سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ضرب المثل کوه به کوه نمی رسد



ریشه تاریخی ضرب المثل, انواع ضرب المثل

داستان ضرب المثل کوه به کوه نمی رسد، اما آدم به آدم می رسد.

 

کوه به کوه نمی رسد، اما آدم به آدم می رسد
در دامنه دو کوه بلند، دو آبادی بود که یکی «بالاکوه» و دیگری «پایین کوه» نام داشت؛ چشمه ای پر آب و خنک از دل کوه می جوشید و از آبادی بالاکوه می گذشت و به آبادی پایین کوه می رسید. این چشمه زمین های هر دو آبادی را سیراب می کرد. روزی ارباب بالا کوه به فکر افتاد که زمین های پایین کوه را صاحب شود.

 

پس به اهالی بالاکوه رو کرد و گفت: «چشمه آب در آبادی ماست، چرا باید آب را مجانی به پایین کوهی ها بدهیم؟ از امروز آب چشمه را بر ده پایین کوه می بندیم.» یکی دو روز گذشت و مردم پایین کوه از فکر شوم ارباب مطّلع شدند و همراه کدخدایشان به طرف بالا کوه به راه افتادند و التماس کردند که آب را برایشان باز کند. اما ارباب پیشنهاد کرد که یا رعیت او شوند یا تا ابد بی آب خواهند ماند و گفت: «بالاکوه مثل ارباب است و پایین کوه مثل رعیت. این دو کوه هرگز به هم نمی رسند. من ارباب هستم و شما رعیت!»

 

این پیشنهاد برای مردم پایین کوه سخت بود و قبول نکردند. چند روز گذشت تا اینکه کدخدای پایین ده فکری به ذهنش رسید و به مردم گفت: بیل و کلنگ تان را بردارید تا چندین چاه حفر کنیم و قنات درست کنیم. بعد از چند مدت قنات ها آماده شد و مردم پایین کوه دوباره آب را به مزارع و کشتزارهایشان روانه ساختند. زدن قنات ها باعث شد که چشمه بالاکوه خشک شود.

 

این خبر به گوش ارباب بالاکوه رسید و ناراحت شد اما چاره ای جز تسلیم شدن نداشت؛ به همین خاطر به سوی پایین کوه رفت و با التماس به آنها گفت: «شما با این کارتان چشمه ما را خشکاندید، اگر ممکن است سر یکی از قنات ها را به طرف ده ما برگردانید.» کدخدا با لبخند گفت: «اولاً؛ آب از پایین به بالا نمی رود، بعد هم یادت هست که گفتی: کوه به کوه نمی رسد. تو درست گفتی: کوه به کوه نمی رسد، اما آدم به آدم می رسد.»
منبع:khorasannews.com


ویدیو مرتبط :
زیبا ترین کوه دنیا در استان یزد به نام کوه عقاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیرخارجه آلمان : ما امروز در تهران کنار هم هستیم؛ به قول یک ضرب المثل ایرانی کوه به کوه نمی رسد ولی آدم‌ها به هم می‌رسند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان

من به عنوان وزیر امور خارجه آلمان به ایران آمده‌ام و خیلی خوشحال هستم در این سفر تعدادی از نمایندگان پارلمان در کنار من هستند و همچنین نمایندگانی از سطوح بالای علمی و فرهنگی مرا همراهی می‌کنند.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: روابط علمی و دانشگاهی در کنار اشتیاق دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان باعث شد که تا زمانی که روابط سیاسی دو کشور رو به سردی می‌رفت ارتباط تهران و برلین قطع نشود و من به این خاطر از آنها سپاسگزاری می‌کنم.

به گزارش «انتخاب»، در این مراسم که با حضور محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، سفیر آلمان و جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران و همچنین هیأت همراه وزیر امور خارجه آلمان حضور داشتند فرانک اشتاین مایر به سخنرانی پرداخت.


وی در ادامه برنامه‌های سفرش به تهران با حضور در دانشگاه تهران خطاب به دانشجویان حاضر با اظهار خوش‌بینی از نشست علمی و سه ورک‌شاپی که پیش از سخنرانی وی در دانشگاه تهران برگزار شده بود، گفت: تبادل نظرهای علمی رویداد مهمی محسوب می‌شود و ما بسیار خوش‌بین هستیم که نشست علمی امروز که با حضور شخصیت‌های علمی آلمانی و اساتید ایرانی برگزار شد بتواند فصلی جدید در جهت گسترش روابط علمی و دانشگاهی ایران و آلمان باشد.

وی با بیان اینکه باید از نمایندگان پارلمان که بودجه‌ای را جهت بورسیه کردن دانشجویان تعیین کرده‌اند سپاس‌گزاری کنم، گفت: همچنین بابت اینکه امروز در این سالن که پر از جوانان ایرانی است حضور یافته‌ام بسیار خوشحالم و این نشان دهنده علاقه ما به یکدیگر است.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان


 وی خاطرنشان کرد: یک ضرب‌المثل ایرانی است که در زبان آلمانی هم مشابه دارد و آن این است که کوه به کوه نمیرسد ولی آدم‌ها به هم می‌رسند و ما امروز در تهران کنار هم هستیم و این لحظه بسیار مهمی است چرا که برای اولین بار فارغ‌التحصیلان DAAD در دانشگاه تهران حضور یافته‌اند و این خود به تنهایی می‌تواند دلیلی برای جشن گرفتن باشد.

وزیر امور خارجه آلمان سفر خود به تهران را اولین سفر سیاسی‌اش خواند و افزود: من به عنوان وزیر امور خارجه آلمان به ایران آمده‌ام و خیلی خوشحال هستم در این سفر تعدادی از نمایندگان پارلمان در کنار من هستند و همچنین نمایندگانی از سطوح بالای علمی و فرهنگی مرا همراهی می‌کنند.

اشتاین مایر در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در حال حاضر زمینه‌ها برای گسترش روابط به ویژه دانشگاهی و علمی بین ایران و آلمان فراهم است، تأکید کرد: تا مدتی پیش ما خیلی از هم دور بودیم و می‌توان گفت روابط سیاسی‌مان سرد بود ولی ارتباطات علمی دو کشور و همچنین روابط فرهنگی و آکادمیک‌مان همچنان برقرار بود و اجازه نداد که هیچ‌گاه روابط ایران و آلمان قطع شود و همین فارغ‌التحصیلان و دانشجویان هستند که روابط را ادامه دادند.

وی ادامه داد: به واسطه تلاش‌های بی‌وقفه شما دانشجویان در عرصه‌های دانشگاهی و همچنین تبادل فرهنگی بود که روابط ما امروز همچنان ادامه دارد و امیدوار هستم در آینده بیش از گذشته شما دانشجویان به عنوان فعالان علمی و فرهنگی روابط را زنده نگه دارید.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان


وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: زمانی که سیاست به ما تقابل را تحمیل کرده بود فارغ‌التحصیلان و دانشجویان روابط را زنده نگه داشتند و من از آنها سپاسگزارم.

اشتاین مایر در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 گفت: مذاکرات سیاسی ما به نتیجه رسید و ما به تفاهم رسیدیم و می‌توانم بگویم در سطح سیاسی کوه‌ها را جابجا نکردیم ولی بنایی فراهم شد تا دو کشور بتوانند بهتر با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشند و روابط علیرغم مسائلی که وجود داشت ادامه یافت.

وی با بیان اینکه برای رسیدن انسان‌ها به یکدیگر لازم است تا در زمینه‌های علمی و فرهنگی با یکدیگر مشارکت داشته باشیم و به ایجاد مشترکات بین یکدیگر بپردازیم تا زمانی که اعتماد سیاسی را که به آن نیاز داریم مجدداً فراهم کنیم.

اشتاین مایر که روز گذشته پس از حضور در کنفرانس مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ سری هم به موزه هنرهای معاصر تهران زده بود با جذاب‌ خواندن این محل، گفت: شاید بتوانیم نمایشگاه مشترکی در برلین یا شهرهای دیگر آلمان برپا کنیم.

همچنین می‌توانیم از شبکه‌های موجود در ایران استفاده کرده و نمایشگاه‌های مختلفی را بین دو کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به برگزاری ورک‌شاپی که امروز در دانشگاه تهران برگزار شده بود خاطرنشان کرد: با دیدن ورک‌شاپ‌های تهران متوجه شدیم که با منابع اندک هم می‌توان چنین دوره‌های علمی را برگزار کرد.

اشتاین مایر همچنین با اشاره به حضور 36 هزار ایرانی در آلمان که در عرصه های علمی و تحقیقاتی فعالیت می‌کنند، گفت: صنایع آلمان از همکاری نزدیک با ایران استقبال می‌کند.

 

بنابراین، باید بگویم که صد سال قبل اولین مدرسه آلمان در ایران تأسیس شد و امروز فارغ‌التحصیلان این مدرسه در جمع ما هستند.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان


وی ادامه داد: من خوشحالم که دوباره روابط را آغاز می‌کنیم و این‌بار مستحکم تر از گذشته خواهد بود. اگر کوه به کوه نمی‌رسد ولی انسان‌ها به یکدیگر می‌رسند.

پس از پایان سخنرانی وزیر امور خارجه آلمان دانشجویان حاضر به تشویق وی پرداختند و این تشویق دقایقی به طول انجامید.

در بین تشویق گسترده حضار تعدادی از دانشجویان که در صندلی‌های انتهایی سالن نشسته بودند عکس هایی از افرادی در دست داشتند که در سردشت شیمیای شده بودند و در زیر این عکس ها نوشته بود «سردشت هدیه آلمان».

 

همچنین تعداد دیگری نیز نوشته‌هایی در اعتراض به بمبماران شیمیایی و به جا ماندن 2 هزار شهید و شیمیایی در ایران به دست گرفته بودند و فردی هم در گوشه سالن ماسک شیمیایی به صورت خود زده بود.

با پایان تشویق‌ها و نشستن اشتاین مایر بر روی صندلی خود این افراد نیز نوشته‌هایی را که در دست داشتند، پایین آوردند.

در ادامه، بخشی از یکی از ورک‌شاپ‌های برگزار شده در دانشگاه تهران با عنوان آموزش در جهت توسعه پایدار با حضور اشتاین مایر ارائه شد.

وزیر امور خارجه آلمان در این بخش با تأکید بر اینکه نباید فقط تلاش کرد تا روابطی بین دو کشور برقرار شود بلکه باید زمینه همکاری‌های بیشتر ایجاد شود، افزود: دیروز در گفت‌وگوهای سیاسی که داشتیم در رابطه با امنیت در خاورمیانه صحبت کردم و دیدگاه‌های خود را در این زمینه توضیح دادم.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم شرایطی را در عرصه سیاست ایجاد کنیم تا دیدگاه‌هایمان را به هم نزدیک‌تر کنیم ولی در رابطه با بحران‌های موجود در برخی از زمینه‌ها دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد.


اشتاین مایر مجدداً در رابطه با موزه هنرهای معاصر در ایران که از آن بازدید کرده بود، توضیح داد: در آلمان علاقه زیادی برای اینکه مطلع شوند در عرصه هنری ایران چه تحولاتی صورت گرفته است، وجود دارد و خوشبختانه در زمینه ‌آکادمیک می‌توانیم به تجربیات گذشته خود نگاه کنیم.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان

 

هر چند نمی‌توان روابط را از همان جا که متوقف شده ادامه داد ولی می‌توان زمینه‌هایی را فراهم کرد تا جوانان با یکدیگر به تبادل نظر بپردازند و به نظرم پتانسیل‌های زیادی در زمینه علمی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به گفت‌وگوهایی که با رئیس دانشگاه تهران داشته است، گفت: دانشگاه‌های ایران می‌توانند تعامل زیادی با دانشگاه‌های آلمان داشته باشند و این تعاملات دانشگاهی می‌تواند بازتابی در سیاست نیز داشته باشد.

اشتاین مایر گفت: زمانی ممکن بود مذاکرات به سرانجام نرسد و بحث در رابطه با وضعیت فعلی هم دشوار است ولی ما می خواهیم همکاری‌هایمان را به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: امضای توافق هسته‌ای زمینه را باز می‌کند تا روابط دو کشور بهبود یابد و ما با توجه به نقش مهم ایران در منطقه در کنار سایر قدرتها علاقه داریم که روابطمان را با این کشور گسترش و بهبود دهیم.

 

در مذاکراتی که در برلین داشتیم موضوع حل بحران سوریه را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با حضور ایران می توانیم در آینده به راه حلی برای بحران سوریه دست یابیم ولی گام اول پایان دادن به جنگی است که تا امروز افراد زیادی در آن کشته شده اند و این تنها یک وظیفه سیاسی نیست بلکه یک وظیفه اخلاقی است.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با اشاره به کنفرانس اجلاس مقدماتی امنیتی مونیخ که در روز گذشته در آن حضور یافته بود گفت: با استناد به تجربیات گذشته متوجه می شویم که سوریه نمونه ای است که بحران در آن صورت گرفته است و همچنین به این نتیجه می رسیم که طی ده سال گذشته فرصت داشتیم مانع از وقوع بحران درکشور شویم ولی این اتفاق رخ نداد و نتوانستیم راه حل سیاسی برای این بحران ارائه کنیم .

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان


اشتاین مایر در پایان گفت:‌ در سیاست خارجی مهم این است که چطور تحولات مدیریت کنیم و همچنین راه حلی مناسب را ترسیم کنیم و ‌همانطور که آقای ظریف نیز گفتند ما نباید در گذشته گرفتار شویم .

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,وزیر امور خارجه آلمان

من هم پای این جمله را امضا می کنم و خود را آماده می کنیم راه حل سیاسی را محقق سازیم راه حلی که درگذشته میسر نبود.

اخبار سیاست خارجی  - ایسنا