سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عجیب ترین کماهای تاریخ پزشکی +عکس


آریل شارون نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بعد از 8 سال کما مرد . در همین اوقات مایکل شوماخر راننده افسانه ای فرمول یک نیز در کما به سرمی برد

خبرآنلاین: کما یک پدیده عجیب در بدن انسان است خطی میان مرگ و زندگی بسیاری از این مرز دوباره به حیات عادی بر می گردند بی آنکه چیزی به خاطر آورند و برخی هم به نحو عجیبی بر می گردند

کما یا اغما یا کاهش هوشیاری معمولاً از علایم بیماری‌های شدید است. علل آن از بیماری‌های عفونی مانند مننژیت، سکته مغزی، افت شدید فشار خون، کمای دیابتی، کمای اورمیک، ضربه به مغز و... متفاوت است.

سطح هشیاری با مقیاس کمای گلاسکو (GCS) از پانزده تا سه ارزیابی می‌شود و GCS پایین بیانگر کمای عمیق بیمار است.

در کمای عمیق به دلیل عدم تنفس ارادی، بیمار به دستگاه تنفس مصنوعی (رسپیراتور) متصل می‌شود. و معمولا هزینه های آن از توان خانواده ها خارج است.هزینه درمان آریل شارون ظرف هشت سالی که در کمای کامل در بیمارستان به سر برد از مرز چهار میلیون دلار گذشت.

بیشترین و عجیب ترین کماهای تاریخ

ادواردا اوبارا



ادواردا اوبارا که در سنین نوجوانی(14 سالگی ) در 1970 به کما رفته بود بعد از گذشت 42 سال در سن 56 سالگی در گذشت.خانواده وی تا لحظات آخر در کنار وی بودند.

ایلین اسپوزیتو

یکی دیگر از رکورد داران کما فردیست که 37 سال در کما بود وی دختریک خانواده شیکاگویی بود که در سن 6 سالگی در سال 1941 مورد عمل آپاندیس قرار گرفت اما هیچ وقت هوشیاریش را باز نیافت تا در 1978 در گذشت.

او سی و هفت سال در کما بود و در این مدت رشد محدود وزنی نیز کرد و حدودا به وزن 40 کیلوگرم رسید خانواده و ی توانپرداخت هزینه های او را نداشتند و دولت عهده دار هزینه های وی بود .

گرزیسکی ، لهستانی مبهوت

«جان گرزیسکی» لهستانی، از سال 1988 در کما به سر می برد، زمانی که او به هوش آمد، با دیدن دنیای جدید، نزدیک بود، دوباره از هوش برود، چرا که لهستان سرزمین مستقلی شده و مدل های جدید اتومبیل، باعث تعجب او شده بود. در مطبوعات خبرهایی منتشر می شود که انسان را شگفت زده کرده و به تفکر وامی دارد.

این حادثه نادر که جامعه پزشکی را به حیرت درآورد نشان داد که در زندگی بشر گاهی اوقات وقایع غیرقابل پیش بینی و برخلاف محاسبات و معادلات انسان ها اتفاق می افتد و انسان نباید هیچ گاه امید خود را از دست بدهد اما این مرد که 19 سال در خواب بود، کیست؟

«جان گرزیسکی» یک کارمند راه آهن اهل «ریالدو» منطقه ای در شمال لهستان بود. او در تابستان 1988 پس از یک حادثه کاری به کما رفت و 19 سال بعد به صورت غیرمنتظره و برخلاف پیش بینی های پزشکان به یکباره هوشیاری خود را به دست آورد.

«گرترودا» همسر این مرد می گوید: در همان سال های اولیه که «جان» به کما رفت پزشکان تقریبا از او قطع امید کردند و شانس هوشیاری او را خیلی کم می دانستند. اما من به حرف آنها توجه نکردم و او را از کلینیک «دسی ال دو» به خانه آوردم. من با کمال میل از او مراقبت می کردم با او حرف می زدم و درددل می کردم اما او هیچ واکنشی و عکس العملی نشان نمی داد.

او در ادامه می گوید: در اواسط سال 2005 برخی از نشانه های هوشیاری در «جان» دیده شد و من او را سریعا به کلینیک منتقل کردم و در آوریل 2007 به طور معجزه آسایی «جان» هوشیاری کامل خود را به دست آورد. من به خاطر این معجزه از خداوند سپاسگزارم.

مجله«kinneizD» لهستان طی گزارشی اعلام کرد، «جان گرزیسکی» 65 ساله بعد از 19 سال فرو رفتن در کما اکنون کاملا هوشیار است و با دنیایی کاملا متفاوت با دنیای 19 سال پیش مواجه شده است. رو به رو شدن با همسرش که پیر و شکسته شده است برای او تعجب آور بود. موضوع جالب توجه این است که بسیاری از وسایل زندگی مدرن امروزی مانند کامپیوتر و موبایل برای او اشیایی عجیب و ناآشنا بود. صندلی چرخدار اتوماتیک اش در نظر او یک وسیله خارق العاده بود.

دختری که با لالایی مادر به حیات بگشت



یک دختر 7 ساله‌ که بر اثر خونریزی مغزی به کما رفته بود با آواز خواندن مادر در گوشش از کما خارج شد. شارلوت نو در خواب دچار خونریزی مغزی کشنده‌ای شده بود که در این سن بسیار نادر است. پس از دو عمل برای جلوگیری از خونریزی مغزی وی به کما رفت و پزشکان به مادر او گفته بودند که خود را برای هر چیز بدی آماده کند.

اما زمانی که خانم نو 31 ساله برای آخرین دیدار با دخترش به بیمارستان رفت آوازی را که اغلب با یکدیگری می خواندند را در گوش او خواند تا لبخند شارلوت همه پزشکان را شوکه کند. به نوشته دیلی تلگراف پس از دو روز شارلوت توانست صحبت کرده و بر رنگها تمرکز کند و سپس از تخت برخیزد.

2 ماه پس از آن واقعه او راه رفت و صحبت کرد و تا حدی بینایی خود را به دست آورده است.

آمریکایی خوابید سوئدی برخواست

یادگیری زبان های خارجه نیاز به استعداد، وقت و هزینه دارد و هر کسی نمی تواند خیلی سریع یک زبان خارجی که هیچ چیز از آن نمی داند را یاد بگیرد اما یک مشکل نادر می تواند همه این احتمالات را تغییر دهد.

"مایکل بوت رایت" یک مرد آمریکایی است که چندی پیش به علت یک مشکل نادر ناگهان به کما رفت ولی هنگامی که از کما خارج شد تبدیل به یک مرد سوئدی شده بود که هیچ چیز در مورد گذشته اش به خاطر نمی اورد.

پزشکان پس از معاینه این مرد متوجه شدند که دچار مشکل TGA که شوک مغزی نادر و بسیار خاصیست شده است. این شوک معمولا باعث به کما رفتن افراد و به وجود آمدن فراموشی در خاطرات جدید می شود اما در مورد مایکل این موضوع کمی پیچیده تر است و باعث شد تا زبانش به طور کلی عوض شود.



این مرد 61 ساله  تنها به زبان سوئدی مسلط است و یک کلمه هم انگلیسی متوجه نمیشود همچنین او تمامی خاطراتش را از دست داده است. پزشکان احتمال می دهد قبل از وقوع شوک این مرد در حال تماشای یک برنامه با زبان سوئدی بوده است.

 شوک TGA مشکلی بسیار نادر است که تنها برای افراد 56 تا 75 سال رخ می دهد و تا به حال این اولین بار است که منجر به تغییر زبان یک فرد شده است.


ویدیو مرتبط :
اولین اهدا آپاندیس تاریخ پزشکی - حتما ببینید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 اتفاق عجیب در دنیای پزشکی +عکس



دنیای پزشکی پر از شگفتی است و گاهی اوقات این شگفتی ها به یک شهرت جهانی نیز می رسند. در این میان برخی از آن ها بسیار غیرقابل باور هستند.
به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران،‌ در دنیا افراد زیادی هستند که با شرایط خاص پزشکی زندگی می کنند و این موضوع باعث شده است تا با دیگر مردم تفاوت های داشته باشند. این موارد بعضا باعث جلب نظر بسیاری از محققان نیز شده و آزمایش های فراوانی بر روی آن ها صورت گرفته است:
مرد الکتریکی

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
"رافائل مارکز آیالا" کسی است که چندی پیش به مرد الکتریکی کمعروف شد. این مرد که ساکن پورتو ریکو است می تواند میزان زیادی برق را در بدن خودش به جریان اندازد و هیچ اتفاقی نیز برای او رخ نمی دهد. او حتی می تواند این برقی که در بدنش در جریان است را به مدت طولانی حمل کند. این مقدار می تواند تا 100 ها کیلووات برق باشد.
نجات از سقوط مرگبار

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
برادران مورنو در سال 2007 در حال تمیز کردن شیشه های یک آسمان خراش بودن که ناگهان دستگاه بالابر آن ها دچار سانحه شد و هر دو برادر از طببقه 47 به پایین سقوط کردند. در این میان "ادگار" جان خودش را از دست داد اما "آلسایدز" از این حادثه به طور شگفت انگیزی جان سالم بدر برد. پزشکان نزدیک به 16 عمل جراحی روی او انجام دادند. بسیاری از نقاط بدن او از جمله: هر دوپا، لگن، کمر و ... دچار آسیب دیدگی شدید و شکستگی شده بود.
پسر گرگی

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
"Prithviraj Patil" پسر بچه هندی است که دچار یک سندرم بسیار نادر به نام"hypertrichosis" است. این بیماری باعث شده است که روش مو بر روی صورت او بیش از اندازه باشد و این باعث بروز مشکلاتی برای او شده است. این پسر بچه در بمبئی زندگی می کند و به پسر گرگی مشهور شده است. این بیماری بسیار نادر است و تنها 50 مورد از سال 1638 تا به حال دیده شده است.


زندگی بدون درد
"گبی جینگرس" یک دختر 9 ساله و بسیار فعال است و البته بسیار هم به بچه های عادی شباهت دارد ولی چیزی که او را از دیگر بچه های هم سن و سال متمایز می کند،  بیماری بسیار نادری به نام CIPA است. این در حالی است که در تمام تاریخ تنها 100 نفر به این بیماری مبتلا بوده اند.

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
این بیماران افرادی هستند که بدون درکی از درد، گرما و سرما به دنیا می آیند. این اشکال باعث بروز مشکلات جانبی بسیار زیادی می شود."گبی" در 5 ماهگی دچار مشکلات بسیار زیادی بود در حالی که درد را احساس نمی کرد یک چشمش را از دست داد. خانواده او کارهای بسیار زیادی را برای بهبود فرزندشان انجام داده اند.

حساسیت به آب
آب را همه دنیا به عنوان مایه حیاط می داند و نبود این مایه حیات می تواند باعث مرگ هر انسانی شود. البته در دنیا هستند افرادی که به آب هم حساسیت دارد." Michaela Dutton" که تنها 23 سال سن دارد از این مشکل رنج می برد. او که از اهالی انگلستان است نمی تواند لحظه ای به آب نزدیک شود چرا که آب باعث ایجاد سوزش و همچنین دردهای فراوان در بدن او می شود. این درحالی است که او باید تنها از نوشابه استفاده کنند و حتی بدنشان نیز با نوشابه و مقدار خیلی کمی آب می شویند.
خانواده ای که خواب ندارد

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
بیماری بی خوابی را در علم پزشکی به نام FFI می شناسند و به افرادی گفته می شود که نمی توانند بخوابند و بیشتر اوقات بیدار هستند. این بیماری به صورت ژنتیکی بین افراد تقسیم می شود و تنها 40 خانواده در دنیا به این مشکل مبتلا هستند. این درحالی است که یکی از این افراد به نام "چریل دینگس" می گوید این مشکل باعث شد تا پدربزرگ، مادر و عموهایم بمیرند. این مشکل باعث می شود تا افراد در حالی که بدون خواب هستن دچار حمله های قلبی و دیگر مشکلات شوند.
پسر پروانه

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
یکی دیگر از بیماری های بسیار نادر که افراد خیلی کمی در سراسر دنیا پروانه ای بودن پوست است. این بیماری که با نام علمی EB شناخته می شود به علت کمبود پروتئین بر روی پوست افراد ایجاد می شود. "جوشا ترموند" یکی از افرادی است که به این بیماری مبتلا است. خواهر او نیز که به این بیماری دچار بود در سال 2009 درگذشت. افرادی که با این بیماری به دنیا می آیند عمری در حدود 30 و یا حداکثر 40 سال دارند. این افراد مجبور هستند در تمام طول زندگی خودشان از داروهای بسیار زیادی استفاده کنند.
19 سال در کما

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
ریلوایمن جان گرزبسکی در سال 1988 براثر برخورد 2 ترن به شدت آسیب دید و به کما رفت. گرزبسکی در مصاحبه با تلویزیون لهستان گفت: "زندگی دوباره خود را مدیون همسرم گرترودا هستم که در تمام این مدت از من پرستاری می کرد و زندگی مرا نجات داد." گرزبسکی هنگام تصادف پدر 4 فرزند بود و حالا بعد از 19 سال پدربزرگ 11 نوه است. پزشک گرزبسکی گفت امیدی به اینکه او از کما خارج شود نداشتیم و وضعیت وی یکی از موارد نادر است. همسر گرزبسکی گفت:" من تمام این مدت برای زنده ماندن شوهرم دعا می کردم. خیلی خوشحالم که او حالا زنده است."
به دنیا آوردن مومیایی

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی
یکی از بزرگترین شگفتی های دنیای پزشکی را زنی به نام"ابوتلیبگ رقم زد. او فرزند خودش را بعد از 50 سال به دنیا آورد. داستان از جایی شروع می شود که او برای زایمان در سال 1955 به بیمارستان رفت اما وقتی دید یک مادر در آنجا جان خودش را از دست داد از به دنیا آوردن بچه صرف نظر کرد. او در سن 75 سالگی و پس از گشت نزدیک به یک نیم قرن دردی را در شکم خودش احساس کرد و به بیمارستان رفت و در آنجا بچه خودش را به دنیا آورد. چیزی که پزشکان را بسیار متعجب کرد این بود که او چگونه این مدت را زنده مانده است. بچه او در این مدت به سنگ تبدیل شده بود. تنها 290 مورد در تمام تاریخ اینگونه بوده است.
118 روز بدون قلب

اتفاق های عجیب دنیا, عجایب دنیای پزشکی



« دزانا سیمونز » پس از چند ماه انتظار،  زمانی که متوجه شد یک قلب برای پیوند جای قلب بزرگ شده اش پیدا شده، بسیار خوشحال شد. اما شادی او مدت زیادی دوام نیافت چراکه مدتی پس از پیوند، قلب جدید او دچار مشکل شد. پزشکان مجبور بودند قلب پیوندی  او را خارج کنند در حالی که دیگر قلبی برای پیوند نداشتند. تنها کاری که پزشکان تا زمان پیدا شدن قلب جدید می توانستند انجام دهند  این بود که دو بمپ مصنوعی در بدن او کار بگذارند تا  عمل خون رسانی را انجام دهند. دزانا 4 ماه با این پمپ ها زندگی کرد و سرانجام  در 29 اکتبر سال گذشته یک قلب جدید به او پیوند زدند و این بار قلب جدید او مثل ساعت کار می کرد.... /  باشگاه خبرنگاران