سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

ربات های جدید را می توانید بپوشید!


مخترعان رباتی را ساخته اند که به شکل یک جوراب می تواند پوشیده شود و موجب تسهیل گردش خون در بدن و کاهش احتمال بیماری ترومبوز وریدی عمقی (DVT)شود. این بیماری اغلب در افراد بی حرکت و یا بستری روی تخت رخ می دهد.

مجله مهر: مخترعان رباتی را ساخته اند که به شکل یک جوراب می تواند پوشیده شود و موجب تسهیل گردش خون در بدن و کاهش احتمال بیماری ترومبوز وریدی عمقی (DVT)شود. این بیماری اغلب در افراد بی حرکت و یا بستری روی تخت رخ می دهد.

ربات های جدید را می توانید بپوشید!

تیم تحقیقاتی که در پس ساخت این ربات پوشیدنی قرار دارد، ایده مکانیزم فشاری و کششی آن را از حرکات انبساطی و انقباضی موهای مرجان ها گرفته است. DVT نوعی بیماری است که طی آن لخته های خون در رگ های پایینی پاها ایجاد شده و در صورت رسیدن لخته ها به قلب یا شش، می تواند منجر به مرگ شود. ریسک ابتلا به این بیماری در بین افرادی که روی تخت بستری قرار داشته و قادر به حرکت اندام خود نیستند، بین ۱۳ تا ۱۸ درصد است.

در این طرح رباتیک، یک جوراب پنبه ای به محرک های دارای موتور که از لاستیک های سیلیکونی نرم و کم وزن ساخته شده اند، متصل شده و پمپی با دریچه پنوماتیک، وظیفه کنترل سیستم را بر عهده دارد. پمپ مذکور قابل برنامه ریزی بوده و حرکات مفصل مچ انسان را برای تسهیل جریان یافتن خون در پا تقلید می کند. «لو فانژ»، دانشجوی دکترای دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) می گوید: «در ساخت این ربات از مواد نرم استفاده شده تا بیمار در هنگام استفاده از آن احساس راحتی نماید و در نتیجه، ریسک مصدومیت ناشی از نیروهای مکانیکی خشن کاهش یابد».

در حال حاضر جهت درمان بیماران مبتلا به DVT از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می شود اما این داروها اثرات جانبی مخربی چون افزایش احتمال خونریزی شدید را دارند که این اثرات می توانند مرگ آور باشند. چند نمونه دستگاه فشرده ساز مکانیکی و جوراب های فشرده کننده نیز برای کمک به این بیماران در گذشته ساخته شده اما این روش ها کمک شایانی به بهبود وضعیت نکرده اند. از این جهت، ربات ساخته شده می تواند به حل مشکلات این نوع بیماران کمک کرده و مثمر ثمر واقع شود. «رای یو»، استادیار دانشکده مهندسی زیست پزشکی دانشگاه ملی سنگاپور در این رابطه می گوید: «اندازه جمع و جور، طراحی مدولار و سهولت استفاده از این جوراب رباتیک نرم، باعث می شود بتوان آن را در محیط های بیمارستانی، مراکز ناتوانی جسمی و حتی در خانه برای بیماران مورد استفاده قرار داد و ریسک ابتلا به بیماری انعقاد خون را کاهش داد.»

به منظور آزمایش کارایی دستگاه، تیم تحقیقاتی آزمایشاتی بالینی را بر روی نمونه ای متشکل از ۳۰ بیمار در بیمارستان ملی سنگاپور به انجام رساندند. آزمایشات مشابهی نیز در دیگر مراکز درمانی در حال انجام است تا بتوان اثربخشی این ربات ها را به اثبات کامل و قطعی رساند. بازخوردهای این آزمایشات به دانشمندان کمک خواهد کرد تا بتوانند طراحی وسیله و توانایی های آن را ارتقاء داده و برنامه ریزی مناسبی جهت تجاری سازی آن در آینده انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
این شلوار بیونیک صندلی است که می توانید آن را بپوشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روباتی که می‌توانید بپوشید (+عکس)




اخبار علمی - روباتی که می‌توانید بپوشید (+عکس)

محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا روباتی ساخته اند که شبیه یک بازوی مصنوعی اضافه عمل کرده و به کاربر امکان می دهد وزنه های بیش از 18 کیلوگرم را بلند کند.

اخبار,اخبار علمی,بازوی مصنوعی ,روبات'

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری دیلی میل، این سیستم مورد استفاده کسانی است که نیاز به توانبخشی و یا یک عضله کمکی اضافه دارند.

این دستگاه روباتیک که توسط دانشجویان مهندسی اختراع شده است، قابل پوشیدن است و به کاربر خود این امکان را می دهد که وزنه ای برابر با 18 کیلوگرم را حمل کند. به طوری که کاربر می تواند یک کودک را به آسانی یک فنجان قهوه بلند کند.

این دستگاه که (Titan Arm) نام دارد، شبیه لباس های ابرقهرمانان فیلم ها به نظر می رسد.

به گفته سازندگان این دستگاه، طراحی این روبات بسیار مقرون به صرفه است و کمتر از 2 هزار دلار قیمت دارد.

رابرت کارپیک رییس دانشکده مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا در این باره می گوید: این روبات طوری ساخته شده است که همه مردم به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

یکی از سازندگان این دستگاه گفت: قطعات این روبات با استفاده از چاپگر سه بعدی و برنامه های طراحی کامپیوتری و از فلز آلومینیوم تولید شده است.

کنترل دستی این دستگاه وظیفه بالا و پایین کردن بازو را بر عهده داشته و سنسورهای آن دامنه حرکت کاربر را برای کمک به پیشرفت توانبخشی اندازه گیری می کنند.

به گفته سازندگان این روبات، بازگرداندن حرکت به کسانی که صدمات فیزیکی را متحمل شده اند و همچنین جلوگیری از آسیب در کسانی که کارهای سنگین مداوم انجام می دهند، از اهداف مهم ساخت آن بوده است.
 اخبار علمی - ایرنا