سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

مهریه زنان در دوره قاجاریه +عکس


نمایشگاهی از اسناد قدیمی مرتبط با موضوع ازدواج به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و به مناسبت روز خانواده و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) در یزد برپا شده است.

ایسنا: نمایشگاهی از اسناد قدیمی مرتبط با موضوع ازدواج به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد و به مناسبت روز خانواده و سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا(س) در یزد برپا شده است.

در این نمایشگاه نزدیک به 29 قباله ازدواج متعلق به سال‌های 1208 تا 1354 هجری قمری متعلق به دوره قاجاریه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

از نکات جالب توجه و زیبای این قباله‌‏‏ها می توان به سبک تزئین و تذهیب قباله‏‏‌ها و نحوه کتابت آنها اشاره کرد که همگی خاص این بازه زمانی هستند. آراستگی این اسناد به خطوط ثلث، تعلیق و نستعلیق و برخورداری از هنر صفحه آرایی در این اسناد جایگاه ویژه و ممتازی به اسناد شرعی بخشیده است.

مهریه زنان یزدی در دوره قاجاریه +عکس

نکته قابل توجه دیگر، صداقیه در این قباله‏‏‌ها است که اغلب شامل یک جلد کلام الله مجید، مقداری پول رایج، پارچه و طلاجات بوده است.

یگانگی و در عین حال شباهت کلی این گونه قباله‏‏‌ها در مناطق مختلف به محققین اجازه می‏‏‌دهد تا از سنتها و سطح زندگی مردم ساکن مناطق مختلف یزد و فرهنگ عامه آگاهی یابند.

این نمایشگاه از تاریخ ششم تا دوازدهم مهر در محل تالار خانه لاری‎‎ها واقع در بافت تاریخی شهر یزد برپا شده و از ساعت 8 صبح تا 20 برای بازدید عموم علاقمندان به تاریخ و فرهنگ دایر شده است.


ویدیو مرتبط :
سبک شناسی خط نستعلیق در دوره قاجاریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس؛ حمام دوره قاجاریه اردبیل در حال تخریب


حمام ملاهادی یا حاج محسن در کوچه ملاهادی اردبیل واقع شده است و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. متاسفانه این روزها شاهد مرگ این حمام تاریخی و تخریب آن و تجمع معتادان و اراذل و اوباش در آن هستیم.

خبرگزاری مهر:  حمام ملاهادی یا حاج محسن در کوچه ملاهادی اردبیل واقع شده است و متعلق به دوره قاجاریه می باشد. متاسفانه این روزها شاهد مرگ این حمام تاریخی و تخریب آن و تجمع معتادان و اراذل و اوباش در آن هستیم.