سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

مفرداتش خوب است ولی مرده شوی ترکیبش را ببرد



 

مفرداتش خوب است ولی مرده شوی ترکیبش را ببرد

 

در پهنۀ زندگی عوامل و عناصری وجود دارند که هر یک به تنهایی می توانند منشأ اثر و فایده باشند ولی چون همه یا چند تای آن با یکدیگر جمع شوند از اجتماع و اختلاط آنها نتیجۀ مطلوبه به دست نمی آید.

از طرف دیگر بعضی ها ضمن مکالمه و محاوره از لغات و تعبیرات ادبی استفاده می کنند، عبارات مسجع و مقفی به کار می برند، از استعارات و تشبیهات و هرگونه صنایع ادبی و لفظی در گفتگو و مکالمه غافل نیستند. به اصطلاح معروف لفظ قلم صحبت می کنند ولی از تلفیق آن همه عبارات و مفردات در ردیف کردن آن همه صغری و کبری نمی توانند نتیجۀ مطلوبه حاصل و شنونده را از مقصود و منظور خویش آگاه کنند.
اصولاً در این گونه موارد به ضرب المثل بالا استناد می کنند و می گویند: مفرداتش خوب است ولی مرده شوی ترکیبش را ببرد.

 

اما ریشه تاریخی این ضرب المثل:

حاجی محمد ابراهیم کرباسی کاخکی که بعضی از نویسندگان حرف را، را تبدیل به لام کرده وی را کلباسی گفته اند از بزرگترین علما و زهاد قرن دوازدهم هجری است که در زهد و تقوی و احتیاط معروفیت تمام داشت و غالباً مرافعات و محاکمات مردم را به سایر روحانیون محول می کرد و چنانچه ضرورتی ایجاب می کرد که در امر شهادتی رسیدگی کند قبلاً از مسائل شرعیه که مربوط به حرفه و شغل شاهد بود سؤال می کرد تا صلاحیت و شایستگی شاهد بر او مسلم گردد.
از جمله می گویند غسالی برای شهادت نزد کلباسی رفت. مرحوم کلباسی ابتدا احکام و آداب غسل میت را از غسال پرسید.غسال که مرد ظریف شوخ طبعی بود پس از آنکه تمام سؤالات مرحوم کلباسی را جواب داد آن گاه از باب مطایبه گفت:چیزی هم در آخر کار به گوش میت می گویم. پرسید:آن چیست؟
غسال گفت: به او می گویم خوشا به سعادت تو که مردی و برای شهادت نزد کلباسی نرفتی. مرحوم کلباسی نسبت به طبقۀ روحانیون تعصب شدید داشت و هرگز حاضر نبود که به مقام روحانیت لطمه و خدشه ای وارد آید چنان که جهانگرد معروف حاج سیاح می نویسد:
... وقتی به آن مرحوم گفتند: آخوندی دزدی کرده. فرمود: خیر! بگویید دزدی آخوند شده مگر آخوند یا عابد یا زاهد یا مقرب خدا به لباس است؟ اگر لباس مخصوص نباشد قدرش در نزد خدا کمتر می شود یا خدا او را اشتباه می کند؟ مرحوم کلباسی با وجود احتیاط زیاد و شدت عمل در امور دینی اتفاقاً مردی خلیق و خوش محضر و بذله گو و ظریف طبع بود و هیچ کس در محضرش خسته نمی شد، کما اینکه میرزا محمد تنکابنی نقل می کند:
... وقتی فتحعلی شاه به دیدن حاجی آمد. پس نقل در میان خوان و در میان مجلس گذاشتند. ناگاه پرستوک در میان آن فضله انداخت. پادشاه گفت: فضله مرغ نقل مجلس شد. حاجی فرمود: چون هوایی است مال دیوان است. که با توجه به واژۀ دیوان در این مصرع که معنی دولت از آن افاده می شود می توان به پاسخ رندانه و طنزآمیز مرحوم کلباسی به فتحعلی شاه پی برد.
مشهور است که روزی مطربی نزد حاجی کلباسی آمد و پرسید:حاجی آقا، خواستم بدانم راجع به جنباندن اعضای بدن که در اصطلاح عامه آن را رقص می گویند عقیدۀ شما چیست؟
حاجی کلباسی با عصبانیت جواب داد: عملی است مذموم و فعلی است حرام.
مطرب قدری تأمل کرده تا خشم حاجی کلباسی فروکش کند، آن گاه پرسید: حضرت آقا، اگر دست راست خودم را این طور بلند کنم آیا حرام است؟
مرحوم کلباسی جواب داد: کی گفت حرام است؟ اصولاً دست را برای جنبش و حرکت خلق کرده اند.
مطرب کهنه کار صورت حق به جانب گرفته مجدداً سؤال کرد: اگر دست چپم را این طور بجنبانم چطور؟
کلباسی جواب داد: قبلاً گفتم که مانعی ندارد.
باز مطرب پرسید: راستی معذرت می خواهم. اگر پای راستم را به سمت جلو تکان بدهم چه می فرمایید؟
مرحوم کلباسی گفت: آن هم عیبی ندارد. باز هم حرفی داری؟
مطرب زیرک عرض کرد: فقط یک سؤال باقی مانده که آیا پای چپم را هم می توانم این طور بجنبانم؟
مرحوم کلباسی که از سؤالات مطرب سرسام گرفته بود بیش از این طاقت نیاورده گفت: مردک، با این سؤالات عجیب و غریبی که می کنی معلوم می شود عقل تو پاره سنگ بر می دارد. چه کسی با شما گفته دست و پای آدمی باید ساکن باشد؟ اصولاً قوۀ تحرک برای دست و پا و جنبش این دو عضو مؤثر بدن خلق شده است.
مطرب کهنه کار که منتظر چنین فرصتی بود گفت: کاملاً صحیح است و اتفاقاً استفتای من برای تأیید همین مطلب بوده است که به لسان مبارک ادا فرمودید. سپس از جای خود بلند شد و چهار دست و پا را به حرکت درآورده در مقابل دیدگان بهت زدۀ مرحوم کلباسی و حاضران مجلس شروع به رقصیدن کردن و گفت: حضرت آقا، حالا چطور؟ مگر رقص همان حرکات موزون دست و پای آدمی نیست که خودتان تجویز فرمودید؟ آیت الله کلباسی که هرگز تصور نمی کرد از مجموعۀ فتاوای او چنین حرکت مذبوحانه ای افاده شود تبسمی بر لب آورد و گفت: مفرداتش خوب است ولی مرده شوی ترکیبش را ببرد!

منبع:isfahanportal.ir


ویدیو مرتبط :
باس واش،اتوبوس شوی،کامیون شوی و تریلر شوی تمام اتومات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد خطاب به آمریکا: مرده‌شور خودتان و میزتان را ببرد



 

 

 

  احمدی‌نژاد

آرزوی من این است كه هر ایرانی یك خانه ویلایی ولو نقلی داشته باشد/یك سگ وحشی در منطقه رها كرده و می‌خواهند ملت‌های منطقه را بچاپند/می‌گویند راه حل‌ها روی میز است، مرده شور خودتان و میزتان كه دنیا را به لجن كشیده‌اید.

 رئیس جمهور در در مراسم افتتاح 1002 واحد مسكونی در قالب پروژه مسكن مهر، هم از برنامه‌های دولت برای پایین‌ آوردن قیمت مسكن سخن گفت و هم از سیاست‌های آمریكا در منطقه انتقاد كرد و سخنان شدیدالحنی را خطاب به آنها مطرح نمود.

محمود احمدی‌نژاد، گفت: مسكن برای انسان مكانی برای شب خوابی نیست، بلكه محل زندگی بوده و بخشی مهم زندگی انسان در فضای مسكن و محیط محل آن است.

رئیس‌جمهور با بیان اینكه از نگاه ما خانواده پایه اصلی ساختن یك جامعه متعالی است، اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای خانواده مستحكم و پر از صمیمت باشد، آن جامعه پر از صلح و دوستی و سازندگی است. اما اگر خانواده آسیب ببیند و یا از انسجام لازم برخوردار نباشد، امور اجتماعی به ثمر نخواهد رسید.

وی با تاكید بر اینكه از گذشته برای ایرانیان داشتن مسكن شخصی و ملكی مهم بوده است، خاطرنشان كرد: در یك دوره طولانی از این حقیقت غفلت كردیم. چرا كه اساتید، مدیران اجتماعی و برنامه‌ریزان اقتصادی كشور تحت تاثیر اندیشه‌های سرمایه‌داری كه تمام علوم را برای پركردن جیب‌های سرمایه‌داران می‌دانند قرار گرفتند.

احمدی‌نژاد توجه به مسكن را توجه به فرهنگ، خانواده و آینده جامعه دانست و گفت: در یك دوره طولانی از عقب ماندگی انباشته قرار داریم . از این رو در گام اول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرد كه در سه سال آینده، مسكن از دغدغه مردم خارج شود. این مساله شاید آرزوی 25 ساله مسولان كشور بوده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به لطف خدا و همت پاك دلسوز انقلاب در وزارت مسكن و بنیاد مسكن، این تصویر در هم شكسته شد و در میان قشرهای مختلف جامعه ”باور می‌توانیم“ به وجود آمده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه باید شتاب و سرعت ساخت مسكن را حفظ كنیم، اظهار داشت: باورم این است كه اگر تولید مسكن را صنعتی و انبوه كنیم، قیمت مسكن از قیمت هم اكنون مسكن مهر نیز پایین‌تر خواهد آمد.

رئیس‌جمهور معماری و شهرسازی را هویت ساز و شكل دهنده روحیات و روابط یك جامعه دانست و گفت: یكی از زیباترین میراث و مفاخر ملت ایران معماری فرهنگی و انسانی این سرزمین است و باید با یك شیب مناسب به سبك معماری گذشته باز گردیم.

وی در ادامه از وزارت مسكن، طراحان، معماران و مردم خواست كه از فضای آپارتمانی 45 – 50 متری فاصله بگیرند و افزود: آرزوی من این است كه هر ایرانی یك خانه ویلایی ولو نقلی داشته باشد. می‌ارزد كه دولت كمك كرده تا هر خانواده‌ای یك فضای انسانی و مستقل داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله تحریم بنزین اشاره كرد و گفت: برخی سال‌ها نگران بودند كه اگر بنزین تحریم شود، چه خواهد شد؟ زمانی كه كشورهای غربی خواستند صادرات بنزین را قطع كنند، ما از این موضوع استقبال كرده و اعلام كردیم كه آرزوی ما این است كه بنزین قطع شود. اما آنها باور نكردند ولی زمانی كه بنزین را قطع كردند، راه برای متخصصان داخلی باز و در طول یك هفته توسط دانشمندان و متخصصان داخلی بنزین را تولید و جایگزین كردیم و توانستیم دو محموله آن را هم بفروشیم. بعد آنها آمدند و گفتند اشتباه شده و ما بنزین را به شما می‌فروشیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: اندیشه سرمایه داری از حدود 100 سال پیش، داشته‌های هویتی جامعه بشری را مورد تاخت و تاز خود قرار داد و چیزی باقی نگذاشت. آنها ارزش‌های حقیقی را مورد هجوم قرار داده و بت‌پرستی مدرن را ترویج كردند.

وی افزود: در طول تاریخ نداشتیم كه عده‌ای یك بیماری را در آزمایشگاه تولید و بعد آن را روی عده‌ای آزمایش كنند یا در یك مراسم عروسی، روستایی را بمباران كرده و بعد مدال دریافت كنند و یا شخیصت زن را كه یك هدیه الهی است متلاشی و له كنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینكه در اندیشه سرمایه داری دزدی و غارتگری، رنگ قانون به خود گرفته در ساز و كار بین‌المللی قرار گرفته است، اظهار داشت: آنها، دشمن باورهای خود را ملت ایران می‌دانند و با مقاومت و ایستادگی ملت ما، اعتبار دشمن در هم شكسته و هیمنه آنها فروریخت.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه سنگین‌ترین خفقان در آمریكا وجود دارد، خاطرنشان كرد: آنها با جنجال رسانه‌ای و تبلیغاتی كارهای خود را مثبت و صحیح جلوه می‌دهند. در آنجا اعلام كردم كه كجای دنیا به خاطر اظهارنظر اخراج می‌شوند. امروز استكبار جهانی شكست‌های خود را از حركت و مقاومت ملت ایران می‌داند و به همین دلیل به شدت عصبانی بوده و هر كاری كه از دستش بر می‌آید انجام می‌دهد.

وی به مساله هولوكاست اشاره كرد و خاطرنشان كرد: آنها از 60 سال پیش به بهانه این مساله ملت فلسطین، اردن، لبنان، سوریه، مصر و حتی ایران را تهدید می‌كنند. آنها یك سگ وحشی را در منطقه رها كرده و به بهانه آن می‌خواهند ملت‌های منطقه را بچاپند. امروز نیز ماجرای یازده سپتامبر را آغاز كرده‌اند كه اگر دیر اقدام می‌كردیم این مساله نیز مقدس‌ترین مساله جهانی شده و دیگر كسی نمی‌توانست در رابطه با آن اظهار نظر كنند.

وی ادامه داد: آنها روزی كه پای كوبان به منطقه ما آمدند اعلام كردند كه كار انقلاب به پایان رسیده است به همین دلیل به افغانستان و عراق حمله كردند و بعد ایران را تهدید كردند. اما امروز به فضل الهی آنچه باقی‌مانده ایستادگی و مقاومت ملت ایران است و آنچه كه رفتنی شده، ظلم و ستم مستكبران است.

احمدی‌نژاد با بیان اینكه آنها به خونخواهی یازده سپتامبر جنایت‌های فجیحی را در منطقه انجام داده و سوال‌های بسیاری را بی‌پاسخ گذاشتند، گفت: پایان این ماجرا باید مشخص شود. آنها اعلام می‌كنند كه 3 هزار نفر كشته شده‌اند. مشكلی ندارد، بیایید به این مساله رسیدگی كنید. ما هم همكاری خواهیم كرد كه متهمان این پرونده دستگیر شوند.

وی خاطرنشان كرد: آنها فكر كردند دنیا بی‌صاحب است و به بهانه آن هرگونه كه بخواهند می‌توانند بازی كنند. بعد به خود جرات داده و ملت ما را تهدید می‌كنند و می‌گویند راه حل‌ها روی میز است، مرده شور خودتان، چهره اتان و میزتان كه دنیا را به لجن كشیده‌اید.

احمدی نژاد خطاب به قدرت‌های غربی تصریح كرد: دوره شما تمام شده و جنایت‌هایی كه می‌خواستید انجام دهید، انجام داده‌اید. بساط خود را جمع كرده و از منطقه بروید. چرا فكر می‌كنید قیم منطقه هستید؟ البته ما می‌دانیم كه شما به دنبال نفت و ثروت منطقه ما هستید.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: آنها خیال كردند با چهار تا تهدید و اخم كردن، ملت‌های منطقه ترسیده و عقب نشینی خواهند كرد. به آنها می‌گویم كه در اشتباه به سر می‌برید و باید از ملت‌های منطقه عذرخواهی كنید.

وی در پایان خطاب به اشغالگران منطقه گفت: اگر با پای خود از منطقه خارج نشوید، ملت‌های منطقه شما را با اردنگی از منطقه خارج خواهند كرد.... /ایلنا