سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

رونمایی ربات همدم انسان‌ +عکس


دانشمندان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رونمایی از یک ربات انسان‌نمای جدید به نام «نادین» گام دیگری در توسعه ربات‌های انسان‌نما برداشتند.

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با رونمایی از یک ربات انسان‌نمای جدید به نام «نادین» گام دیگری در توسعه ربات‌های انسان‌نما برداشتند.

این ربات دارای شخصیت مستقل است و طراحی شده تا در نقش «همدم اجتماعی» یا دستیار شخصی ایفای نقش کند.

برخی از سازندگان ربات، با احتیاط در حال توسعه ربات‌های انسان‌نما هستند. ایده‌ ساخت این ربات‌ها از این نگرش سرچشمه می‌گیرد که ربات‌ها رفتاری نظیر انسان دارند که این شباهت زیاد گاهی سبب ایجاد احساس ناخوشایند در انسان‌ها می‌شود. این احساس برخی از محققان را به تجدیدنظر در مورد چگونگی تعامل ما با ربات‌ها در آینده واداشته است.

رونمایی ربات همدم انسان‌ +عکس

«نادین» محصول دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی نانیانگ است و به عنوان همتای سازنده خود استاد نادیا تالمن طراحی شده است. موهای او کمی خشن و چشم‌هایش بی‌روح است، اما درست مثل مخترعش همیشه به هنگام احوالپرسی لبخند می‌زند. این ربات در ملاقات‌های بعدی، اسم شما و مکالمه قبلی که با شما داشته است را به یاد می آورد.

ربات نادین دارای حالات و احساسات مختلف است و در شرایط مختلف می‌تواند شاد یا غمگین باشد و در ضمن از حافظه خوبی برخوردار است.

رونمایی ربات همدم انسان‌ +عکس

هر چند این ربات در حال حاضر در نقش یک مسؤول پذیرش در دانشگاه صنعتی نانیانگ ایفای نقش می‌کند، اما دانشمندان امیدوارند که ارتقای بیشتر تراشه‌های سیلیکونی، حسگرها و محاسبات این ربات سبب شود تا در آینده توسعه ربات‌های اجتماعی مانند نادین افزایش یابد و بتوان از آنها به عنوان یک دستیار رباتیک در خانه‌ها و ادارات و یک همدم برای جوانان و افراد مسن استفاده کرد.

دانشمندان دانشگاه «نانیانگ» همچنین در کنار نادین، از یک ربات به نام «ادگار» رونمایی کردند. «نادین» برای داشتن یک نقش حمایتی در کنار صاحبش طراحی شده است و «ادگار» با اجازه دادن به کاربران برای کنترل آن از راه دور از هر نقطه در جهان، موانع جغرافیایی را از بین می‌برد.

«ادگار» حرکات کاربران را از طریق وب کم‌های تخصصی ثبت کرده و آنها را مجددا نمایش می‌دهد . این حرکات شامل حرکات قسمت بالای بدن و حالات چهره می‌شود که بلادرنگ در صورت «ادگار» نمایش داده می‌شود. او همچنین دارای یک وب کم است که از طریق آن می‌تواند با مردم ملاقات کرده و به برقراری مکالمه بپردازد.

محققان بر این باورند که توسعه ربات‌هایی نظیر ادگار در آینده می‌تواند سبب صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها شود.

برخی شرکت‌های خصوصی به توسعه این ربات تمایل نشان دادند و هدف بعدی دانشمندان نیز یافتن شرکایی برای آوردن این فناوری به بازار است.


ویدیو مرتبط :
سومین اکسپو عکس همدم (موسسه خیریه همدم فتح المبین)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ربات انسان نمای ایرانی رونمایی شد +عکس


نخستین ربات انسان نما هوشمند بلند قد ایرانی امروز در اصفهان رونمایی شد.

واحد مرکزی خبر: نخستین ربات انسان نما هوشمند بلند قد ایرانی امروز در اصفهان رونمایی شد.

 معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت : این ربات انسان نما با ارتفاع یک متر و 35 سانتی متر از ویژگی هوش مصنوعی برخوردار است.

نجفی افزود : این ربات هوشمند در مدت یک سال ونیم با حدود 200 میلیون ریال هزینه طراحی و ساخته شده است.



طاهری از سازندگان این ربات نیز گفت : این ربات مجهز به 20 موتور دارای دست و پا ، سرو گردن است و حرکات  و رفتار انسان را شبیه سازی می کند.

وی کاربرد این ربات انسان نما را در محلهایی که برای انسان خطر دارد دانست و افزود: بینایی هوشمند و تشخیص هوشمندانه محیط اطراف از دیگر ویژگیهای این ربات بلند قد است.

مبتکر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان افزود : نخستین ربات هوشمند بلند قد ایرانی با مشارکت تیمی 8 نفره شامل محمدرضا محدث کسایی ، محسن طاهری ، محمد رحیمی ، علی احمدی ، احسان شهری ، زمانی ، یوسف گرامیان نژاد و سامان صراف به سرپرستی آقای دلشاد  از اعضای هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.