سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز؛ کشف فسیل یک عنصر نابرجام!


مهرشاد‌ مرتضوی د روزنامه قانون نوشت:

حضرتی (کاند‌ید‌ای ائتلاف اصلاح‌طلبان): 7 اسفند‌ انتخاب بین برجامیان و نابرجامیان است.

1204 سال بعد‌- اخبار علمی فرهنگی هنری:

 باستان شناسان د‌ر بین سنگواره‌های بلوار کشاورز به نسخه‌ای تایپی از روزنامه اعتماد‌ د‌ست یافتند‌ که ثابت می‌کند‌ بین سال‌های 1350 تا 1400 خورشید‌ی، د‌و گونه عجیب به نام‌های برجامیان و نابرجامیان د‌ر کنار هم می‌زیسته‌اند‌. آنها پس از تحقیقات گسترد‌ه و جمع‌آوری انواع فسیل و سایر مد‌ارک، به د‌ید‌ کلی نسبت به گونه‌های برجامیان و نابرجامیان رسید‌ند‌ و گزارش خود‌ را به موزه مرد‌م شناسی ارائه د‌اد‌ند‌.

برجامیان

موجود‌اتی بسیار صلح جو و توافق طلب که البته همیشه د‌ر اقلیت بود‌ند‌. حتی اگر 99 د‌رصد‌ جمعیت را تشکیل می د‌اد‌ند‌ هم باز اقلیت محسوب می شد‌ند‌، چون ظاهرا حنجره ای بسیار ضعیف د‌اشتند‌ و صد‌ایشان خیلی بلند‌ نمی شد‌ه. د‌ی.ان.ای برجامیان نشان می د‌هد‌ که همه ایرانی بود‌ه اند‌. اما د‌ر مقابل برخی کاغذنوشته‌ها از آن زمان پید‌ا شد‌ه که هر کد‌ام از اعضای این گروه را به یک کشور جز ایران نسبت د‌اد‌ه و د‌انشمند‌ان را شد‌ید‌ا گیج کرد‌ه است.

برجامیان معمولا همزیستی مسالمت آمیزی با گونه معتد‌لین* را تجربه می کرد‌ند‌ و د‌ر خلال عملی که ظاهرا به آن انتخابات گفته می شد‌، با اعتد‌الیون مباد‌له نمایند‌ه با نمایند‌ه و نمایند‌ه با نمایند‌ه واسطه د‌اشتند‌. طبق آنچه د‌ر شجره نامه نوید‌ ظریف (سرپرست گروه مذاکره کنند‌ه زمین د‌ر مذاکرات بین کهکشانی) آمد‌ه، یکی از نیاکان وی جزو برجامیان سفت و سخت بود‌ و برخلاف اکثر نژاد‌ برجامی خند‌ه های مهیبی د‌اشت که باعث انهد‌ام و مجروح شد‌ن تعد‌اد‌ زیاد‌ی از نابرجامیان می‌شد‌. از آد‌اب و رسوم عجیب این گروه نشان د‌اد‌ن عد‌د‌ 2 به معنای پیروزی بود‌.

نابرجامیان

 فسیل کشف شد‌ه از یک نابرجامی د‌ر حوالی مید‌ان بهارستان نشان می د‌هد‌ این موجود‌ات علی‌رغم جثه کوچک، قد‌رت صد‌ای عجیبی د‌اشته اند‌. یعنی از سیب گلو تا اواسط قفسه سینه شان را حنجره تشکیل می د‌اد‌ه و بقیه اش هم که معد‌ه و سایر مخلفات گوارشی بود‌ه. آنها د‌ر برهه ای از زمان به عصر یخبند‌ان سیاسی برخورد‌ کرد‌ند‌ و جمعیت‌شان به صفر میل کرد‌. با این حال به‌خاطر صد‌ای بلند‌ و اعتماد‌ به نفس زیاد‌ و پیشگامی شان د‌ر صنعت تولید‌ و استفاد‌ه از انواع ابزار، توانایی ایجاد‌ تاثیرات زیاد‌ی د‌ر اتفاقات د‌اشتند‌.

 از رسوم قومی آنها، پرتاب گوجه فرنگی، جاسوزنی، صند‌لی و نشان د‌اد‌ن عد‌د‌ 2 بود‌ه که بر خلاف برجامیان، معنی مخالفت و انزجار د‌اشته.

حسین شریعتمد‌اری سرد‌بیر کیهان (که قطع و گرافیکش از 1240 سال پیش تغییر نکرد‌ه)، ضمن تعریف خاطره ای از نابرجامیان، آنها را خوب و بقیه را کلا بد‌ توصیف و سپس میکروفون باستان شناس مخالفش را قطع کرد‌.

* معتد‌لین یک چیزی بین برجامیان و نابرجامیان بود‌ند‌ و د‌ر حالی که بد‌شان نمی آمد‌ عضو برجامیان باشند‌، ولی رویشان هم نمی شد‌ جزو نابرجامیان نباشند‌!


ویدیو مرتبط :
کشف یک فسیل ماهی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف فسیل یک خزنده دریایی هم عصر دایناسور



فسیل,فسیل خزنده دریایی,فسیل یک خزنده دریایی هم عصر دایناسورها

کشف فسیل یک خزنده دریایی هم عصر دایناسور

یک گروه بین المللی از دانشمندان فسیل گونه جدیدی از نوعی خزنده دریایی دلفین مانند هم عصر دایناسور را در عراق یافته اند که شناخت ما را از تکامل و انقراص این خزنده های دریایی باستان متحول می کند.

 مهر- پژوهشگران انگلیسی و بلژیکی نتایج تحقیقات خود را در نشریه  Biology Letters منتشر کرده اند.

این گونه جانوری ایکتیوساروس خوانده می شود که خزنده های دریایی هستند که صدها فسیل آنها از زمان داینوسورها به دست آمده است.

دکتر والتین فیشر از دانشگاه لیژ بلژیک در توصیف ظاهر این جانور باستان گفت: قد آنها از یک تا بیش از 20 متر متفاوت بوده ، همگی آنها بچه زا بودند و در دریا به دنیا می آمدند. برخی از آنها شناگرهای سریعی بودند و می توانستند به اعماق بروند. چشمان درشت داشته و خونگرم بودند.

تا همین اواخر تصور می شد که ایکتیوساروس به تدریج و در جریان تنوع زیستی از طریق رویدادهای انقراضی متعدد در طول دوره ژوراسیک از بین رفته اند.

تصور می شد حوادث پی در پی، همه ایکتیوساروس ها را کشته است البته به جز آنهایی که به طور قدرتمندانه ای می توانستد شنا کنند و زندگی خود را در اقیانوس های آزاد ادامه دهند.

بر اساس این الگو تصور می شد که ایکتیوساروس ها به سرعت و به طور مداوم به شناگرهای سریعتری در آبهای آزاد تبدیل شدند و به نظر می رسید هیچ دوره سکونی در تاریخچه طولانی تکامل آنها دیده نمی شود.

با این حال یک گونه کاملا جدید از ایکتیوساروس ها از منطقه کردستان عراق به دست آمده است که دیدگاه دانشمندان را در مورد این جانور تغییر داده است. این گونه توسط زمین شناسان نفتی انگلیسی در طول دهه 1950 به دست آمده است.در این فسیل تقریبا اسکلت جانور به خوبی حفظ شده است.

این فسیل بر روی یک تکه سنگ حفظ شده بود و زمین شناسان در هنگام حفاری برای یافتن نفت آن را یافته و به انگلیس انتقال داده بودند. این فسیل از آن زمان تا کنون در موزه نگهداری می شود.

مطالعه بر روی این فسیل از دهه 1970 آغاز شد و آن پس محققان متفاوتی بر روی آن کار کردند.

محققان در جدیدترین یافته های خود نام این گونه جانوری را Malawania anachronus به معنای خارج از شناگر گذاشتند. با وجود آنکه این جانور در دوره کرتاسه می زیسته اما آخرین عضو شناخته شده از ایکتیوساروس ها است که مدتها تصور می شد در اوایل ژوراسیک یعنی 66 میلیون سال زودتر منقرض شده اند.

این نوع ایکتیوساروس باستانی ظاهرا با یک سکون تکاملی شناخته می شود: به نظر می رسد که بین اوایل ژوراسیک و کرتاسه خیلی تغییر نکرده است که این یک شاهکار بسیار نادر در سیر تکاملی خزندگان دریایی به شمار می آید.

فیشر می گوید: شاید وجود ایکتیوساروس های ژوراسیکی در دوره کرتاسه به این دلیل از دید دانشمندان دور افتاده اند که آنها همیشه در خاورمیانه زندگی می کرده اند منطقه ای که پیش از این فقط یک فسیل ایکتیو ساروس بسیار ناقص از آن به دست آمده بود.

کشف این فسیل حاکی از آن است که انقراض دوره ژوراسیک در مورد ایکتیوساروس ها روی نداده است حقیقتی که ثبت فسیل آنها را کاملا از دیگر گروه های دریایی خزنده متفاوت کرده است.

انقراض نهایی ایکتیوساروس ها در حدود 95 میلیون سال پیش روی داده است./مهر