سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز؛ رشته‌ای بر گردنش افکنده لامپ!


وقتی زمانه عوض می‌شود، خیلی چیزها باید عوض بشود. عوض شدن اشکالی ندارد، عوضی شدن خوب نیست.

خبرآنلاین: وقتی زمانه عوض می‌شود، خیلی چیزها باید عوض بشود. عوض شدن اشکالی ندارد، عوضی شدن خوب نیست. به عنوان مثال، الان که چرخ کل جامعه دارد به سمت مصرف بهینه و هدفمند انرژی، پیش می‌رود و قبض‌های صادره و واصله هم گواه صادق این ماجراست؛ فلذا بسیاری از امور زندگی مثل برق باید با این حرکت سازگار شود.

وقتی به دلایل منطقی، قیمت برق افزایش می یابد، خب غیرمنطقی است که کماکان همان لامپ هایی مورد استفاده قرار بگیرد که در زمان ارزانی برق مورد استفاده قرار می گرفت. پس عقل آدم کجا رفته است؟... الان فقط برق غیرت ارزان است.

همان که در عصر جناب حافظ هم بود و هم ایشان فرمود که: «برق غیرت بدرخشید و جهان برهم زد»؛ وگرنه ما که به چشم خودمان ندیده بودیم.

در تائید فرمایش ما: «مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: بر اساس مصوبه هیأت وزیران، تولید و توزیع لامپ های رشته ای از کشور، از ابتدای امسال ممنوع است.وی افزود: برای جمع آوری لامپ های رشته ای از سطح کشور، یک فرصت دوساله تعیین شده بود، اما متأسفانه هنوز این گونه لامپ ها که موجب افزایش مصرف انرژی و به دنبال آن، افزایش بهای قبوض برق می شود، در بازار وجود دارد. »ــ به نقل از جراید دارای برق

بسته پیشنهادی: حالا که به ضرورت جمع آوری لامپ های پرمصرف رشته ای و لزوم ریشه کن کردن نسل آنها پی بردید، با خیال راحت، عرایضی را در قالب راهکارهایی ارزنده برای جمع آوری لامپ های رشته ای، عرض می کنیم:

طرح جمع آوری: به سبک و سیاق طرح موفق جمع آوری دیش و قلیان، طرح جمع آوری ضربتی لامپ های رشته ای نیز به مرحله انجام درآید و اگر کسی مخالفت کرد، با او برخورد قانونی شود. بالاخره باید تکلیف لامپ رشته ای برای همیشه روشن شود. البته قبلش از خود مردم بخواهیم که بیایند لامپ هایشان را تحویل دهند. بسا کسانی که به تحویل لامپ مشتاق اند.

طرح معاوضه: به هرکس که لامپ رشته ای خود را به زبان خوش تحویل مقامات برقی کشور دهد، از انواع لامپ های کم مصرف ـ و نه البته بی مصرف ـ داده شود. چیزی که عوض دارد، گله ندارد. گر هم گله ای هست، دگر حوصله ای نیست. عوض کن بریم پدرجان!

اندکی صبر...: سازمان بهره وری که تا الان زحمت کشیده صبر کرده، یکی دوماه دیگر هم دندان روی جگر بگذارد؛ با توجه به سیر صعودی افزایش قیمت حامل های انرژی و ازجمله برق، تمام آحاد ملت، با کمال میل، لامپ های رشته ای خود را دو دستی تقدیم دولت خواهند کرد. قابل شما را ندارد!

پلمب کردن: درست است که ورود به حریم خصوصی مردم درست نیست، اما وارد مغازه های لامپ فروشی که می شود شد. نمی شود؟.... ما وارد شدیم، شد!.... هر مغازه و فروشگاه لوازم الکترونیک فروشی که به رسم مرغ یک پا دارد، همچنان اقدام به فروش لامپ رشته ای کرد، مورد عنایت و برخورد لازم قرار بگیرد. باشد تا موجب عبرت دیگران شود. طرف ممکن است به خاطر علاقه شدیدش به لامپ رشته ای و خاطراتی که از آن دارد، حاضر نیست از آن دست بکشد.

بیت عاشقانه:

رشته ای بر گردنش افکنده لامپ

می کشد تا کوه قاف و کوه آلپ


ویدیو مرتبط :
لامپ های رشته ای چگونه کار می کنند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساخت لامپ‌ رشته‌ای که از گرمای خودش هم نور تولید می‌کند



لامپ‌های رشته‌ای ممکن است که گرم‌تر و آشناتر از LED‌ها یا لامپ‌های فلوسنت فشرده به نظر برسند اما مشکل اساسی آنها، مصرف زیاد انرژی است که بخش بسیاری از آن را با تولید گرما هدر می‌دهد. اما دانشمندان لامپ رشته‌ای با بازدهی فوق‌العاده جدیدی را طراحی کرده‌اند که از گرمای تولیدی خودش استفاده می‌کند و آن را دوباره به نور تبدیل می‌کند.

به گزارش آنا به نقل از GizMag، در لامپ‌‌های رشته‌‌ای معمولی، افروزه تنگستنی موجب تولید نور مرئی و مادون قرمز و در نتیجه روشنائی می‌‌شود. این طول موج‌ها هر دو به سمت اتاق تابیده می‌شوند و مادون قرمز بیشتر از نوری که تولید می‌کند، گرما تولید می‌کند. اما دانشمندان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه پردو لامپ‌های رشته‌ای جدید دو مرحله‌ای را با از ساختاری به نام بلورهای فوتونیک پوشانده شده‌اند.

 

اخبار , اخبار علمی,ساخت لامپ‌ رشته‌ای,تولید نور از گرمای لامپ


این بلورها را می‌توان با مواد و عناصر معمولی و با کمک فناوری لایه‌نشانی، درست کرد. در این صورت، نور مرئی اجازه عبور دارد اما نور مادون قرمز دوباره به سمت رشته‌ ملتهب بازتابانده می‌شود که همین امر باعث گرم ماندن رشته و تابش نور مرئی بیشتر می‌شود و همه این اتفاقات بدون مصرف بیشتر برق انجام می‌شود.

این لامپ از بازدهی بالایی برای تولید نور برخوردار است و اگر بخواهیم آن را با لامپ‌های دیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که میزان نور مرئی خروجی لامپ‌های رشته‌ای معمولی حدود ۲ تا ۳ درصد است و در لامپ‌‌های فلوئورسنت این میزان به ۷ تا ۱۵ درصد و در لامپ‌‌های LED نیز این میزان حدود ۵ الی ۱۵ درصد می‌‌رسد. در حالی که این بازدهی در مورد لامپ‌‌های رشته‌‌ای جدید به حدود ۴۰ درصد می‌‌رسد که بازدهی بسیار بالایی به نظر می‌‌رسد.

 

اخبار علمی - آنا