سرگرمی


2 دقیقه پیش

تصاویری که شما را به فکر فرو می‌برد (34)

یک عکس، یک طرح یا یک نقاشی؛ بعضاً چنان تاثیری روی بیننده دارد که شنیدن ساعت ها نصیحت و یا دیدن ده ها فیلم نمی‌تواند داشته باشد. هنرمندانی که به ساده ترین روش ها در طول تاریخ ...
2 دقیقه پیش

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه

دیدنی های امروز؛ سه شنبه 18 خرداد ماه وبسایت عصرایران: نماز تراویح مسلمانان اندونزی در نخستین شب آغاز ماه رمضان – آچهمعترضان عوارض زیست محیطی یک پروژه انتقال آب در کاتالونیا ...

درقديم چه کساني آتش بيار معرکه بودند؟!



 


آتش بيار معرکه

لغت مرکب آتش بيار در اصطلاح عامه کنايه از کسي است که در ماهيت دعوي و اختلاف وارد نباشد بلکه کارش صرفاً سعايت و نمامي ‌و تشديد اختلاف بوده و فطرتش چنين اقتضا کند که به قول امير قلي اميني: «ميان دو دوست يا دو خصم سخن چيني و فتنه انگيزي کند».


اين ضرب‌المثل به ظاهر ساده مي‌آيد و شايد بعضي‌ها گمان برند که مقصود از کلمه «آتش» همان آتش اختلاف است که از باب ايجاز و تصغير آمده است در حاليکه چنين نيست و ذيلا ريشه تارخي آن را نقل مي‌کند:

همان طوري که امروز دستگاه جاز عامل اساسي ارکستر موسيقي بشمار مي‌آيد، در قرون گذشته که موسيقي گسترش چنداني نداشت، ضرب و دف، ابزار کار اوليه عمله طرب محسوب مي‌شد. هر جا که مي‌رفتند آن ابزار را زير بغل مي‌گرفتند و بدون زحمت همراه مي‌بردند. عاملان طرب در قديم مرکب بودند از: کمانچه کش، ني زن، ضرب گير، دف زن، خواننده، رقاصه و يک نفر ديگر بنام «آتش بيار يا دايره نم کن» که چون از کار مطربي سررشته نداشته وظيفه ديگري به عهده وي محول بوده است. همه کس مي‌داند که ضرب و دف از پوست و چوب تشکيل شده است. پوست ضرب و دف در بهار و تابستان خشک و منقبض مي‌شود و احتياج دارد که هر چند ساعت آنرا با "پف نم" مرطوب و تازه کنند تا صدايش در موقع زدن به علت خشکي و انقباض تغيير نکند. اين وظيفه را دايره نم کن که ظرف آبي در جلويش بود و هميشه ضرب و دف را نم مي‌داد و تازه نگاه مي‌داشت، بر عهده داشت. اما در فصول پائيز و زمستان که موسم باران و رطوبت است، پوست ضرب و دف بيش از حد معمول نم بر مي‌داشت و حالت انبساط پيدا مي‌کرد. در اين موقع لازم مي‌آمد که پوستها را حرارت بدهند تا رطوبت اضافي تبخير شود و به صورت اوليه درآيد.

 


شغل دايره نم کن در اين دو فصل عوض مي‌شد و به آتش بيار موسوم مي‌گرديد. زيرا وظيفه اش اين بود که به جاي ظرف آب که در بهار و تابستان به آن احتياج بود، منقل آتش در مقابلش بگذارد و ضرب و دف مرطوب را با حرارت آتش خشک کند. با اين توصيف به طوري که ملاحظه مي‌شود، آتش بيار يا دايره نم کن، که اتفاقا هر دو عبارت به صورت امثله سائره درآمده است؛ کار مثبتي در اعمال طرب و موسيقي نداشت. نه مي‌دانست و نه مي‌توانست ساز و ضرب و دف بزند و نه به آواز و خوانندگي آشنايي داشت. مع ذالک وجودش به قدري مؤثر بود که اگر دست از کار مي‌کشيد، دستگاه طرب مي‌خوابيد و عيش و انبساط خاطر مردم منغض مي‌شد.

افراد ساعي و سخن چين عيناً شبيه شغل و کار همين آتش بيارها و دايره نم کن‌ها را دارند؛ که اگر دست از سعايت و القاي شبهات بردارند، اختلافات موجود خود به خود و يا بوسيله مصلحين خيرانديش مرتفع مي‌شود. ولي متأسفانه چون خلق و خوي آنها تغيير پذير نيست، و از آن جهت که لهيب آتش اختلاف را تند و تيز مي‌کنند، آنها را به «آتش بيار» تشبيه و تمثيل مي‌کنند. چه در ازمنه گذشته که دستگاه طرب (غنا) از نظر مذهبي بيشتر از امروز مورد بي‌اعتنايي بود، گناه اصلي را از آتش بيار مي‌دانستند و مدعي بودند که اگر ضرب و دف را خشک و آماده نکند دستگاه موسيقي و غنا خود به خود از کار مي‌افتد و موجب انحراف اخلاقي «البته به زعم آنها» نمي‌شود.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آتش بیار معرکه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی: برخی افراد تند، بی‌ادب و عصبانی، آتش معرکه را زیاد می‌کنند



اخبار,اخبارسیاسی,هاشمی

 

 اخبار  سیاسی  -  آیت الله هاشمی:
برخی افراد تند، بی‌ادب و عصبانی، آتش معرکه را زیاد می‌کنند / گاهی در قم و مشهد حرف‌هایی زده می‌شود که عقلم نمی‌رسد دیگر باید چه کار کنم

برخی فکر می‌کنند این فضا لیبرالیستی است در حالی که ما اگر فضای صدر اسلام و جلساتی که امام علی(ع) را خطیب آن بوده است را ببینیم، متوجه می‌شویم که هرفردی در آن فضا مسئله خود را مطرح می‌کرده و حتی فضا به اهانت نیز کشیده می‌شده و خوارج هم میدان خوبی برای خود می‌دیدند اما حضرت علی (ع) اجازه اهانت به کسی را نمی‌دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: با وجود مباحثی که درباره وحدت مطرح شده اما هنوز نتایج عملی جدی آن در جوامع خودمان و سایر جوامع اسلامی دیده نمی‌شود که باید فکری کرد.

به گزارش  انتخاب ،‌ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نخستین همایش سراسری معاونان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی که همزمان با هفته وحدت صبح امروز سه‌شنبه در این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت رسول(ص) و هفته وحدت اظهار داشت: ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد توطئه‌هایی برای تفرقه میان شیعه و سنی از جمله در  ایام میلاد حضرت رسول(ص) بودیم که با ابتکار آیت‌الله منتظری هفته وحدت پذیرفته و رسمی شد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه هرسال جمع زیادی از بزرگان در تهران و سایر نقاط مباحث وحدت‌آفرین را مطرح می‌کنند در عین حال گفت: هنوز نتایج عملی جدی در سطح جامعه پیرامون بحث وحدت در جوامع خودمان و جوامع اسلامی دیده نمی‌شود که باید در این زمینه فکری کرد.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور روحانیون حاضر در این جلسه تصریح کرد: این تصویر می‌تواند به مردمی که نگران فرهنگ و قاعده اسلامی هستند آرامش بدهد و ببیند که متولیان این حوزه کسانی هستند که در حوزه‌های علمیه تربیت شده‌اند.

وی با اشاره به پسوندهای این دانشگاه خاطرنشان کرد: برای دانشگاه آزاد دو پسوند آزاد و اسلامی وجود دارد؛ ما ابتدا می‌خواستیم فضای تعلیمات را بازتر کنیم و قیود را برداریم که سال‌های اول این کار صورت گرفت اما پس از تذکرات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر تفاوتی با سایر دانشگاه‌ها را نداریم ولی قید اسلامی برای ما بسیار حائز اهیمت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه باید از کلمه آزاد در پسوند این دانشگاه در جایگاه آزاداندیشی استفاده شود افزود:‌ کاملاً روشن است که هرجا علم بخواهد ترقی کند و تحقیقات جدی صورت گیرد باید در شرایط آزاد اندیشی محقق شود ولی اگر افراد تقیه کرده و جرأت طرح مسئله نداشته باشند این آزاداندیشی نیست.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد با تأکید بر اینکه باید فضا آزاد باشد و این به معنای غیردینی بودن نیست، خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند این فضا لیبرالیستی است در حالی که ما اگر فضای صدر اسلام و جلساتی که امام علی(ع) را خطیب آن بوده است را ببینیم، متوجه می‌شویم که هرفردی در آن فضا مسئله خود را مطرح می‌کرده و حتی فضا به اهانت نیز کشیده می‌شده و خوارج هم میدان خوبی برای خود می‌دیدند اما حضرت علی (ع) اجازه اهانت به کسی را نمی‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه باید در فضای دانشگاه و به ویژه فضای فرهنگی آزادی وجود داشته باشد، گفت: در فضای علمی چنین حساسیتی برای موضوع آزادی وجود ندارد اما اگر در مسئله فرهنگ و به ویژه موضوعاتی که به احکام اسلامی باز می‌گردد کار به این شکل باشد، مشکل خواهد بود. در حالی که رسم ما و طلبه‌ها که در درس بزرگان بوده‌ایم این است که روی درس استاد اعتراض کنیم و اساتید نیز از اینطور شاگردها خوشحال می‌شوند.

هاشمی رفسنجانی با یادآوری خاطره‌ای در این زمینه ادامه داد: یک بار امام (ره) یک مسئله فلسفی مطرح کردند و یکی از آقایان طلاب که امروز از مراجع تقلید بوده و اهل آذربایجان است با فلسفه مخالف بود و به ملاصدرا اهانت کرد، امام هم سر او داد کشید و گفت «ما ادراک ملا صدرا»؛ کار به قیل و قال رسید و امام هم جواب او را می‌داد ولی این شخص تمام نمی‌کرد لذا امام گفتند من زبان ترکی بلد نیستم شما جوابش را بدهید. بنابراین با لطیفه مسئله حل می‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه باید فضای تحقیقی باشد، افزود:‌ مدیران دانشگاه حق ندارند برای بحث‌های تحقیقاتی که انجام می‌شود، پرونده درست کنند و اگر هم این کار صورت بگیرد، کار بدی است لذا مدیران باید مراقب باشند.

وی با بیان اینکه آزادی دانشگاه آزاد اسلامی به معنای آزاداندیشی است و این باید جزء برنامه‌ها قرار گیرد، خاطرنشان کرد:‌ تعداد زیادی سوژه می‌توانید در این زمینه تهیه کنید و بنده پیشنهاد می‌کنم که در مرکز، گروه محقق داشته باشید که در زمینه مسائل فرهنگی تحقیق کنند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه به لزوم وحدت در جهان اسلام پرداخت و گفت: باید برای این مصیبت که جهان اسلام را گرفته دلمان بسوزد و باید ما خودمان در دانشگاه آزاد درباره وحدت جهان اسلام بحث‌های اساسی داشته باشیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه دنیای اسلام درحال حاضر بدترین وضع را در تاریخ دارد، و این به ویژه در منطقه ما دیده می‌شود اظهار داشت: تفرقه به حدی رسیده که برخی حاضرند جان خود را در این راه از دست بدهند و حتی عده‌ زیادی از خانم‌ها و دختران جوان را از نظر روحی تربیت کرده‌اند که خود را منفجر کنند و مردم را بکشند.

وی تصریح کرد: یک گروه به دنبال تعلیمات عبدالوهاب تکفیری نامیده می‌شوند که بقیه را کافر و مهدورالدم می‌دانند؛ در حال حاضر داعش، طالبان و القاعده بیخ گوش ماست و این فتنه‌ها همه جا هست اما هنوز در برخی جاها بروز پیدا نکرده و موقع بروزشان می‌رسد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به حضور بوکوحرام یادآور شد: من نمی‌دانم آنها از کجا درآمده‌اند که دائم آدم‌کشی می‌کنند و 200دختر را ربودند و افتخار هم می‌کنند که آنها را مسلمان و هدایت کرده و با آنها ازدواج کرده‌اند، این چه اسلامی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادامه داد: آنها به گونه‌ای در کشور ایجاد وحشت می‌کنند که دولت‌ها هم جرأت ندارند کاری انجام دهند و مانند مغول‌ها به شهرها حمله می‌کنند که نمونه آن را در عراق دیدیم.

آنها وقتی وارد موصل شدند با بعثی‌ها هماهنگ کردند که کارهای شهری را بعثی‌ها اداره کنند و از اینها دستور بگیرند چرا که اینها مدیریت شهری بلد نیستند و دیدند خوب است که یک کشور سنی بعثی درست کنند. لذا خیلی آسان پادگان‌ها تانک‌ها و همه چیز را گرفتند و حتی مواد هسته‌ای در آوردند و امروز یک سوم خاک عراق و سوریه را گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه آنها به قول خودشان از منطقه سامرا تا حلب و از مرز ترکیه تا مرز عربستان را قلمرو داعش کرده‌اند، افزود: اینها کشورداری بلد نیستند و یک دفعه تصمیم می‌گیرند که خانم‌ها باید ختنه شوند و جلوی ازدواج‌ها را می‌گیرند؛ اینها خیلی عقب‌مانده و متحجر هستند و این وحشی‌ها به نام دولت اسلامی از عهد حجر هم عقب‌تر رفته‌اند. لذا غربی‌ها می‌خواهند وانمود کنند که اسلام همین است.

وی با اشاره به درگیر بودن کشورهایی همچون عراق، سوریه، بحرین، لیبی، تونس و فلسطین که گرفتاری 100 ساله دارد خاطرنشان کرد:‌ ما مسلمانان یک چهارم جمعیت دنیا هستیم اما چطور می‌شود اینطور رفتار کرد؛ باید مراقب باشیم که اسلام را بدنام نکنیم، لذا باید کارشناسان روی این موضوع مطالعه کنند و آنها را با جوانان در میان بگذارند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به دلیل چنین اقدامات تندی از سوی این گروهک‌ها خاطرنشان کرد: انسان‌های مظلوم و بی‌پناه که مستأصل شده‌اند و از حکومت‌های استبدادی می‌ترسند و بحران امنیتی آنها را اذیت می‌کند وقتی که می‌بینند کسانی پیدا شده‌اند که انتقال می‌گیرند آنها نیز جذب می‌شوند و حتی به صورت مجاز تحت تعلیم قرار می‌گیرند، این خطر دنیای اسلام است که تفکر خوارج دوباره زنده شده که البته خوارج صدر اسلام هم اینگونه نبوده‌اند و اینها خوارج پیش رفته هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه غربی‌ها نیز در حال حاضر ترسیده‌اند و به همین دلیل 40-50 کشور علی‌رغم تبلیغات برای مبارزه با آنها ائتلاف ایجاد کرده‌اند، گفت: آنها با این وجود هنوز نتوانسته‌اند کوبانی را آزاد کنند؛ این مسئله همینطور پیش نمی‌آید اختلافات مذهبی و عقاید کار را به اینجا می‌رساند که همه باید مراقب باشیم که اینطور دنیای اسلام را متفرغ نکنیم و بزرگترین ضربه را به قرآن و اسلام نزنیم.

وی با بیان اینکه افراط به ویروسی همچون ابولا تبدیل شده است که دائماً زاد و ولد می‌کند افزود: این موضوع مخصوصاً در جاهایی که مردم از حکومت ناراحت هستند دیده می‌شود. لذا حکومت وظیفه دارد تا مردم را آزاد بگذارد تا آنها رشد کنند.

هاشمی رفسنجانی وظیفه روحانیون و علمای دانشگاهی را بازگرداندن وحدت مخدوش شده دانست و گفت: گاهی از برخی جاهایی که انتظار نداریم حرف‌هایی زده می‌شود یعنی هم از محیط اهل سنت و هم از محیط مکتب اهل بیت(س) و می‌بینیم که برخی افراد، تند، بی‌ادب، عصبانی، آتش معرکه را زیاد می‌کنند و گاهی در شهرهایی مانند قم و مشهد که باید زادگان فرهنگی باشد کارهای عجیب و غریب اتفاق می‌افتد که من الآن عقلم نمی‌رسد دیگر باید چه کار کنم و با شما دانشگاهیان حرف می‌زنم.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اهمیت کار برای نجات پیدا کردن دنیای اسلام را از تفرقه را یک وظیفه فرهنگی برای نهادهای مختلف از جمله دانشگاه آزاد اسلامی دانست و تأکید کرد: این موضوع باید سریعاً دنبال شود.

وی وظیفه دیگر را انسان‌سازی عنوان کرد و گفت: انسان‌های افراطی نمی‌توانند بنده خوبی برای خدا باشند هرچند که فکر می‌کنند شجاع هستند اما باید اعتدال اسلامی را تقویت کنیم. چرا که فرهنگ یک حالت ماندنی و فطری است. لذا اگر بناست فرهنگ پیشانی کار باشد باید به دنبال اخلاق برویم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه اخلاق اسلامی باید مانند سایر دروس واقعی باشد، گفت: اگر همین امروز عادت خوبی را در یک کشور حتی کافر ببینیم باید آن را بیاوریم و خودمان هم داشته باشیم چرا که باید این تعامل وجود داشته باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پایه کار واقعی فرهنگی در دانشگاه آزاد گذاشته شده و ما بودجه فرهنگی امسال را بیش از ده برابر کردیم، یادآور شد: کارهای شعاری جواب نمی‌دهد و باید اقدامات آکادامیک صورت گیرد و رسانه‌های فراوانی نیز باید این مسائل را به جامعه منتقل کند و در عین حال باید از شخصیت‌های خوب جامعه استمداد طلبید.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری یک بعد از شعار امسال را به مسئله فرهنگ اختصاص دادند باید در محیط کارمان جدی بگیریم تا مردم احساس کنند از امنیت فرهنگی پاسداری می‌شود.

هاشمی رفسنجانی با تأکید مجدد در بحث وحدت و به ویژه وحدت داخلی تصریح کرد: ما کشوری که نشان‌دهنده وحدت واقعی زمان پیامبر(ص) باشد نیستیم و اگر جامعه به اخوات و مساوات برسد. جامعه انسانی شبیه بهشت خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افراط و تفریط در جامعه را خطرناک عنوان کرد و گفت: باید این مسئله در دانشگاه باز شود و دانشگاه آزاد اسلامی باید در این زمینه پیشتاز و مروج اخلاق و فرهنگ اسلامی باشد.

اخبار سیاسی  - انتخاب