سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عکس: تشییع جنازه ناصرالدین شاه


روز جمعه هجدهم ذیقعده سال 1313 مصادف با 12 اردیبهشت 1275 سالروز ترور ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای کرمانی است.

فرادید: روز جمعه هجدهم ذیقعده سال 1313 مصادف با 12 اردیبهشت 1275 سالروز ترور ناصرالدین شاه به دست میرزا رضای کرمانی است.

در این روز ناصرالدین شاه قاجار که به شکرانه پنجاهمین سالگرد سلطنت به زیارت حضرت عبدالعظیم در شهر ری رفته بود در قیل و قال مردم در لحظه خروج از حرم با گلوله ای از تپانچه میرزا رضای کرمانی ترور شد.
 
پس از ترور شاه امین السلطان تلاش بسیاری کرد تا خبر این ترور پخش نشود و تهران آرام بماند؛ نقل است وی به محض مطلع شدن از ترور شاه ترتیبی داد تا جسد ناصرالدین شاه را مخفیانه از صحن بیرون ببرند و در کالسکه سلطنتی بنشانند. در بازگشت به کاخ گلستان خودش نیز در کنار جسد برجای نشسته شاه نشست و جسم بی‌جان او را به حرکت درآورد تا برای جمعیت دست تکان دهد.

با این حال شاه مضروب پس از انتقال به کاخ گلستان چندان زنده نمی ماند و تلاش اطبا برای نجات او بی نتیجه می ماند. گفته می‌شود کلمات آخر وی پیش از مرگ این بود که "اگر زنده بمانم جور دیگری بر شما حکومت می کنم". پس از مرگ ناصرالدین شاه مقرر می‌شود تا روز بعد و رسیدن مظفرالدین شاه به پایتخت صبر کنند و پس از آن پیکر شاه را پس از تشییع در امامزاده عبدالعضیم حسنی(ع) به خاک می سپارند.

از مراسم تشییع جنازه ناصرالدین شاه به دلیل اهمیت آن در آن زمان چند عکاس عکاسی کرده اند که آقارضا عکاسباشی، عبدالله قاجار و آنتوان سوریگین از این دست هستند. با این حال هیچ عکسی از جنازه یا لحظه خاکسپاری شاه در دست نیست.

تشییع جنازه ناصرالدین شاه

تشییع جنازه ناصرالدین شاه

تشییع جنازه ناصرالدین شاه

تشییع جنازه ناصرالدین شاه


ویدیو مرتبط :
عکس های بسیار جالب از دوره ناصرالدین شاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا


محمدعلی‌شاه قاجار (۱۲۵۱ - ۱۳۰۴ ش) ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود. او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و به مخالفت با مشروطه پرداخت.

موسسه مطالعات تاریخ معاصر: محمدعلی‌شاه قاجار (۱۲۵۱ - ۱۳۰۴ ش) ششمین پادشاه از دودمان قاجار بود. او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و به مخالفت با مشروطه پرداخت. مجلس شورای ملی را به توپ بست و آزادیخواهان را به قتل رساند.

او پس از فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان، به سفارت روسیه در تهران پناهنده شد و با فشارهای داخلی و خارجی و با تحقیر مجبور به ترک ایران شد. مشروطه‌خواهان پس از وی پسر خردسالش احمدشاه را به سلطنت انتخاب کردند. وی بعد از تبعید به بندر ساوونا در ایتالیا رفت و در آن‌جا در سال ۱۳۴۴ ق درگذشت. پیکرش را در کربلا دفن کردند.

تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا/ عکس

تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا/ عکس

تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا/ عکس

تشییع جنازه محمدعلی شاه در ایتالیا/ عکس