سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس


هرساله اسباب بازی های رنگارنگ و پیشرفته ای به دنیای سرگرمی ها اضافه می شوند. اما این وسایل مختص قرن جدید نیستند...

 
 
 
 
  صبح بخیر: هرساله اسباب بازی های رنگارنگ و پیشرفته ای به دنیای سرگرمی ها اضافه می شوند. اما این وسایل مختص قرن جدید نیستند. در سالیان دور نیز مردم وسایلی برای سرگرمی و بازی داشته اند. شاید این وسایل بسیار ساده و ابتدایی باشند اما جذابیتشان در قدیمی بودن آنهاست. شاید برایتان جالب باشد با قدیمی ترین پازل یا عروسک آشنا شوید. با ما همراه باشید.

1. قدیمی ترین بازی چوبی: Senet
تاریخ: 1320 پیش از میلاد مسیح

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

شاید تصور کنید تخته نرد یا شطرنج قدیمی ترین وسیله های بازی چوبی هستند  اما اینگونه نیست. Senet قدیمی ترین بازی چوبی دنیاست که در مصر باستان و حدود 5 هزار سال پیش رواج بسیاری داشته است. چگونگی این بازی هنوز مورد بحث است و خود مصری ها هم اطلاعات کافی در مورد آن ندارند. این نمونه همراه با پادشاه «تاتونخامون» به خاک سپرده شده بود و اکنون در موزه قاهره نگهداری می شود.

2. قدیمی ترین حیوان اسباب بازی: اسب اسباب بازی مصری
تاریخ: 950 سال پیش از میلاد مسیح

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

حیوانات اسباب بازی یکی از جالب ترین یافته های باستان شناسی هستند. این حیوانات در حال حاضر نیز طرفداران بسیاری دارد. اما مردم ترجیح می دهند انواع حیوانات اسباب بازی شیک و گران قیمت داشته باشند نه چوبی و منبت کاری شده‌ی قدیمی. کودکان از بازی کردن با چنین وسیله ای بسیار شاد بودند و این مساله پس از سه هزار سال همچنان به همین منوال است.

3. قدیمی ترین پازل: نقشه اسپیلزبری
تاریخ: 1767 میلادی

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

به نظر می رسد پازل از خیلی سال پیش در دنیا وجود داشته است اما قدمت آن خیلی هم زیاد نیست. کسی که برای نخستین بار کشف کرد می توان یک تصویر را به قطعات کوچک تقسیم و آن را به یک سرگرمی تبدیل کرد، جان اسپیلزبری بود. اسپیلزبری در قرن 18  در انگیس نقشه نگار بوده است. او نخستین بار این کار را با یک نقشه چوبی انجام داد و آن را «پازل چندبخشی» نامید.

4. قدیمی ترین دوچرخه: Draisine
تاریخ: 1820 میلادی

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

با اینکه این دوچرخه پدال ندارد و زین آن نیز چوبی است اما نخستین دوچرخه جهان به شمار می رود که در سال 1817 میلادی توسط مخترع آلمانی به نام کارل ون دیریس ساخته شده است. مدل های مختلف این دوچرخه خیلی سریع میان جوانان، مردان و انگلیسی های باکلاس و پولدار رواج پیدا کرد و به نام «اسب با کلاس» شهرت یافت.

5. قدیمی ترین عروسک: عروسک پارویی مصری
تاریخ: 2 هزار سال پیش از میلاد مسیح

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

مدارکی دال بر وجود عروسک هایی در دوران باستان وجود دارد. البته بیشتر عروسک ها از مواد ناپایا و خراب شدنی ساخته شده بودند و امروزه اثری از آنها باقی نمانده است. اما یک استثنا وجود دارد: عروسک پارویی مصری. این عروسک چوبی است و به شکل یک زن ساخته شده است. این عروسک ها اصولا همراه با افراد خوشنام آن زمان دفن می شده اند تا به اعتقاد آنها در دنیای پس از مرگ وسیله ای برای بازی داشته باشند.

6. قدیمی ترین بچه خرس عروسکی: خرس استیف
تاریخ: 1903 میلادی

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

طرفداران خرس های عروسکی می دانند که نخستین خرس عروسکی در اوایل قرن 20 میلادی ساخته شد و نام رئیس جمهور وقت آمریکا – تئودور روزلوت – روی آن گذاشته شد. این عروسک توسط عروسک ساز آلمانی به نام ریچارد استیف و فردی به نام موریس میچتام که صنایع دستی می ساخت و اهل بروکلین بود، ساخته شده است. این عکس، خرس اصلی است که توسط استیف ساخته شده است.

7. قدیمی ترین یویو: جایی در یونان باستان
تاریخ: 440 سال پیش از میلاد مسیح

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

باور کنید یا خیر، یویو نیز از قدیمی ترین وسایل بازی دنیا به شمار می رود. این وسیله حداقل 2 هزار سال قدمت دارد و تقریبا نمونه های باقی مانده به یونان باستان تعلق دارند و از چوب، شن و برنز ساخته شده اند. این تصویر از یک گلدان یونانی گرفته شده که فردی یویو به دست را به تصوید کشیده است.

8. قدیمی ترین اسباب بازی: شاخه درخت

قدیمی ترین اسباب بازی های دنیا +عکس

بله شاخه درخت. این آیتم نیز کاملا جدی است. تالار افتخار اسباب بازی های ملی آمریکا، شاخه درخت را قدیمی ترین اسباب بازی دنیا معرفی کرده است. این چوب می تواند به عنوان شمشیر، قلاب ماهی گیری، نوشت افزار، راکت، بومرنگ و ... مورد استفاده قرار بگیرد.از آنجا که حیوانات نیز با شاخه های درخت بازی می کنند می توان گفت این وسیله سالیان سال پیش از شکل گیری تاریخ نیز وسیله ای برای سرگرمی بوده است.


ویدیو مرتبط :
عکس اسباب بازی های کوین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلندترین برج اسباب بازی دنیا +عکس


دانش آموزان و معلم های دبیرستان دیکین‌سون در میلتون، بلندترین برج لِگو دنیا را ساختند که 11 طبقه دارد. نام این برج به عنوان بلندترین برج اسباب بازی دنیا در کتاب گینس ثبت شد.

 
 
 
 
  صبح بخیر: دانش آموزان و معلم های دبیرستان دیکین‌سون در میلتون، بلندترین برج لِگو دنیا را ساختند که 11 طبقه دارد. نام این برج به عنوان بلندترین برج اسباب بازی دنیا در کتاب گینس ثبت شد. 

برج لگو حدود 38 متر ارتفاع دارد و ساخت آن، چندین ماه طول کشیده است. در ساخت این برج حدود 500 هزار آجر لگو استفاده شده است. قطعه آخر و نوک برج را مدیر این مدرسه در بالای آن قرار داد که یک مدرسه اسباب بازی قرمز رنگ است. این برج حدود یک تن وزن دارد.

در ساخت این برج بسیار بلند اسباب بازی، 28 مدرسه شرکت داشته اند. اسپانسرهای ساخت این برج هزینه مالی و وسایل لازم و کمبود لگوها را تامین و دانش آموزان نیز پس از پایان ساعت مدرسه به محل احداث این برج می رفتند و در ساخت آن کمک می کردند.

برای اینکه نام این برج در کتاب گینس ثبت بشود نباید از هیچ گونه چسب یا مواد چسبناک در ساخت آن استفاده می شد. اما برای حفظ امنیت برج و ممانعت از سقوط، برج را با انواع کابل و سیم های مقاوم ثابت نگه داشته بودند.

متاسفانه این برج که روز دوشنبه به نمایش عموم درآمد، فقط تاروز5 شنبه سالم در محل باقی خواهد ماند زیرا مدیران مدرسه تصمیم دارند آن را به قطعات کوچک تر تقسیم و در کلاس های مختلف مدارس به نمایش بگذارند.

رکورد قبلی بلندترین برج لگوی دنیا، حدود 32.2 متر بود که سال گذشته در پاراگوئه ساخته شده بود.

بلندترین برج اسباب بازی دنیا +عکس

بلندترین برج اسباب بازی دنیا +عکس