سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

مرور تاریخ فرهنگی جهان در 5 دقیقه


‌نقشه تولد و مرگ ۱۲۰هزار انسان مشهور غربی طی ۲۶۰۰ سال اخیر که در یک انیمیشن ۵ دقیقه‌ای به تصویر کشیده شده، الگوی جابجایی پایتخت‌های فرهنگی جهان را نشان می‌دهد.

خبرآنلاین: ‌نقشه تولد و مرگ ۱۲۰هزار انسان مشهور غربی طی ۲۶۰۰ سال اخیر که در یک انیمیشن ۵ دقیقه‌ای به تصویر کشیده شده، الگوی جابجایی پایتخت‌های فرهنگی جهان را نشان می‌دهد.

 نقشه تولد و مرگ ۱۲۰هزار انسان مشهور غربی طی ۲۶۰۰ سال اخیر که در یک انیمیشن ۵ دقیقه‌ای به تصویر کشیده شده، الگوی جابجایی پایتخت‌های فرهنگی جهان را نشان می‌دهد.

ماکسیمیلیان شیک، استاد تاریخ هنر دانشگاه تگزاس در دالاس و همکارانش با استفاده از فری‌بیس (پایگاه اطلاعاتی رایگان گوگل) فهرست ۱۲۰هزار انسانی را که طی ۲۶۰۰ سال اخیر آن‌قدر مورد توجه بوده‌اند که تاریخ و محل تولد و مرگ آنها ثبت شود، استخراج کردند.

این فهرست از سولون، شاعر و قانون‌گذار یونان باستان (تولد: ۶۳۷ قبل از میلاد در آتن، مرگ: ۵۵۷ قبل از میلاد در قبرس) تا جت تراولتا (پسر جان تراولتا، بازیگر سینما، تولد: ۱۹۹۲ در لس‌آنجلس، مرگ: ۲۰۰۹ در باهاماس) را شامل می‌شود.

به گزارش نیچر، دانشمندان دانشگاه تگزاس، این اطلاعات را در قالب فیلمی مرتب کرده‌اند که از سال ۶۰۰ قبل از میلاد تا سال ۲۰۱۲ / ۱۳۹۱ را پوشش می‌دهد. محل تولد هر فرد روی نقشه جهان به رنگ آبی و محل مرگ او به رنگ قرمز مشخص شده و در نتیجه می‌توان به نحوی تاریخ فرهنگی جهان را بهتر درک کرد، مثلا کدام شهرها و در چه دوره‌ای پراهمیت شدند.

برخی از دانسته‌های رایج تاریخ هنر در این فیلم به وضوح دیده می‌شود، مثلا رم تا قرن‌ها پایتخت فرهنگی جهان غرب بود اما در قرن هجدهم عنوان خود را به پاریس واگذار کرد و در قرن بیستم،‌ لس‌آنجلس و نیویورک این عنوان را از چنگ پاریس درآوردند. البته اگر به جابجایی افراد و تغییر زمان بیشتر دقت کنید، می‌توانید جزئیات بیشتری را از دل این اطلاعات بیرون بکشید، مثلا این‌که پاریس در سال ۱۷۸۹ توانست مرکزیت فرهنگی اروپا را از رم بگیرد.

شایان ذکر است که عصر طلایی اسلام در این نقشه به تصویر کشیده نشده است.

نتایج مفصل این تحقیق در نشریه ساینس منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
تاریخ فرهنگی جهان در ۵ دقیقه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین عکاسان جهان در طول تاریخ


ما در این قسمت سعی بر این داریم تا تعدادی از بهترین عکاسان جهان را به شما معرفی کرده و این لیست را به کمک خودتان گسترش دهیم.