سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

من هلال را دیدم



من هلال را دیدم, داستان های ضرب المثل

ضرب المثل من هلال را دیدم

این مثل در موردی گفته می‌شود كه یك نفر دیگران را از خوردن چیزی یا انجام كاری منع كند ولی خود در اولین فرصت آن منع‌كردن‌ها را ندیده بگیرد و آن چیز یا كار را برای خود جایز بداند.

این نكته هم گفتنی است كه در افسانه‌های آذربایجان گرگ و روباه دو دشمن آشتی‌ناپذیرند.

 

روباهی گرسنه به باغی رسید. دید دنبه بزرگی در تله گذاشته‌اند. روباه خوب می‌دانست كه اگر پوزه یا دست خود را به طرف دنبه دراز كند درجا گرفتار خواهد شد. در فكر چاره بود و این‌ور و آن‌ور می‌رفت كه از دور گرگی پیدا شد. روباه پیش رفت و سلام داد و گفت :
«ای گرگ! چه عجب از این طرف‌ها؟...»
گرگ گفت: «گرسنه‌ام دنبال شكاری می‌كردم.»

 

روباه گفت: «اینجا دنبه خوب و چربی هست بفرما بخور!» و با دست به تله اشاره كرد. گرگ و روباه نزدیك تله رفتند.
گرگ گفت: «چرا تو نمی‌خوری؟»
روباه جواب داد: «از بدبختی روزه هستم.»

 

گرگ باورش شد و دستش را به طرف دنبه دراز كرد، تله صدایی كرد و دنبه بیرون پرید اما دست گرگ لای تله ماند روباه به سراغ دنبه رفت و نگاهی به آسمان كرد و صلواتی فرستاد و به خوردن مشغول شد.
گرگ گفت : «آقا روباه پس تو روزه نبودی!»
روباه گفت : «روزه بودم اما ماه و دیدم!»

منبع:forum.gigapars.com


ویدیو مرتبط :
هلال ماه تو که دیدم- عبدالرضا هلالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استون: بیشتر فیلمهایی که دیدم مخالف فرهنگ ایرانی است



 

 

استون: بیشتر فیلمهایی که دیدم مخالف فرهنگ ایرانی است

شان استون بازیگر و کارگردان آمریکایی با اشاره به اهمیت سینمای ایران در منطقه گفت اغلب فیلمهای ایرانی که دیده ام حرفی مخالف فرهنگ ایرانی داشته و حتی فیلمهای غربی نیز مخالف حکومت ایران و فرهنگ ایرانی عرضه می شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی شان استون مستندساز و کارگردان آمریکایی پنج شنبه ۱۷ شهریورماه با حضور وی و نمایندگان رسانه ها برگزار شد. این مراسم قرار بود صبح پنج شنبه در برج میلاد برگزار شود و پس از آن خبرنگاران در مراسم ضیافت ناهار شرکت کنند، اما به دلیل صادر نشدن مجوز برای برگزاری نشست خبری استون، خبرنگاران ساعت ۱۱ به دفتری در حوالی سعادت آباد رفتند تا میزبان این کارگردان آمریکایی باشند.

شان استون که به همراه نادر طالب زاده مجری و مترجم این مراسم در نشست شرکت می کرد بارها به علاقه اش به فرهنگ ایرانی، تمدن شرق و تعالیم اسلامی اشاره کرد و تاکید داشت فیلمی که با سینماگران ایرانی و در ایران می سازد قرار است چهره واقعی دین اسلام، مسلمانان و فرهنگ ایرانی را برای مخاطب غربی که مورد هجوم بی امان تبلیغات رسانه ای است عیان کند.

وی در بخشی از این جلسه گفت: من باید نکاتی را درباره سفر پدرم الیور استون به ایران بیان کنم، وی قصد سفر به ایران را ندارد، من اینجا هستم تا مقدمات ساخت یک فیلم در ایران را بررسی کنم، برایم جالب و جذاب است که بدانم در کدام کشور قرار است فیلم بسازم و با چه مسائلی روبرو هستم.

استون ادامه داد: هنر زبان جهانی دارد، ایران یکی از مهمترین مراکز فیلمسازی در آسیا است، فیلمسازان خوبی در این کشور فعالیت می کنند، غرب باید با ایران دیالوگ داشته باشد، دلم می خواهد دشمنی غرب با ایران و تحریم نباشد و ملت ها فارغ از خصومت دولت ها باهم مراوده داشته باشند، من می خواهم به سهم خودم کاری فرهنگی انجام دهم و تمدن و فرهنگ ایرانی را به مخاطب غربی معرفی کنم.

فرزند کارگردان شناخته شده آمریکایی افزود: باید این تعامل دوسویه باشد و سینماگران ایرانی هم بتوانند به خارج از ایران سفر کنند، بیشتر فیلم هایی که من خارج از ایران دیده ام حرف مخالف فرهنگ ایران داشته و برای من این آثار قابل تامل نیست، ترجیح می دهم با نگاهی منصفانه فرهنگ ایرانی را تحلیل کنم.

شان استون درباره ساخت آثار مشترک با سینماگران ایرانی گفت: بحث تولید مشترک نیازمند توجه به بحث اقتصادی از جانب طرفین است، فیلم باید به زبان انگلیسی ساخته شود و بازیگرانی از دو ملیت در آن حاضر باشند تا بشود امکان عرضه گسترده و جهانی آن را به دست آورد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره شناختش از سینمای ایران گفت: من سینمای ایران را نمی شناسم، اگر بخواهم فیلمی در ایران بسازم تامل و مطالعه خواهم کرد، اطلاعات عمیق و وسیعی لازم دارم که حتما می آموزم، در کشورهای غربی معمولا فیلم های مخالف با حکومت و فرهنگ ایرانی عرضه می شود و من به این آثار توجه نمی کنم. من نمی خواهم ادا دربیاورم یا بگویم که ایرانی شده ام، من با نگاه و تفکر خودم درباره ایران فیلم می سازم.

این مستندساز آمریکایی درباره نامه نگاری های پدرش برای ساخت فیلم مستند درباره دکتر محمود احمدی نژاد گفت: وقتی شنیدم پدرم می خواهد به ایران بیاید دوست داشتم همراه او باشم، اما آقای رئیس جمهور قبول نکرد که این فیلم درباره او ساخته شود. از آن زمان به دنبال آمدن به ایران بودم اما این اتفاق کمی طول کشید.

استون با اشاره به اقامت یک هفته ای در ایران افزود: ایران کشوری پیچیده با تمدنی عظیم است، ایرانی ها مردمی شفاف هستند که سنت رمانتیک دارند، سنت دینی و مذهبی دارند، فقه در این جامعه قوی است، من می خواهم فیلمی درباره مولانا بسازم، برای ساخت این فیلم نیاز به مطالعه جدی و عمیق دارم. باید بخش های مختلفی از پازل فرهنگی ایران را بردارم تا به یک تصویر درست از سنت، آیین و فرهنگ ایرانی برسم.

شان استون در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: من به ماجرا علاقمندم، ایران کشوری مخالف خوان است، دوست دارم که در این کشور غریب هستم، شما تاریخی عمیق دارید. تاریخ قبل از اسلام برایم جذاب است. در فیلم سینمایی "اسکندر" که پدرم ساخته همکاری داشتم و بخشی از این تاریخ جذاب را مطالعه کردم.

این کارگردان درباره جذابیت های فرهنگ ایرانی گفت: تاریخ ایران، تخت جمشید، اصفهان و سایر مظاهر این تمدن کهن را نمی توان نادیده گرفت، مردم در همه جای دنیا شبیه هم هستند و می توانند دوست و همراه باشند، من دوستان مختلفی دارم، دوستی مسلمان و لبنانی دارم که گردنبند شمشیر ذوالفقار را به من هدیه داده که همیشه با من است و من را از بلایا حفظ می کند، خوشبختانه با فرهنگ و نگاه عرفانی، دینی و اسلامی آشنا هستم.

استون حتی درباره مسائل ۱۱ سپتامبر اظهار نظر کرد: من مطمئنم که ماجرای ۱۱ سپتامبر یک توطئه طراحی شده بود، نه آنطور که وانمود شد گروهی تروریست مسلمان از عربستان سعودی آن را شکل داده اند، این ماجرا یک شعبده بزرگ علیه مردم آمریکا و مسلمانان بود و سازمان سیا آن را پایه ریزی کرده بود. آمریکا به این شیوه بهانه ای برای رفتن به خاورمیانه و حمله به عراق پیدا کرد.

شان استون در بخش دیگری از جلسه در پاسخ به خبرنگار مهر درباره بی نظمی حاکم به مراسم و پیش بینی برای فیلمسازی در کشوری با این نوع برنامه ریزی گفت: امیدوارم فرایند فیلمسازی منظم تر از برگزاری این جلسه باشد، ایران کشوری است که سالی ۱۰۰ فیلم در آن تولید می شود، من فیلمی از علی شاه حاتمی یکی از کارگردانان سینمای ایران دیدم که خوب بود، زمانی که می شود در کشورهایی مانند نیجریه و هند فیلم ساخت حتما می شود در ایران هم فیلم ساخت.

این مستندساز درباره ساخت فیلمی اجتماعی درباره ایران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: من به بخش تاریخ و عرفان ایرانی علاقه دارم، دوست دارم درباره این وجه از فرهنگ ایرانی فیلمی بسازم، مولانا قرار است هم درباره عرفان ایرانی و هم درباره مسائل ماورایی باشد.

وی ادامه داد: نیاز داریم که فرهنگ ها و ادیان را به هم نزدیک کنیم، نیازمندیم که در جهان امروز غربی ها تصویر تازه ای از اسلام داشته باشند. انسان امروز هشیارتر از آن است که جذب جریان های تندرو شود، خداوند ما را خلق کرده است، همه ما خدایی واحد را ستایش می کنیم.

استون درباره وضعیت فیلمسازی در آمریکا گفت: اولین فیلم سینمایی من هنوز در آمریکا اکران عمومی نشده و نمی دانم ممکن است به خاطر بعضی حرف ها و نظرها محدود شوم، فیلم سینمایی من "گری استون" درباره چند نفر است که وارد یک بیمارستان روانی متروک می شوند و تلاش می کنند واقعیت را کشف کنند.

وی در بخشی از صحبت هایش از تصویر ارائه شده از غرب در رسانه ها انتقاد کرد: این تصویر واقعی و درست نیست، آمریکا و اروپا درگیر بحران اقتصادی است اما از این بحران در رسانه ها تصویر صادقانه ای نمی شود دید، به نظم مهم این نیست که رسانه ها چه می گویند ما باید به فکر کشف واقعیت باشیم.

شان استون با امیدواری از امکان فیلمسازی در ایران صحبت کرد: من خوشبین هستم و می دانم که امکان همه چیز وجود دارد، امیدوارم خدا بخواهد و فیلم ساخته شود. هزینه تولید این فیلم هنوز مشخص نیست، اما مطمئنا با یک تولید بزرگ روبرو هستیم.

استون درباره اطلاعاتش از روند فیلمسازی در ایران ادامه داد: سیستم فیلمسازی در ایران شبیه چین است، مطبوعات خارجی برای اشاره به فیلم های ایرانی بخش منفی را پررنگ تر می کنند و اطلاعاتی ناقص به مخاطب غربی می دهند.

وی افزود: مردم ایران متدین و مهربان هستند، اگر فردی از زاویه تقدس شخصیتی را برای آنها تعریف کند و ویژگی های فرهنگی و اعتقادی شان را بشناسد مشکلی با فیلمش نخواهند داشت، من با این نگاه درباره مولانا فیلم می سازم اما نمی دانم فیلمم موفق می شود یا نه. فیلم سینمایی "خط قرمز باریک" ترنس مالیک به طور مستقیم به مسئله مسیحیت نمی پردازد اما پیام مسیحی دارد. هر فیلمی که بخواهد با شیوه مستقیم چیزی را تبلیغ کند ناموفق خواهد بود.

این کارگردان ادامه داد: در انجیل و قرآن کریم داستان و کشش شخصیت ها بسیار جذاب است و مخاطب این داستان ها را دوست دارد، اگر در قصه هایمان مسائل معنوی و ماورایی را مطرح کنیم مخاطب استقبال می کند، من به سمت قصه های دروغین و فیلم هایی که تصویرهایی غیرواقعی از ایران می دهند نمی روم و با توجه به نگاه و باور خود فیلم می سازم.

وی از عملکرد دولت انگلیس هم انتقاد کرد: انگلیس می خواهد همه دنیا مستعمره اش باشد، دشمن واقعی مردم آمریکا و ایران انگلستان است که میان همه دولت ها و ملت ها تفرقه می اندازد. دیگر دوره دشمنی و ارائه تصویری دروغین از ایرانی ها و مسلمانان گذشته است، تصویری که دهه ۸۰ در آمریکا وجود داشت باید شکسته شود، ایران جامعه ای بسته نیست، ایران کشوری دموکراتیک با تاریخی کهن است.

در پایان این جلسه علی شاه حاتمی تاکید کرد: این مراسم تبلیغاتی نیست، ما سه سال تلاش کردیم تا بتوانیم فضایی به وجود بیاوریم که سینمای ایران آنطور که شایسته است به سینمای جهان معرفی شود و امکان اکران گسترده داشته باشد، سینمای ایران در جشنواره های خارجی مورد توجه است اما امکان اکران گسترده فیلم های ایرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما باید با سینماگران دنیا به تعامل برسیم، جهان را با سینمای ایران آشتی بدهیم، باید به سمت تولید آثار مشترک برویم و برای رسیدن به این چشم انداز از آقای استون دعوت کردیم، تلاش می کنیم تا تاریخ، فرهنگ، دین و تمدن ایرانی را به جهان معرفی کنیم.

این مراسم با حضور نمایندگانی از شرکت فیلمسازی کراون برگزار شد، این شرکت قرار است تولید پروژه هایی مشترک میان سینماگران ایرانی و غربی را در چارچوب قواعد جمهوری اسلامی ایران انجام دهد و زمینه اکران گسترده این آثار در خارج از ایران را فراهم کند. "مولانا" به کارگردانی شان استون یکی از پروژه های این موسسه است...../مهر