سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز؛ وزیر و بنده فراری


پدرام ابراهیمی در روزنامه قانون نوشت:

بنده‌ای از پادشاهی سرپیچید و گریخت. کسان در عقبش رفتند و خِر گرفتند و باز آوردند و وزیر که هم از روز نخست با چهره‌ او حال نمی‌کرد، اشارت به کشتنش فرمود تا دگر بندگان پاپیون عبرت بر حلق بندند و چنین فعل روا ندارند و خود ببینندکه به دست بر هم کوفتنی فرمان مرگ دادن، چه حسی به آدم می‌دهد. بنده پیش پادشاه سر و دستمال بر زمین نهاد و گفت: «ای خداوند! هر چه بر سر من برود اگر پسند تو باشد،رواست. دعوی ندارم و فرجام نخواهم که حکم، حکم خداوندیِ توست. و گر در این کوچه بگویی زمین گرد نیست، تصدیق کنم وگر جانم بر من ببخشایی در بیرون قصرت دایره بر زمین نکشم. اما به موجب آنکه پرورده نعمت این خاندانم، نخواهم که در قیامت به خون من گرفتار آیی. از کشتن بنده‌ای چون من درگاه جبروت پادشاه را چه حاصل؟ اجازت فرمای تا بنا به سنت ملوک ماضی، وزیر را نفله کنیم که ایشان حسنک و سهل و کورش برمکی و میرزا تقی خان را کشتند و سلطنت خویش بیمه نمودند. کلاً به وزیر جماعت اگر چند سالی مجال بدهی ادعای حق آب و گل می‌کند و امروز اگر به آنها رو بدهی، پس فردا باید به آنها توُ بدهی»

سیستمِ شاه مملکت این باد 
جای هر مرد لایقی فین باد

ملک را خنده گرفت و چون خنده به سر آمد، به فکر فرو رفت. وزیر را گفت: «چه مصلحت می‌بینی؟ اگر تنت چرک شده، بفرستیمت برای استحمام.» وزیر به فراست دریافت که خنده خنده دارد نامش در جرگه لایقان و کاربلدان شهید تاریخ نبشته می‌شود. ولی از آنجا که گردنش به ساتور و پوستش به روشور و کالبدش به سدر و کافور حساسیت داشت، گفت: «ای خداوند جهان! من نمی‌فهمم اگر این مردک را این‌قدر ارادت به سلطان بود، فرار چه بودی و از چه رو  برای خودش و ما داستان علم کرد؟ این وسط حکماً دست اجانب در کار است که به واسطه‌ این توطئه من را از میان بردارند و وزیران دست‌نشانده‌ خویش بر سر دیوان گمارند. بدین سبب از همین تریبون اعلام می‌دارم کفش ما از کرّگی بند نداشت. این مردک رانیز تا مرا به نسیم صبا نداده، به صدقات گور پدر پدرسگش آزاد کن.» طبق معمول پادشاه بخندید و سیستم خنده بر هر درد بی درمان دواست پیاده شد.2 و وزیر جان به سلامت برد و فهمید که گوش جلاد فقط به صدای دستان سلطان حساس است. به هر حال عرق از پیشانی برگرفت و زیر لب ‌گفت:

«کشته بر کشته می‌شود انبار      
 بی قضا بی وکیل و بر بیداد
نوبت ما که شد یکی بکشیم      
 داشت بد کار دستمان می‌داد!»
_______________________________
1: حکایت بیست و هفتم کتاب «نئوگلستان» نوشته پدرام ابراهیمی

2: در مقابل صدای دست بر هم کوفتن پادشاه –که نقش دادستان کل داشت- خنده‌ سلطان نیز حکم وکیل مدافعی زبردست داشت که می‌توانست هر مجرمی با هر درجه از ارتکاب جرم را از مرگ نجات دهد. از اینجا استنباط می‌شود که متهمین، به جای اختیار کردن یک فوج وکیل و ارائه‌ دو دفتر مدرک و دو گردان شاهد برای رهانیدن گردن از تیغ جلاد، ‌باید دو-سه لطیفه‌ جالب از بر می‌کردند.


ویدیو مرتبط :
سرقت پر ماجرا!(فیلمنامه و دوبله ی طنز بنده)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر اقتصاد:بنده پاسخگوی اظهارات رحیمی درباره بازار ارز نیستم



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در پی سئوال نادران؛

وزیر اقتصاد:بنده پاسخگوی اظهارات رحیمی درباره بازار ارز نیستم

وزیر اقتصاد که برای پاسخگویی به سئوال نماینده تهران در خصوص اظهارات معاون اول رئیس جمهور درباره وضعیت ارز در مجلس حضور یافته بود، گفت: این سئوال در حوزه وظایف و اختیارات بنده نیست و بنده را در مقام پاسخگویی به عنوان مقام مسئول معذور بدارید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سئوال الیاس نادران از حسینی وزیر اقتصاد و دارایی در دستور کار قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در ابتدای بررسی این سئوال گزارش این کمیسیون در این خصوص را قرائت کرد.

علیپور گفت: گشایش ارزی که وعده مسئولان دولت برای حل مشکل بازار ارز بود اساس سئوال نادران از وزیر اقتصاد است که این وعده از سوی معاون اول رئیس جمهور داده شده بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی در خصوص نتیجه بررسی این سئوال در کمیسیون اقتصادی گفت: در جلسه کمیسیون با حضور وزیر اقتصاد و نادران این سئوال مورد بررسی قرار گرفت. نادران در توضیح سئوال خود چنین بیان داشت که وعده مسئولان طراز اول کشور که اعلام داشته اند به زودی گشایش ارزی ایجاد خواهد شد که همه را متعجب می کند چه کم و کیفی داشته است؟ و با توجه به گذشت زمان از این اعلام نتیجه اعلام این سیاست چه بوده است و این ادعا چه آثاری بر تجارت داخلی و خارجی ایران گذارده است؟

علیپور تصریح کرد: وزیر اقتصاد در پاسخ به این سئوال با استناد به به قانون پولی و  بانکی کشور تاکید کرد این سئوال در خیطه اختیارات و وظایف وی نیست. در پایان جلسه کمیسیون اقتصاد نیز نادران از پاسخ حسینی قانع نشد و به دلیل اینکه حیطه سئوال ملی بود به صحن علنی مجلس کشیده شد .

در ادامه حسینی وزیر اقتصاد با حضور در جایگاه گفت: بنده یا هر وزیر دیگری در چارچوب مسئولیت های قانونیمان باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: بعد از اجرای دو برنامه توسعه، مسئولیت وزیر اقتصاد در بانک مرکزی در حوزه امور پولی، اعتباری و ارزی به عنوان یک عضو مانند سایر اعضا تقلیل پیدا کرده است.

حسینی تصریح کرد: قانون پولی - بانکی کشور صراحت دارد امور ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است. خدمت آقای نادران هم عرض کردم زمانی که بنده مسئول حوزه ای نیستم پاسخگویی من در خصوص آن حوزه حق دستگاه مرتبط را ضایع می کند.

وی ادامه داد: شما جزئیاتی در خصوص تخصیص منابع ارزی از بنده می خواستید که این اطلاعات در دسترس من نیست. چون مسئول آن نیستم.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: در موارد دیگر مثل بودجه هم دستگاه های تخصصی مسئول باید پاسخگو باشند. دخالت بنده به عنوان وزیر اقتصاد در این حوزه ها سبب سلب استقلال دستگاه ها می شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: در مقام پاسخگویی به عنوان مقام مسئول بنده را معذور بدارید. احساس می کنم نباید وارد پاسخگویی به این سئوال شوم. شاید نتوانم حق مطلب را به جا آورم.

حسینی پس از بیان این مطالب به صندلی خود در صحن مجلس بازگشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از ابتدای جلسه بررسی سئوال تعداد زیادی اخطار و تذکر را مبنی بر عدم ارتباط این سئوال با وظایف وزیر اقتصاد مطرح کرده بودند در رای گیری برای تمدید جلسه به مدت 30 دقیقه به علت پایان وقت جلسه صحن علنی، رای منفی دادند. در نتیجه جلسه علنی امروز بدون بررسی سئوال الیاس نادران از وزیر اقتصاد پایان یافت./مهر