سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

معماری عجیب غار خربس در قشم +عکس


غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای غار است.

روزگارنو: غار خربس در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای درگهان قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی آن که تعجب و شگفتی هر بیننده را بر می‌انگیزد، معماری صخره‌ای غار است.

دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است . قدمت این اثر به دوره مادها می رسد . غار های خربس بر پیشانی كوهی مشرف به ساحل جنوبی جزیره 4 دهانه غار از درون به هم پیوسته در ارتفاع 20 تا 30 متر به چشم می خورد كه به غار های خربس ( xarbes) شهرت دارند كه گفته می شود از دوره ماد ها هستند . این غار ها كه از پدیده های كهن زمین شناختی به شمار می روند همراه با دیگر پدیده ها و كوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته كوههای زاگرس هستند كه در هزاره های گذشته از زیر آب سر برآورده اند.

این غار ها از درون با مجموعه دهلیز ها و تالار ها و اتاقهای متعدد به ابعاد 5/5*4 متر و چشمه ها و روزنه های گوناگونی كه رو به شمال و جنوب قرار دارند موید حضور مردمانی از دورانهای كهن در این جزیره هستند . پیداست كه دست آدمیان به مرور زمان و به منظور كاربرد های گوناگون شكل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار ها و قرار گرفتن آن بر بلندی این عقیده را دامن زده كه اینجا در روزگار مادها نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است.

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس

معماری عجیب غار خربس


ویدیو مرتبط :
غار خربس-قشم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاکسازی هوای آلوده شهرها با معماری‌های عجیب + عکس



اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 

اخبار علمی - پاکسازی هوای آلوده شهرها با معماری‌های عجیب + عکس

افزایش آلودگی هوا در شهرهای شلوغ و صنعتی پژوهشگران  را بر آن داشته تا با ابداع شیوه های نوینی ضمن کاهش مصرف انرژی، مانع از آلودگی بیشتر هوا شوند.

ابتکارات زیست محیطی دانش پژوهان در این زمینه ، ساخت توربین های بادی، استفاده از پانل های خورشیدی، ساخت خودروهای برقی را به ذهن متبادر می کند اما این روزها مبتکران و مهندسان معماری پا را از این نیز فراتر گذاشته و سعی کرده اند با طراحی ساختمانهای نوین و عجیب گام متفاوت تری را در پاکسازی هوای شهرهای آلوده بردارند.

* برج درختی در هند

در جدیدترین این طراحی ها می توان به طرح یک شرکت معماری دانمارکی به نام 3XN اشاره کرد که قصد دارد با ساخت دو برج چند منظوره مسکونی پایدار به مبارزه با آلودگی هوا در بمبئی هند برود.

این طرح که "برج های درختی" نام دارد، از نظر ظاهری شبیه درختان در هم تنیده است و به لطف باغ های عمودی که اندازه شان قابل تغییر است و می توانند هوای محلی را پاکسازی کنند واقعا مانند درخت عمل می کند.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
در طبقات پایین برج های درختی فضای تجاری تعبیه می شود و سپس برج قد کشیده و برای شکل دادن آپارتمانهای مسکونی، نازک شود.

در این برج ها 273 آپارتمان در نظر گرفته شده و هر کدام دستکم دو منظره مختلف را خواهند داشت که عمدتا یکی رو به شما و دیگری رو به غرب است.

هر برج 136 متر طول دارد و در کل یک زیر بنای 77 هزار متر مربعی را در 38 طبقه شکل می دهد.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
از جمله مزایای این پروژه که از طبیعت الهام گرفته است یک نمای جدید است که گفته می شود گرمای ناشی از تابش مستقیم خورشید را می گیرد و تهویه طبیعی را به بالاترین سطح می رساند.

علاوه بر این، در بخش های پایینی برج ها، محلی برای ایجاد دو هزار و 500 متر مربع باغ عمودی در نظر گفته شده که می تواند میزان دی اکسید کربن محلی را در کاهش داده و هوای اطراف برج را پاکسازی کند.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
این پروژه که کلنگ احداث آن زده شده است قرار است در سال 2017 به پایان برسد

* تنفس هوای پاک در حباب های سبز

یکی دیگر از این طراحی های ابتکاری حباب های سبز است که می تواند در شهرهای آلوده هوای پاک تولید کند.

شرکت معماری انگلیسی  Orproject  ساخت یک سایبان مهر و موم شده را برای شهر پکن پیشنهاد کرده است که با هوای پاک پر می شود.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
در این طرح حباب هایی بر روی باغ و پارک ها ایجاد شده و واحه های می سازد که دما و رطوبت آنها کنترل شده و سلامت است.

Orproject می گوید علاوه بر فراهم آوری محیط هایی سبز و پاک، ساختمانهای اطراف همچنین می توانند به این سیستم هوای کنترل شده حبابی متصل شوند.

آپارتمانها، ادارات، فضاهای خرده فروشی و بویژه تاسیسات پزشکی درمانی می توانند از این ایده وقتی که ایجاد شود سود ببرند.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
هندسه این سیستم ساختاری سبک وزن با استفاده از الگوریتمی که ساخت رگها را در برگ و بال پروانه شبیه سازی می کند طراحی شده است.

گرمایش و سرمایش هوای این حباب ها از طریق یک سیستم تبادل گرمایی زمینی انجام می شود. برق مورد نیاز این پروژه نیز از طریق سلول های خورشیدی تلفیق شده در سطح سایبان تولید می شود.

* کاهش آلودگی هوا با پهپاد

چین که بیش از سایر کشورها با آلودگی هوا در شهرهای صنعتی خود دست و پنجه نرم می کند شیوه نوین دیگری را نیز برای مبارزه با این مشکل به بوته آزمایش گذاشته است : استفاده از پهپادهای بدون سرنشین که مواد شیمیایی را بر شهر می پاشند.

دولت چین با کمک شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) وسایل پرنده بدون سرنشینی را در فرودگاهی در مرکز استان هوبی آزمایش کرده است.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
این پهپاد که پارافویل نام دارد به یک چتر گلایدر مجهز شده و می تواند 700 کیلوگرم مواد شیمیایی پاک کننده دود را در شعاع 5 کیلومتری حمل کند و حتی در صورت وجود دود غلیظ، می توانند در مسیر درست حرکت کند.

این هواپیما که بالهای نرمی دارد نسبت به پهپادهای دارای بال ثابت که برای پاکسازی دود استفاده می شوند 90 درصد کم هزینه تر است.

این پهپاد یک کاتالیست شیمیایی را که با ذرات موجود در دود واکنش نشان می دهد و آلاینده ها را منجمد می کند. سپس این آلاینده ها به زمین می بارند.
 
*بیلبوردها تصفیه کننده هوا

در حالی که بسیاری از مبتکران و پژوهشگران شیوه های پر هزینه و با بزرگ مقیاس را برای پاکسازی هوای شهرها در نظر می گیرند مبتکران اهل پرو شیوه کاملا متفاوتی عرضه کرده اند: بیلبوردهایی که در کنار مسئولیت اصلی تبلیغات؛ هوای شهرها را نیز تصفیه می‌کنند.

به گفته آنها، یک عدد بیلبورد می تواند کار هزار و 200 درخت را در تصفیه هوا انجام دهد یعنی روزانه 100 هزار متر مربع از هوای شهرهای شلوغ را تصفیه می کند.

 

اخبار,اخبار علمی,پاکسازی هوای آلوده با معماری,عجیب ترین معماری

 
این بیلبورد هوای آلوده را با آب ترکیب کرده و از اصول ترمودینامیک برای حل کردن آلاینده های فعال مانند باکتری ها، غبار و میکروب ها در آب و آزاد سازی هوای تازه و پاک استفاده می کند.

این دانشمندان می گویند بیلبورد آنها توانسته حدود 500 هزار متر مکعب هوا را طی یک هفته از ماه مارس تصفیه کرده و 99 درصد از باکتری های هوایی آن را از بین ببرد.

فرایند تصفیه، مداوم است و از آب 100 درصد بازیافتی استفاده می کند و انرژی بسیار اندکی مصرف می کند به طوریکه این دانش پژوهان می گویند این بیلبورد هر ساعت حدود دو هزار و 500 وات مصرف دارد.

 

اخبار علمی - خبرنگار مهر