سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

فیلم حیرت‌انگیز ناسا از گازهای نامرئی زمین


شبیه‌سازی جدید ناسا با پرده‌برداری از چرخه نامرئی دی‌اکسیدکربن در جو زمین نشان می‌دهد تولید این گاز گلخانه‌ای عملا در انحصار نیم‌کره شمالی زمین است.

خبرآنلاین: شبیه‌سازی جدید ناسا با پرده‌برداری از چرخه نامرئی دی‌اکسیدکربن در جو زمین نشان می‌دهد تولید این گاز گلخانه‌ای عملا در انحصار نیم‌کره شمالی زمین است.

ناسا تصویرسازی تکان‌دهنده‌ای را از نحوه چرخش دی‌اکسید کربن در گرداگرد زمین منتشر کرده است. در این شبیه‌سازی، ابرهای مملو از گازهای گلخانه‌ای از مراکز صنعتی عمده به اتمسفر زمین جاری می‌شود و بر بستر بادهای سیستم جهانی آب‌وهوایی زمین، از قاره‌ای به قاره دیگر می‌رود.

به گزارش نشنال جئوگرافیک، این شبیه‌سازی که 75 روز به طول انجامید و توسط ابرکامپیوترهای مرکز پروازهای فضایی گدارد ناسا در گرین‌بلت مریلند تولید شده، انتشار دی‌اکسید کربن را از ماه می 2005 / اردیبهشت 1384 تا ژانویه 2007 / دی 1385 ترسیم می‌کند. قدرت تفکیک نقشه‌برداری بسیار بالای این شبیه‌سازی که 64 برابر قوی‌تر از میانگین مدل‌های آب‌وهوایی است؛ دو حقیقت عمدتاً نادیده گرفته‌شده را به طرز چشمگیری به نمایش می‌گذارد.



اول این‌که انتشار گاز دی‌اکسید کربن تقریباً به‌طور انحصاری در نیمکره شمالی انجام می‌شود. توده‌های عمیق سرخ‌رنگ این گاز معمولاً نامرئی، از خوشه‌هایی در ایالات‌متحده، اروپا و آسیا نشأت می‌گیرند و درنهایت به‌سوی نواحی قطبی می‌روند.

دوم این‌که مقادیر بسیار زیاد دی‌اکسید کربن به‌طور فصلی توسط جنگل‌ها و دیگر گیاهان جذب می‌شوند. با حرکت این مدل از اواخر بهار به تابستان، رودهای گاز سرخ شروع به ناپدید شدن می‌کنند و توسط گیاهانی که مشغول فتوسنتز هستند، از جو بیرون کشیده می‌شوند. پس‌ازآن با فرارسیدن زمستان با مرگ یا به خواب رفتن گیاهان، دی‌اکسید کربن به اتمسفر برمی‌گردد.

انسان‌ها هرساله در حدود 36 میلیارد مترمکعب دی‌اکسید کربن را با سوزاندن سوخت‌های فسیلی به اتمسفر می‌فرستند. در بهار سال 2013 / 1392، برای اولین بار در تاریخ غلظت دی‌اکسید کربن اتمسفر از 400 میلی‌گرم بر لیتر تجاوز کرد. دانشمندان هشدار داده‌اند که اگر غلظت دی‌اکسید کربن به بالای 450 میلی‌گرم بر لیتر برسد، می‌تواند به اختلالات خطرناک آب‌وهوایی منجر شود و هشداردهنده‌تر این‌که برخی پژوهشگران فکر می‌کنند که احتمالاً ما از این حد آستانه عبور کرده باشیم.

برای ارزیابی دقیق انتشار دی‌اکسید کربن، ناسا ماهواره جدیدی به نام رصدخانه مداری دی‌اکسید کربن یا OCO-2 را در نیمه‌های تیرماه سال جاری به فضا پرتاب کرد. محققان انتظار دارند که اولین سری اطلاعات این ماهواره، در اوایل سال 2015 (زمستان سال جاری) منتشر شود.

ماهواره OCO-2، علاوه بر کمک به دانشمندان برای اندازه‌گیری تغییرات انتشار دی‌اکسید کربن، شاید بتواند بینش تازه‌ای در مورد رفتار خروجی‌های کربن مانند جنگل‌ها و اقیانوس‌ها که تا نیمی از تمام کربن منتشرشده را از جو بیرون می‌کشند، به دست بدهد. دانشمندان نگران این هستند که چنین خروجی‌هایی به حد نهایی قدرت جذب‌کنندگی کربن خود رسیده باشند.


ویدیو مرتبط :
فیلم حیرت انگیز ناسا از چرخه گازهای نامرئی زمین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شائبه در نتایج حیرت انگیز جشنواره فیلم فجر!



اخبار ,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

 

اخبار فرهنگی - شائبه در نتایج حیرت انگیز جشنواره فیلم فجر!

اعلام اسامی برندگان جشنواره فیلم فجر، موجی از حیرت و ناباوری در میان اهالی و علاقمندان سینما برجای گذاشته است.

در شرایطی كه در میان كارگردانان مشهور حاضر در جشنواره امسال، معدود آثاری مشاهده شد كه رضایت مخاطبان را به خود جلب كند، جایزه های این جشنواره عمدتاً به سوی افرادی سوق پیدا كرد كه نه فقط تماشاگران بلكه جایزه گیران هم فكرش را هم نمی كردند، چندان كه بهروز افخمی كارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هنگام گرفتن جایزه بهترین فیلمنامه گفت «دیروز به ما گفتند که هیچ کدام از عوامل "آذر شهدخت و..." جایزه نگرفتند و من غافلگیر شدم»

از سوی دیگر،

- عدم حضور فیلم «چ» در میان برندگان بهترین كارگردانی و فیلم، در شرایطی كه به اذعان عمده ی تماشاگران و منتقدان، یك سروگردن از دیگر فیلم ها بالاتر بود

- حضور برخی آثار مانند «خط ویژه» در میان برترین ها كه به لحاظ مضمون و پرداخت، هیچ تفاوتی با دیگر فیلم های این جشنواره نداشت.

- تاثیر بیانیه فیلم «من عصبانی نیستم» بر نتایج این جشنواره

و همچنین تاثیر برخی افراد در آخرین لحظات اعلام نتایج، این شائبه را ایجاد كرد كه برخی دلایل وی‍ژه، باعث چرخش جشنواره فیلم فجر در آخرین لحظات شده است.

این درحالیست كه از روزها قبل از آغاز جشنواره، برخی جریان های خاص سینمایی، مرتب و مكرر این ادعا را در بوق و كرنا می كردند كه «از قبل نتایج جشنواره به سود فیلم «چ» حاتمی كیا بسته شده است».

این ادعا نیز احتمالا تاثیری در آراء داوران در آخرین لحظات داشته است؛ چرا كه یكی از مهمترین فیلم های دفاع مقدس، اینك به دلیل برخی تنگ نظری ها چنان به حاشیه رانده شد كه از برخی آثار سخیف سینمایی نیز عقب افتاد!

نكته ی جالب آن است كه حتی فیلم «شیار 143» كه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد ابتدا از سوی هیات انتخاب رد شده بود، اما با درخواست های ابراهیم حاتمی كیا وارد بخش سودای سیمرغ جشنواره شد. حاتمی كیا در میانه ی جشنواره نیز، برای جلب نظر منتقدان به سوی فیلم «شیار 143» ، فیلم خود «چ» را به این اثر تقدیم كرده بود.

كارشناسان بزرگترین علل این ناكامی را ضعف عملكرد علیرضا رضاداد به عنوان دبیر دائمی (!) جشنواره فیلم فجر عنوان می كنند.
اخبار فرهنگی - انتخاب