سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

سگ 2 میلیارد تومانی داشته باشید


یك میلیونر از شمال چین با پرداخت 1.6 میلیون دلار برای خرید یك سگ قرمز تبتی از نژاد ماستیف، ركورد گران‌ترین سگ جهان را شكست.




یك میلیونر از شمال چین با پرداخت  1.6 میلیون دلار برای خرید یك سگ قرمز تبتی از نژاد ماستیف، ركورد گران‌ترین سگ جهان را شكست.

این سگ قرمز 11ماهه بیش از 18 كیلوگرم وزن داردویكی از نادر‌ترین سگ‌های جهان است. لو لیانگ، صاحب پرورشگاه سگ‌های تبتی ماستیف وقتی با پیشنهاد میلیون دلاری برای سگ عجیب و غریبش روبه‌رو شد به خبرنگار دیلی تلگراف گفت: «من ۱۰ سال پیش وقتی این كار را شروع كردم، هرگز فكر نمی‌كردم روزی چنین پولی ببینم.»


ویدیو مرتبط :
تبدیل ۵۰۰۰ تومانی به ۱۰۰۰۰ تومانی فقط در یک ثانیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منتظر دلار ۲۰۰۰ تومانی باشید!



 

 

منتظر دلار ۲۰۰۰ تومانی باشید!

 

 

آنهایی كه سنشان از دو دهه بیشتر است، در میان خاطرا تشان حتما شخصیتی را به خاطر دارند كه به آقای دلار معروف شد. این آقای دلار در بازار پرنوسان آن روزهای ارز و دلار گرفتار شد و خانه و زندگی خود را به حراج گذاشت تا در بازار سیاه دلار سرمایه گذاری كند و دست آخر هم آقای دلار، ورشكست شد و مرد تا درس عبرتی باشد برای همه آنهایی كه در بازار سیاه، سیاه می شوند و دارایی شان دود می شود و به هوا می رود.

آن روزها البته داستان آقای دلار داستان آشنایی بود و در هر خانواده ای، آقای دلار یك نمونه داشت اما بعد از آن دوره طلایی برای دلال های ارز سال های متوالی بازار ارز و به خصوص دلار روی خطی از ثبات حركت كردند و به عبارت دیگر، كمتر پیش می آمد كه دامنه نوسان ارزش دلار از میزان مشخص و محدودی فراتر برود چون به محض اینكه دلار پا از حد خود بیرون می گذاشت، بانك مركزی وارد میدان می شد و حد و حدود را به او نشان می داد.

به این ترتیب پس از گذشت این همه سال، همه فراموش كرده بودند كه می توان از این بازار كنترل شده ماهی گرفت و نوسان گیری كرد و به همین دلیل هم وقتی دلار برای دومین بار در سال ۹۰ از مرز هزارو۲۰۰ تومان گذاشت، كسی این رشد را جدی نگرفت چون انتظار می رفت دیر یا زود این روند مهار شود اما حركت چراغ خاموش دلار ادامه یافت و در سایه دلار به چشم نیامد، دست آخر دلار آنقدر پیش روی كرد كه به هزارو۳۰۰ تومان هم رسید.

این در حالی است كه شایعه ها از بازار خبر می دهد كه قیمت تا پایان همین امسال، هزارو۵۰۰ تومان خواهد شد و تا دوهزارتومان هم بالا خواهد رفت، نتیجه اینكه بعد از سكه، این بار نوبت به دلار رسیده كه به امید اول سودآوری تبدیل شود.

جالب اینكه وقتی محمود بهمنی رییس كل بانك مركزی بعد از یك هفته از اجلاس صندوق بین المللی پول بازگشت، خبر دلار هزارو۳۰۰ تومانی به گوشش خورد و برای آنكه قافیه را نبازد از راه نرسیده گفت جای هیچ گونه نگرانی ای وجود ندارد و قیمت ها تا آخر همین هفته كنترل خواهد شد اما چگونه قرار است این اتفاق بزرگ رخ دهد؟

خبرها از بازار آزاد ارز در پایتخت حكایت از آن دارد كه با وجود تثبیت نسبی نرخ مرجع دلار در طول سه ماه گذشته، قیمت این ارز در صرافی ها و مراكز غیردولتی عرضه كننده اسكناس خارجی، با رشد جالب توجهی مواجه شده البته این قیمت ها یكی در اولین روز هفته جدید كمی تعدیل شد ولی فعالان بازار بعید می دانند كه چنین نزولی دوام چندانی داشته باشد.

از سوی دیگر، مشتریان بازار و فعالان آن با این پرسش بزرگ مواجه هستند كه با وجود تضعیف نرخ دلار در بازارهای جهانی و اظهارنظرهای مقامات دولتی مبنی بر وجود ذخایر كافی ارز چرا این بازار ملتهب، شیب ملایم صعودی خود را از ابتدای امسال تا به امروز حفظ كرده است؟ كارشناسان، رشد متوسط نرخ ارز از ابتدای امسال را ۲۱ درصد می دانند این در حالی است كه با وجود این رقم های درخشان در بازار آزاد و اعلام نرخ ۱۰هزارو ۷۶۱ ریالی هر دلار آمریكا از سوی بانك مركزی، بانك های عامل از فروش ارز به میزان كافی امتناع كرده و قادر به پاسخگویی به نیاز تقاضا كنندگان نیستند.

حمید رضا كاهدی، كارشناس بازار ارز هم در این میان خود را از پذیرفتن ادعاهای بهمنی معذور می داند. كاهدی به «شرق» گفت: عرضه دلار در بازار بسیار كمتر از تقاضاست بنابراین عجیب نیست اگر قیمت ها همچنان رو به بالا حركت كند به همین علت هم پیش بینی می شود تا پایان سال، قیمت دلار به هزارو ۴۰۰ تا هزارو ۵۰۰ تومان خواهد رسید. او افزود: معامله گران با توجه به این روند، پیش بینی كرده اند كمتر چیزی كه ممكن است در قیمت دلار اتفاق بیفتد قیمت دلار هزارو ۴۰۰ تومانی است.

به گفته او، اگر عرضه دلار در جامعه همچنان با محدودیت مواجه باشد، این فاصله قیمتی باز هم افزایش خواهد یافت تا حدی كه اگر بانك مركزی هم بخواهد برای كنترل این وضعیت وارد بازار شود باید ارز دولتی را بالا ببرد چون پایین آوردن قیمت ها غیرممكن خواهد بود به همین دلیل قیمت دلار حتما به سمت بالا حركت خواهد رفت.

كاهدی دلیل اصلی بالا رفتن نرخ ارز را كم بودن ارزی دانست كه به واسطه تحریم ها وارد كشور خواهد شد و تاكید كرد: بیشترین تاثیری كه از بابت افزایش قیمت دلار متوجه اقتصاد كشور خواهد شد، افزایش تورم و كاهش ارزش پول كشورمان است كه این امر به فاصله طبقاتی در جامعه خواهد انجامید.

او افزایش تعداد شعب عرضه كننده ارز در كشور را در كاهش نرخ ارز بی تاثیر دانست و گفت: به دلیل اینكه با تعداد شعب بانك های عرضه كننده ارز تغییری در میزان عرضه نخواهیم داشت، به همین دلیل تعداد شعب در افزایش قیمت ها بی تاثیر خواهند بود. این امر زمانی جوابگو خواهد بود كه عرضه با محدودیت مواجه نباشد و ارز به اندازه كافی به فروش برسد.

كاهدی با اشاره به اینكه مداخله بانك مركزی در بازار سكه هم باعث دو نرخی شدن قیمت ها شده، گفت: بانك مركزی با مداخله در بازار و عرضه محدود سكه درصدد این برآمد تا بتواند قیمت ها را كاهش دهد اما این امر اتفاق نیفتاد و این امر به ایجاد حباب در بازار و دونرخی شدن قیمت ها انجامید. او با تاكید بر اینكه روند دلار همچنان رو به بالاست، گفت: به دلیل تحریم ها حتی اگر ارزش دلار در جهان پایین بیاید این روند در ایران معكوس خواهد بود. كاهدی معتقد است: حتی دلار دوهزارتومانی در این شرایط دور از انتظار نیست، در صورت رخ دادن چنین اتفاقی نباید از دلار دوهزارتومانی تعجب كرد.

از سكه چه خبر؟

بر خلاف تب و تاب در بازار ارز، بازار سكه چند روزی است كه نه رشد قیمت چندانی را تجربه می كند و نه به طرز محسوسی با افت قیمت مواجه شده است. در حقیقت مشتریان بازار سكه فعلا در حال انتظار به سر می برند تا به این نتیجه برسند كه تكلیف آینده چیست.

این شرایطی است كه دیروز هم بر بازار غیررسمی حاكم بود و به احتمال فراوان امروز هم تداوم خواهد داشت چون امكان پیش بینی وضعیت بدون بازگشایی بازارهای جهانی و تعیین سطح قیمت جدید عملا وجود ندارد نكته دیگر اینكه در تعیین سرنوشت سكه قطعا نمی توان نقش دلار را نادیده گرفت.

به هر حال دیروز هر سكه بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد ۵۹۸هزارتومان فروش می رفت و نوع جدید آن هم ۵۷۰هزارتومان ارزش داشت. همزمان نیم و ربع سكه هم به ترتیب ۲۷۶ هزارو ۱۴۵هزارتومان قیمت خوردند. بانك مركزی هم نرخ سكه كامل طرح جدید را در دیروز پنج میلیون و ۶۶۸هزارریال اعلام كرد كه نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته تغییری نداشته است. این بانك همچنین نرخ نیم سكه بهار آزادی را دو میلیون و ۶۸۳هزارو۲۰۰ ریال، بهای ربع سكه بهار آزادی یك میلیون و ۴۰۴هزارریال و قیمت سكه یك گرمی طلا را ۷۲۲ هزارو۸۰۰ ریال اعلام كرد كه این ارقام نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته تغییری نداشته است..... / گزارش : روزنامه شرق