سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عکس: نقاشی 9 هزار ساله در کوهدشت


نقوش صخره‌ای هومیان(Homian cave paintings) برروی غاری در شمال شهرستان کوهدشت و در شمال غرب استان لرستان نقش بسته‌اند.

ایسنا: نقوش صخره‌ای هومیان(Homian cave paintings) برروی غاری در شمال شهرستان کوهدشت و در شمال غرب استان لرستان نقش بسته‌اند.

(تصویر) نقاشی 9 هزار ساله در کوهدشت

اطلاعات دقیقی از زمان ایجاد این نقوش در دست نیست اما احتمال می‌رود مربوط به دوره‌ی پارینه سنگی باشند. این نقوش اغلب آرزوهای نقاش را به تصویر می‌کشد، وجود این نقوش نشان از دیرینگی سکونت انسان در این مناطق دارد.

نقوش صخره‌ای هومیان با نقش لنگر کشتی آغاز و سپس نقش‌هایی از میادین شکار گوزن به صورت‌های فردی و جمعی پایان می‌یابد. شمار این نقش‌ها در غار هومیان ۱۰ نقش و در دره‌ی میرملاس ۱۸ نقش است که بیشتر آنان به رنگ‌های سیاه و زرد کشیده شده‌اند.

منطقه‌ی لرستان، «عطا حسن‎پور»، کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان، در این‌باره خاطرنشان کرد: قدمت محوطه‎ای که نقوش صخره‎ای هومیان در آن قرار دارند بر اساس تاریخ‌گذاری به عمل آمده بر روی یک قطعه استخوان از کاوش پروفسور «مک بورنی» از دانشگاه کمبریج مربوط به 149 هزار سال پیش است.

وی ادامه داد: اما قدمت نقوش بین 9000 تا 2000 سال پیش است. ضمناً نقوش صخره‎ای هومیان و میرملاس درون غار نیستند و برروی چند صخره درون پناهگاه‎های صخره‎ای نقش شده‎اند.

کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان افزود: این مجموعه نقوش، پس از پیگیری‎های فراوان، حدود یکماه پیش پروژه‌ی مرمت، حفاظت و ساماندهی آنها آغاز شد و هم‌اکنون این پروژه مشترک ایرانی اروپایی در حال انجام است.

این کارشناس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان افزود: طبق آخرین بررسی‎ها، در باستان‌شناسی کوهدشت تعداد این نقوش صخره‎ای بیشتر شده است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: محوطه‎هایی چون بَرداِسپی 1 و 2، سنگ مهرداد، ارارمیا، گالگه شهره و... در آن وجود دارد که از این حیث در دنیا جایگاه ارزنده‎ای داریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی نقوش در معرض نابودی هستند که به فرهنگسازی گسترده در منطقه نیاز دارد تا با عزمی جدی در راستای نگهداری از این میراث گران‌سنگ بکوشیم.


ویدیو مرتبط :
رقص فوق العاده دو برادر 5 ساله و 9 ساله در هالیوود _ نبینی ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عصای جادویی 9 هزار ساله! +عکس


کاربرد "عصای جادویی" 9000 ساله‌ای که در سوریه کشف شده، هنوز مانند یک معما ذهن باستان شناسان را به خود مشغول کرده است.

ایسنا: کاربرد "عصای جادویی" 9000 ساله‌ای که در سوریه کشف شده، هنوز مانند یک معما ذهن باستان شناسان را به خود مشغول کرده است.

به گزارش العالم، این "عصای جادویی" توسط باستان‌شناسان در جنوب سوریه نزدیک مقبره‌ای یافته شده است.

سایت شبکه "روسیا الیوم" به نقل از باستان‌شناسان نوشت، روی این عصا نقش‌هایی از چهره انسان کشیده شده است.

قدمت این عصای تاریخی 9 هزار سال برآورد شده است.



به گفته باستان شناسان، این "عصای جادویی" 12 سانتیمتری، از استخوان دنده گاو وحشی ساخته شده است. با این حال کارشناسان هنوز نفهمیده اند که این عصا به چه منظور استفاده می‌شد. با این حال، این فرضیه مطرح شده است که از آن در مراسم خاکسپاری استفاده می کردند.

به گفته باستانشناسان این عصا در حفاری های سال 2007 در منطقه تل قراصه کشف شد.

با کشف آثار دیگر در این منطقه، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مردم قدیمی سوریه از اولین کسانی بودند که گندم، جو، نخود فرنگی و عدس می کاشتند و پژوهشگران معتقدند حکاکی چهره انسان روی عصا ممکن است به این علت بوده باشد که انسان های قدیمی تمایل داشتند تصویر شخصیت های مرده را حکاکی کنند.

باستان شناسان پیش از این در اریحای فلسطین جمجه هایی را کشف کرده اند که در داخل خانه ها قرارداده شده بود.

یادآور می شود باستان شناسان چنین عصایی را در اردن و آناتولی کشف کرده بودند که قدمت آن نیز 9000 سال است، البته این فرضیه هم وجود دارد که این آداب و رسوم در همه منطقه خاورمیانه رایج بود.