سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ


611 سال پیش در روز 28 ژوییه سال 1402 میلادی تیمور لنگ فاتح تاتار در آنقره (آنکارا امروزی) ، در قلب آناتولی سلطان بایزید ایلدرم ، سلطان عثمانی را به سختی شکست داد و او را به اسارت گرفت.

جام جم آنلاین: 611 سال پیش در روز 28 ژوییه سال 1402 میلادی تیمور لنگ فاتح تاتار در آنقره (آنکارا امروزی) ، در قلب آناتولی سلطان بایزید ایلدرم ، سلطان عثمانی را به سختی شکست داد و او را به اسارت گرفت.

تیمور لنگ رئیس قوم تاتار خود را از بازماندگان چنگیزخان مغول می دانست.

تیمور در جوانی از اسب سرنگون شده و پایش شکست و به علت اینکه شکستگی پایش به خوبی مداوا نشد ، لنگ می زد و به همین دلیل لقب تیمور لنگ را گرفت. البته به گفته برخی از مورخان لنگی پای تیمور ناشی از ضربه تبر در میدان جنگ بوده است.

او یک مسلمان متعصب و یک فاتح بی رحم بود. تیمور ابتدا افغانستان کنونی و ماوراء النهر را فتح می کند. سپس به مغولان یورت طلایی که در روسیه مستقر بودند یورش برده و دست به کشتار آنها می زند.

مغولان برای فرار از کشتارهای تاتارهای تیمور وارد خاک اسلاوهای مسکووی شده و به نوبه خود آنها را تحت فشار قرار می دهند.

تیمور لنگ سپس با لشکریان خود به سلطان دهلی که در شمال هند سلطنت می کرد حمله کرده و لشکر سلطان دهلی را در روز 17 دسامبر سال 1398 میلادی در منطقه پانیپات درهم می شکند.

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ

تیمور پس از غارت دهلی به سوی ایران حرکت می کند و در سر راه خود شهرها را ویران و غارت کرده و میلیون ها نفر از اهالی ایران را به قتل می رساند.

سپس نوبت به بغداد و دمشق می رسد تا شاهد وحشیگری های تیمور و تاتارهایش باشند.

تیمور پس از فتح بغداد پایتخت سابق خلفای عباسی ، شهر را ویران کرده و مردم شهر را قتل عام می کند و زنان و دختران و پسران جوان را به اسارت می گیرد.

شهر دمشق توسط تیمور به آتش کشیده می شود و ساکنانش به سرنوشت سایر شهرهایی که توسط او فتح شده بودند ، دچار می شوند.

تیمور پس از این فتوحات متوجه منطقه آناتولی قلمروی سلطان عثمانی بایزید اول ملقب به ایلدرم می شود. بایزید اول سراسر آناتولی و بخش های وسیعی از اروپای مرکزی و بالکان امروزی را فتح کرده بود از قدرت فوق العاده ای برخوردار شده بود و ارتش قدرتمندی در اختیار داشت.

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ

لشکریان تیمور علاوه بر تاتارها شامل سربازان ترک آسیای مرکزی ، سیبری بودند و تیمور 50 فیل جنگی نیز داشت.

لشکریان سلطان بایزید نیز از اقوام گوناگون تشکیل شده بود ، آنها نیز در فنون جنگی به مهارت لشکریان تیمور بودند اما در کشتار ، غارت ، تجاوز و چپاول هنوز به پایه آنها نمی رسیدند.
ستون اصلی لشکر بایزید را ینی چری ها و 40 هزار سوار صرب تشکیل می دادند.

سرانجام دو لشکر در آنقره در مقابل یکدیگر صف می کشند و جنگ خونینی درمی گیرد که علی رغم جنگاوری ینی چری ها و سوارکاران صرب لشکر بایزید ایلدرم از لشکر تیمور لنگ شکست خورده و خود او به اسارت تیمور در می آید.

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ

در روز 28 ژوییه سال 1402 میلادی تیمور لنگ فاتح تاتار در آنقره سلطان بایزید ایلدرم سلطان عثمانی را به سختی شکست داد و او را به اسارت گرفت. رفتار تیمور مطابق همیشه نسبت به مغلوب بی رحمانه بود.

به نوشته بسیاری از مورخان تیمور، سلطان بایزید را مانند یک حیوان در یک قفس آهنی زندانی می کند و به عنوان یک غنیمت جنگی به همراه می برد.

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ

بایزید بر اثر آزار و ایذای فراوانی که متحمل می شود پس از 8 ماه اسارت در قفس آهنی در روز 9 مارس سال 1403 میلادی می میرد. درپی مرگ بایزید قلمرو اش تجزیه شده و پسرانش مدت 10 سال بر سر تصاحب سلطنت عثمانی با یکدیگر می جنگند.

تیمور نیز عاقبت بهتری ندارد ، او به سوی شرق بازمی گردد و در روز 18 فوریه سال 1405 میلادی در سن 70 سالگی جان می سپرد ، بی آنکه فردی برای مرگ این فاتح بی رحم که میلیون ها نفر را به قتل رساند و شهرهای آباد را به ویرانه تبدیل کرد ، افسوس بخورد.

شکست بایزید ایلدرم از تیمور لنگ

سرزمین های پهناوری که تیمور فتح کرده بود تجزیه می شوند و پسرانش مدتی سلطنت نواحی مختلف فتوحات پدری را در دست داشتند ، اما سرانجام سلطنت های آنها نیز منقرض می شوند.

فتوحات ، غارت ها ، کشتارهای تیمور لنگ برای ایجاد یک امپراتوری بزرگ بی نتیجه بودند و پس از مرگش این امپراتوری نابود شده و به غیر از شهر هرات چیزی برای بازماندگانشان باقی نماند ، مگر نام تیمور لنگ که در تاریخ به عنوان یک فاتح خونخوار و بی رحم برای همیشه ثبت شد.


ویدیو مرتبط :
تیمور لنگ و امام رضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جوهر سارنایف با کاغذ و قلم مورد بازجویی قرار گرفت/اولین تصاویر از همسر تیمور لنگ



جوهر سارنایف,تیمورلنگ,انفجار بوستون آمریکا

جوهر سارنایف با کاغذ و قلم مورد بازجویی قرار گرفت/اولین تصاویر از همسر تیمور لنگ

پلیس فدرال آمریکا (اف.بی.آی) اعلام کرد که تحقیقات و بازجویی از مضنون شماره 2 انفجارهای بوستون در حالی آغاز شده است که وی قادر به تکلم نیست و متن پاسخ های خود را به روی کاغذ می‌نویسد.

به گزارش نامه به نقل از روزنامه دیلی میل، پلیس آمریکا اعلام کرد که «جوهر سارنایف» 19 ساله مظنون به بمب‌گذاری در جریان مسابقه ماراتن در بوستون در اولین اظهارات خود پس از آنکه به هوش آمد، نوشته است که در زمان پیش از دستگیری لباس خود را درآورده است تا پلیس متوجه شود وی هیچ نوع مواد منفجره‌ای به همراه ندارد.

«جوهر سارنایف» به همراه برادر بزرگترش «تیمور لنگ سارنایف» مظنونان اصلی بمب گذاری در جریان مسابقات دوشنبه هفته گذشته دو ماراتن در بوستون هستند که منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن بیش از 150 نفر شد.

تیمور لنگ سارنایف، مظنون شماره 1، در جریان تعقیب و گریز با پلیس کشته شد و برادر کوچکتر وی نیز در حالی که به شدت از ناحیه گردن مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود بازداشت شد.

سارنایف که به علت اصابت گلوله به گردنش، قادر به تکلم نیست سوالات اف.بی.آی را به صورت مکتوب پاسخ می‌دهد.

بر همین اساس، روزنامه دیلی میل گزارش داد  که سوالات پلیس بیشتر در زمینه تیمورلنگ سارنایف 26 ساله، برادر بزرگتر جوهر سارنایف است که در جریان تیراندازی پلیس کشته شد. پلیس فدرال آمریکا، همچنین درباره اهداف مظنونان برای انجام این بمب گذاری و نیز سفر سال 2010 تیمورلنگ به جمهوری داغستان سوالاتی مطرح کرده‌ اند.

برادران سارنایف در حالی به بمب‌گذاری در ماراتن بوستون متهم هستند که هنوز هیچ مدرکی دال بر ارتباط آنها با گروه‌های تندرو و یا فعالیت‌هایی در داخل خاک آمریکا یافت نشده است.

متهمان که چچنی‌ تبار هستند 10 سال پیش به آمریکا مهاجرت کردند و تابعیت دائم گرفتند.

پدر سارنایف‌ها نیز در اظهاراتی عنوان داشت که اف.بی.آی دو روز پس از بمب‌گذاری‌ها با تیمورلنگ تماس گرفته است و گفته است که این انفجارها تقصیر آنهاست. تیمورلنگ سارنایف نیز در پاسخ گفته است: این مشکل شماست. چنین چیزی صحت ندارد.

پدر سارنایف‌ها می‌گوید که سه روز پس از انفجار بوستون، تیمورلنگ با مادرش تماس گرفت و این موضوع را به وی اطلاع داد.

از سوی دیگر اد دیویس، رییس پلیس بوستون می‌گوید، جوهر سارنایف و تیمورلنگ سارنایف، مظنونان بمب‌گذاری ماراتون بوستون، قصد داشتند حمله‌های بیشتری را به اجرا درآورند.

وی به خبرگزاری سی‌.بی.اس آمریکا گفت که این دو مظنون بمب‌های دست‌ساز دیگری را در اختیار داشتند و در حین درگیری با پلیس، آن‌ها را به سوی نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

جوهر سارنایف جمعه شب به وقت بوستون، در عملیات تعقیب و گریز چند ساعته، در حالی که در یک قایق پنهان شده بود، دستگیر شد.

وی در حین فرار از پلیس و در زمان بازداشت، دچار آسیب‌های جسمانی شده و اکنون در بیمارستانی در بوستون، تحت تدابیر شدید امنیتی به سر می‌برد. وضعیت جسمانی وی نامناسب اعلام شده است.

بر اساس گزارش پلیس بوستون، گلوله به گلوی او اصابت کرده است و ممکن است هرگز نتواند صحبت کند.

دوشنبه گذشته (۱۵ آوریل)، در حین مسابقه ماراتن در بوستون، دو بمب منفجر شد که به کشته شدن سه تن و مجروح شدن 176 تن دیگر انجامید.

جوهر سارنایف و برادرش تیمورلنگ سارنایف که چچنی هستند، توسط پلیس فدرال آمریکا و پلیس بوستون، مظنونان اصلی این حمله شناخته شده‌اند. تیمورلنگ سارنایف روز جمعه، در حین فرار کشته شد. یک پلیس نیز جان خود را از دست داده و یک پلیس دیگر زخمی شد.

به گزارش "واشنگتن پست" تیمورلنگ سارنایف مدت کوتاهی پس از ورود به خاک آمریکا به ورزش مشت‌زنی روی می‌آورد و به مسابقات ملی "گولدن گلاوز" در سالت‌لیک سیتی راه می‌یابد. دوستانش گفته‌اند که او ورزشکاری با روحیه پرخاشجویانه بوده است.

تیمورلنگ با زن ۲۳ ساله‌ای به نام کاترین راسل از رودآیلند که با او در کالج بوستون آشنا شده ازدواج کرده و از او صاحب دختری شده است. خانواده کاترین در یک موضعگیری کتبی مراتب شوک و شگفتی خود را از حوادث اخیر اعلام کرده و گفته که "تیمورلنگ واقعی را نمی‌شناخته است."

 

جوهر سارنایف,تیمورلنگ,انفجار بوستون آمریکا

 

یکی از همسایه‌های این خانواده به واشنگتن پست گفته است که کاترین در دوره کالج به شدت تغییر کرده و به هنگام دیدار از خانواده موهای سر خود را می‌پوشانده و لباس‌های بلند می‌پوشیده است.

طبق گزارش‌ها برادر کوچک‌تر جوهر سارنایف در سال ۲۰۱۱ دبیرستان را به پایان رسانده است. او کاپیتان کشتی کج مدرسه خود بوده است. جوهر می‌خواسته دندانپزشک شود و به ورزش اسکیت علاقه زیادی نشان می‌داده است./نامه نیوز