سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

طنز؛ تورم را بگیر اینک به آغوش!


مردم سالاری:

 شنیدم گفت مش‌باقر به الیاس

که شصت درصد گران شد نرخ اجناس

بکن آن نرخ قبلی را فراموش

تورم را بگیر اینک به آغوش

تورم آن چنان خردت نماید

که بدبختی ز‌چشمانت در‌آید

نبینی گوشت دیگر در خیالت

دل سنگ آب می‌گردد به حالت

اگر خواهد دلت چند قطره روغن

گذر باید کنی از چشم سوزن

برای خودرو‌، آن پولی که داری

کفافت می‌دهد بر خر سواری

چنان مسکن به اوج خود رسد باز

که نقشش در خیالت نم کشد باز

ز‌قطع ارز کالای اساسی

نداری حق شرح ناسپاسی

صد‌افزون گر‌ کنی هوش و نبوغت

محال است سر کنی با این حقوقت

اگر مفتوح گردد بر تو رحمت

خوراکت اشکنه گردد به زحمت

برنج و میوه و کل حبوبات

رود در چرخه علم نجومات

اگر گاهی دو شیش آری به هر تاس

خوری یک وعده نان ودوغ وکالباس

خلاصه آن چنان بختت بگردد

که اسبت در طویله‌، خر بگردد!

بکن آسودگی از خاطرت پاک

به رویش با غلط‌گیری بزن لاک

در این آشفته‌بازار گرانی

زرنگی گر‌توانی زنده مانی

مراقب‌باش که گر بیمار گردی

ز خرجش از شفا بیزار گردی

اگر خوشدل بر این یارانه هستی

شنو‌، رک گویمت دیوانه هستی

اگر خوشدل به امید بهاری

بدان با کشت جو‌، گندم نداری

***

در آخر گفت با طعنه به الیاس

که بختت می‌درخشد همچو الماس

ولی الیاس بود آن گونه خاموش

که گویی کر بود یا این که مد‌هوش

پس از آهی شرر‌زا همچو آذر

جوابش را شنو در بیت آخر:

چنان پوستم دگر زبر و کلفت است

که اشعارت برایم حرف مفت است!

نویسنده : سیدحمیدرضا خوشدل


ویدیو مرتبط :
طنز معجزه /تورم صفر شده / به نظر شما تورم صفر شده ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طنز: راه کارهایی برای کنترل گرانی و تورم!


كنترل كلا چیز خوبی است. اگر نبود كه شما تلویزیون كنترل دار نمی‌خریدید. با خودروتان از بیرون به سمت منزل می‌آیید و شدید هم باران گرفته است.

جام جم آنلاین: كنترل كلا چیز خوبی است. اگر نبود كه شما تلویزیون كنترل دار نمی‌خریدید. با خودروتان از بیرون به سمت منزل می‌آیید و شدید هم باران گرفته است. اما شما نیازی ندارید كه از ماشین پیاده شوید و بروید در پاركینگ را باز كنید؛ از همان داخل اتومبیل، دكمه ریموت كنترل را می‌زنید و جل الخالق، درهای پاركینگ روی شما باز می‌شوند. ناپلئون بناپارت هم درِ خانه و اصطبلش ریموت كنترل نداشت. ببین شما كی هستی؟...

شعركنترل شده:

سرخود كجا سفت وشل می‌شوم

بدانم اگر كنترل می‌شوم؟

نه آرام چون لاك پشت ریلكس

نه درگیرباهول وهل می‌شوم

پس برای شما ثابت شد كه كنترل چیز خوبی است. فلذا حق دارد وزیر اموراقتصادی و دارایی اگر با هدف جلوگیری از تكانه‌های تورمی پایان سالی،پیش پیش به فكر كنترل آن بیفتد. تا الان هم اگر توانستیم جلوی غول بی شاخ و دم تورم را بگیریم؛ راستش با همین كنترل‌ها بوده است. الكی كه نیست!

آقای سیدشمس‌الدین حسینی گفتند: «با توجه به این كه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم، باید سیاست‌های مدبرانه‌ای برای صرفه‌جویی اجرایی شود تا از رشد پایه پولی و در نتیجه آن افزایش تورم جلوگیری شود.» ایشان ممانعت از احتكار در بازار و همچنین پرهیز از رسانه‌ای كردن تورم را نیز از دیگر راهكارهای لازم برای مهار تورم در فصل پایانی سال عنوان كردند.

بسته پیشنهادی:

 وقتی صحبت از كنترل، آن هم كنترل گرانی و تورم در كار باشد؛ هركسی باید به اندازه وسعش نخودی در این آش بیندازد. حالا نخود انداختنی ما چیست؟... همین راهكارهایی كه در ادامه عرض می‌كنیم:

1ـ رسانه‌های باحال: همچنان كه گفته آمد، رسانه‌ها نباید كاری كنند كه مردم اگر مختصر تورمی در بیرون هست، آن را در رسانه مشاهده كنند. همان كه در بیرون می‌بینند، هفت پدرشان را كافی است. بد نیست رسانه‌های عزیز ـ كه الهی داغشان را نبینیم ـ نمودارهایی را ترتیب بدهند كه به نحوی مقتضی و مورد نظر، آمار و ارقام تورم را نزولی نشان دهند. مگر همه از نزولات آسمانی خوششان نمی‌آید؟ خب، گاهی نزولات زمینی هم بد نیست.

2ـ توزیع عینك: چطور شد الان بعضی تلویزیون‌های سه بعدی آمده كه شما به همراهش چند تا عینك مخصوص هم می‌گیرید كه موقع تماشا بتوانید تصاویر را سه بعدی ببینید؛ خب در سایر زمینه‌ها مثل این زمینه باید پیشرفت كرد. چه اشكالی دارد مردم موقع ملاحظه قیمت برخی اجناس و كالاها و خدمات، یك عینك ریزبینی به چشم بزنند كه تورم را ریز ببینند.

3ــ استفاده از پماد: مادربزرگی داشتم كه زانوهایش بدجوری دچار تورم شده بود و از بین همه مكاتب ایسم‌دار، به رماتیسم گرایش پیدا كرده بود. آن خدابیامرز همیشه برای كنترل تورم جفت پایش از یك پماد مخصوص ضدتورم استفاده می‌كرد. این كار با نظارت كیفی پدربزرگ انجام می‌شد. خب الان امثال این پمادها شاید روی سایر انواع تورم‌ها نیز جواب دهد. امتحانش مجانی است. فوقش پول پمادش را هم خود ملت می‌دهد.

4ـ پخش آهنگ‌های آرامبخش: تلطیف فضای تورم خیز بازار با پخش انواع آهنگ‌ها و ملودی‌های آرامبخش نیز از دیگر راهكارهای مفید و مثبت است. مثلا شركت‌های تلفن همراه می‌توانند در این راستا اقدام نمایند. ساخت آهنگ انتظار «همه چی آرومه‌‌/‌‌گرونی محكومه‌‌/‌‌من چقدر خوشحالم‌‌/‌‌به خودم می‌بالم....» كه مناسب برای زنگ انواع گوشی هم هست.