سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

در سال «مار» منتظر اتفاقات عجیب باشید!


سال 92 در بعضی گاهشمارها سال مار نامیده شده است. سالی که می گویند پر از اتفاق های عجیب و غریب است.

 مجله مهر: سال 92 در بعضی گاهشمارها سال مار نامیده شده است. سالی که می گویند پر از اتفاق های عجیب و غریب است.

بیش از 7 قرن پیش وقتی مغولان به ایران حمله کردند، درکنار همه تخریب ها و تغییرهای فرهنگی که به ایران تحمیل کردند، گاهشماری چینی- اویغوری را هم وارد فرهنگ ایرانی کردند. گاهشماری که مبنای آن نامگذاری دوره ای و گردشی سال ها به نام 12 حیوان بود. گاهشماری که با گاهشماری ایرانی ترکیب شد و تاکنون هم در باورهای عامیانه، به آن استاند می شود.

هرچند در اوایل به کارگیری گاه‌شماری حیوانی، بیشتر از مطابقت با ماه‌های هجری قمری استفاده می شد، امّا در دوره‌های بعد، بیشتر گاه‌شماری جلالی و برج‌های دوازده گانهٔ آن مورد استفاده قرار می گرفت.

بر این اساس، طول متوسط سال برای کارهای رسمی و مالیاتی در گاهشماری حیوانی، برابر با طول متوسط سال حقیقی خورشیدی بود.

تا دوره صفویه، گاه‌شماری حیوانی با ماههای قمری رواج داشت، امّا از دوره صفویه، مقرر گردید که علاوه بر ماههای قمری، ماههای شمسی نیز در تقویم‌های سالیانه ثبت شود. این روش از عصر صفویه تا سال ۱۳۲۹ هجری قمری ادامه داشت.در این سال ماههای شمسی با نام برج‌های دوازده گانه پذیرفته شده و در تقویم‌های سالیانه ثبت شدند.

در سال «مار» منتظر اتفاقات عجیب باشید!

ریشه و خاستگاه این گاه‌شماری و علت تأثیرگذاری این دوازده حیوان خاص بر سرنوشت زمین و انسان، به یک افسانهٔ کهن بودایی بازمی گردد.

نام سال‌های دوازده گانهٔ حیوانی در ایران که با تقویم اویغوری-چینی تفاوتهایی دارد، به ترتیب عبارتند از:

1. موش 2. گاو 3. پلنگ 4. خرگوش 5. نهنگ 6. مار 7. اسب 8. گوسفند 9. میمون 10. مرغ 11. سگ 12. خوک

نحوه تعیین سال ها به نام حیوانات

برای تعیین اینکه هر سال خورشیدی، به نام کدامیک از حیوانات دوازده گانهٔ فوق است، کافیست تا عدد آن سال را با عدد ۶ جمع بزنیم و بعد حاصل جمع رابر عدد ۱۲ تقسیم نمائیم و سپس به باقیمانده نهایی نگاه کنیم. عدد باقیمانده، نمایندهٔ نام آن سال بر مبنای ترتیب فوق الذکر است.
بعنوان مثال، برای دانستن نام سال ۱۳٩٢ خورشیدی، ابتدا ۱۳٩٢ را با ۶ جمع می‌کنیم و حاصل یعنی عدد ۱۳۹٨ را بر ۱۲ تقسیم می‌کنیم که باقیماندهٔ نهایی تقسیم، عدد ٦ می‌شود که با رجوع به ترتیب نام‌برده نمایندهٔ سال مار است.

به این ترتیب متولدین سالهای: 1284، 1296، 1308، 1320، 1332، 1344، 1356، 1368، 1380، 1392، و... د سال مار به دنیا آمده اند.

یک سال عجیب در راه است؟

معروف است که سال مار  همیشه با حوادث عجیب و غریب و اتفاق های غیرمنتظره همراه بوده است. از کودتای 28 مرداد تا حمله به برج های دوقلو در امریکا. کافی ست نگاهی به برخی از این اتفاق ها بیندازید تا ببینید سال هایی که نام «مار» را برخود داشته اند، چه سالهای عجیبی بوده اند:

1308 : مرگ احمدشاه قاجار , درگیریهای شدید در بیت المقدس و نخستین برخوردها بین اعراب ویهودیان

1320 : حمله ی متفقین (شوروی وانگلیس) به ایران , ورود آمریکا به جنگ دوم جهانی باحمله ژاپن به پرل هاربر

1332 : کودتای امریکایی 28 مرداد , حادثه 16 آذر و شهادت 3 دانشجوی معترض دانشگاه تران به حضور نیکسون در ایران , به قدرت رسیدن جمال عبدالناصر درمصر

1344 : تیراندازی به شاه درکاخ مرمر , درگیریهای هند وپاکستان برسرکشمیر , شروع انقلاب فرهنگی درچین

1356 : درگذشت سید مصطفی خمینی و دکتر علی شریعتی

1368: رحلت امام خمینی , تخریب دیواربرلین

1380 : واقعه 11 سپتامبر و حمله به برجهای دوقلو درنیویورک , حمله ی آمریکا به افغانستان , سیل وبارندگی درشمال و قطع سراسری برق درکشور , برخورد هواپیمای جاسوسی آمریکا باجنگنده ی چینی

آیا در پایان سال 92 هم اتفاق های عجیب سال به این لیست اضافه خواهد شد؟


ویدیو مرتبط :
30 ثانیه منتظر سورپرایز سال 1391 باشید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

منتظر اتفاقات عجیب و غریب یک فیلم باشید


کمال تبریزی که به تازگی فیلمبرداری "طبقه حساس" را به پایان رسانده معتقدست این فیلم متفاوت‌ترین کار او در طول فعالیتش در سینما است و قرارست اتفاقات عجیب و غریبی در آن رخ دهد.

خبرگزاری مهر: کمال تبریزی که به تازگی فیلمبرداری "طبقه حساس" را به پایان رسانده معتقدست این فیلم متفاوت‌ترین کار او در طول فعالیتش در سینما است و قرارست اتفاقات عجیب و غریبی در آن رخ دهد.

کمال تبریزی کارگردان فیلم سینمایی "طبقه حساس" با اشاره به اینکه این فیلم سینمایی اثری متفاوت در کارنامه سینمایی اوست گفت: ایده یا طرح "طبقه حساس" با نام اولیه "قبر دو طبقه" در ابتدا توسط سیروس همتی نویسنده و کارگردان تئاتر به دفتر جواد نوروزبیگی ارائه شد. آن زمان این طرح را به همراه پرویز پرستویی خواندیم و به این نتیجه رسیدیم که طرحی خوب و جذاب است که می‌توان در آن بسیاری از حرف‌ها را زد.

وی ادامه داد: در نهایت با مشورت پرستویی و نوروزبیگی به این نتیجه رسیدیم که پیمان قاسم‌خانی تنها کسی است که می‌تواند نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را برعهده بگیرد.



کارگردان فیلم سینمایی "همیشه پای یک زن در میان است" درباره دلیل انتخاب قاسم‌خانی برای نگارش این فیلمنامه توضیح داد: طرح "طبقه حساس" جنسی متفاوت داشت و تنها طنز در این ایده مطرح نبود بلکه نگاهی نوستالوژیک و متفاوت باید در آن گنجانده می‌شد و قاسم‌خانی مناسب‌ترین فرد برای نگارش فیلمنامه‌ای از این جنس بود که خوشبختانه از این ایده استقبال کرد.

کارگردان فیلم سینمایی "مارمولک" بیان کرد: نام اولیه این طرح از ابتدا "قبر دو طبقه" بود اما این اسم را دوست نداشتم چراکه با شنیدن این نام ذهن مخاطب سمت مسائل دیگری غیر از آنچه که می‌خواستیم به آن توجه کند، کشیده می‌شد. به همین دلیل به دنبال اسمی متفاوت بودیم. برای انتخاب اسم با افراد بسیاری مشورت کردم که در نهایت نام "طبقه حساس" مثل یک جرقه در ذهنم زده شد و آن را انتخاب کردم. البته هنگام نمایش فیلم، بی شک مخاطب هم به این نتیجه خواهد رسید که نام "قبر دو طبقه" چندان برای این فیلم مناسب نبوده است.

تبریزی در پاسخ به این پرسش مهر که آیا این فیلم هم مانند دیگر آثارش حاوی نگاه جدید برای جذب مخاطب  است؟ گفت: "طبقه حساس" فیلمی متفاوت و جذاب است اما در نهایت این مردم هستند که باید این فیلم سینمایی را بپسندند و امیدوارم بتواند جذابیت لازم را برای مردم داشته باشد. این فیلم سینمایی نسبت به دیگر فیلم‌های من بسیار متفاوت است و شبیه هیچ‌کدام از کارهایی که تا امروز از من دیده‌اید، نیست. بی شک هنگام تماشای "طبقه حساس" باید در انتظار اتفاقات عجیب غریب و شکل گیری لحظه های جدید و متفاوت در کار باشید.



کارگردان فیلم سینمایی "مهر مادری" با اشاره به فاصله چهار ساله از سینمای ایران بیان کرد: به نظر خودم فاصله چهار ساله‌ام از سینما زمان طولانی‌ای نبود. هر چند در این چهار سال نتوانستم کار کنم و قبل از آن دو فیلم "پاداش" و "خیابان‌های آرام" به دلیل کم‌مهری دوستان پروانه ساخت نگرفت و نتوانستم در سینما کار کنم، اما در نهایت طی این سال ها اتفاقات خوبی برای من افتاد و توانستم به خوبی در خصوص ایده‌هایی که در ذهن داشتم فکر کنم.

تبریزی در پایان گفت: امروز بعد از گذشت چهار سال، تعداد زیادی فیلمنامه دارم که افراد متفاوتی آنها را نوشته‌اند که می‌توان آن را به فیلم تبدیل کرد. هرچند این روزها شرایط فیلمسازی بسیار بد شده و هزینه‌ها بالا رفته و شرایط اقتصادی سینمای ایران با مشکلات بسیاری همراه است اما تمام تلاش خود را می کنم تا در شرایط مناسب بهترین آثار خود را بسازم.