سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عکس: کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی (1)


دریا، اقیانوس و هرآنچه آبی نشان می‌بینی، بی‌کران است. دریا را مظهر حیات دانسته‌اند. دریا را مظهر هستی دانسته‌اند. و تو می‌دانی که در این دنیای بی‌انتها، چه دریاها که حکومت نمی‌کنند!

وبسایت ترنجی - سحر حاصلی: دریا، اقیانوس و هرآنچه آبی نشان می‌بینی، بی‌کران است. دریا را مظهر حیات دانسته‌اند. دریا را مظهر هستی دانسته‌اند. و تو می‌دانی که در این دنیای بی‌انتها، چه دریاها که حکومت نمی‌کنند! چه بی‌انتها خودش را بر تو تسلیم می‌کند! آبی ها را می‌گویم. و من با هیچ چیز عوضشان نمی‌کنم! لذت پیش تو بودن را می‌گویم…

در این مجموعه، می‌خواهیم به دور دنیا سفر کنیم. اصلا می‌خواهیم مارکوپولو بشویم! در واقع مارکوپولوز! آخر ماه هاست که با هم، هم‌سفریم! می‌خواهیم به دیدار ساحل‌های عجیب و غریبی برویم که انگشت به دهان خواهید ماند! چرا که ساحل را تنها شن‌های ریز قهوه‌ای رنگ در کنار آبی‌های موّاج، نگفته‌اند. ساحل آنجاست که قلبت همچون تپش گنجشککان پاییزی، به لرزه دربیاید! برای تعبیری جدید از هستی، با من همراه هستی؟

1. ساحل شیشه ای

محل دقیق: Hanapepe, Kauai, Hawaii
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

شاید نمونه اش را دیده باشید! ساحل شیشه‌ای کالیفرنیا را می‌گویم. قبلا در ترنجی مختصر از آن نوشتیم! اما امشب می‌خواهیم از ساحلی بنویسیم که شباهت زیادی به این ساحل کالیفرنیایی دارد. مقصد سفر کوتاه ما:

جزایر هاوایی!

همان طور که می‌بینید، سنگ های بازالت (basalt)، به عنوان منبع اصلی این شیشه های دوست داشتنی، در سراسر ساحل دیده می‌شوند. در این میان، نمی‌شود نقش ذباله های شیشه ای را نادیده گرفت. از سال های دور تا کنون، هرآنچه شیشه به دریا می‌ریخته شد، بر حسب اتفاق، در این ساحل جمع شده است. کسی چه می‌داند؟ شاید هر کدام از این شیشه های ساییده شده، از دور و دراز ترین کشور های دنیا به اینجا آمده باشند! و ترکیب نهایی ساحلیست با چنین زیبایی و لطافت. زیبا به نظر می‌رسند نه؟ شما چه فکر می‌کنید؟

2. ساحل سبز

محل دقیق: Papakolea Beach, Mahana Beach, South Point, Ka’u, Hawaii
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

شگفتی های هاوایی تمامی ندارد. امشب، شب این جزیره بی نظیر است! به گمانم ساحل سبز به قدر کافی تعجب شما را برانگیخته است، اما اگر بیشتر در مورد این ساحل تعریف کنم، حتما بیشتر متعجب خواهید شد! این که تا کنون نامی از ساحل سبز نشنیده اید، تنها به دلیل کمیاب بودنش است. به جز هاوایی، تنها چهار ساحل در دنیا، چنین ویژگی منحصر به فردی دارند. این ساحل ها عبارتند از:

Talofofo beach،

 Guam beach،

Punta Cormorant beach

و Hornindalsvatnet beach

این رنگ منحصر به فرد، به خاطر وجود سنگ معدنی الیوین (olivine) می‌باشد، که نهایتا شن هایی به رنگ سبز روشن مایل به لجن زار، پدید می‌آورد! طبق تحقیقات انجام شده، این ماده برای انسان ها ضرری نداشته و لذت بردن از چنین ساحل زیبایی، برای عموم آزاد است!

3. ساحل آب داغ

محل دقیق: East coast of the Coromandel Peninsula, New Zealand
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

خبر خوب این که در این ساحل اسرارآمیز می‌توانید حوضچه‌ای منحصربه‌فرد داشته باشید. یعنی چه؟ خب بگذارید دقیق‌تر توضیح بدهم. برای حمام آفتاب در کنار آب‌های معدنی گرم آماده می‌شوید. سپس یک بیل، بله، تکرار می‌کنم یک بیل با خودتان به محل حادثه می‌برید. اکنون محلی از ساحل شنی را انتخاب می‌کنید و به کمک بیل، زمین را با هدف یک چاله کوچک، می‌کنید. حوضچه شما آمادست. اکنون می‌توانید در آبی با دمای 64 درجه سانتی‌گراد و منظره دلپذیر دریا، راحت دراز بکشید و استراحت کنید.

این حوضچه‌های طبیعی از چندین چشمه آب طبیعی سرچشمه می‌گیرند و از دل زمین سلامتی و شادابی به ارمغان می‌آورند. و اما برای ملاقاتش می‌بایست به ساحل شرقی شبه‌جزیره Coromandel واقع در نیوزلند، سفر کنید! خب، نظر شما در مورد این ساحل اعجاب‌انگیز چیست؟

4. ساحل تونلی

محل دقیق: Dunedin, New Zealand
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

امشب با بلیطی یک طرفه به سمت نیوزلند، قصد داریم دو ساحل حیرت‌انگیزش را معرفی کنیم. برای دسترسی به این ساحل جالب، می‌بایست کمی کوهنوردی کنید و کالری بسوزانید. سپس به این تونل ترسناک می‌رسید و طی یک عمل شجاعانه، تونل را تا ته می‌پیمایید. اکنون زمانی رستگار شدن شماست، چرا که سختی زیادی برای این ساحل طی کرده‌اید. پس با خیالی آسوده بر روی شن‌های نرم قدم بردارید و از چنین منظره بکر و دست‌نخورده‌ای، نهایت لذت را ببرید. شنا! یادتان نرود حتما آب‌بازی کنید!

5. ساحل شن ستاره‌ای

محل دقیق: Irimote Island, Japan
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

ساحل عجیب‌وغریبی که پیش روی شماست، اصالتا ژاپنیست. جنوب ژاپن! جایی که این ساحل زیبا سکنا گزیده، محلی در جزیره Irimote. همان‌طور که می‌بینید این ساحل بی‌نظیر، سراسر پوشیده شده از نوعی، نوعی… واقعا نمی‌دانم نام این کوچولوها را باید چه بگذارم! حالا نامشان زیاد مهم نیست اما اینکه چطور به یک‌باره اینجا جمع شده‌اند، مهم است. طبق تحقیقات محققان، این موجودات بامزه در واقع نوعی موجود دریایی میکروسکوپی هستند که در دسته foraminiferans طبقه‌بندی می‌شوند. طی همین تحقیقات، مشخص شده که در طول میلیون‌ها سال متمادی این جانوران با آب دریا شسته شده و به سمت ساحل کشیده شده‌اند. به طوری که هنوز هم اندکی از آنان در قید حیات به سر می‌برند!

6. ساحل آواز

محل دقیق: Manchester-by-the-Sea, Massachusetts, USA
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

تا به اکنون تمام کرانه‌هایی که معرفی کردیم، عجایب در نوع پوشش ساحلشان بود. اما در مورد ششم این لیست، می‌خواهیم سنت‌شکنی کنیم. همانند همه ساحل‌های دنیا، این کرانه از شن‌هایی کاملا معمولی تشکیل شده است. اما چیزی که خاص بودن را به ساحل ماساچوستی ما هدیه می‌ دهد، آواز جالب‌توجهی است که از فرودآمدن موج‌ها تشکیل می‌شود. به گفته بازدیدکنندگان، از برخورد آب‌ها با ساحل شنی، در اثر اصطکاک موجود، نوعی خاص از ملودی و آواز سرهم‌بندی می‌شود، که مملو از آرامش است. آواهایی که هیچ کجای دنیا نخواهید شنید. این موضوع تا حدی همه‌گیر شده که دولت، صدها صندلی در این کرانه‌ها قرار داده تا آرامش، به زیبایی میان مردم گسترش بیابد. باور کنید که این یک تبلیغ نیست. و هرآنچه خواندید واقعیت داشت!

7. ساحل شنی در وسط علفزار

محل دقیق: Playa De Gulpiyuri, Llanes, Spain
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

تصور کنید میان علفزارها زیر خورشید درخشان، قدم‌زنان در حال عبور هستید. در همین میان ناگهان ساحلی با شن‌های نرم  پیش‌رویتان سبز می‌شود. بله درست حدس زده‌اید. اینجا Playa De Gulpiyuri نام دارد. شاید در این اطراف هیچ دریا یا اقیانوسی پیدا نشود، اما همیشه حفره‌های زیر زمینی انسان‌ها را شگفت‌زده می‌کنند. طبق تحقیقات انجام شده، آب این ساحل خصوصی، توسط مجموعه‌ای از حفره‌های زیر زمینی تامین می‌شود که نهایتا از اقیانوس اطلس سرچشمه می‌گیرند. جالب به نظر نمی‌رسد؟

8. ساحل شن‌وماسه صورتی

محل دقیق: Harbour Island, Bahamas
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

تا به حال ساحل‌های گوناگونی به شما معرفی کرده‌ایم. اکنون نوبت رسیده تا در ساحلی قدم بزنیم که رنگ صورتی دارد. بر طبق تحقیقات انجام شده، این ساحل بی‌نظیر حاصل فرسایش مرجان قرمز در طول سالیان دراز است. تکه‌های مرجان به‌هم ساییده شده و به پودری بس نرم و لطیف تبدیل شده‌اند. اگر شما هم از طرفداران این رنگ زیبا هستید پس وقت را هدر ندهید و به باهاما سفر کنید. (البته اگر از پس هزینه‌هایش برمی‌آیید!) و گرنه همانند نویسنده در منزل بنشینید و به تصاویر زیبایش اکتفا کنید…

9. ساحل شن‌وماسه بنفش

محل دقیق: Pfeiffer Beach, Big Sur, California, USA
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

و باز هم ساحلی عجیب! اما اینبار به رنگ بنفش! جالب است نه؟ من هم همانند شما حیرت‌زده شدم. چرا که تا قبل از این نمی‌دانستم چنین ساحل متفاوتی نیز وجود دارد. ایالات متحده آمریکا، کالیفرنیا! شما برای قدم زدن در این ساحل می‌بایست خرج زیادی متحمل شوید. همچنین جالب است اگر بدانید که علت این رنگ چشم‌نواز، چیزی نیست جز، ترکیب نوعی سنگ معدنی خاص و رسوبات گارنت منگنز (manganese garnet). حال آن که چطور و چرا در این ساحل به یک باره جمع شده‌اند، هچنان سوالی بی‌پاسخ مانده است. شما چه فکر می‌کنید؟

10. ساحل فیتوپلانگتون Bioluminescent

محل دقیق: Maldives
کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی

مالدیو! کشوری که مقصد شماره 10 این مجموعه خاص است. ساحلی جالب‌توجه و زیبا! جایی که از رمانتیک بودن، چیزی کم ندارد! این ساحل را ساحل ستاره نیز می‌نامند. چرا که ذرات کوچک درخشنده‌اش همانند کهکشان‌راه‌شیری برق می‌زنند. در واقع نوعی فوتوپلانگتون خاص باعث این زیبایی شده است. و این نوع فوتوپلانگتون تا کنون در تعداد انگشت شماری از نقاط دنیا یافت شده، که یکی از آن‌ها مالدیو است!


ویدیو مرتبط :
صدف نوید نوروزی و کرانه تا کرانه با صدای مهدی حبیبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: کرانه‌هایی عجیب و باورنکردنی (2)


دریا، اقیانوس و هرآنچه آبی نشان می‌بینی، بی‌کران است. دریا را مظهر حیات دانسته‌اند. دریا را مظهر هستی دانسته‌اند.