سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ضربه مغزی این پسر را موسیقیدان کرد!


موسیقی را هر کسی نمی تواند به بهترین شکل یاد بگیرد زیرا غیر از صرف زمان و هزینه نیاز به استعداد ذاتی دارد و اگر کسی از باطن به این حرفه علاقه داشته باشد راهی بسیار خوب را در پیش روی خود خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران: موسیقی را هر کسی نمی تواند به بهترین شکل یاد بگیرد زیرا غیر از صرف زمان و هزینه نیاز به استعداد ذاتی دارد و اگر کسی از باطن به این حرفه علاقه داشته باشد راهی بسیار خوب را در پیش روی خود خواهد داشت.

تا به حال با نمونه های متفاوتی از بیماری های نادر آشنا شده ایم که هر کدام آن ها به نوعی خاص و درمان ناپذیر بوده اند. بیماری های نادر معمولا باعث سخت شدن و طاقت فرسا بودن زندگی می شود اما در نمونه های محدودی هم نکات مثبت دارند.

"لچلان کانرس" پسر بچه ای از آمریکاست که این روز یکی از نوابغ موسیقی منطقه دنور آمریکا به حساب می آید. این در حالی است که این نوجوان تا به حال هیچ کلاس آموزشی نرفته است و طی یک سانحه به این روز در آمده است.



این دانش آموز از ابتدای زندگی خود این استعداد موسیقی را نداشته است و قصد داشت به یک ورزشکار حرفه ای تبدیل شود زیرا تمام زمان او به ورزش می گذشت و حتی در مدرسه نیز درس های تخصصی ورزش یا تربیت بدنی را می خواند اما یک سانحه مسیر زندگی او را تغییر داد.

زمانی که این پسر تقریبا 10 سال سن داشته است در حالی که در زمین بازی مشغول بود دچار سانحه بدی می شود و به شدت به زمین برخورد می کند. این سانحه باعث شد تا او ضربه مغزی شده و به کما برود. پس از چند روز که از عمل جراحی او می گذشت این پسر با استعداد بالای موسیقی بار دیگر به هوش آمد.



"لاچلن" پس از این حادثه به خانه بازگشت و اولین وسیله موسیقی که یافت شروع به نواختن کرد. این روزها او توانایی نواختن 13 ساز مختلف را دارد، در حالی که تنها یک بار به کمای مغزی فرو رفته است و تمام این سازها را آنجا یاد گرفته است.

پزشکان با معاینه این نوجوان متوجه اختلالات خاصی در مغز او شدند که در بخش علایق و سلیقه های او تاثیر گذاشته بود اما اینکه چرا این نوجوان حالا تبدیل به یک نابغه موسیقی شده است هنوز در تعجب باقی مانده اند.








ویدیو مرتبط :
ضربه مغزی چیست (دوبله)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضربه مغزی از یك بیمار دیگر، نابغه موسیقی ساخت!



 

ضربه مغزی, سندرم نبوغ

 

ضربه مغزی و ابتلا به سندرم نبوغ اكتسابی، یك شهروند آمریكایی را به نابغه موسیقی تبدل كرده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «درك آماتو» در سال 2006 میلادی و به دلیل اصابت سرش به استخر، دچار ضربه مغزی و بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. این ضربه باعث بروز سردردهای شدید و از دست رفتن بخشی از قدرت شنوایی «آماتو» شد، اما پس از این حادثه توانایی ویژه ای در وی بروز كرد.

«آماتو» مدتی پس از این حادثه به طور اتفاقی در منزل یكی از دوستانش پشت پیانو نشسته و شروع به نواختن حرفه‌ای پیانو كرد، درحالی كه هیچ آموزش ویژه ای در این زمینه ندیده بود.

دكتر «اندرو ریوز» متخصص مغز و اعصاب در خصوص علت بروز این حالت در این بیمار كه اكنون گفته می‌شود نابغه‌ای در موسیقی است، تأكید كرد: این بیمار دچار وضعیت خاصی موسوم به سندرم ساوانت یا نبوغ اكتسابی(Acquired Savant Syndrome) شده كه در اثر ضربه شدید به سر و تغییر شیمی مغز روی داده است.

سندرمی كه این بیمار به آن مبتلا شده است از نوع بسیار نادر بوده و تركیبی از توانایی های مختلف موسیقی و بصری است. «درك آماتو» اكنون فعالیت خود را به عنوان یك موسیقدان حرفه ای پیگیری می كند.

محققان سندرم ساوانت یا نبوغ اكتسابی را یك بیماری ژنتیكی یا اكتسابی می دانند كه باعث ایجاد مهارت های استثنائی در حوزه های خاص مانند نواختن موسیقی می‌شود.

در جهان حداقل 30 بیمار وجود دارند كه به دلیل ضربه مغزی به سندرم ساوانت مبتلا و از توانایی های بالای موسیقی یا ریاضی برخوردار شده‌اند..... / خبرگزاری : ایسنا