سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

فیلمی هشدار دهنده درباره گرمایش زمین


فیلمی هشدار دهنده درباره گرمایش زمین

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

فیلم: هشدار: گرمایش زمین


ویدیو مرتبط :
گرمایش زمین به چه معناست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار جدید درباره گرمایش زمین


ماه گذشته گرمترین ماه فوریه در ۱۳۶ سال اخیربود. به گزارش یورونیوز پیامد تلخ افزایش دمای هوا را می توان در نیوزیلند به چشم دید. یخچال های فاکس و فرانتس جووزف چنان سریع آب می شوند که یخ نوردی گردشگران بر روی بر آنها بسیار خطرناک اعلام شده است.

خبرآنلاین: ماه گذشته گرمترین ماه فوریه در ۱۳۶ سال اخیربود. به گزارش یورونیوز پیامد تلخ افزایش دمای هوا را می توان در نیوزیلند به چشم دید. یخچال های فاکس و فرانتس جووزف چنان سریع آب می شوند که یخ نوردی گردشگران بر روی بر آنها بسیار خطرناک اعلام شده است.

بر اساس تحقیقات مجله تغییرات جهانی و سیاره ای (Global and Planetary Change) از اویل قرن نوزدهم سه کیلومتر از وسعت این دو یخچال کاسته شده و در واقع بیست درصد کوتاه تر شده اند.

وین کوستلو٬ مدیر بخش حفاظت از محیط زیست یخچال های «فاکس و فرانتس جوزف» می گوید: «وقتی سال ۲۰۰۸ به اینجا آمدم، یخچال این صخره را پوشانده بود و در این ناحیه ۱۰ تا ۲۰ متر ارتفاع داشت، حتی بیشتر تا بالای سر من. می توانستم به راحتی بر روی یک صخره یخی بنشینم. اما اکنون مقدار قابل توجهی یخ و برف، همچون قرص نانی فشرده شده به سرعت کوچک می شوند و از بین می روند.»

پژوهشگران می گویند یخ ها با سرعتی شگفت انگیز در حال ذوب شدند. روزانه ۴ متر یخ و برف از یخچال های فاکس و فرانتس جوزف جدا و به پایین صخره ها سرازیر می شود. پدیده ای تلخ که متاسفانه در دیگر نقاطع جهان نیز مشاهد می شود. هیتر پرودی٬ پژوهشگر دانشگاه کانتربری می گوید: «تردیدی نیست که یخچال ها در اقصی نقاط جهان از جمله یخچال های «فاکس و فرانتس جوزف» با افزایش دمای هوای به سرعت آب می شوند. البته پیامدهای ناشی از گرمایش هوا در مناطق گوناگون زمین متغییر است٬ ولی در مقایسه با قرون گذشته به ویژه از اوایل قرن نوزدهم تاکنون، تردیدی نیست که از میزان ضخامت یخچال ها کم شده باشد.»

تغییرات آب و هوایی علاوه بر طبیعت، روند معمول زندگی انسان ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. انتشار گزارشی در آمریکا نشان می دهد روز به روز بر تعداد افرادی افزوده می شود که به دلیل بالا آمدن آب دریا مجبور به ترک منازلشان شده اند. پژوهشگران بر این باورند که سال ۲۱۰۰ تعداد این افراد از مرز ۱۳ میلیون نفر خواهد گذشت و آب دریا هم ۱ متر و ۸۰ سانتیمتر بالاتر خواهد آمد.

ساکنان سرخپوست دهکده ای کوچک در لویزینا این تجربه تلخ را زودتر از بسیاری تجربه کرده و مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده اند. دیپاک میشرا٬ استاد دانشگاه جورجیا می گوید: «به باور من باید تحقیقات بیشتری در این مورد صورت گیرد. باید تاثیر بالا آمدن سطح آب دریاها را بر زندگی ساکنان این مناطق بررسی کرد. این به جمع آوری اطلاعات و داده هایی منجر می شود که می تواند برای کاهش اثرات مخرب، تقویت زیرساخت ها و نیز سیاست گذاری جهت آموزش و آگاهی بخشی بسیار مفید باشد.»

سواحل پر جمعیت فلوریدا از دیگر مناطق آمریکا است که با خطر جدی بالا آمدن آب روبرو است. گفته می شود این احتمال هست که ۸۰ درصد جمعیت سه شهر بندری این ایالت به زودی مجبور به تخلیه منازل خود شوند.

نوزدهم ماه مارس چراغ های برج ایفل، ساختمان امپایر استیت و کاخ کرملین به صورت نمادین برای مدت پنج دقیقه خاموش شد. این اقدام به مناسبت رویداد جهانی «ساعت زمین» و برای برانگیختن توجهات به موضوع تغییرات آب و هوایی صورت گرفت.

دولت ها دسامبر سال گذشته در جریان اجلاس تغییرات آب و هایی پاریس متعهد شدند در جهت جلوگیری از افزایش دو درجه ای دمای جهانی هوا تلاش کنند. سران کشورهای دنیا قرار است ماه آوریل طی نشستی در سازمان ملل با امضای توافقنامه پاریس پایبندی به تعهد خود برای مقابله با گرمایش زمین را مورد تاکید قرار دهند.