سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته


مجله نشنال جغرافی گزارشی از زیباترین تصاویر نجومی هفته گذشته را منتشر کرد که در میان آنها ماه گرفتگی در کنار کهکشان راه شیری در آسمان البرز بیش از سایر تصاویر خودنمایی می کند.

در میان بهترین تصاویر نجومی این هفته مجله نشنال جغرافی عکسهایی چون راه شیری و ماه گرفتگی در آسمان البزر، ملکه یخی زحل و تصویر ماهواره ای از آلاسکا دیده می شوند.

راه شیری ماه گرفته
 این عکس را "بابک تفرشی"، عکاس نجومی ایرانی در  15 ژوئن گرفته است. در این تصویر زیبا، درخشش حاصل از ماه گرفتگی کلی در میان انبوه ستارگان کهکشان راه شیری برفراز کوههای البزر به نمایش درآمده است. ماه گرفته شده به سبب نور غیرمستقیم خورشید به رنگ قرمز- نارنجی دیده می شود.
 
خسوف کلی هفته گذشته طولانی ترین و عمیق ترین ماه گرفتگی کلی بود که از بیش از یک دهه دیده شد. این خسوف در شرق آفریقا، خاورمیانه، آسیای مرکزی و گوشه غربی استرالیا در بهترین حالت رصد شد.


 
 
فورانهای خورشیدی
 این نمای نزدیک در طول موج ماوراء بنفش بینهایت، حلقه ها و فورانهای نسبتاً کوچکی را نشان می دهد که از جنس گاز هلیم باردار هستند و از سطح خورشید به بیرون پرتاب می شوند. این تصویر را "رصدخانه دینامیکهای خورشیدی" ناسا (SDO) در 16 ژوئن گرفته است.
 
 

"هزارتوی یوکان"
 این عکس، انشعابات رودخانه "یوکان" در آلاسکا را در نزدیکی دریای "برینگ" نشان می دهد. این عکس را 17 ژوئن ماهواره آژانس فضایی اروپا در رنگهای مصنوعی گرفته است.
 
"یوکان" پنجمین رودخانه بلند آمریکای شمالی است که در حدود 3 هزار و 190 کیلومتر از حاشیه شمالی بریتیش کلمبیا در کانادا جریان می یابد از آلاسکای مرکزی عبور می کند و قبل از ورود به منطقه "نورتون ساوند" به پایان می رسد.
 
 

ملکه یخی زحل
 این تصویر نمای نزدیک را 18 ژوئن کاوشگر کاسینی ناسا گرفته است که مربوط به "هلن از تراوا"، قمر کوچک زحل است.
تصویر این قمر یخی را کاسینی زمانی که در ارتفاع 6 هزار و 968 کیلومتری از سطح "هلن" بود گرفته است.
 


 
اُپال مریخی
 عکسی با وضوح تصویر بسیار بالا مربوط به نوارهایی از رسوبات معدنی حلقه ای در میان ریگزارهای شنی منطقه Valles Marineris  مریخ که کاوشگر مدارگرد Mars Reconnaissance Orbiter ناسا 7 ژوئن گرفته است.
 
این کانیها که احتمالا توسط آب در گذشته های بسیار دور مریخ در این منطقه رسوب کرده اند نوارهایی به رنگ شیشه های شیری رنگ اپال ایجاد کرده اند.
 


 
فواره دوطرفه سیاه چاله
 این تصویر هنری، یک فواره دو طرفه از پرتوهای گامایی پر انرژی را که از یک سیاه چاله بسیار عظیم بیرون می جهند نشان می دهد.
 
در واقع این عکس، بازسازی چیزی است که دانشمندان فکر می کنند در یک سیاه چاله واقعی که در فاصله 3.8 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده اتفاق افتاده است. خبر این سیاه چاله، 16 ژوئن در نشنال جغرافی نیوز منتشر شد.
 
 

استخر پتاس محرق
 این تصویر از بالا که توسط یک ماهواره ناسا در 19 ژوئن گرفته شده است بیابان "تاکلیماکان" در چین را نشان می دهد.
این عکسی از آبهای زمردی و فیروزه ای در یک حوضچه تبخیر خورشیدی در میان ریگزارهای بیابان است.
 
در اثر تبخیر خورشیدی در این حوضچه ها پتاس محرق به دست می آید. "پتاس محرق" نوعی ماده مغذی برپایه پتاسیم است که از آن در ساخت کودها استفاده می شود.



منبع: خبرگزاری مهر


 


ویدیو مرتبط :
زیباترین تصاویر نجومی سال 2012

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباترین تصاویر نجومی ماه گذشته


این عکاسان محدود به سیاره زمین نمانده اند و طیف گسترده تری از منظومه شمسی و سراسر جهان را برای عکاسی انتخاب کرده اند.

وبسایت تابناک: عکاسان مختلف، تصاویر زیبایی از فضا ثبت کرده اند.

این عکاسان محدود به سیاره زمین نمانده اند و طیف گسترده تری از منظومه شمسی و سراسر جهان را برای عکاسی انتخاب کرده اند.

در زیر تصاویری از برترین عکس‌های نجومی ماه گذشته را می بینیم:

زیباترین تصاویر نجومی

زیباترین تصاویر نجومی

زیباترین تصاویر نجومی

زیباترین تصاویر نجومی