سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

من و گرز و میدان افراسیاب



 

 


من و گرز و میدان افراسیاب

 

این ضرب المثل که از حکیم فرزانه فردوسی طوسی است در موردی به کار می رود که پهلوانی را از حریف و هماوردش بترسانند و او را به انصراف و امتناع از مقابله و محاربه با حریف و دشمن توصیه نمایند. پهلوان موصوف چون به نیروی قدرت و توانایی خود اطمینان دارد پوزخندی زده مصلحین خیراندیش را با این نیم بیتی پاسخ می دهد.

شعر بالا به سادگی تکیه کلام این و آن نشد بلکه مسبوق به سابقۀ تاریخی شیرین و عبرت انگیزی است که شرح آن ذیلاً بیابد.
به طوری که می دانیم فردوسی طوسی شاعر حماسه سرای ایران دربار سلطان محمود غزنوی را به علت اینکه نقض عهد کرده بود با خاطری ازده ترک گفت و به وطن مألوف خویش بازگشت. سالها از این واقعه گذشت تا سلطان محمود غزنوی لشکر به هندوستان کشید و در آنجا قلعه ای را محاصره کرد. چون از تسخیر قلعه مأیوس شد قاصدی نزد کوتوال قلعه فرستاد و او را به اطاعت و تسلیم دعوت کرد. سپس به وزیر خود خواجه حسین میکال (حسنک) گفت: اگر جواب بر وفق مراد نیاید تدبیر چیست؟ حسنک با اطمینان قاطعه این شعر را خواند:

اگر جز بکام من آید جواب
من و گرز و میدان افراسیاب

سلطان محمود پرسید: این شعر از کیست که در آن روح مردانگی وجود دارد؟ حسنک که باطناً شیعی مذهب و از علاقمندان و طرفداران جدی فردوسی بود و همیشه به دنبال فرصت می گشت که آب رفت را به جوی باز آرد موقع را مغتنم شمرده جواب داد: از بیچاره ابوالقاسم فردوسی است که سی سال رنج برده چنان کتابی تمام کرد ولی متأسفانه بر اثر سعایت ساعیان و حاسدان مغضوب و مطرود گردید. سلطان محمود بی نهایت متأثر شد که چرا چنین شاعر بزرگواری را از خود آزرده و رنجیده خاطر ساخت. در آن موقع چیزی نگفت و چون به غزنین بازگشت فرمان داد دوازده شتر نیل بار کرده به طوس ببرند و ضمن عذرخواهی از ماوقع تحویل فردوسی دهند ولی معل الاسف هنگامی هدیۀ سلطان از دروازۀ رودبار طبران وارد شد که جنازۀ فردوسی را از دروازۀ رزان به گورستان می بردند.

منبع:isfahanportal.ir


ویدیو مرتبط :
به جای ذره سازی گرز سازی بسازید و سربازان گرز دار داشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاپیش از اخراجم تیم برتر میدان بودیم.



سرمربي تيم فوتبال صباي قم،گفت: تا زماني که بازي به حاشيه نرفته بود و از زمين اخراج نشده بودم تيم برتر ميدان بوديم.به گزارش ايرنا،"محمد حسين ضيايي" بعد از تساوي تيمش برابر استقلال تهران ، اظهار داشت:برغم اين که هر دو تيم بازي خوبي انجام داده و موقعيت هاي زيادي را برروي دروازه يکديگر بوحود آوردند اما با ايجاد حاشيه ها از کيفيت بازي کاسته شد.

 

ضيايي ادامه داد: در نيمه دوم نيز هر چند استقلال 10 نقره بود اما ما قصدداشتيم با حفظ توپ از فضاي هاي زمين بيشتر استفاده کنيم.وي درخصوص دريافت گل نيز گفت:بازيکنان استقلال از اشتباه خط دفاعي مااستفاده کردند و به گل رسيدند بعد از اين ما تلاش کرديم با انجام تعويض ها بازي را کنترل کنيم.

 

سرمربي تيم فوتبال صبا قم در ادامه با اشاره به نحوه داوري فغاني،تصريح کرد: به جز آن صحنه اي که بازي از کنترل داور خارج شد و من از زمين بي جهت اخراج شدم مشکل خاصي نداشتيم البته داور چند خطاي پشت دروازه ما را نبايد مي گرفت.وي درپاسخ به سووالي مبني بر اعتراض هواداران استقلال ياد آور شد: تماشاگران به دليل ناراحتي از اخراج مجيدي بود که مرتب به داور اهانت مي کردند.

 

ضيايي درخصوص تيم حريف نيز گفت:استقلال تيم خوبي است و تا زماني که اين ديدار به حاشيه نرفته بود هر دو تيم بازي رواني را از خود به نمايش گذاشتند آنها در نيمه دوم براي اينکه گل بيشتري نخورند با احتياط بازي کردند.تيم فوتبال صبا قم عصر جمعه در هفته سيزدهم ليگ برتر، تيم فوتبال استقلال تهران را در ورزشگاه آزادي متوقف کرد.