سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

فیلم: تبلیغ جاروبرقی با تیزری وحشتناک!


 
 


تبلیغ جالب جاروبرقی



برای مشاهده ویدئو در گجت های اندرویدی و ios در صورت بروز مشکل هنگام پخش و دانلود ویدئو بر روی PC بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

فیلم: حل کردن مکعب روبیک در مترو , فقط با یک دست

در صورت بروز مشکل در دانلود ویدئو بر روی دکمه کلیک راست کرده و گزینه Save Link as و یا Save target as را انتخاب کنید.


ویدیو مرتبط :
جاروبرقی ، جاروبرقی صنعتی ، جاروبرقی آلمانی ، 02166572450

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وحشتناک ترین فیلم های تاریخ سینما



اگر مردش هستید این فیلم‌ها را ببینید/وحشتناک ترین فیلم های تاریخ سینما

سینمای وحشت دامنه وسیعی از فیلم‌ها را در بر می‌گیرد که می‌توان آن‌را به دسته‌های گوناگون تقسیم کرد. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرمجموعه‌های فیلم‌های ژانر وحشت، می‌توان به فیلم‌های «اسلشر» اشاره کرد.

سینمای وحشت دامنه وسیعی از فیلم‌ها را در بر می‌گیرد که می‌توان آن‌را به دسته‌های گوناگون تقسیم کرد. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین زیرمجموعه‌های فیلم‌های ژانر وحشت، می‌توان به فیلم‌های «اسلشر» اشاره کرد. در این‌جا قصد داریم به بررسی این نوع فیلم‌ها و چگونگی شكل‌گیری و ساخت آن‌ها  بپردازیم.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


تاریخچه
«اسلشر» (Slasher) در لغت به معنای برنده، تكه‌تكه كننده و یا زخمی كننده است. به طور ساده «اسلشر» فیلمی است از زیرمجموعه‌های سینمای وحشت و دلهره که در آن یک قاتل عموماً روانی، به دنبال قربانیان خود راه می‌افتد و آن‌ها را به فجیع‌ترین شکل ممکن و به‌طور ناگهانی به قتل می‌رساند. تمرکز اصلی این فیلم‌ها بر صحنه‌های خشنی است که از نظر گرافیکی و ظاهری چندش‌آور و ترسناک هستند.

 

احتمالاً «زن سیزدهم» محصول سال ۱۹۳۲ به کارگردانی «جرج آرچنباد»، اولین فیلمی است که از عناصر اسلشر در آن استفاده شده است. «تام چشم چران» ساخته «مایکل پاول» محصول ۱۹۶۰، دومین فیلمی است که آن‌را در ردیف اسشرهای نخستین قرار می‌دهند.

 

به غیر از این دو، فیلم کم شناخته شده «ویلون نیمه شب» محصول ۱۹۶۳، و حتی شاهکار بزرگ ژانر وحشت، «روانی» اثر «آلفرد هیچکاک» هم به نوعی از متقدمین این زیرشاخه ژانر وحشت محسوب می‌شوند. اما اغلب منتقدین و مورخان سینمایی، در این موضوع اتفاق نظر دارند که «هالووین» به کارگردانی «جان کارپنتر» محصول ۱۹۷۸، اولین فیلم حقیقی اسلشر با تمام عناصر مربوط به آن است. دو فیلم دیگر یعنی «جمعه سیزدهم» و «کابوس در خیابان الم» باعث معرفی بیشتر و شهرت گونه اسلشر در دهه ۸۰ شدند.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


تعریف و عناصر مهم
«آدام راکوف» نویسنده کتاب «برویم تکه تکه‌شان کنیم» که به بررسی تاریخ سینمای اسلشر پرداخته است، در پاسخ به این پرسش که فیلم‌های اسلشر چه هستند می‌نویسد : بسیاری از مردم فکر می‌کنند فیلم‌های اسلشر را می‌شناسند و تعریفشان از این‌گونه فیلم‌ها، یک قاتل دیوانه است که قربانیان منفعل و بدون کنش خود را سلاخی می‌کند. اما نه تنها این گونه فیلم‌ها از این هم پیچیده‌ترند بلکه تعریفشان هم بسیار سخت‌تر از این حرف‌هاست.

«کارول. جی کلاور»، در کتاب «مردان، زنان و اره برقی»، سعی می‌کند تعریفی جامع نسبت به این گونه فیلم ارائه دهد. او می‌نویسد: قاتلین فیلم‌های اسلشر هرچند محصول یک خانواده و جامعه بیمار هستند، اما هنوز انسانیت در آن‌ها وجود دارد. قربانیان عموماً دختران و زنان زیبا و جذاب هستند، محل وقوع حوادث معمولاً نه در خانه، بلکه در جایی دورافتاده و متروک است، اسلحه و آلات قتل گاهی اوقات بیش از یک اسلحه معمولی و سلاح سرد است، حوادث از زاویه دید قربانی شکل می‌گیرد و پایانی غمبار دارد.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


در کتاب «دلهره آورها»، «مارتین رابین» از جنبه‌ای دیگر به قاتلین فیلم‌های اسلشر نگاه می‌کند و آن‌ها را ناشناس و فاقد شخصیت در نظر می‌گیرد. بنا به عقیده او، اکثر قاتلین در این فیلم‌ها در سایه قرار دارند و یا نقابی بر چهره زده‌اند. هویت قاتل را کسی نمی‌داند و از آن‌جا که قربانی هم با نام قاتل آشنا نیست، رمزآلود بودن او بر وحشت دامن می‌زند. «رابین» در کتابش به این نکته اشاره می‌کند که این مخفی بودن، دست فیلم‌سازان این گونه را برای ساخت فیلمشان به دو شکل اصلی «رازآلود بودن» و «پلیسی» باز می‌گذارد.

«هالوین»، «سوزان» و چند فیلم آخر «جمعه سیزدهم» بعد از قسمت سوم در دسته اول جای می‌گیرند. در گروه دوم تماشاچیان به این سمت هدایت می‌شوند که در پایان قاتل اصلی را شناسایی کنند. سه فیلم اول «جمعه سیزدهم»، «کریسمس سیاه» و «اردوگاه محل اقامت» در این گروه جای می‌گیرند.

«ریچار نوول» هم در کتاب «خون بها» عناصر اصلی سینمای اسلشر را این‌گونه توضیح می‌دهد: یک زمینه کاملاً مشخص و ویژه از قاتلی مرموز و قربانیان جوانی که گناه بزرگشان بی خیالی، بی قیدی و سربه‌هوا بودنشان است. «نوول» معتقد است که تمام فیلم‌های اسلشر از فرمول خاصی پیروی می‌کنند که برای ساخت آثار موفق در این زمینه، باید آن‌ها را به خوبی رعایت کرد.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


امروزه فیلم‌های اسلشر بیش از پیش درباره قاتلین سریالی و مرگ‌های خونین و بدن‌های تکه تکه شده است. از سویی دیگر لزوم حضور قربانیان نوجوان و مؤنث، کمتر از گذشته در این گونه فیلم‌ها حس می‌شود.

 

به جای آن، جلوه‌های ویژه که بیش از پیش موفق به ساخت صحنه‌های چندش‌آور، خون‌بار و ترسناک می‌شود، بیشتر استفاده می‌شود که موفق هم هستند. از سویی دیگر فیلمسازان هم سعی در ساخت شرایط و شخصیت‌های خاکستری دارند. نکته مهم دیگری که از مشخصه‌های فیلم‌های اسلشر محسوب می‌شود، دوری کردن از شکنجه در آن‌هاست.

 

هر چه صحنه‌های شکنجه و زجر کشیدن در فیلم بیشتر باشد، اثر از اسلشر بودن دور خواهد بود. به جای آن، باید صحنه‌های کشتار و قتل‌ها، سریع و خون‌بار اتفاق بیفتد. اما این به این معنی نیست که صحنه‌های شکنجه در فیلم اسلشر وجود ندارد. بسیاری از شاخص‌ترین فیلم‌های این ژانر، از جمله «مجموعه اره»، «کشتار اره برقی تگزاس» و «پیچ اشتباهی» از چنین صحنه‌هایی بهره می‌برند.

«وس کریون» کارگردان مشهور فیلم‌های ژانر وحشت، از جمله «کابوس در خیابان الم» می‌گوید: فیلم‌های اسلشر درباره مرگ هستند. مرگ‌هایی ناگهانی و غیرقابل اجتناب. اما شکنجه مرگ تدریجی زجرآوری است که ممکن است به مرگ قربانی منجر نشود. هدف نهایی یک اسلشر مرگ است. باید بکشی و قربانیت بمیرد.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

جمع‌بندی اگر بخواهیم این نظرات را در قالب یک نتیجه کلی بنویسیم، عناصر اصلی فیلم‌های اسلشر این‌ها هستند:
- قاتلی که گروهی از مردم را تعقیب می‌کند و می‌کشد.

- این قاتل از سلاح‌هایی استفاده می‌کند که فراتر از یک اسلحه معمولی یا سلاح سرد است.

- اغلب مرگ‌ها سریع و بدون درد اتفاق می‌افتد.

اما عناصر فرعی که می‌تواند در یک فیلم اسلشر وجود داشته باشد یا استفاده نشود:
- فیلم‌ها معمولاً مقدمه‌ای دارند.

- در محیط خارج از شهر و دورافتاده اتفاق می‌افتند.

- هویت قاتل برای قربانیان ناشناخته و مرموز است.

- آرامش قبل از طوفان در این‌گونه فیلم‌ها وجود دارد.

- قتل‌ها خلاقانه و استادانه انجام می‌شود.

- پیش از انجام یک قتل تعلیق و تنش فراوانی وجود دارد.

- قربانیان یکی یکی کشته می‌شوند.

- تکه تکه شدن بدن در آن‌ها وجود دارد.

- در پایان تنها عده کمی از گروه قربانیان و یا تنها یک نفر که عموماً یک دختر است زنده می ماند.

دسته‌بندی و جداکردن فیلم‌های اسلشر از سایر آثار در ژانر وحشت شاید کار آسانی نباشد... اما با توجه به تعریف‌ها و توضیحاتی که درباره این گونه فیلم‌ها داده شد، در این لیست سعی کردیم بهتر فیلم‌هایی را که به طور درست و واقعی اسلشر هستند، به شما معرفی کنیم.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


مرد دیوانه  ۱۹۸۲ Madman
دهه ۸۰ را باید سرآغاز و بهترین دوره ساخت فیلم‌های اشلشر دانست. «مرد دیوانه» جزء اولین فیلم‌های کلاسیک اسلشر است که با بودجه‌ای بسیار کم ساخته شد. این فیلم در شکل‌دهی این زیرمجموعه از ژانر وحشت بسیار موفق بوده است.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


خانه‌ای در انجمن سری بانوان  ۱۹۸۳ The House on Sorority Row
اگرچه نامش مانند یک فیلم نوجوانانه ترسناک است اما از جمله آثاری است که می‌توان به عنوان نمونه‌ای کامل از گونه اسلشر از آن نام برد.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


بد بو ۲۰۰۵ Reeker
یک اسلشر یکدست و خوش‌ساخت که از معدود آثاری از این دست است که حال و هوایی ماورایی دارد. شخصیت منفی این فیلم نمونه‌ای موفق در ژانر وحشت است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


شب خاموش، شب مرگ‌بار ۱۹۸۵ Silent Night, Deadly Night
این فیلم در زمان خود بسیار مورد هجمه و انتقاد قرار گرفت. چرا که نام شخصیت منفی فیلم «بابانوئل» است. اما از نظر ساختاری یکی از بهترین فیلم‌های اسلشر تاریخ است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


سوزان ۱۹۸۱ The Burning
برای سال‌های زیاد پیدا کردن نسخه‌هایی از این فیلم به دلیل ممنوعیت نمایش آن در بریتانیا و چند کشور، سخت شده بود. ساختار فیلم اسلشر کلاسیک است که با شروعی آرام به اوجی مناسب دست پیدا می‌کند.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


شب جهنمی ۱۹۸۱ Hell Night
«لیندا بلیر» دختر معصوم و تسخیر شده فیلم «جن گیر» حالا که بزرگ‌تر شده، در این فیلم بازی می‌کند.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


شرارت ۲۰۰۴ Malevolence
این فیلم ثابت می‌کند که برای ساخت یک اثر خوب و موفق در ژانر خود، لازم نیست حتماً بودجه‌ای هنگفت داشته باشید.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


چشمان یک غریبه ۱۹۸۱ Eyes of a Stranger
مانند بسیاری از فیلم‌های دهه ۸۰، این اسلشر هم به خوبی از عده تماشاگران مشتاق این ژانر بر می‌آید.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


آن‌سوی نقاب: ظهور لزلی ورمن ۲۰۰۶ Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernon
یک کمدی سیاه مستندگونه که به خوبی با عناصر فیلم‌های اسلشر شوخی می‌کند و موفق می‌شود در عین کمدی تبدیل به اسلشری جذاب شود.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


ولگرد ۱۹۸۱ The Prowler
ساختار فیلم مانند «ولنتاین خونین من» است. فیلم ساختاری مناسب دارد و بودجه قابل توجه خود را به خوبی به کار برده است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


می‌دانم تابستان گذشته چه کردی ۱۹۹۷ I Know What You Did Last Summer
اگر چه این فیلم در سایه فیلم دیگر «کوین ویلیامسون» فیلم‌نامه نویس، یعنی «جیغ» قرار گرفته است، اما جایگاه خوب خود را یا ساختار منسجم و فیلمنامه مناسبش حفظ کرده است.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

دستیار کوچک شیطان ۲۰۰۴ Satan's Little Helper
زمینه کمدی و گره‌های خوب داستانی، از این فیلم اثری موفق در بین فیلم‌های اسلشر به وجود آورده است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


قتل‌های جعبه ابزار ۲۰۰۳ Toolbox Murders
کارگردان «کشتار اره برقی تگزاس» یعنی توب هوپر، فیلمی خوش‌ساخت و وفادار به عناصر اسلشر ساخته است.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

ترس از صحنه ۱۹۸۷ Stagefright
یک نمونه کاملاً موفق برای تشخیص تفاوت بین اسلشر و دیگر زیر شاخه‌های ژانر وحشت.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


ساتور ۲۰۰۶ Hatchet
تلاشی موفق از بازگشت به سبک اسلشرهای دهه ۸۰ با صحنه‌های پر از کشتار و خونریزی.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


آلیس، آلیس دوست داشتنی ۱۹۷۶ Alice, Sweet Alice
یک داستان شوکه‌کننده در سبک اسلشر که فضایی تکان‌دهنده و تأثیرگذار دارد.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


بازی کودکانه ۱۹۸۸ Child's Play
اگرچه بسیاری این فیلم را در گونه اسلشر دسته‌بندی نمی‌کنند، اما عناصر نزدیک فراوانی به این‌گونه فیلم‌ها دارد. «چاکی» به قدر کافی برای قرار گرفتن در صف بهترین قاتلین اسلشر مناسب به نظر می‌رسد.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

کابوس در خیابان الم ۱۹۸۴ A Nightmare on Elm Street
جدا از بازی‌های خوب و حضور موفق «جانی دپ»، این فیلم پر از ایده‌های خلاقانه برای گسترش این زیر مجموعه، و یک شخصیت منفی ماندگار به نام «فردی» است که جایگاه بزرگ او را در میان فیلم‌های اسلشر نشان می‌دهد.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

تنها در تاریکی ۱۹۸۲ Alone in the Dark
کمی عجیب به نظر می‌رسد اما این فیلم اسلشر خوبی با یک قاتل بی‌نقاب و مشخص است. فیلمی ترسناک، مفرح و باستانی خوب و فیلمنامه‌ای قوی است.

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

 

دام شیطان ۱۹۸۸ Evil Dead Trap
فیلمی خشن با تصاویر گرافیکی فوق‌العاده از سینمای وحشت ژاپن که همیشه جایگاه ممتازی در این ژانر داشته است. باید تا پایان فیلم را ببینید تا باور کنید که با چه اثر اسلشر خوبی طرف هستید.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


مقصد نهایی ۲۰۰۰ Final Destination
این که قاتل فیلم انسان نیست و یا دیده نمی‌شود، گرچه از عناصر اصلی این‌گونه فیلم است، اما باعث نمی‌شود چنین اسلشری را که هر چیز دیگری که لازم است در آن وجود دارد، در این لیست قرار ندهیم. با توجه به این که، قاتل در «مقصد نهایی»، خود «مرگ» است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


جمعه سیزدهم قسمت ۶ : جیسون زندگی می‌کند ۱۹۸۶ Friday the 13th Part VI: Jason Lives
اگر می‌خواهید فقط یکی از فیلم‌های این مجموع را انتخاب کنید، حتما به همین فیلم فکر کنید.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


کریسمس سیاه ۱۹۷۴ Black Christmas
یک اسلشر واقعی و جزء پیشتازان این گونه از ژانر وحشت. اگرچه معروفیت «هالووین» بر روی آن سایه انداخته، اما چیزی از ممتاز بودن آن در بین فیلم‌های اسلشر کم نمی‌کند.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


جیغ ۱۹۹۶ Scream
اگرچه این فیلم بر اساس نسخه سال ۱۹۸۱ ساخته شده است، اما بهترین فیلم در بین تمام اسلشرهایی است که با این نام ساخته شده‌اند. فیلم از فیلمنامه عالی «کوین ویلیامسون» و کارگردانی بسیار خوب «وس کارون» بهره می‌برد.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما


هالووین  ۱۹۷۸ Halloween
فیلمی که همه‌چیز از آن شروع شد. باید از هالووین برای به‌وجود آوردن این نوع فیلم‌ها سپاس‌گذار بود. موفقیت این فیلم راه را برای ساخت بسیاری از فیلم‌های اسلشر باز کرد و باعث گسترش ژانر وحشت شد. این موفقیت و شهرت «هالووین» را تبدیل به یک اسطوره در میان فیلم‌های اسلشر کرده است.

 

تاریخ سینما , وحشتناک ترین فیلم های سینما

کافه سینما