سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

فیلم: نمایش آب نمای درخت زندگی


در نمایشگاه Expo Milano ۲۰۱۵، استودیو Gioforma آب نمایی با نام درخت زندگی طراحی کرده است که دیدنش درست مانند آتش بازی جذاب است.

صبح بخیر: در نمایشگاه Expo Milano ۲۰۱۵، استودیو Gioforma آب نمایی با نام درخت زندگی طراحی کرده است که دیدنش درست مانند آتش بازی جذاب است.


برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.


در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.


ویدیو مرتبط :
نمایش بی نظیر آب نما با نام درخت زندگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به فیلم "درخت زندگی"؛و آنگاه فقط خداست



 

 

نگاهی به فیلم

 

 

 

آقای اوبراین و همسرش در کنار پسران خود در حال گذران زندگی هستند که روزی خبر مرگ یکی از پسرانشان را به آنها می دهند.

The Tree of Life

درخت زندگی

محصول سال ۲۰۱۱

هنرپیشگان: براد پیت، شان پن

کارگردان: ترنس مالیک

آقای اوبراین و همسرش در کنار پسران خود در حال گذران زندگی هستند که روزی خبر مرگ یکی از پسرانشان را به آنها می دهند . این حادثه بسیار تلخ موجب می شود که غم و اندوه ، سراسر زندگی آنها را بگیرد .اما خانم اوبراین که فردی بسیار مذهبی و معتقد است، سعی می کند با توجه به باورهای مذهبی بخصوص مسئله مشیت الهی و راضی بودن در برابر اراده خداوند، با این حادثه به بهترین شکل کنار بیاید ...

ترنس مالیک که آشکارا نگاهی بدبینانه نسبت به تمدن غرب دارد، در فیلم " درخت زندگی " روایت دوری انسان غربی از باورهای مذهبی و نتیجه آن یعنی اضطراب و تشویش و به پوچی رسیدن را به تصویر می کشد . انسانی که تمام هم و غمش بخصوص در قرن گذشته ، رسیدن به رفاه مادی بوده است و با کنار گذاشتن تمام باورهای مذهبی سعی کرده با مادیات به آسایش و کمال برسد ولی امروز که بسیاری از آرزوهای مادی او به تحقق رسیده است بجای آنکه خود را در آرامش ببیند ، چیزی جز تنهایی و نگرانی در زندگی مشاهده نمی کند .

در همان ابتدای فیلم مالیک با نشان دادن آیاتی از کتاب ایوب از مجموعه "کتب عهد عتیقِ" کتاب مقدس، ذهن بیننده را برای قصه ای آماده می کند که شباهت های زیادی با ماجرای ایوب نبی دارد آنجا که " خدا از درون گردباد به ایوب نبی می گوید: این کیست که با حرفهای پوچ و بی معنی حکمت مرا رد می کند؟ ... وقتی زمین را بنیاد نهادم تو کجا بودی؟ ... آیا می دانی وقتی در میان غریو شادی ستارگان صبح و فرشتگان آسمان ، زمین بنیاد نهاده می شد، پایه های آن بر چه چیز قرار گرفت و سنگ زاویه آن را چه کسی کار گذاشت؟ ". ایوب نبی آنگونه که در کتاب بیان شده است به این حقیقت پی می برد که اعتماد او به خداوند نباید وابسته به رویدادهایی باشد که برای او رخ می دهد، بلکه باید راضی به تقدیر الهی باشد و این همان نکته ای است که جک فرزند بزرگ اوبراین در انتهای فیلم به آن می رسد و مالیک نیز می خواهد همین مطلب را به بیننده القا کند.

فیلم دو راوی دارد؛ جک و مادرش که به اقتضاء موقعیت ، قصه از زبان یکی از آن دو بیان می شود . این دو تربیت شده دو روش کلی "زندگی کردن" می باشند که از زبان مادر جک در سکانس ابتدای فیلم بیان می شود .

اولین روش دل بستن و اعتماد کردن به اراده خداوند و رحمت دانستن تمام وقایع و راضی بودن از کلیه اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهد؛ و این روشی ست که مادر جک در زندگی انتخاب کرده و همان چیزی است که در کتاب ایوب نتیجه گیری می شود .

دومین روش دقیقا عکس روش اول بوده و راه غریزه است؛ و آنگونه که در ابتدای فیلم گفته می شود راهی ست که پیروانش از خودراضی بوده و تلاش می کنند دیگران هم طبق میل آنها رفتار کرده و سعی دارند بر افراد دیگر فرمانروایی کنند ؛ و این همان راه و روش ست که جک تحت تاثیر آموزه های پدرش برای خود انتخاب کرده است. در حقیقت مالیک می خواهد تقابل این دو روش را در طول فیلم به ما نشان دهد.

با نگاهی کلی می توان فیلم را به ۵ قسمت تقسیم کرد:

۱ معرفی دو روش زندگی از زبان مادر جک تا زمانیکه مرگ برادر جک مطرح می شود

۲ نشان دادن تنهایی جک و پس از آن به تصویر کشیدن جریان خلقت تا بدنیا آمدن جک

۳ دوران بزرگ شدن و تربیت جک و برادرانش تا زمانیکه برادر جک در مقابل رفتارهای پدرش می ایستاد

۴ مطرح شدن رفتارهای مادر جک با فرزندانش و تنهایی پدر جک

۵ نشان دادن تنهایی جک تا انتهای فیلم

در قسمت اول همانطور که به آن اشاره شد ، دو روش زندگی کردن و نتیجه رفتار به آن، از زبان مادر جک بیان می شود . جالب اینجاست که از همان ابتدا مالیک در قاب بندی های متعددی تاکید دارد بر اینکه مادر و برادر جک روش اول را برای زندگی انتخاب کرده اند و جک و پدرش پیرو روش دوم هستند؛ بدین گونه که وقتی مادر جک از اولین روش زیستن صحبت می کند، نماها تاکید بر شخصیت مادر و برادر جک دارند و زمانیکه صحبت از روش دوم است تاکید بر شخصیت جک و پدرش.

در قسمت دوم ، ابتدا رجعتی به دوران بزرگسالی جک می شود و پس از آن جک ، تنهایی ، اضطراب و تشویش های وی و نگاه پوچی که به زندگی پیدا کرده است، با مونولوگ ها و دیالوگ های جک در کنار تصویربرداری بسیار خوب و دقیق امانوئل لوبتسکی، مطرح می شود. این مطلب ادامه دارد تا زمانی که جک از خداوند در خواست کمک می کند و همزمان مادر خود را که نماد روش اول زندگی کردن است بیاد می آورد. سپس با پرسش " خدایا تو کجا بودی؟"، جریان شش روز خلقت آنگونه که در کتاب پیدایش ( اولین کتاب از کتب عهد عتیق) آمده است، نشان داده می شود .

در قسمت سوم که با متولد شدن جک آغاز می شود، دوره ای از رشد هر انسانی را شاهدیم. دوره ای که انسان با مسائلی چون اشیاء پیرامون، حرکت ، خدا ، خوبی و بدی ، مرگ و زندگی و ... آشنا می شود که در فیلم به خوبی اهم آنها به تصویر درآمده است. در همین بین تربیت های سخت گیرانه پدر جک و لطافت های روحی و تربیتی مادر جک، که ریشه در دو روش چگونه زیستن دارد نشان داده می شود.

پس از آنکه برادر جک که تحت تاثیر آموزه های مادر و راه و روش او قرار داشته، به پدرش می گوید"ساکت شو"، عملا قسمت چهارم شروع می شود . در این قسمت، هم شاهد نزدیکتر شدن پسران به مادر خود در اثر تربیت محبت آمیز و عاشقانه او هستیم و هم تنهایی هر چه بیشتر پدر جک را می بینیم . در حقیقت این قسمت غلبه روش اول زندگی بر روش دوم را بیان می کند.

در قسمت پایانی فیلم تنهایی جک که راه و روش پدرش را در پیش گرفته است دوباره به تصویر در می آید و این مطلب ادامه دارد تا آنجا که جک به دنبال مادرش از دروازه ای رد می شود. سپس تصاویری که حاکی از تغییر و تحول و انقلاب روحی جک است نشان داده شده ، و این ادامه دارد تا جاییکه جک به ساحل امن و آرامش، و سرور و امید می رسد؛ در حقیقت جک با تغییر روش زندگی خود و انتخاب روش زندگی مادرش از پوچی و برهوت زندگی و تمایلات مادی، به امید و نشاط حیات معنوی می رسد.

اما نکته بسیار مهمی که ترنس مالیک به آن هیچ اشاره ای ندارد و انتظار هم نمی رفت که به آن اشاره کند، این مطلب است که یکی از علت های گرایش انسان غربی به مادیات و کنار گذاشتن آموزه های مذهبی، نارسایی های کلیسا در عرضه معنویات بوده است. کلیسا به خدا تصویری انسانی داد و آن را در قالب بشری به افراد معرفی کرد. انسان غربی از دوران کودکی با این مسئله بزرگ شد تا زمانیکه با پیشرفت های علمی مشخص شد، این مطلب با موازین علمی و واقعی و عقلی مغایرت دارد. در همان زمان بود که مسائل معنوی و در راس آن وجود خدا را انکار کرد. این مطلب در کنار خشونت های قرون وسطائی یکی از مهمترین علل دور شدن بشر غربی از مسائل معنوی است، که متاسفانه فیلم هیچکدام از این مسائل را بررسی و نقد نمی کند و صرفا به بیان خطابه ای مبنی بر بازگشت به معنویات بسنده کرده است. سوال اینجاست که بشر غربی باید به کدام معنویت بازگشته و کدام خدا را بپرستد؟ معنویتی سراسر نقص و ایراد که از دل کلیسا بیرون آمده و نتیجه آن دوران تاریک قرون وسطی ست؟ و یا پرستش خدایی که به قول فلاماریون، چشم راست تا چشم چپش شش هزار فرسخ فاصله دارد؟.../ خبرگزاری سینمای ایران