سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ساخت شیرینی ضد پوسیدگی دندان!


در خبری مهیج برای دوستداران شیرینی، محققان آلمانی موفق به تولید نوعی شیرینی بدون قند شده‌اند که میزان باکتری‌های حفره‌زا را در دندان کاهش می‌دهد.

ایسنا: این شیرینی که توسط کریستین لانگ از شرکت زیست‌فناوری برلین ابداع شده، حاوی باکتریهای مرده‌ای است که به باکتریهای عامل ایجاد حفره در دندانها می‌چسبند.

طبق نتایج پژوهشها، افرادی که از این شیرینی استفاده کردند از سطوح کاهش یافته باکتری بد در دهان خود برخوردار بودند. پس از خوردن شیرینی، باکتریهایی که به سطح دندان می‌چسبند از خود اسیدی آزاد می‌کنند که مینای دندان را حل کرده و منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.

گونه باکتریایی که بیشتر احتمال ایجاد حفره دندانی را دارد، «استرپتوکوک موتانس» است. گونه دیگر باکتری موسوم به «لاکتوباسیل پاراکاسی» که در کفیر وجود داشته، سطوح باکتری استرپتوکوک موتانس را کاهش داده و تعداد حفره‌های دندانی را کم می‌کند.

قند موجود در سطح باکتری لاکتوباسیل پاراکاسی به باکتری استرپتوکوک موتانس می‌چسبد. لانگ و همکارانش بر این باورند که لاکتوباسیل پاراکاسی با چسبیدن به استرپتوکوک موتانس از اتصال مجدد آن به دندان جلوگیری خواهد کرد.

این محققان سپس یک شیرینی بدون قند حاوی نمونه‌های باکتری که با گرما کشته شده‌اند، تولید کردند تا تاثیر باکتری لاکتوباسیل پاراکاسی را در کاهش حفره‌های دندانی مشاهده کنند.

از میان 60 داوطلب حاضر در این پژوهش، یک سوم از شیرینی حاوی یک میلی‌گرم از لاکتوباسیل پاراکاسی، ‌دو سوم از شیرینی حاوی دو میلی‌گرم از این باکتری و یک سوم نهایی از شیرینی‌های با طعم مشابه اما بدون باکتری خوردند.

هر کدام از داوطلبان پنج شیرینی را در طول دوره یک روز و نیم خوردند. در پایان آزمایشات، حدود سه چهارم داوطلبانی که از شیرینی‌های حاوی باکتری استفاده کرده بودند، از سطوح بسیار پائینتری از باکتری استرپتوکوک موتانس در بزاق خود نسبت به روز قبل برخوردار بودند.

داوطلبانی که از شیرینی‌های حاوی دو میلی‌گرم از باکتری لاکتوباسیل پاراکاسی خورده بودند، پس از خوردن اولین شیرینی کاهش چشمگیر میزان باکتری عامل حفره دندانی را تجربه کردند.


ویدیو مرتبط :
3) علت پوسیدگی دندان و محلهای شایع پوسیدگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روشهای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان



پوسیدگی دندان از رایج ترین بیماری های مرتبط با تغذیه است که کودکان را در تمام سنین و در هر وضع اقتصادی مبتلا می کند. تغذیه در ایجاد پوسیدگی دندان نقش مهمی ایفا می کند. زمانی که دندان ها در دهان کودک ظاهر می شوند، همراه با غذا خوردن، باکتری هایی روی دندان ها قرار می گیرند که اسید ایجاد می کنند. این اسید می تواند سبب پوسیدگی دندان ها شود. دندان برخلاف بافت استخوان های بلند که به طور دائم در حال تجزیه و تشکیل شدن مجدد هستند، قدرت ترمیم خود را ندارد و پوسیدگی دندان با از بین رفتن دندان دائمی همراه است.

علت پوسیدگی دندان چیست؟


مهم ترین علت پوسیدگی دندان، پلاک میکروبی است. پلاک عبارت است از مخلوط چسبنده ژلاتین که حاوی آب، پروتئین بزاق و باکتری های مرده است. باکتری های موجود در دهان با انرژی هایی که از کربوهیدرات ها و قندها به دست می آورند و نیز با چندین ماده سمی، پلاک دندان را می سازند. این مواد پیش ساز محصولات تخمیر اسیدی به شمار می آیند. در واقع وقتی که PH محیط دهان به کمتر از ۵/۵ برسد و دهان اسیدی شود، باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی سبب پوسیدگی دندان می شوند. (PH بزاق دهان بین ۵/۶ تا ۷ است و می تواند تمیز کردن دندان ها را انجام دهد).

پوسیدگی دندان

● چه عواملی سبب پوسیدگی دندان در کودکان می شود؟


پوسیدگی دندان علت های گوناگون دارد که شایع ترین آن ها عبارت اند از:

۱) مصرف فراوان کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر

۲) مصرف مکرر مواد غذایی، به خصوص شکلات و شیرینی

۳) مصرف مواد غذایی یا تنقلات در هنگام خواب

۴) مصرف آبی که مقدار فلوراید آن برای حفاظت از دندان ها در برابر پوسیدگی کافی نیست.

۵) رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

▪ توصیه های کلی


بهترین راه مقابله با پوسیدگی دندان، محدود کردن مصرف نشاسته های چسبناک (مثل غلات صبحانه) و انواع شیرینی ها و پیروی از رژیم غذایی متعادل شامل مواد نشاسته ای (مثل غلات و فرآورده های آن) فیبر رژیمی (سبوس گندم، کلم و سبزی های برگی شکل) و میوه ها و سبزی های تازه است که اثر پاک کننده روی دندان ها دارند و نشاسته و شیرینی های چسبنده به دندان را جدا می کنند و رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن روزانه نیز در سلامت دندان ها بسیار مؤثر است.