سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز؛ جایگزین ایرانی ورزش های خارجی!


فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در جدیدترین معادل هایی که برای اسامی لاتین ورزش های مختلف ارائه کرده از روش نوین ترجمه کلمه به کلمه استفاده کرده است.

روزنامه تماشا: فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در جدیدترین معادل هایی که برای اسامی لاتین ورزش های مختلف ارائه کرده از روش نوین ترجمه کلمه به کلمه استفاده کرده است. مثلا به جای کیک بوکسینگ، پامشت پیشنهاد شده و به جای اسنوبورد، تخته برف. اتفاقا این می تواند درس خوبی باشد برای خارجی ها تا بدانند ما برای کلمه به کلمه عبارات آنها معادل داریم.

وقتی آنها ورزش ها و فنون ابداعی ما را معادل سازی می کنند، چرا ما نکنیم؟ هر وقت در کشتی به جای «one hand and one leg» گفتند «یه دست و یه پا» و به جای «little dog» هم گفتند «سگک» ما هم تخته برف را فراموش می کنیم و می گوییم «اسنوبورد».

عجالتا ترجمه های دیگری از رشته ها و اصطلاحات ورزشی ارائه می شود اما باب مذاکره با غرب باز است و اگر مایل باشند می توانیم در نشست های آینده طوری که حقوق ملت ایران هم لحاظ شود بر سر برخی تلفظ ها با هم توافق کنیم.

واترپلو – water+polo = برنج آبکش

بدمینتون = bad + min + ton = صداشو کم کن زشته

تنیس = ten + is = ده است

پینت بال = paint + ball = توپ نقاشی

گلف = gulf = خلیج همیشه فارس

ایروبیک = air + bic = خودکار هوایی

ریباند = re + band = بازپخش نوار

کرنر = corn + er = ذرت کار

رانینگ = run + ing = بدو بدو

سرویس = ser + vis = آقای قوی

فورهند = for + hand = برای دست

اساسا در ورزش اسم و ورزش خارجی زیاد است و چنانچه مایل باشید فرهنگستان ترجمه آنها را برایتان انجام می دهد. فقط کمی گران می گیرند، صفحه ای 25 تومان.


ویدیو مرتبط :
ورزش ایرانی یا خارجی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی در کالابرگهای جدید می شود



 

 

 

برنج ایرانی

 

 

بر اساس جدیدترین تصمیم وزارت بازرگانی کالابرگ برنج پس از گذشت نزدیک به 2 سال و نیم دوباره احیا و برنج ایرانی جایگزین برنج خارجی در کالابرگهای جدید می شود.

رئیس جدید ستاد بسیج اقتصادی کشور با اشاره به اعلام کالابرگهای جدید در ماههای آینده از اعلام کالابرگ برنج در این راستا خبرداد و گفت: برنج عرضه شده در قالب کالابرگ، ایرانی خواهد بود.

بهمن حاج علی توضیح داد: به منظور از حمایت از برنجکاران داخلی، وزارت بازرگانی تصمیم گرفته است تا از برنج داخلی برای توزیع در قالب کالابرگ استفاده کند.

این درحالی است که از سال 87 کالابرگ برنج از ترکیب کالاهای کالابرگی حذف شده بود.

ئیس جدید ستاد بسیج اقتصادی کشور همچنین از اعلام کالابرگ 510 شهری در استانهای سیستان و بلوچستان ، کرمانشاه، لرستان و هرمزگان خبر داد و اظهارداشت: برای دریافت سهمیه روغن به ازای هر نفر 900 گرم در قالب این کالابرگ 800 تومان دریافت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاریخ اعلام کالابرگ شماره 510 شهری تا سی ام آبان ماه خواهد بود، تصریح کرد: به زودی برای سایر استانها نیز کالابرگ روغن اعلام خواهد شد.

به گفته حاج علی، کالابرگ روغن نباتی ، برنج ، قند و شکر نیز تا پایان امسال اعلام می شود، همچنین برای اقشار روستایی و عشایری نیز به زودی کالابرگ اعلام خواهد شد.

امروز وزیر بازرگانی در حکمی، بهمن حاج علی را جایگزین جواد اسماعیلی به عنوان رئیس ستاد بسیج اقتصادی کشور کرده است..../تحلیل:عصرایران