سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

غذای محبوب مردم افغانستان در ماه رمضان


مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان همانند مسلمانان سایر نقاط جهان در ماه رمضان آداب و رسوم و غذاهای مخصوص به این ماه را دارند.

خبرگزاری فارس: مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان همانند مسلمانان سایر نقاط جهان در ماه رمضان آداب و رسوم و غذاهای مخصوص به این ماه را دارند. خوراکی‌ها و غذاهای مردم افغانستان در شهرها و روستاهای این کشور بسیار متنوع است و تهیه برخی از این غذاها در نقاط مختلف و در نزد عموم مردم این کشور رواج دارد. 

بیشتر غذاهای مردم افغانستان به غذاهای ایرانی نزدیک است و گاهی نیز نام و نوع غذا کاملاً مشترک است.

بین غذاهای مردم افغانستان و نمونه‌های مشابه ایرانی شباهت‌های فراوانی دیده می‌شود و آن گونه که در کتاب افغانستان، سرزمین و مردم نوشته «غلامرضا امیرخانی» آمده است، با توجه به تاریخ و فرهنگ مشترک این همه شباهت امری طبیعی است.

در برخی از مناطق افغانستان فرهنگ هندی نیز بر غذای‌های مردم افغانستان تأثیر محسوسی گذاشته است و بسیاری از غذاهای افغانی دارای طعم تند و تیزی هستند.

مردم افغانستان نیز همانند مردم ایران، غذاها و شیرینی‌های خاصی در ماه مبارک رمضان تهیه می‌کنند که در مناطق مختلف این کشور نوع غذا و شیرینی‌ها بسیار متفاوت و جالب توجه است که ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

غذاهای برنجی

برخی از غذاها که از برنج تهیه می‌شود و به پلو معروف است و نیز انواع خورشت‌ها و غذاهای معمول گوشتی در میان تمام مردم افغانستان متداول است و بیشتر این نوع غذاها، به خوراکی‌های ایرانی بسیار نزدیک است هر چند شاید نام برخی از آنها متفاوت باشد.

برخی غذاها و شیرینی‌ها  بیشتر در ایام ماه مبارک رمضان مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد هر چند که در ایام دیگر سال نیز در میان مردم افغانستان رواج دارد.

اما برنج در میان غذاهای افغانی به خصوص در ماه مبارک رمضان جایگاه خاص خود را دارد و غذای مورد علاقه مردم این کشور در تمام فصل سال به خصوص ماه رمضان است.

قابلی پلو

از میان غذاهایی که در افغانستان با برنج تهیه می‌شود و در هنگام سحر و افطار صرف می‌شود، می‌توان از «قابلی پلو» نام برد که معروف‌ترین آن «قابلی ازبکی» نام دارد.

 

قابلی پلوی افغانی 

این غذا از برنج تهیه می‌شود که مقداری زیادی گوشت، پیاز، هویج و کشمش را نیز با برنج مخلوط می‌کنند.

برای آنکه قابلی پلو خوش‌مزه شود از روغن فراوانی در این غذا استفاده می‌شود و اگر بخواهیم نمونه ایرانی این غذا را نام ببریم استامبولی شبیه‌ترین غذا به قابلی پلو است.

انواع آش

یکی از غذاهایی که بیشتر در ماه مبارک رمضان مورد استفاده قرار می‌گیرد انواع آش است که شبیه همان آش ایرانی است که در کشور ما تهیه می‌شود.

در بیشتر مناطق افغانستان به خصوص در مناطق غربی این کشور، آش یکی از غذاهای اصلی مردم در هنگام افطار است و امروزه در ماه رمضان این غذا از رونق خاصی برخوردار است و حتی در رستوران‌ها شهرها در هنگام افطار به فروش می‌رسد.

در گذشته فروشندگان دوره‌گرد یکی دو ساعت مانده به افطار در برخی از شهرهای افغانستان به مشتریان خود آش می‌فروختند و امروزه بیشتر این کار بر عهده رستوران‌ها است.

«غلور» نیز که غذایی شبیه «شله قلمکار مشهدی» است از غذاهای رایج مردم هرات است که بیشتر در هنگام افطار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غلور آشی شبیه شله

بولانی

«بولانی» رایج‌ترین غذای سنتی افغانستان است که بیشتر در پایتخت و شمال این کشور مصرف می‌شود و در ماه رمضان در سفره‌های افطار اکثر پایتخت‌نشینان این غذا دیده می‌شود؛ شکل ظاهری بولانی شبیه «فلافل» و «سمبوسه» ایرانی است.

بولانی افغانی

کچالو جوشانده

کچالو جوشانده که گرمک کچالو، کچالو آب‌پز و کچالو جوشک نیز نام دارد از دیگر غذاهایی است که در هنگام افطار مورد استفاده فروان مردم افغانستان به خصوص در کابل و شمال این کشور است.

این نوع غذا که از سیب‌زمینی تهیه می‌شود  با چاشنی‌ها مختلف مانند تُرشی، آچار، سیر، سرکه، فلفل و نمک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع شیرینی

تهیه و صرف انواع شیرنی در هنگام افطار نیز در میان مناطق مختلف افغانستان بسیار رایج است، زولبیا که مردم افغانستان به آن «جلبی» می‌گویند از رایج‌ترین شیرنی‌هایی است که همانند ایران فقط در ماه مبارک رمضان مورد استفاده عموم مردم افغانستان قرار می‌گیرد.

«نادیا حسینی»، فیلمساز افغان در مورد انواع شیرنی‌های ماه رمضان گفت: در ماه رمضان انواع شیرنی در افغانستان تهیه می‌شود که مهم‌ترین آن جلبی است که در تمام مناطق افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین فرنی، ماقوت، انواع مربا و برخی دیگر از شیرنی‌ها در سفره‌های افطاری مردم افغانستان به خصوص در شمال این کشور رایج است.


ویدیو مرتبط :
حلیم بادنجان غذای سنتی و دلخواه ماه رمضان+فیلم کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حرف و حدیث‌های فراوان درباره تیتراژ محبوب‌ترین برنامه ماه رمضان؛



ستاره ها تیتراژها را خواندند

فیلم های ماه رمضان , خواننده تیتراژ فیلم های ماه رمضان
موسیقی ما - بهمن بابازاده: هر سال ماه رمضان رقابت پنهانی بین شبکه‌های مختلف سیما سر سریال‌های مناسبتی وجود دارد. اما حالا چند سالی می‌شود که حضور چهره‌های سر‌شناس موسیقی در تیتراژ ویژه برنامه‌ها هم یکی از عوامل مهم جنجال آفرینی قبل از آغاز ماه مبارک بوده. از‌‌ همان سال های اول که مجید اخشابی و علی لهراسبی و احسان خواجه امیری توانستند از این طریق خود را به عنوان چهره‌های ناشناخته به جامعه موسیقی معرفی کنند و از این طریق تبدیل به ستاره‌های روز بازار شوند، رقابت برای گرفتن تیتراژ‌ها شروع شده است. در این سال‌ها روال این طور بوده که دوستداران موسیقی برای فهمیدن لیست خواننده‌های حاضر در تیتراژهای برنامه‌های ماه مبارک همیشه لحظه شماری می‌کنند. در این گزارش سعی شده برخی از گمانه زنی‌ها برای حضور چهره‌های شاخص در برنامه‌های ماه مبارک را مرور کنیم.

    ایرج در «چمدان»؟

حضور استاد ایرج در تلویزیون قطعا یکی از جذابیت‌های ویژه امسال است که در صورت قطعیت، باید منتظر واکنش‌های اهالی موسیقی بود. ایرج که امسال آلبوم جدیدش «قصه زندگی» را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده بود، تیتراژ سریال «چمدان» خسرو ملکان را در شبکه دو به عهده گرفته و همین حضور می‌تواند برگ برنده‌ای برای پیش بینی موفقیت این سریال تلویزیونی باشد.

    راز پنهان «فرزاد فرزین»

فرزاد فرزین پس از انتشار «شلیک» و برگزاری کنسرت‌های موفق در تهران و شهرستان، بعد از چند سال که حضوری در تلویزیون و رسانه ملی نداشت، در ماه مبارک امسال با خواندن تیتراژ سریال «راز پنهان» شبکه یک، قرار است خودی نشان دهد. این سریال به کارگردانی فلورا سام هر شب ساعت 22:45 روی آنتن شبکه اول سیما می‌رود. این قطعه «ماه من» نام دارد و ترانه سرای آن «عبدالجبار کاکایی» است. «امید کرامتی» عهده دار آهنگسازی آن بوده و «ایرج همدمی» تنظیمش کرده. پیش از این هم فرزین چندین بار در سالهای گذشته سابقه اجرای قطعاتی را برای تلویزیون داشته.

    لهراسبی و «خداحافظ بچه»

علی لهراسبی از جمله کسانی است که همیشه قطعاتش در سریال‌های تلویزیونی جزو تاثیر گذار‌ترین آثارش بوده و هست. از آن جمله می‌توان به «فاصله‌ها» و «دلنوازان» اشاره کرد که در زمان پخش شان به شدت مورد توجه قرار گرفتند و همین استقبال باعث شد که آلبوم‌های این خواننده در یک دوره به شدت پرفروش شود و مورد استقبال قرار بگیرد. امسال لهراسبی به شبکه ۳ بازگشته و تیتراژ سریال پر بیننده‌ترین شبکه رسانه ملی را قرار است بخواند. تیتراژ سریالی به نام «خداحافظ بچه» با بازی مهراوه شریفی نیا و شهرام حقیقت دوست. لهراسبی به مناسبت پخش این قطعه روی صفحه شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی نوشته: «فردا شب همتون سورپرایز می‌شد. این بار با....... خداحافظ بچه». این سریال در ماه مبارک رمضان هر شب از شبکه ۳ بعد از اذان مغرب پخش می شود.

    ماه رمضان با طعم بنیامین و رضا صادقی

سال گذشته مهدی یراحی و مهدی یغمایی با خواندن تیتراژ‌های ابتدایی و انتهایی «ماه عسل»، توانستند موفقیت‌های بزرگی را به دست آورند. یراحی به عنوان بهترین خواننده تیتراژ سال انتخاب شد و یغمایی هم توانست آلبوم خود را با قیمتی بالا به کمپانی‌های موسیقی بفروشد. اما با توجه به تغییراتی که امسال برای «ماه عسل» به وجود آمد و مجری این برنامه، به دلایلی عوض شده و سید علی ضیاء جای او را گرفت، حرف و حدیث‌ها در مورد خواننده تیتراژ‌های این برنامه هم شکل گرفت. از چند روزمانده به آغاز پخش زنده «ماه عسل»، شنیده‌های مختلفی راجع به حضور بنیامین یا رضا صادقی روی انتن شبکه سوم سیما به گوش رسید. با اینکه پیش از این در محافل خصوصی‌تر خبری شنیده می‌شد که بنیامین تیتراژ ابتدایی این برنامه را از آن خود کرده اما تا چند ساعت پیش از کلید خوردن برنامه، هنوز اما و اگرهایی در این مورد شنیده می‌شد. با این حال کمتر از یک ساعت به پخش «ماه عسل»، محسن رجب‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، قطعه خوانده شده توسط بنیامین را به عنوان تیتراژ قطعی ابتدایی برنامه عنوان کرد: «ترانه قطعه «گریه در ماه» را فرید احمدی سروده است. ملودی از بنیامین و موسیقی آن کاری از نیما وارسته، فرشاد فارسیان و علی منصوری است».

از سوی دیگر طبق شنیده‌های ما، قطعه رضا صادقی، از امروز و بعد از اعمال اصلاحیه‌ها به عنوان تیتراژ پایانی «ماه عسل» پخش خواهد شد قطعه‌ای به خوانندگی حامد زمانی هم برای میانه این برنامه آماده شده است..... / موسیقی ما