سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ساخت دارویی برای فراموش کردن خاطرات


ایده‌ی پاک کردن خاطرات آدم‌ها بیش از این که به واقعیت نزدیک باشد، شبیه اتفاقاتی است که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌ایم.

وبسایت نوچه - آرزو مقدس: ایده‌ی پاک کردن خاطرات آدم‌ها بیش از این که به واقعیت نزدیک باشد، شبیه اتفاقاتی است که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌ایم. حالا محققین آمریکایی ادعا می‌کنند موفق به کشف ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند خاطره‌ی اعتیاد را از ذهن موش‌های آزمایشگاهی معتاد به مت‌آمفتامین پاک کند. اگر این ماده بتواند به مرحله‌ی تولید و استفاده برای انسان‌ها برسد می‌تواند به معتادین در حال ترک یا افرادی که قصد دارند پاک بمانند کمک شایانی کند.

ساخت دارویی برای فراموش کردن خاطرات اعتیاد

    این دارو از طریق هدف قرار دادن خاطراتی که با استفاده‌ی مواد مخدر در ارتباط‌‌اند عمل می‌کند؛ این خاطرات از این رو می‌توانند به طور خاص هدف قرار گیرند که شیوه‌ی به وجود آمدنشان با خاطرات معمولی متفاوت است. در حالت عادی پروتئینی به نام آکتین به تثبیت شدن خاطرات در مغز انسان‌ها کمک می‌کند اما در مورد خاطراتی که بعد از استفاده از آمفتامین‌ها ایجاد می‌شوند، سازه‌ی آکتین هرگز به طور کامل تثبیت نمی‌شود و کشف بزرگ ما توانایی تمرکز بر این خاطرات به طور خاص است.

از آنجایی که آکتین کاربری‌های متعدد دیگری نیز دارد، نمی‌توان آن را به طور کامل حذف کرد و به همین دلیل این تیم تحقیقاتی تمرکز خود را بر گونه‌ای از میوزین قرار دادند که به کارکرد آکتین کمک می‌کند. با از بین بردن میوزین غیرماهیچه‌ای، روند ثبت خاطرات مختل شده و به این ترتیب موش‌ها مصرف مواد مخدر و حس ناشی از آن را فراموش کردند.

ساخت دارویی برای فراموش کردن خاطرات اعتیاد

    البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشیم که آنچه در مورد موش‌ها موفقیت‌آمیز بوده، لزوماً در مورد انسان‌ها نیز موفقیت‌آمیز نخواهد بود. با این وجود نکته‌ی به شدت هیجان‌انگیز این است که تنها یک بار مهار میوزین برای تمام مدت زمانی که آزمایش بر موش‌ها را ادامه دادیم کافی بود. شاید استفاده از واژه‌ی «پاک شدن» مناسب نباشد اما با اطمینان نسبی می‌توان گفت که خاطره‌ی اعتیاد از ذهن این موش‌ها رفته بود.

فارغ از میزان موفقیت‌آمیز بودن شیوه‌ای که برای ترک مواد مخدر به کار رفته، معمولاً محرک‌هایی مانند بو یا اتفاقات و احساسات مختلف می‌توانند دوباره فرد معتاد را به استفاده از مواد مخدر ترغیب کنند. این آزمایشات با امید پیدا کردن راه جدیدی برای حذف احتمال بازگشت مجدد افراد به سمت اعتیاد انجام شدند که عموماً با گذشت یک تا سه ماه از ترک رخ می‌دهد. قدم بعدی در این آزمایشات بررسی اثر این دارو بر دیگر انواع مخدرهاست تا شاید بتوان در آینده‌ی نه چندان دور آن را برای مصرف انسان‌ها نیز تولید کرد.


ویدیو مرتبط :
‫چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم؟‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف دارویی برای از بین بردن خاطرات ناگوار



 

 

كشف دارویی برای از بین بردن خاطرات ناگوار

 

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف داروی «متیراپون» می تواند به كاهش توانایی مغز در یادآوری خاطرات ناگوار منجر شود.

به گزارش باشگاه خبری فارس«توانا»، دانشمندان مركز تحقیقات دانشگاه مونترئال دریافتند كه با مصرف متیراپون می توان از یادآوری خاطرات ناگوار و ناخوشایند تا حدودی جلوگیری كرد؛ چالش بزرگ این تحقیق تغییر نیافتن خاطراتی كه یكبار در مغز ذخیره شده است، بود.

بنا به گفته یكی از محققان این طرح پژوهشی، «متیراپون» دارویی است كه موجب كاهش سطح «كورتیزول» می شود؛ كورتیزول هورمون استرسی است كه در یادآوری حافظه دخالت دارد.

براساس گزارش دیلی ساینس، تغییر هورمون كورتیزول و تغییر حالت آن به شكل جدید می تواند احساسات منفی و خاطرات ناگوار را كاهش دهد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد كه كاهش سطح هورمون استرس به هنگام یادآوری خاطرات ناگوار می تواند موجب اثرات طولانی مدتی از جمله اختلال در یادآوری خاطرات منفی شود.

در این تحقیق كه بر روی ۳۳ نفر انجام گرفت، افراد به ۳ گروه تقسیم بندی شدند؛ در گروه اول افراد از یك دوز از داروی متیراپون استفاده كردند؛ گروه دوم ۲ برابر و گروه سوم ۳ برابر گروه اول از این دارو مصرف كردند و پس از ۴ روز كه اثرات دارو از بین رفت، در بازگشت و یادآوری حوادث ناگوار گروهی كه كمترین میزان مصرف را داشتند، بیشترین میزان یادآوری حوادث ناگوار را داشتند.

این مطالعه امید افراد مبتلا به سندروم اختلال استرس تروما را در درمان افزایش می دهد؛ متیراپون یا با نام تجاری متوپیرون در تشخیص نارسایی آدرنال و گاهی در درمان سندروم كوئینگ مورد استفاده قرار می گیرد..... / خبرگزارى فارس