سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

دلفین‌ها یکدیگر را با نام صدا می‌زنند!


دانشمندان دانشگاه سنت اندروز دریافته‌اند که دلفین‌ها اسامی خاص برای یکدیگر داشته و همدیگر را مانند انسان‌ها صدا می‌کنند.

ایسنا: دانشمندان دانشگاه سنت اندروز دریافته‌اند که دلفین‌ها اسامی خاص برای یکدیگر داشته و همدیگر را مانند انسان‌ها صدا می‌کنند.

براساس یافته‌های دانشمندان، دلفین‌های پوزه بطری تنها موجودات پس از انسان هستند که از شکل‌های خاص سوت برای اعضای خانواده و دوستان اجتماعی استفاده می‌کنند.

پژوهش دلفین‌های پوزه بطری در آب‌های اطراف اسکاتلند نشان داد که آنها به صدای سوت ها جواب می‌دهند.

این یافته‌ها نشان داده که دلفین‌ها از سوت‌های نشانه‌دار به عنوان القابی برای مورد خطاب قرار دادن یا تماس با همتایان خود در دریا استفاده می‌کنند که کاملا مشابه شیوه انسانی اسم صدا کردن توسط انسان‌ها است.

محققان صدای ساختگی ضبط شده از سوت‌های نشانه‌دار دلفین‌ها را در دریا پخش کردند که شامل سوت‌های دلفین‌های آشنا در یک گروه و نمونه‌ها غیرآشنا از گروه دیگر بود.

دلفین‌ها یکدیگر را با نام صدا می‌زنند!

بررسی واکنش‌ها از روی یک قایق کوچک نشان داد که دلفین‌ها به سوت‌های نشانه‌دار پاسخ داده و در برابر سوت‌های دیگر بی‌تفاوت می‌ماندند.

سوت دلفین‌ها که شامل جیرجیرهای بم بوده که بسته به عمق آب و بسامد آنها از فاصله 20 کیلومتری قابل شنود است.

به گفته محققان، خطاب با نام یکی از خصوصیات تعریفی زبان انسان بوده و دلفین‌ها نیز از شیوه شیوه شناسایی منحصربفرد خود با سوت نشانه‌دار برخوردارند.

باورها بر این است که گروههای اجتماعی دائم‌التغییر دلفین‌ها در کنار دید ضعیف آنها در زیر آب باعث ایجاد این پدیده شده است.

این پژوهش در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
پارک دلفین ها.....حرکت حرفه ای با دلفین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نهنگ ها یکدیگر رابه اسم صدا می زنند



 

 

 

 

نهنگ ها یکدیگر رابه اسم صدا می زنند



نهنگهای قاتل حداکثر ۱۷ صدای مختلف دارند که از این آوازها برای تشخیص دادن اعضای گروه خود استفاده می کنند.
پژوهشهای یک زیست شناس آلمانی نشان می دهد که نهنگها با گویش محلی خود با هم صحبت کرده و یکدیگر را به اسم صدا می کنند.
"هیک وستر" زیست شناس آلمانی که از سالها قبل رفتار این پستانداران دریایی را در دریاهای نروژ مطالعه می کند کشف کرد که نهنگها هر یک برای خود اسمی دارند و یکدیگر را به اسم صدا می زنند.


این محقق در این خصوص اظهار داشت: "می توانیم بگوییم لحن و آهنگ آوازهای نهنگهای قاتل و نهنگهای دلفینی با یکدیگر متفاوت است. این پستانداران دریایی از یک سیستم ارتباطی بسیار شگفت انگیز برخوردارند. آنها اطلاعات بسیاری دقیقی را با هم تبادل می کنند. برای مثال یک نهنگ می تواند به دوستان خود بگوید: شما از طرف راست به شاه ماهی حمله کنید و من از طرف چپ این کار را می کنم."

 

گروههای نهنگها از نظر گویشی نیز با هم متفاوت هستند. به طوری که گویش هر خانواده با خانواده دیگر متفاوت است یعنی وقتی چند گروه در کنار هم هستند، نهنگها برای اینکه همدیگر را گم نکنند صداهای متفاوتی تولید می کنند. نهنگهای قاتل حداکثر ۱۷ صدای مختلف دارند که از این آوازها برای تشخیص دادن اعضای گروه خود استفاده می کنند.


نهنگها بیش از سایر جانوران دریایی از صدای کشتیها رنج می برند چراکه این اصوات، ارتباطات میان آنها را مختل می کند. علاوه بر این، شکار بی رویه نهنگها، آلودگی بیش از حد آبها و زباله های دریایی هر روز موجب مرگ تعداد زیادی از نهنگها می شود.