سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)


هر کشور و سرزمینی پول رایج مختص خود را دارد. رنگ، طرح، چهره و سمبول های مختلف، بر اسکناس و سکه ها، به طور معمول مرتبط با فرهنگ هر کشور است، اما گاهی نیز به موضوعات دیگر مربوط می شود...

 
 
 
 
  صبح بخیر: هر کشور و سرزمینی پول رایج مختص خود را دارد. رنگ، طرح، چهره و سمبول های مختلف بر اسکناس و سکه ها به طور معمول مرتبط با تاریخ و فرهنگ هر کشور است، اما گاهی به موضوعات دیگر از جمله رویدادهای خاص و یا جهت افزایش آگاهی افراد در یک زمینه خاص مربوط می شود. در هر صورت برخی از پول های رایج تم های عجیب و غریب، و یا حتی تم های نرمال را بطرزی عجیب و غریب بر خود نشان می دهد. این پول های عجیب و غریب، از اسکناس های پانچ شده «زئیر» گرفته تا سکه های مغولی، در تمام دنیا مورد استفاده قرار گرفته شده اند. آیا می توانید تصور کنید که مثلا با سکه های مغولی به بقالی بروید؟


12. سکه یادبود جمهوری پالائو (Republic of Palau´s Commemorative Coin)

در سال 2008، جمهوری پالائوو (در غرب اقیانوس آرام)، به مناسبت پانزدهمین سالگرد تجسد «سنت برنادت» در لرد (جنوب فرانسه)، دست به تولید سکه یادبودی با تصویر سنت برنادت زد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

11. اسکناس 5 پوندی ایرلند شمالی (Northern Ireland 5-Pound Bill)

بر روی این اسکناس، تصویر «جورج بست» (ستاره فوتبال منچستر یونایتد) را مشاهده می کنیم. این اسکناس در سال 2006 در «اولستر بانک» ایرلند شمالی، و به مناسبت بزرگداشت این بازیکن مرحوم، در 1 میلیون نسخه به چاپ رسید.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

10. سکه نقره 5000 کواچا «زامبیا» (Zambia Silver Proof 5000 Kwacha)

این سکه ها با شکل عجیب، نخست به منظور یادبود بازی های المپیک 2000 سیدنی تولید شد. فرم غیرمعمول این سکه ها در واقع ترکیبی است از نقشه های استرالیا و زامبیا که بدلیل هم اندازه بودن سکه ها، تشخیص شان بسادگی امکانپذیر نیست. اندازه این سکه حدود 5 سانتی متر است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

9. قدیمی ترین اسکناس چینی (Oldest Chinese Bill)

اسکناس های کاغذی نخستین بار توسط چینی ها بکار گرفته شد. این اسکناس ها در چین، بیش از 500 سال پیش از رواج یافتن در اروپا (در قرن 17 میلادی)، مورد استفاده قرار گرفت. این اسکناس چینی، که قدمت آن به سال های 1380 باز می گردد، به عنوان قدیمی ترین اسکناس دنیا شناخته شده است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

8. اسکناس 100 میلیون میلیارد پنگو مجارستان  (Hungarian 100-million-Billion-Pengo-Billl)

در سال 1946، «پنگو» (پول رایج مجارستان)، بالاترین رتبه تورم را در کل دنیا داشت. در نتیجه، بانک ملی مجارستان دست به تولید اسکناس های 100 میلیون میلیارد پنگو زد (100.000.000.000.000.000)، و جالب است بدانید که برخلاف این رقم احمقانه، ارزش آن برابر بود با 20 سنت آمریکا. 

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

7.  سکه تندیس های جزیره ایستر (Easter Islands Pop-Up Head Coin)

شاخصه اصلی جزیره ایستر (در اقیانوس آرام و متعلق به شیلی) یعنی «تندیس های 400 ساله»، به طرز جالبی بر این سکه ها الحاق شده است. این سکه نقره ای طوری طراحی شده است که می توان تندیس روی آن را به حالت افقی و یا عمودی تنظیم کرد، و در نتیجه این آثار باستانی را بصورت سه بعدی بر روی سکه ها مشاهده کرد. 

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

6. اسکناس موبوتو زئیر (Zaire´s Mobutu Bills)

در سال 1997، کشور آفریقایی «زئیر» (که امروزه به جمهوری دموکراتیک کنگو تبدیل شده است)، رژیم دیکتاتوری یوسف موبوتو (رئیس جمهور سابق زئیر) را سرنگون کرد. اما از آنجا که دولت جدید به اندازه کافی پول جدید تولید نکرده بود، با پانچ کردن چهره «موبوتو»، تصمیم به استفاده از اسکناس های 20 هزار زئیری قدیمی نمود.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

5. سکه مروارید آب شیرین جمهوری پالائو (Republic of Palau´s Freshwater Pearl Coin)

یک مورد دیگر از سکه های جذاب پالائو: این سکه ها بر روی خود یک مروارید دارد، با صدف های مختلف دریایی تزیین شده، و بخشی از سری محدودی سکه است که به منظور افزایش آگاهی در حفاظت از حیات وحش دریایی طراحی شده است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

4. اسکناس 500.000.000.000 دیناری یوگسلاوی (Yugoslavian 500,000,000,000-Dinara Bill)

از سال 1994 یوگسلاوی دچار تورم اقتصادی شدیدی شد تا اینکه در سال 1994 اصلاحات ارزی صورت گرفت. بالاترین ارزش پولی در سال 1988، 50 هزار دینار بود اما این رقم تا سال 1994 به 500 میلیون دینار افزایش پیدا کرد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

3. سکه تریستان با تکه ای از کنکورد (Tristan da Cunha´s Coin With Piece of Concorde Heat Shield)

تریستان (جزایر آتشفشانی دور افتاده در جنوب اقیانوس آرام)، به مناسبت بیستمین سالگرد کنکورد در سال 2009 اقدام به تولید سکه هایی جدید کرد. در این سکه از ورقه طلا و نیز تکه کوچکی از تیتانیوم هواپیمای کنورد به کار رفته است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

2. پول پوست شیرماهی آلاسکایی (Alaskan Parchment Money)

شرکت روسی/آمریکایی تجارت خز در مستعمره روسیه، دست به تولید این اسکناس زد. این پول، مشهور است به اسکناس پوست خوک آبی یا شیرماهی، در سال های 1816 تا 1867 در گردش بود، و بدلیل آنکه بر کاغذ پوستی ساخته شده از خوک آبی و یا شیرماهی چاپ شده بود به این نام معروف شد.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)

1.    اسکناس 100 هزار بیل پزوی فیلیپین (Philippines´ 100,000-Peso Bill)

این اسکناس در سال 1998 توسط بانک مرکزی فیلیپین به مناسبت گرامیداشت صدمین سالگرد استقلال فیلیپین تولید شد. این پول با ابعاد 22*36 سانتی متر، رکورد دار بزرگترین اسکناس رسمی دنیا در گنیس است.

عجیب‌ترین پول های دنیا (2)


ویدیو مرتبط :
عجیب ترین ماشین های دنیا با تیپ و شکل های عجیب(سری دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

6 پول عجیب و غریب در دنیا(+عکس)



اخبار گوناگون - 6 پول عجیب و غریب در دنیا(+عکس)

"پول ابزاری است برای خرید و داد و ستد کالا در تمام دنیا که البته به انواع مختلف وجود دارد. واحدهای پول در هر کشوری با توجه به شرایط خاصی تعیین شده است ولی برخی از این پول ها بسیار عجیب هستند.

روزانه به میزان زیادی با پول در ارتباط هستیم و از آن استفاده می کنیم و نبود آن به معنی این است که هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم. پول بسته به مبلغ درج شده بر رویش دارای ارزش های متفاوت است. در بسیاری از نقاط دنیا این قوانین ثابت هستند ولی بازهم مناطقی وجود دارند که از این قوانین پیروی نمی کنند و واحد پول های عجیبی دارند.

 

 پول های سنگی

اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

 

بدون شک پول های جزایر سلیمان عجیب ترین پول دنیا و همچنین سنگین ترین و بزرگترین آن ها نیز هست. این پول به صورت سنگ های بسیار بزرگی است که در میان آن سوراخی وجود دارد. ارزش این پول ها به اندازه های آن است اما به تعبیری دیگر می توان تعداد افرادی که جانشان را به خاطر آن از دست داده اند را نیز به عنوان ارزش پول نام برد. این سنگ ها از دریا استخراج می شوند و در طی درست شدن و همچنین رسیدن آن به جزیره تعدادی آدم کشته می شوند.

 

پول با اب مقدس

اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

مردم جزیره پالائو پول هایی به ظاهر معمولی دارند. این پول ها که اکثرا به شکل سکه هستند دارای نقشی از حضرت مریم و همچنین نوشته هایی از انجیل اند. البته مهمترین نکته در مورد این پول ها بخش شیشه ای کوچکی است که روی آن قرار دارد. بر روی تمام سکه های این جزیره این شیشه وجود دارد و داخل آن مقداری از آب مقدس قرار دارد.

 

سنجاب

اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

در گذشته سنجاب یکی از وسیله ها تبادل کالا در روسیه بوده است. این مورد تنها در مورد پوست سنجاب نیست و تمام اعضای بدن آن به عنوان پول استفاده میشده است. مهمترین قسمت بدن سنجاب ها در آن زمان پنجه های آن بوده است که بیشترین ارزش را داشته اند. در آن زمان مردم روسیه فکر می کردند که این واحد پول از آن ها در مقابل طاعون محافظت می کند.

 

 پول های فضایی

 اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

این واحد پول هیچگاه بر روی زمین مورد استفاده قرار نگرفته است و تنها دانشمندان آن ها را برای زمانی که می خواهند با موجودات فضایی معامله کنند ساخته اند. این پول ها دارای ترکیبات خاصی از آلیاژها هستند که ارزش های متفاوتی را به آن ها می دهد.

 

 دلار دیزنی لند

اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

 

سرزمین دیزنی در امریکا واحد پول جداگانه خود را دارد که باید آن را در ابتدای ورودی تهیه کنید. این پول ها بی شباهت با دلارهای آمریکا نیستند و تنها از شخصیت های کارتونی در آن استفاده شده است. این در حالی است که کامل ارش واقعی را در تمامی شهرک دیزنی و همچنین مغازه های آن در سطح کشور دارد. این واحد پول اولین بار در سال 1987 آغاز به کار کرد.

 

 تمبر سیز

اخبار,اخبار گوناگون,پول عجیب و غریب در دنیا

 

این واحد پول در ویتنام رواج دارد و به نوعی نیست که بتوان با آن هر چه که دوست داشته باشید بخرید. این تمبرها تنها برای مصارف خاصی به مردم داده میشود و حتما باید همان چیزی که تعیین شده است با آن خریداری شود. شاید به نظر به مانند کوپن ها بماند اما سختگیری در مورد آن ها بسیار زیاد است و غالبا بی کیفیت ترین اجناس به آن ها تعلق می گیرد.

 

اخبار گوناگون - باشگاه خبرنگاران