنمنتی که ۷ تا ۱۰ آوریل (۱۷ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه) انجام می‌شود، به مصاف رقیبان خود رفته تا شانس خود جهت صعود به المپیک برای نخستین مرتبه را امتحان کنند. در این رقابتهای انتخابی که در قالب ۳ گروه چهار تیمی و با حضور تیم‌های نایب قهرمان و سوم قاره‌های مختلف برگزار می‌شود، دو تیم برتر هر گروه جواز حضور در المپیک را کسب می‌کند.

بسکتبالیست‌ها نیز مانند والیبال و هندبال در نخستین مسابقه انتخابی که همان رقابتهای قهرمانی آسیا بود و تنها تیم قهرمان به المپیک می‌رسید، ناکام ماندند تا برای سومین صعود به المپیک و دومین دوره متوالی حضور در این مسابقات، چشم به مسابقاتی بدوزند که از روز ۵ تا ۱۱ جولای (۱۵ الی ۲۱ تیرماه) انجام می‌شود. این رقابتها با حضور ۱۸ تیم‌ از قاره‌های مختلف، در قالب ۳ گروه ۶ تیمی و به میزبانی سه کشور (هنوز مشخص نشده) برگزار می‌شود که تیم برتر هر گروه به المپیک می‌رسد.

لیگ قهرمانان آسیا، حساس‌تر از ادوار گذشته

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

سهمیه ۱+۳ ایران در لیگ قهرمانان آسیا باعث شده که تیم نفت تهران بازهم رقابتها را با حضور در مرحله پلی‌آف آغاز کند. این تیم تهرانی روز (۲۰ بهمن‌ماه) در ورزشگاه آزادی میزبان تیم الجیش قطر است که این روزها شرایط بسیار خوبی در لیگ این کشور عربی دارد. البته پیروزی نفت برابر الجیش از یک‌سو باعث صعود این تیم به مرحله گروهی می‌شود و از سوی دیگر با حفظ ۴ سهمیه ایران در مرحله گروهی، کمک شایانی به حفظ و یا ارتقای سهمیه‌های ایران در دوره‌های بعدی این جام دارد اما حذف نفت، شاید باعث کاهش سهمیه‌های کشورمان در این رقابت مهمی باشگاهی در آسیا شود.

در مرحله گروهی و در غیاب سرخابی‌های پایتخت، تیم‌های سپاهان اصفهان قهرمان و تراکتورسازی تبریز نایب قهرمان لیگ چهاردهم و ذوب‌آهن اصفهان در مرحله گروهی که از بیست و سوم فوریه (۴ اسفندماه) آغاز می‌شود، به مصاف حریفان خود در غرب آسیا می‌روند، رقابتهایی که از یک‌سو برای اعتبار این تیم‌ها و از سوی دیگر برای حفظ یا افزایش سهمیه‌های ایران اهمیت بسیاری دارد.

سپاهان اصفهان در گروه A با تیم‌های النصر امارات، لوکوموتیو ازبکستان، برنده دیدار الاتحاد عربستان - الوحدات اردن روبرو می‌شود، تیم ذوب‌آهن اصفهان در گروه B با تیم‌های النصر عربستان، لخویا قطر، برنده  و برنده دیدار بنیادکار ازبکستان - الشباب امارات به رقابت می‌پردازد و تراکتورسازی تبریز در گروه C باید برابر تیم‌های پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و برنده دیدار الجزیره امارات - السد قطر قرار بگیرد. البته تیم نفت در صورت صعود به مرحله گروهی، در گروه D با تیم‌های العین امارات، نسف ازبکستان و الاهلی عربستان روبرو خواهد شد.

لیگ جهانی والیبال با شکل جدید

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۶ بازی‌های المپیک برگزار می‌شود، فدراسیون جهانی والیبال برای لیگ جهانی این سال فرمول جدیدی طراحی کرد که تیم‌های شرکت کننده در لیگ جهانی فرصت لازم برای استراحت و آماده‌سازی خود برای حضور در المپیک را داشته باشند. بر این اساس رقابتهای امسال در یک دوره یک ماهه و طی روزهای ۱۷ ژوئن تا ۱۷ جولای (۲۸ خرداد تا ۲۷ تیرماه) با فرمول و قالب جدید البته تنها در مرحله مقدماتی برگزار شود.

فرمول جدید لیگ جهانی مختص سال المپیک در نظر گرفته شده اما سال‌هاست در رقابتهای جایزه بزرگ جهان (گراندپری) در حال انجام است و آزمون و خطاهای خود را نیز به پایان برده است. بر اساس قالب جدید لیگ جهانی، ۳۶ تیم شرکت کننده در ۳ سطح ۱۲ تیمی  به مصاف همدیگر می‌روند که در سطح یک ایران با تیم‌های فرانسه، ایتالیا، استرالیا، روسیه، آمریکا، برزیل، آرژانتین، صربستان، بلغارستان، بلژیک و لهستان به رقابت می‌پردازد. پس از پایان مرحله گروهی، تیم میزبان مرحله نهایی، همراه با ۵ تیم برتر جدول مقدماتی برگزارکننده مرحله پایانی مسابقات هستند.

تیم‌های والیبال هلند، پرتغال، ترکیه، اسلواکی، ژاپن، کره جنوبی، فنلاند، کوبا، کانادا، چین، مصر و جمهوری چک در سطح ۲ و تیم‌های تونس، ونزوئلا، اسلوونی، قطر، آلمان، مکزیک، اسپانیا، مونته نگرو، پورتوریکو، چین تایپه، قزاقستان و یونان در سطح ۳ این رقابتها، برابر همدیگر صف آرایی می‌کنند.

جام ملت‌های اروپا​ ؛ تورنمنتی در رقابت با جام جهانی

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۶ از ۱۰ ژوئن تا ۱۰ جولای (۲۱ خردادماه تا ۲۰ تیرماه) به میزبانی فرانسه برگزار می‌شود، مسابقاتی که برای نخستین مرتبه با حضور ۲۴ تیم و در غیاب تیم مطرح هلند انجام خواهد شد.

فرانسه در تاریخ ۲۸ مه ۲۰۱۰ در رقابت با ایتالیا و ترکیه برای کسب میزبانی یورو پیروز شد . شهرهای بوردو، لان، لیل، لیون، مارسی، نیس، پاریس، سنت دنیز، سن اتین و تولوز  را برای برگزاری این رقابتها معرفی کرده است. این سومین میزبانی یورو توسط فرانسه است زیرا این کشور در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۸۴ میزبان این مسابقات بوده و در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۰ قهرمانی را بالای سر برده است.

در این مسابقات که از نظر اهمیت با جام جهانی در رقابت است، اسپانیا به عنوان مدافع قهرمانی و تیمی که دوبار به طور متوالی جام را بالای سر خود برد، به میدان می‌آید؛ آنهم در غیاب تیم مطرحی همچون هلند. همچنین قهرمان این جام، در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها ۲۰۱۷ - روسیه شرکت خواهد کرد.

المپیک و دومین میزبانی بزرگ برزیل

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

سی و یکمین دوره رقابتهای المپیک از ۳۰ ژوئیه تا ۱۵ اوت سال ۲۰۱۶ (۱۵ تا ۲۵ مردادماه) به میزبانی شهر «ریو دوژانیرو»ی برزیل برگزار می‌شود؛ کشوری که دو سال پیش میزبان مهمترین تورنمنت فوتبالی جهان یعنی جام جهانی فوتبال بود.

شهر «ریو دوژانیرو» در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۰۹ و توسط کمیته بین‌المللی المپیک، به عنوان میزبان این بازی‌ها انتخاب شد که قرار است ورزشکاران در ۲۸ رشته ورزشی برابر هم صف آرایی کنند. رشته‌های راگبی ۷ نفره و گلف برای اولین بار به برنامه این مسابقات اضافه شده‌اند.

ورزش ایران در دوره گذشته المپیک (۲۰۱۲ - لندن) توسط حمید سوریان، قاسم رضایی و امید نوروزی (کشتی فرنگی) و بهداد سلیمی (وزنه‌برداری) به ۴ مدال طلا، سجاد انوشیروانی و نواب نصیرشلال (وزنه‌برداری)، احسان حدادی (پرتاب دیسک)، صادق گودرزی (کشتی آزاد) و محمد باقری‌معتمد (تکواندو) به ۵ مدال نقره و احسان لشگری و کمیل قاسمی (کشتی آزاد) و کیانوش رستمی (وزنه‌برداری) به ۳ مدال برنز دست یافت و در مجموع در رده هفدهم جدول رده‌بندی این رقابتها قرار گرفت.

مسابقات انتخابی جام جهانی؛ رسیدن به آسیا مقدمه‌ای برای جهانی شدن

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

تیم ملی فوتبال ایران صدرنشین گروه D مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ - روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ - امارات در روزهای ۲۴ مارس (چهارم فرودین‌ماه) با هند و ۲۸ مارس (هشتم فروردین‌ماه) با عمان در ورزشگاه آزادی روبرو می‌شود که با کسب ۴ امتیاز در این دیدارهای خانگی، ضمن صعود به جام ملت‌های آسیا، به مرحله سوم انتخابی جام جهانی راه پیدا می‌کند.

در این مرحله ۱۲ تیم برتر آسیا در قالب ۲ گروه ۶ تیمی به مصاف همدیگر می‌روند که برخی از این دیدارها در سال ۲۰۱۶ انجام می‌شود. در نهایت ۲ تیم برتر هرگروه مستقیم به جام جهانی روسیه صعود می‌کنند و دو تیم سوم این گروه‌ها در دو بازی رفت و برگشت برابر هم صف آرایی می‌کنند که برنده این بازی در رقابت پلی‌آف با تیمی از قاره دیگر، شانس خود را برای رسیدن به جام جهانی امتحان می‌کند.